Opgegeven vermogen Marantz vs Onkyo

Pagina: 1
Acties:
  • 302 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-02 15:04
Ik zit eraan te denken om mijn Marantz SR-5300 te vervangen voor de aankomende nieuwe Onkyo TX-SR605..

Nu is mijn vraag of bij deze 2 merken het opgegeven vermogen ook daadwerkelijk het vermogen is wat ze kunnen leveren..

Reden dat ik aan vervanging zit te denken is dat de huidige receiver in mijn idee te zwak is voor mijn speakers in HT mode (stereo niet belangrijk voor mij) omdat als ik redelijk wat geluid wil hebben ik toch al snel naar de 0db moet wat al redelijk op het eind is (gaat tot +13db) en er risico is op clipping of dat ik de speakers opblaas.. (correct me if i'm wrong)

De Marantz levert 90w per kanaal @ 8ohm (volgens de specs)
De Onkyo levert 140w per kanal @ 6ohm (volgens de specs)

Speakers zijn Dali suite's (4ohm) en vragen 30-150w @ 8ohm

Ben niet al te bekend met dat hele 4-8ohm gedoe en vraag dus bij deze aan de kenners of dit een goeie receiver is ter vervanging van mijn Marantz, het gaat me puur om het HT gedeelte..

Systeem Specs

Verwijderd

Denk dat het vermogen gelijk waardige is.
Je zal naar meer vermogen moeten zoeken om echt verschil te ondekken.
Maar heeft die maranz geen voor versterkte uitgangen voor externe versterkers?
Denk dat je daar meer aan zul hebben.

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-02 16:32
Als ik jou was zou ik die Marantz nog even houden en doorsparen voor een echte upgrade, of het geld in extra luidsprekers te steken, ik weet niet of je er al 5.1 hebt? Verder zeggen die specs niet zoveel, de prijsklasse is bij gelijksoortige producten een betere indicatie van de hoeveelheid power. Kijk bijvoorbeeld naar receivers van NAD of Rotel, als daar staat aangegeven dat ze 90 Watt leveren, is dat wel wat meer dan 90 watt van Marantz of Onkyo. Dat is meteen ook te zien aan de prijs van die dingen.

[ Voor 50% gewijzigd door PHiXioN op 29-05-2007 00:43 ]

• Occy74
PHiXioN schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 00:28:
Als ik jou was zou ik die Marantz nog even houden en doorsparen voor een echte upgrade, of het geld in extra luidsprekers te steken, ik weet niet of je er al 5.1 hebt? Verder zeggen die specs niet zoveel, de prijsklasse is bij gelijksoortige producten een betere indicatie van de hoeveelheid power. Kijk bijvoorbeeld naar receivers van NAD of Rotel, als daar staat aangegeven dat ze 90 Watt leveren, is dat wel wat meer dan 90 watt van Marantz of Onkyo. Dat is meteen ook te zien aan de prijs van die dingen.
heb al 5.1 ja, Dali's icm Yamaha sub en magnat center :)

Dat van die specs vroeg ik me al af ja..
maar wat denk je, zou het onderling weinig verschil zijn? De 140 van onkyo tegenover de 90 van marantz?

Systeem Specs

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-02 16:32
Occy74 schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 01:19:
[...]
heb al 5.1 ja, Dali's icm Yamaha sub en magnat center :)

Dat van die specs vroeg ik me al af ja..
maar wat denk je, zou het onderling weinig verschil zijn? De 140 van onkyo tegenover de 90 van marantz?
De 140 van Onkyo zijn wel bij een impedantie van 6 ohm, dus bij 8 ohm is het bij dit soort apparaten alweer een stuk minder, 110 schat ik. Ik weet verder niet wat de voeding van je Marantz aankan, maar bij de specs van die Onkyo staat vermeld dat het een 630W voeding is, dus dat zet die 7 x 140 Watt weer in een ander perspectief. Als het je echt om volume gaat, ben je denk ik beter af met een Marantz van een hogere klasse, zoals de nieuwe SR6001 of SR7001. Volgens de cijfers van Marantz hebben die beide een voeding van 760W.

Verder zou een losse eindversterker ook een optie kunnen zijn, misschien een in stereo om de last van 2 kanalen voor je receiver wat te verlichten. Of een meerkanaalsversterker, of meerdere stereo / mono voor alle kanalen. Dan gebruik je de Marantz voorlopig als processor totdat je die kan of wil vervangen voor iets beters.

Het laatste zou ik doen als ik het geld ervoor had, maar als ik je eisen zie voldoet een zwaardere receiver ook aan je wensen.

[ Voor 5% gewijzigd door PHiXioN op 29-05-2007 01:45 ]

Verwijderd

Ik denk dat je met dit vermogens verschil niet heel veel meer geluid krijgt.
Pas bij een verdubbeling van je vermogen heb je 3db meer geluid.
Dat betekend dat je naar 180 watt @ 8 ohm moet gaan.

Ik heb zelf een Marantz SR4300, en bij somige cd's kan het volume wel naar +5db of zelfs +10db.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:13

voodooless

Sound is no voodoo!

Alles wat je over Watts moet weten staat in de AV FAQ; Veelgestelde vragen :)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Occy74
Die maar even doornemen dan, misschien leer ik nog eens wat :)

Systeem Specs

Pagina: 1