Hoe lenzen worden gemaakt

Pagina: 1
Acties:
  • 324 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Siparti
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-12-2022
Hoe lenzen worden gemaakt

Canon heeft een site in de lucht gegooid, waar het hele proces om hun lenzen te maken gevolgd en uitgelegd wordt.

Afbeeldingslocatie: http://images.flabber.nl/Inspectie.jpg
Bron: Flabber.nl
Leek me wel grappig om even met jullie te delen.

Je ziet een hoopje 'stof' wat gebruikt wordt om een Canon EF 500mm F4L IS USM lens te maken :)
En natuurlijk het hele proces wat volgt.

Hier een fotootje van de lens in actie, door een tweakert (voor degenen met HK-acces ;))

[ Voor 83% gewijzigd door Siparti op 28-05-2007 21:27 ]

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03:07
Gaaf om eens te zien, dankje! :)

^ Wat hij zegt.

• Siparti
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-12-2022
Ja, nu begrijp ik ook waar die prijzen vandaan komen :9

Canon EF 500mm F4L IS USM
€ 5795,00 (Konijnenberg)

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Siparti schreef op maandag 28 mei 2007 @ 21:03:
Ja, nu begrijp ik ook waar die prijzen vandaan komen :9
Haha, dat is het eerste dat ook ik dacht ;) Leuk filmpje.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Wel grappig als hij telkens weer die hele lange naam moet uitspreken van die lens :P

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:53
Daar sta meestal niet bij stil! Wat een werk zeg! :o

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh, Venus A 2,12kWh, HW P1, MT CT003, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10-2025
had hem gisteravond ook gezien, en wel een leuke 'how it's made' -alike van canon :)

This message was sent on 100% recyclable electrons.

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 30-01 13:09

Garyu

WW

_ferry_ schreef op maandag 28 mei 2007 @ 21:24:
Wel grappig als hij telkens weer die hele lange naam moet uitspreken van die lens :P
Canon E-F five-hundred-millimeter F4-L I-S U-S-M 8)7

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-12-2025
Garyu schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 17:35:
[...]

Canon E-F five-hundred-millimeter F4-L I-S U-S-M 8)7
En de "Large aperture lenses" en "High Quality Optical Glass" doen het ook leuk. Site is wel traag trouwens :/

Verwijderd

RedXraD schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 17:56:
[...]

En de "Large aperture lenses" en "High Quality Optical Glass" doen het ook leuk. Site is wel traag trouwens :/
Ja, erg traag. Heb 'em eerst effe op pause gezet. Als een flink gedeelte is geladen weer aangezet. Kun je kijken zonder dat gekraak en geschok van de film.
Leuk om te zien!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:53
RedXraD schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 17:56:
[...]
Ja, daar kwamen lange lappen tekst voorbij! :) Site was idd retetraag, maar dat kwam waarschijnlijk doordat die tweakers van hier zonodig allemaal tegelijk dat filmpje wilden bekijken! :P

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh, Venus A 2,12kWh, HW P1, MT CT003, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler

• beunhaasbaas
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 27-01 22:06
haha interresant :) ik zag ook bij how-its-made hoe lenzen werden gemaakt. Maar hier zie je de lenzen voor camera's :+

• janklp
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-01 14:33

janklp

FortyTwo Capital

Zouden ze die lens nou assembleren in stofvrije ruimtes? Lijkt me toch dat die kerel geen stofjes moet laten vallen op de delen van de lens binnenin.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Janusz schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 08:22:
Zouden ze die lens nou assembleren in stofvrije ruimtes? Lijkt me toch dat die kerel geen stofjes moet laten vallen op de delen van de lens binnenin.
Lijkt me wel, dit wordt vast allemaal gedaan in cleanrooms. Een stofje in de lens betekent gelijk dat je lens twv €6000 niets meer waard is lijkt me zo.

Verwijderd

Onder het mom van voorkomen is beter dan genezen, wordt het vast in cleanrooms gedaan ja. Lijkt me dat als je een ding in elkaar kan zetten..dat je er ook wel een stofje uit kan halen ;) Maar waarom zou je, als je ook kan zorgen dat het stofje er niet in komt ? :)

Thuis ff kijken, wel interessant!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 09:25:
Onder het mom van voorkomen is beter dan genezen, wordt het vast in cleanrooms gedaan ja. Lijkt me dat als je een ding in elkaar kan zetten..dat je er ook wel een stofje uit kan halen ;)
Vergeet niet dat sommige onderdelen ook gelijmd worden. Lijkt me niet bevordelijk om dat weer los te gaan trekken als het eenmaal vast zit.

• baquelappe
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-09-2025
Als je oplet zie je ook dat al het gereedschap van teflon is, geen slijtage dus ook geen stof. Ze blazen ook de lenzen schoon voordat ie er in gaat.

Verwijderd

baquelappe schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 10:12:
Als je oplet zie je ook dat al het gereedschap van teflon is, geen slijtage dus ook geen stof. Ze blazen ook de lenzen schoon voordat ie er in gaat.
Precies, je ziet zo'n air nozzle hangen =) Scheelt ook wel denk ik ;)

• Sponge
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-01 19:07

Sponge

Serious Game Developer

Interessant filmpje, gaat toch wat meer hand werk in zitten dan ik dacht.

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-01 16:49
baquelappe schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 10:12:
Als het een stofvrije ruimte is dan denk ik eerder dat ze zuigen i.p.v. blazen.

Ik heb een tijdje voor een chipfabrikant gewerkt. Moest ik ook de cleanroom in. Helemaal schoon geblazen, pakje aan, kapje voor. Moet ik hoesten. Deed ik het kapje voor m'n mond weg. Ik zat niet zo na te denken. Wel een blunder :+

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Pagina: 1