Toon posts:

Parrot Carkit CK3100 in een Seat Arosa

Pagina: 1
Acties:
  • 1.309 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Goedenavond,

Ik zou graag mijn carkit willen inbouwen.
Het probleem is dat mijn autoradio onder constante stroom staat.
Nu is dit voor mijn radio geen probleem maar wel voor mijn carkit.
Deze maakt nu dus langzaam mijn accu leeg.
Ik heb een Sony autoradio (weet niet welk typenummer).

Nu heb ik de carkit in z'n geheel aangesloten en het werkt perfect.
Dus aan de manier van aansluiten kan het niet liggen.

Nu moet ik dus nog zorgen dat de constante stroom wordt onderbroken als de motor uitgeschakeld wordt

Het volgende heb ik al geprobeerd:
Ik heb aan mijn radio twee rode draden en twee gele (volgens mij zijn dit de iso kabels).
Deze heb ik op alle mogelijk manieren verwisseld om te kijken of hier de constante stroom mee wordt onderbroken maar zonder resultaat.

Aan de carkit zelf heb ik een rode en oranje draad.
De rode is voor de 12 volt en de oranje is voor de ignition.
Als ik de oranje verwijder gebeurt er niets, als ik de rode verwijder, verdwijnt de spanning en werkt de carkit dus niet meer.
Ook heb ik ze kruislinks aangesloten (de oranje op de rode en andersom) maar dit geeft hetzelfde resultaat d.w.z. dat de carkit nog steeds aanblijft terwijl mijn motor uit staat.

Wie heeft voor mijn de goude tip?

Alvast bedankt,

Groetjes

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11-2025
multimeter en even kijken welke ader meegeschakeld wordt op je contactslot?

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je snelle reactie, heb alleen geen idee wat je bedoelt :?

Ik weet hoe de stekkers moeten en waar het voor dient maar echt een kenner ben ik niet haha.

• DJSmiley
Dan lijkt het me zeker verstandiger om even iemand te vragen om dat voor je door te meten. Ik zou niet gaan prutsen, een multimeter is een vrij basic apparaat, en als je geen enkel idee wat dat is zou ik dat soort klusjes niet zelf gaan doen.

Verwijderd

Topicstarter
Okay dit is dus iets wat ik niet zelf op kan lossen.
Maar is het normaal dat dit moet bij het inbouwen van een carkit

Kan er namelijk niet zo goed tegen als ik het niet zelf kan oplossen.
Ja hier een eigenwijse vrouw hahaha.

Maar als ik je goed begrijp zit er dus een draad direct vanuit mijn contactslot aangesloten op de autoradio.
ik zou dus aan iemand moeten vragen of die kan doormeten welke draad dat is en deze vervolgens verwijderen.

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23:25
Wat staat er dan in de handleiding van de Parrot? Zo ver ik me kan herinneren heeft de Parrot een eigen 12 Volt aansluiting, Daarnaast zal je parrot geen tot weinig van je je accu afsnoepen volgens mij was dit gelijk aan wat je radio en je Alarm opslurp.

Het lijkt mij veilig genoeg om je parrot direct aan je 12 volt te hangen. Je parrot heeft een geheugen dat gevoed moet worden haal je de voeding weg staan al je instellingen weer op default.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de hele handleiding doorgelezen, maar het probleem zit em niet in de Carkit.
Het vervelende is dat het display van de Carcit dus altijd blijft branden.
Valt zo op in het donker.
Is denk ik niet echt de bedoeling
Omdat ik veel moet rijden voor mijn werk kan ik het niet riskeren om 'sochtends met een lege accu te staan.
Ook heb ik al gezocht of je de carkit kunt handmatig kunt uitschakelen maar dit heb ik niet kunnen vinden.

• Youri681
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-09-2025
je hebt je remote draad niet of verkeerd aangesloten.

parrot moet uitgaan als de auto van contact gaat. in sommige auto's moet je remote en plus omdraaien, zie ook je handleiding van de parrot !!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de iso al omgedraaid en de 12 volt en de ignition?
Naar mijn mening zijn geen andere mogelijkheden om de draden om te wisselen.

Als dit niet is wat je bedoelt zou je dit uit kunnen leggen?
En de handleiding geeft alleen aan:
De rode draad moet worden aangesloten op de permanente 12V de oranje draad op de 12 V en de zwarte op de aarde.
Controleer de electrische bedrading van de ISO voedingskabel.
In sommige auto's moeten de positie van de rode en oranje draden worden omgedraaid.
Sluit de oranje draad niet aan op de permanente 12V want dan kan de accu van de auto leegraken.

Ik heb de handleiding wel degelijk gelezen, maar ik kom er niet uit.
Daarom vraag ik jullie om hulp.

Alvast bedankt!

• constructor
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-12-2025
de rode draad is dus een permanente +, welke zorgt voor de back-up spanning (zeer weinig verbruik), de oranje draad voor de voeding om te funtionern, deze zou dus via een "geschakelde +" van je contactslot moeten lopen (om er voor te zorgen dat je accu niet meteen leeg getrokken wordt bij 3 dagen parkeren).
De zwarte draad is de -, deze zou dus ergens op een metalen bevestiging vast gezet kunnen worden (carrosserie is massa).

Misschien een tip om het instructie boekje van de auto erbij te pakken. ;-)
Kun je eventueel zien welke mogelijkheden er nog vrij zijn, gezekerd (dit gebeurt meetsal over de +).

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:58

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zekeringen even omwisselen...

Zijn twee zekeringen, los halen en kruislings in elkaar stoppen...

Rood op oranje en oranje op rood dus...

Ervanuitgaande dat er eentje op de gele draad van de radio en eentje op de rode draad van de radio is aangesloten...

[ Voor 44% gewijzigd door MikeyMan op 28-05-2007 23:32 ]

• DJSmiley
Als je in de buurt zit kan ik 't wel ff meten, paar min werk ;)

Verwijderd

Topicstarter
De zekeringen heb ik dus al omgewisseld werkt niet.

Ik woon in IJmuiden.
Als je dichtbij woont, zou wel super zijn.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zijn bij je radio dan toevallig wat draadjes aan elkaar geknutseld?

Verwijderd

Topicstarter
Nou er zit wel een rode draad gelust bij de radio.
Dit zit allemaal vastgesoldeerd en ik kan niet zien waar die draad vandaan komt.

Ik weet niet of dit er iets mee te maken heeft.

Maar de carrosserie is massa 8)7 haha snap er niets van. ( ben overigens niet blond haha)
Soms voel je je een beetje stom haha.

Neem me het niet kwalijk als ik rare dingen vraag maar een carkit inbouwen doe ik voor het eerst.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Verwijderd schreef op maandag 28 mei 2007 @ 23:39:
Nou er zit wel een rode draad gelust bij de radio.
Dat zou zomaar kunnen...

Verwijderd

Topicstarter
En is dit dus te controleren door het door te meten, want om zomaar een draad weg te halen lijkt me ook niet zo'n goed plan.

Deze zit echt vastgesoldeerd.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

:)

Gewoon doorknippen... Merk je het vanzelf...
Maar meten is wat handiger...

Verwijderd

Topicstarter
Haha, nee knippen doen we maar niet, ga morgen wel effe langs een garage, of mikey moet dichtbij wonen! Nou in ieder geval bedankt voor de reacties.

• DJSmiley
Verwijderd schreef op maandag 28 mei 2007 @ 23:32:
De zekeringen heb ik dus al omgewisseld werkt niet.

Ik woon in IJmuiden.
Als je dichtbij woont, zou wel super zijn.
't meten is paar min werk, 't naar IJmuiden toeren is ruim een uur ;) No-go dus. (Ik woon in Nunspeet)

Verwijderd

Topicstarter
Nee dat is echt te ver, maar toch bedankt voor het aanbod 8)

Verwijderd

Topicstarter
Ben inmiddelds vandaag naar de garage geweest.
Er moet een draad getrokken worden vanaf mijn contactslot.
Gaat me 100,- kosten wel balen, maar ja er zit niets anders op.

Die vent had het ook nog nooit meegemaakt dat een arosa uit '99 geen wisselstroom had.

Maar in ieder geval bedankt voor de suggesties.

Groetjes!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

100 euro...? :X

Maarja, als die vent het vreemd vind dat er auto's rondrijden zonder wisselstroom, is dat misschien ook nieteens gek...

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
Verwijderd schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 15:42:

Die vent had het ook nog nooit meegemaakt dat een arosa uit '99 geen wisselstroom had.

Groetjes!
Kijk even op www.seat-online.nl daar zitten wel mensen die het voor minder voor je willen doen eventueel...een parrot aansluiten is echt te simpel...

• EntonoX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-12-2025

EntonoX

Team leider

Verwijderd schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 15:42:

Groetjes!
euhmmm geen enkele auto heeft wisselstroom... Let op dat je je niet af laat schepen met oh het kost je 100 euro en vervolgens wisselt die vent alleen een draadje om. Ik werk zelf in een garage ik wil en kan niet geloven dat er geen na-contact draad loopt. Als je radio uitgaat wanneer je de sleutel terugdraait en uit het contact haalt dan ligt die draad er gewoon!

Probeer eens langs een andere garage te rijden. 100 euro uitgeven kun je altijd nog!

-===< Triumph TR7, 1977, Finished >===-

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik vond het ook veel geld, maar mijn radio gaat dus niet uit zodra k de sleutel omdraai.
En de 100,- is niet voor de carkit, dat kan ik zelf wel.
De 100,- is alleen voor de draad.

Verwijderd

ik heb er veel geplaatst dus weet er wel raad mee .

Onder je stuurhuis kan je de beenplaat afnemen, wat schroeven onderaan, en links aan de deur. Die neem je af en daar vind je de zekering kast. Die open je en tussen alle draden vind je zwart/blauw. Dit is stroom na het contactslot.

Gewoon daar aftakken en het is je gelukt. Ik doe dit een 15 minuten, open aansluiten en terug dicht. Voor 100 € wil ik het zelfs 3 keer voor je doen :d

edit : oeij van 99, dan weet ik het niet maar het zal niet zoveel schelen denk ik.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2007 21:42 ]

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
De simpelste check om te kijken of je een geschakelde + heb is:
Gaat je radio aan als je de auto op contact zet. Of moet je hem elke keer zelf met een knopje aan/uit zetten?
Gaat hij zelf aan dan heb je een geschakelde + op je radio!
Maar het kan wel zo zijn dat deze pas vanaf de radio zelf wordt gegeven (dat kan alleen voorkomen bij fabrieksradio's)
Als het echt een nieuwe auto is dan is het ook mogelijk dat je radio ergens bij je kofferbak is verstopt en dat je alleen maar een soort van bedieningsconsole hebt voorin ;)

* The-Source heeft eigenlijk al te veel Nokia's CK-7W en Parrots carkits ingebouwd :P

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• Charlie932
  • Registratie: Juli 2001
klaasbram schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 18:49:
De simpelste check om te kijken of je een geschakelde + heb is:
Gaat je radio aan als je de auto op contact zet. Of moet je hem elke keer zelf met een knopje aan/uit zetten?
Gaat hij zelf aan dan heb je een geschakelde + op je radio!
Maar het kan wel zo zijn dat deze pas vanaf de radio zelf wordt gegeven (dat kan alleen voorkomen bij fabrieksradio's)
Als het echt een nieuwe auto is dan is het ook mogelijk dat je radio ergens bij je kofferbak is verstopt en dat je alleen maar een soort van bedieningsconsole hebt voorin ;)

* Charlie932 heeft eigenlijk al te veel Nokia's CK-7W en Parrots carkits ingebouwd :P
Als je alles leest.... dan lees je ook dat de auto niet nieuw is maar uit '99. Ook blijft de radio aan als ze het contact aanzet. Geen geschakelde draad dus.

Maar 100 euro vind ik erg veel geld voor zo'n draadje aanleggen. Rij eens naar een andere (seat) garage en vraag het daar eens na!

Het leven is net een dolfijn...... meestal dol, maar soms ook fijn.

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-12-2025

SeatRider

Hips don't lie

Een auto uit 1999 MOET gewone ISO connectoren hebben, en daarvan is er altijd eentje continu, en eentje geschakeld. Hooguit moet je rood met geel verwisselen (een verschil tussen de japanse en europese interpretatie van de ISO plug ;) ).

Wisselspanning heb je overigens NOOIT aan boord.

Nederlands is makkelijker als je denkt

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

SeatRider schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 19:18:
Een auto uit 1999 MOET gewone ISO connectoren hebben,
Ja... Was het maar zo... :X

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

MikeyMan schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 19:25:
[...]

Ja... Was het maar zo... :X
Als ze hier een verloopplugje verkopen, is het dan zo? :)

http://www.caraudiodirect...iring-adaptor-p-1303.html

Als TS die 100 euro wil uitsparen kan ze volgens mij haar keuze maken uit enkele tientallen tweakers die zich in dit forum al hebben aangeboden (leuk om te zien hoe anders er wordt gereageerd als het een vrouw is ;)). Heel Nederland op en neer rijden is allicht goedkoper dan 100 euro arbeidsloon.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Euh? Ik neem aan dat je doelt op het feit dat dat iso-iso is?

"een lupo" is wat anders dan "een auto"...

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
In de openingspost zegt TS dat zijn radio continue stroom heeft.
Heb zelf een VW Lupo gehad (Vrijwel identiek), daarbij werd de radio WEL automatisch uitgezet als je de sleutel eruit haalt, dit zonder dat ik rare fratsen met draadjes etc heb uitgehaald, simpelweg de ISO stekker erin en klaar. Ik vermoed dat als je radio wel met zo'n stekker aangesloten is dat ie eens vervangen is, en nu verkeerd zit aangesloten.
Direct naar een andere garage gaan, btw !!! WTF wisselstroom ?? vraag eens bij halfords ofzo of ze em willen inbouwen, die hebben daar meer ervaring mee, lijkt me...

• The-Source
Je kunt trouwens voor rond de 6 euro een klein stukje gereedschap halen waarmee je gelijkstroom voedingen (tot 24v) kunt zoeken. Aan de ene kant zit een krokodillen klemmetje en de andere kant een (wel een snoertje er tussen hoor ;) ) een puntje.
Klemmetje ff op de aarde aansluiten (bv buitenste rand van je antenne aansluiting) en dan met die pin je aders langs gaan.
Bij elke ader waarbij het lampje gaat branden ff de sleutel terug draaien.. gaat het lampje uit dan heb je je geschakelde gevonden. Dit kun je overigens ook zelf doen bij je zekeringkastje (vaak links naar het stuur geplaatst).
En dan zou je als je percé geen draad wil kopen nog met een stukje utp (liefst wel 2 aders gesoldeerd aan elkaar) een verbinding maken.

PS meet ook op de niet aangesloten pinnen van je radio want die zou misschien ook een geschakelde kunnen leveren.

[ Voor 7% gewijzigd door The-Source op 30-05-2007 20:03 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Welke aarde?

• The-Source
Je hele chassis is een aarde(null) :P verder ook de buitenkant van je antenne aansluiting (dus niet de pin in het midden)
Vaak zijn de zwarte draden ook aarde (null).
Bij het aanklemmen op het chassis moet je opletten dat er geen verf op die plekken zit want dat geleid niet echt goed ;)

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Ik denk dat MikeyMan er ons op subtiele wijze op wilde wijzen dat er bij auto's geen sprake is van aarde (of ground), maar massa.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

SeatRider schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 08:53:
Ik denk dat MikeyMan er ons op subtiele wijze op wilde wijzen dat er bij auto's geen sprake is van aarde (of ground), maar massa.
U gaat door voor de koelkast :Y

• bertalizer
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-12-2025
Ikzelf heb een VW Golf van 99 en daar heb ik voor het aansluiten van m'n Sony autoradio inderdaad rood en geel moeten omwisselen.

Kan je eens proberen deze draden om te wisselen en kijken of de radio dan toch niet automatisch uitgaat als je de sleutel uit het contact haalt?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

had ie al gedaan...

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Het is een "ze" :).

Vannacht schoot ineens door mijn hoofd wat er waarschijnlijk is gebeurd.

Zoals al eerder is gezegd (o.a. door mij) moet je bij een Europese auto icm een Japanse radio de rode en gele draad omwisselen, anders ben je steeds je zenders kwijt als de auto uit gaat.

Wat er gebeurd kan zijn, is dat degene die de radio heeft ingebouwd dat niet heeft gedaan, maar in plaats daarvan het probleem heeft opgelost door op de radio een zekering om te wisselen of door aan de radio de rode met de gele draad te verbinden. In beide gevallen is het resultaat dat zowel de gele als de rode draad nu ineens permanent 12v geven.

De oplossing is dan dus
1. Zoeken waarom zowel de gele als de rode draad permanent 12v geven en dat oplossen (zekering terugzetten/doorverbinding ongedaan maken)
2. De gele en rode draad omwisselen in de ISO connector
3. Constateren dat het nu goed is: radio gaat uit bij afzetten motor, en zenders blijven behouden
4. De Parrot aansluiten
5. SeatRider bedanken - en dat kan op vele manieren :)

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Merk hier wel bij op dat het omwisselen van de zekeringen al erg lang niet meer voorkomt ;)

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

MikeyMan schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 10:06:
Merk hier wel bij op dat het omwisselen van de zekeringen al erg lang niet meer voorkomt ;)
Maar in 99 misschien nog wel, is ook al weer 8 jaar geleden ;)

Pagina: 1