[Testcase] Demi, Ellen en Allstarted

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allstarted1
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online
Ik ben pas begonnen met dSLR fotografie en heb hier veel rond gekeken en zie prachtige resultaten staan. Nu wilde ik het zelf ook eens proberen om met een model te schieten, en kreeg zelfs twee dames voor de camera :*) Twee vriendinnen van me, die me graag wilden helpen en verder ook hoopten op wat leuke plaatjes van een newbie! }:O

Ik heb naar mijn idee, de beste uit de serie wat opgepoetst in Lightroom omdat ik nog de mogelijkheid wilde hebben om hier wat mee te spelen, dit omdat ik nog weinig ervaring met diafragma en sluitertijden.
( Alles op RAW geschoten omdat het erg bewolkt was en ik nog steeds met een kitlens schiet en zonder externe flitser )

Genoeg geklets nu, de foto's :Y)

#1 -

Afbeeldingslocatie: http://ic1.deviantart.com/fs18/f/2007/148/3/8/__Testcase___Demi_and_Ellen_by_allstarted.jpg

Shutter Speed: 1/100 second
F Number: F/5.6
Focal Length: 55 mm
ISO Speed: 200

#1 Vind ik zelf een prachtige foto O+

#2 -

Afbeeldingslocatie: http://ic1.deviantart.com/fs17/f/2007/148/3/9/__Testcase___Demi_and_Ellen_by_allstarted.jpg

Shutter Speed: 1/1250 second
ISO Speed: 400

#3 -

Afbeeldingslocatie: http://ic3.deviantart.com/fs18/f/2007/148/a/5/__Testcase___Demi_and_Ellen_by_allstarted.jpg

Shutter Speed: 1/160 second

#4 -

Afbeeldingslocatie: http://ic3.deviantart.com/fs17/f/2007/148/0/6/__Testcase___Demi_and_Ellen_by_allstarted.jpg

Shutter Speed: 1/250 second
F Number: F/4.8
Focal Length: 38 mm

Afbeeldingslocatie: http://ic3.deviantart.com/fs16/f/2007/148/d/d/__Testcase___Demi_and_Ellen_by_allstarted.jpg

Shutter Speed: 1/250 second
F Number: F/4.5
Focal Length: 34 mm

Met deze laatste wist ik niet goed hoe ik de nabewerking aan moest gaan. Doordat ik een iets "vrolijker" licht wilde neerzetten zette ik de kleuren warmer, maar daardoor ging helaas ook het witte vest naar lichtrood verkleuren. Iemand een suggestie hoe dit beter kan?

Verder is alle kritiek, die er in overvloed zal zijn, welkom! Ik kan er alleen maar wat van leren en daar op verder gaan werken _/-\o_

Wensen zijn maar relatief! Meestal kosten ze veel geld ook... |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De eerste foto is echt mooi! Misschien dat je hem nog ietsje meer kan croppen, wel dat de dames aan de zijkant staan, maar dat je niet zoveel takken erom heen hebt. Dat de takken gewoon meer een kader zijn.

Foto 2 heeft een mooie compositie, maar hij is niet echt scherp lijkt me zo. Dat zwart wit vind ik er wel mooi bij passen

foto 3, een beetje jammer dat de voorste dame op een papiertje zit :)
Probeer de volgende keer een mooi stuk gras te nemen in plaats van een modderpaadje. Dan ziet de foto er meteen een stuk minder verkrampt uit.

foto 4 is niet helemaal scherp, misschien een stapje naar achteren doen dan

foto 5 is inderdaad een beetje flets. Echt nabewerken kan ik ook niet, ik doe het dan maar op de simpele manier. Saturatie wat verhogen, de dame uitknippen en voor de achtergrond met de curves spelen.

Maar je bent in ieder geval op de goede weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allstarted1
  • Nu online
Dit zijn inderdaad tips waar ik iets aan heb :)

Bij foto 2 is het inderdaad jammer, maar dit was een ingeving op het moment dat ik achter ze liep en was wat aan het klooien met m'n instellingen waardoor hij inderdaad niet meer geheel scherp is. Geen excuus, gewoon niet goed opgelet! :)

Bij foto 3 is die tas inderdaad een beetje knullig. Het liefst zou ik hem weg willen werken, maar dat lukt mij niet meer. Moet m'n Photoshop kennis weer oppoetsen en bijspijkeren :D

Bij de rest kan ik alle kritiek beamen en zal ik foto 1 eens goed proberen te croppen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:55
Mooie serie. Mij stoorde ook de tas op foto 3 het meest. Ik ben geen retoucheer- expert, maar een kloonstempel doet al snel wonderen:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/jjvdveen/got/fga/__Testcase___Demi_and_Ellen_by_allstarted-retouched.jpg

Verder vind ik foto 4 inderdaad niet helemaal geslaagd. Bij foto 1 heb je goed de aandacht weten te vestigen op het onderwerp. Dat foto 2 niet helemaal scherp is vind ik niet storend, eerlijk gezegd.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allstarted1
  • Nu online
@ Jaap-Jan

Mij stoorde de zak ook het meest. Die kloonstempel, heb je daar gewoon een stukje van vooraan gekopieerd en verplaatst? Het is in ieder geval een wereld van verschil en maakt de plaat rustiger! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Kloonstempel? Zo te zien had een zwarte brush hetzelfde effect gegeven ;)

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:55
allstarted1 schreef op maandag 28 mei 2007 @ 20:15:
@ Jaap-Jan

Mij stoorde de zak ook het meest. Die kloonstempel, heb je daar gewoon een stukje van vooraan gekopieerd en verplaatst? Het is in ieder geval een wereld van verschil en maakt de plaat rustiger! :D
Bij het kloonstempel kies je eerst een plek die je wilt gebruiken om te klonen, in photoshop is dat geloof ik met de Alt- toets. Kies een punt die dicht bij de plek licht die je wilt bijwerken, daar kloppen de kleuren het beste.

Vervolgens werk je de zak weg met het oude plaatje. Wel een beetje kijken, waar je de grens wilt leggen tussen broek en grond en de reconstructie van de rits had ook wat netter gekund, maar dat is dus iets waar je ook op kunt letten
MadMarky schreef op maandag 28 mei 2007 @ 20:19:
Kloonstempel? Zo te zien had een zwarte brush hetzelfde effect gegeven ;)
Ik heb het vrij snel gedaan, maar met een zwarte brush krijg je zeker niet hetzelfde effect. Het was even om een idee te geven, niet om een nieuwe foto te maken voor de testcase :).

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allstarted1
  • Nu online
Jaap-Jan schreef op maandag 28 mei 2007 @ 20:33:
[...]
Bij het kloonstempel kies je eerst een plek die je wilt gebruiken om te klonen, in photoshop is dat geloof ik met de Alt- toets. Kies een punt die dicht bij de plek licht die je wilt bijwerken, daar kloppen de kleuren het beste.

Vervolgens werk je de zak weg met het oude plaatje. Wel een beetje kijken, waar je de grens wilt leggen tussen broek en grond en de reconstructie van de rits had ook wat netter gekund, maar dat is dus iets waar je ook op kunt letten
Klinkt zeer handig. Ga er morgen zelf eens mee aan de slag om het onder de knie te krijgen. Bedankt voor de uitleg! _/-\o_

Off topic: Ik heb hier al meer geleerd door te kijken naar verschillende topics en adviezen daarin en het zelf te proberen, dan dat ik naar mijn idee uit een boek zou kunnen halen :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T7D_Sneezy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18-09 18:04
leuke foto's! meiden staan er best spontaan op.

Ik had alleen bij #3 de andere meid voorop gezet, die is imho fotogenieker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allstarted1
  • Nu online
T7D_Sneezy schreef op maandag 28 mei 2007 @ 22:29:
leuke foto's! meiden staan er best spontaan op.

Ik had alleen bij #3 de andere meid voorop gezet, die is imho fotogenieker
Eerst dank je wel! :)

Maar het fotogeniek van de een of de ander. Alles blijft een momentopname. Het is een serie van 160 foto's geworden en op de een staat die leuk, en op de ander weer de ander of natuurlijk allebei.

Vrij ironisch ook je opmerking, het "minder-fotogenieke" meisje is gespot door een modellenbureau :P Denk dat daar over het algemeen een goed oog voor is :) ( No offense op je feedback :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-08 20:14

Toff

FP ProMod
allstarted1 schreef op maandag 28 mei 2007 @ 22:39:
[...]
Vrij ironisch ook je opmerking, het "minder-fotogenieke" meisje is gespot door een modellenbureau :P Denk dat daar over het algemeen een goed oog voor is :) ( No offense op je feedback :) )
Tsja, je hebt "modellenbureau's" in soorten en maten. De meeste zijn erop uit om je een portfolio aan te smeren waar je dik voor mag betalen en opdrachten verder 0,0. Misschien heeft ze mooie handen voor nagellakreclame, of mooie lange benen voor pantyreclames ofzo, maar kwa gezicht vind ik je andere vriendin (die van foto 5 dus, al is dat nu net een mindere foto) een stuk prettiger om te zien. "Nummer 4", om haar bij gebrek aan een naam maar zo te noemen, heeft een op zijn zachts gezegd nogal stevige kin en dito neus, hetgeen nogal eens als "mannelijk" c.q. iig niet super vrouwelijk overkomt. Goed, dat is mijn mening en uiterlijk is ook niet alles, maar als het echt goede vriendinnen van je zijn, dan zou ik maar eens kritisch kijken naar dat "modelllenbureau".
Kwa foto's, want daar gaat het hier uiteindelijk om, denk ik dat #3 t/m #5 nogal veel loze ruimte hebben aan de bovenkant. Onscherp gebladerte en (op #4) uitgebeten lucht voegen niks toe, imo, dus weg ermee! De scherpte is ook niet helemaal top. Kan aan je lens liggen, maar een tikkeltje USM na verkleining is ook geen schande. Probeer iig de scherpte op de ogen te leggen bij portretten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eens, het rechtermeisje op #1 is echt veel beter op de foto. Ze komt erg spontaan over waarbij het andere meisje iets meer gemaakt overkomt (kan ook te maken hebben met de zwaardere make-up).

Ze doet me denken aan Melissa Joan Hart voordat ze wat ouder en nastier werd.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2007 02:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allstarted1
  • Nu online
Toff schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 02:27:
[...]

Kwa foto's, want daar gaat het hier uiteindelijk om, denk ik dat #3 t/m #5 nogal veel loze ruimte hebben aan de bovenkant. Onscherp gebladerte en (op #4) uitgebeten lucht voegen niks toe, imo, dus weg ermee! De scherpte is ook niet helemaal top. Kan aan je lens liggen, maar een tikkeltje USM na verkleining is ook geen schande. Probeer iig de scherpte op de ogen te leggen bij portretten.
Dat USM daar hoor ik meer over, wat houdt dit precies in? Na een tijdje intensief gesoept te hebben ben ik er weer een jaar of 1,5 uitgeweest en ben het nu weer aan het herontdekken. USM is dus een term die me niets zegt... :N

In ieder geval voor de feedback,

Zou het dan mooier zijn om de foto's te croppen om de loze ruimte weg te krijgen? :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-09 17:54

ajhaverkamp

gewoon Arjan

USM, USM = Unsharp Mask

This footer is intentionally left blank

Pagina: 1