Windows XP opstart probleempje

Pagina: 1
Acties:

• Jozef 54
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-07-2025
Als ik Windows XP opstart komt er NA het WindowsXP-logo een zwart scherm. Ik hoor dan dat er wordt gezocht naar de A-drive (diskettestation). Ook hoor ik dan even de twee CD/DVD stations draaien. Verder wordt er ook gezocht op mijn externe HD. Even later verschijnt het welkomstscherm en daarna verloopt alles weer normaal. IOn de BIOS het ik het opstarten vanaf het A-station en vanaf het CD-statiopn al gedisabled.
Wat kan de oorzaak zijn van het tijdens het opstarten van Windows XP zoeken naar de diverse drives? Als ik dit kan voorkomen dan scheelt me dat weer een tiental seconden aan opstarttijd.

Alvast bedankt voor het meedenken.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het zal iig niet aan je bios liggen, gezien je dit pas hebt na de post. Wat je kunt doen is even kijken of je geen programma's hebt geinstaleerd die de startup kunnen vertragen (dingen die dus laden bij het booten van je OS). Doet het probleem zich overigens ook voor in safemode?

Verwijderd

Is het je virus-sanner niet die de externe en optische stations scanned?

• Jozef 54
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-07-2025
Hetzelfde probleem doet zich ook voor in de safe-mode. Ik heb gekeken naar de programma's die opgestart worden maar in geen van die programma's wordt volgens mij gevraagd om de drives te zoeken of scannen.
Ik heb de AVG-free virusscanner. Daarin staat ook niets dat er drives gescand moeten worden tijdens het opstarten. (het probleem deed zich ook voor toen ik AVG er nog niet op had staan).