[Hometheatre] Advies/hulp, Sony of Panasonic?

Pagina: 1
Acties:
  • 582 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• 996
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-02 20:05
Inleiding
Ik sta op het punt mijn televisie te vernieuwen. Ik kijk nu nog naar een Philips Matchline 100Hz beeldbuis. Samen met mijn Philips video-recorder en mijn Pioneer stereotoren (van ca. 20 jaar oud) is dat mijn “Thuistheater”.

Mijn nieuwe tv wordt een plasma (Panasonic 37PV70) of lcd (Sony 32D3000) hier wil ik graag een dvd speler en recorder bij. Misschien dat ik aanvullend nog een HDTV decoder van UPC erbij neem. Ik kijk nu nog analoog. Heb wel een normale digitale decoder van UPC, maar die voegt niets toe als je via CRT kijkt, vindt ik.

Ik heb het probleem dat ik geen kabels weg kan werken (geen kruipruimte en geen plinten waar ze achter zouden kunnen). Eigenlijk is een 5.1 set met snoeren dus uit den boze.

Na veel zoeken is Sony volgens mij de enige die een set heeft met 2 boxen en een dvd/harddisk recorder. Of zie ik iets over het hoofd? Bose heeft volgens mij geen recorder in die 3-2-1 sets en ook, bijvoorbeeld, Denon heeft dat niet.

Ik twijfel nog of ik misschien toch voor een 5.1 set met draadloze achterluidsprekers moet gaan. Daar is wat meer keus in. Iemand nog tips of ervaringen? Ik heb bij mijn schoonvader wel eens ruis gehoord uit de draadloze achterluidsprekers van zijn Philips set. Maar die set is alweer enkele jaren oud. Misschien dat dat probleem bij draadloos nu niet meer relevant is ?

De set moet zeker ook geschikt zijn om muziek te luisteren. Maar ik ben geen audiofiel. Dus het hoeft niet het allerbeste te zijn (en ik begrijp uit de reacties dat de Sony DAR X1R dat ook niet is, dat geldt volgens mij voor de meeste 2.1 systemen?). Wel moet er gewoon goed geluid uit komen voor radio, cd, films etc. Budget heb ik gesteld tot ca. 2.500 – 3.000 euro. Maar dat mag best iets meer of minder zijn. Zou er nog toegevoegde waarde zij als ik tv en dvd-set van hetzelfde merk neem, i.v.m. bedieningsgemak? Of zijn dat meer marketingpraatjes (Panasonic: Viera Link, Sony: iLink)

De mogelijkheden
Ik heb inmiddels twee configuraties bedacht / uitgezocht:

Plasma : Panasonic TH 37 PV 70
Home cinema set : Panasonic SC-PT350W
Recorder : Panasonic DMR-EH67

Of

LCD: Sony 32D3000
Home cinema set: Sony DAR X1R

De argumenten
Ik twijfel nog een beetje tussen LCD en plasma. Wat me wel is opgevallen bij een bezoek aan diverse winkels is dat voetbal op geen enkel scherm echt overtuigend wordt weergegeven? Of ligt dit echt aan instellingen/ingangssignaal in de winkel? Wat zijn jullie ervaringen hiermee? In mijn situatie (afstand tot scherm ca. 2,5m) is een 37 inch scherm zeker voldoende. Ook is dat de max die mijn vriendin acceptabel vindt... ;)

Mijn keuze voor de Sony set is gebaseerd op het feit dat ik Sony een goed merk vindt. Kwalitatief zijn het goede spullen. Ook als ik het Sony Bravia topic lees krijg ik een positieve indruk. Verder ben ik wel fan van zo’n alles in één set: gebruiksgemak, één afstandbediening en maar twee speakers (en een center natuurlijk). Mooi is dat er geen extra achterluidsprekers nodig zijn.

Mijn keuze voor de Panasonic configuratie is gebaseerd op de volgende uitgangspunten:
Plasma vanwege betere zwartwaardes, betere weergave voetbal (?) en andere snelle beelden. Panasonic vanwege positieve reacties in het grote Panasonic topic. En natuurlijk vanwege het feit dat er weinig andere 37 inch plasma's zijn. Ook lijkt de prijs-kwaliteit verhouding gewoon (meer dan) goed.

Omdat de plasma een Panasonic is wil ik de andere onderdelen ook van Panasonic hebben. Enerzijds hoop ik dat dat net iets meer gebruiksgemak geeft dan onderdelen combineren van verschillende merken. Anderzijds sluit de "looks" van de apparaten dan goed bij elkaar aan.

De Panasonic recorder heeft in ieder geval voldoende harde schijf ruimte, en is volgens mij zeker voorzien van de meest gebruikelijke functies en opties. Alles is via HDMI aan te sluiten en dat lijkt me ook een pluspunt (tov de Sony DAR X1R: heeft namelijk geen HDMI)

De home cinema set heb ik gekozen vanwege de draadloze achterspeakers. Daar is niet zoveel keus in krijg ik het idee. Zo krijg ik toch 5.1 i.p.v. 2.1 en hoef naar de achterspeakers geen kabels te trekken, dit is in mijn geval namelijk niet mogelijk.

Verder heb ik bovengenoemde onderdelen geselecteerd op het feit dat ze nieuw zijn en er hopelijk de nieuwste technieken in zijn verwerkt. Anders gezegd: ik koop in ieder geval geen achterhaalde spullen...

De kosten

Plasma: Panasonic TH 37 PV 70 € 1.060,00
Home cinema set: Panasonic SC-PT350W € 300,00
Recorder: Panasonic DMR-EH67 € 460,00
Totaal: € 1.820,00 (zo blijft er behoorlijk wat geld over, dat is natuurlijk nooit verkeerd :) )

LCD : Sony 32D3000 € 1.300,00
Home cinema systeem (incl. recorder): Sony DAR X1R: € 1.200,00
Totaal: € 2.500,00

Prijzen zijn van kieskeurig.nl, pin me niet vast op een euro meer of minder.
De Vragen
1. Wat zijn jullie ervaringen met bijv. voetbalwedstrijden op plasma / lcd t.o.v. conventionele CRT?
2. Alternatieven voor een alles-in-een set inclusief recorder?
3. Alternatieven voor een set met draadloze achterluidsprekers?
4. Zinval alle componenten van 1 merk te nemen of is dat maar onzin?
5. De Panasonic home cinema set is best goedkoop, geeft dat noch wel goed geluid voor muziek / film ?
6. Welke set (dus scherm met andere apparatuur) zouden jullie kiezen: Sony of Panasonic en waarom?

Alvast _/-\o_ voor jullie input.

[ Voor 6% gewijzigd door 996 op 28-05-2007 22:31 . Reden: Links toegevoegd ]

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Je maakt het ons erg makkelijk ;)

-Plasma vind ik veel mooier dan LCD.
-Panasonic maakte de beste DVD/HD Recorders (en je hebt een hele goede uitgezocht)
-HDMI op de recorder die signalen kan upscalen naar 720p en 1080p, ideaal voor je plasma.

Tel daar bij op dat de Panasonic set goedkoper is en je 5 inch meer krijgt.... tel uit je winst.

Over de home cinema set kan ik niets zinnigs zeggen. Geen ervaring mee.

En ja volgens mij is het zinvol om alles van Panasonic te nemen. Look en enkele functies.

[ Voor 9% gewijzigd door Philflow op 28-05-2007 20:59 ]

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Philflow schreef op maandag 28 mei 2007 @ 20:58:
-HDMI op de recorder die signalen kan upscalen naar 720p en 1080p, ideaal voor je plasma.
Waarom is dat ideaal? Dan ga je een signaal eerst upscalen om het vervolgens weer in de tv te downscalen. Lijkt me erg onwaarshijnlijk dat dat een beter resultaat oplevert dan dat de tv het oiginele signaal éénmalig upscaled naar de juiste resolutie.

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Oscar Mopperkont schreef op maandag 28 mei 2007 @ 21:01:
[...]
Dan ga je een signaal eerst upscalen om het vervolgens weer in de tv te downscalen. Lijkt me erg onwaarshijnlijk dat dat een beter resultaat oplevert dan dat de tv het oiginele signaal éénmalig upscaled naar de juiste resolutie.
Wat ik begrepen heb kun je voor een HD-ready TV het beste een DVD speler hebben die DVD's kan upscalen naar 720P. Waarom dat het beste is kan misschien iemand anders je uitleggen.

[ Voor 6% gewijzigd door Philflow op 28-05-2007 21:18 ]

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Scalers in DVD spelers zijn volgens mij meestal niet beter dan de scalers in de TV, dus als je dan twee keer gaat schalen, waarbij de tv er dus sowieso nog een keer overheen gaat, kan ik me echt niet voorstellen dat het beeld beter wordt. Maar goed misschien heeft iemand inderdaad een goed argument.

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Kwa geluid: ga eens kijken naar een mooie stereo opstelling. Binnen jouw budget kunnen je een mooie stereo receiver met dito boekenplank/zuilluidsprekers bemachtigen.
Enig puntje is dan dat er op het moment helaas weinig 'goede' merken een HDD/dvd-recorder in hun gamma hebben zitten (matchen van uiterlijk)

Life is not about specs, it is about joy!

• 996
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-02 20:05
bartvl schreef op maandag 28 mei 2007 @ 22:38:
Kwa geluid: ga eens kijken naar een mooie stereo opstelling. Binnen jouw budget kunnen je een mooie stereo receiver met dito boekenplank/zuilluidsprekers bemachtigen.
Enig puntje is dan dat er op het moment helaas weinig 'goede' merken een HDD/dvd-recorder in hun gamma hebben zitten (matchen van uiterlijk)
Ben even een paar daagjes mijn topic uit het oog verloren. Vandaar mijn late reactie...

Bedoel je dat ik het idee van 2.1 of 5.1 helemaal los moet laten? Dat is dan omdat een goede stereo set net zo goed of beter geluid geeft dan 2.1 of 5.1 (ook voor films) ? Of snap ik het niet helemaal?
Pagina: 1