[Fans] Hoe controleer ik m'n fans?

Pagina: 1
Acties:
  • 425 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Neoptolemos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-12-2024
Ik ben van plan binnenkort een nieuwe computer aan te schaffen met de volgende specs:

Case Antec P182
Processor Intel Core 2 Duo E6600
Memory G.Skill F2-6400CL4D-2GBJS (2x)
Hard Drive Samsung Spinpoint T166, 320 GB (2x)
Motherboard Gigabyte P35-DQ6
Graphics Card Calibre 8800GTX P880+ OC
Power Supply Corsair CMPSU-520HXEU
Cooling Scythe Infinity
Cooling (2) Papst 4412FGL (4x)
Cooling (3) AC Ryan Alumino Fan Filter,120 mm (2x)

Nu was 't dus de bedoeling die 4 Papst fans in de case te plaatsen met voor de 2 intakes de fan filters, en dan de fans op een lage RPM te zetten. En dan nu m'n vraag:

- Kan ik dit doen zonder een fan control panel o.i.d. te kopen, en zo ja.. hoe?

Als ik ergens een foutje maak in m'n redenatie, gelieve me daar ook op te wijzen. :)

Edit: Ik heb 't forum al nagezocht, maar kon nergens iets vinden. Als ik iets over het hoofd heb gezien, vergeef me.

[ Voor 7% gewijzigd door Neoptolemos op 28-05-2007 18:35 ]

Intel Core 2 Duo E6600 @ 3.6GHz | GigaByte GA-P35-DQ6 | G.Skill F2-6400CL4D 4096MB | MSI N660 TF 2GD5/OC

Verwijderd

fan controler of zelf maken met weerstanden. Lijkt me simpelste weg om gewoon die zalman fan controler te nemen, lekker klein, 1 keer instellen en je ziet hem nooit meer terug. Nadeel is natuurlijk dat je je fans niet ff omhoog kan zetten als het nodig is, dus een goede fancontroler in een 5,25 bay vind ik altijd het handigst.

Nog een reden voor die stoffilters trouwens? Ik ben er persoonlijk geen fan van en ik kan me voorstellen dat de OC'ers hier er helemaal een hekel aan hebben. Meer lawaai en minder flow, is een beetje het tegenovergestelde wat je wil bereiken toch?

• Neoptolemos
Verwijderd schreef op maandag 28 mei 2007 @ 18:29:
fan controler of zelf maken met weerstanden. Lijkt me simpelste weg om gewoon die zalman fan controler te nemen, lekker klein, 1 keer instellen en je ziet hem nooit meer terug.
"Die" Zalman fan? Welke is dat? :)
Nadeel is natuurlijk dat je je fans niet ff omhoog kan zetten als het nodig is, dus een goede fancontroler in een 5,25 bay vind ik altijd het handigst.
Inderdaad, dat lijkt me wel zo praktisch. Alleen dan word 't weer zo duur, ik zie alleen controllers van rond de 40 euro.
Nog een reden voor die stoffilters trouwens? Ik ben er persoonlijk geen fan van en ik kan me voorstellen dat de OC'ers hier er helemaal een hekel aan hebben. Meer lawaai en minder flow, is een beetje het tegenovergestelde wat je wil bereiken toch?
Ik dacht dat 't beter was voor de fans, maar ik heb er dan ook weinig tot geen verstand van.

* Neoptolemos krast de filters door.*

[ Voor 6% gewijzigd door Neoptolemos op 28-05-2007 18:33 ]

Intel Core 2 Duo E6600 @ 3.6GHz | GigaByte GA-P35-DQ6 | G.Skill F2-6400CL4D 4096MB | MSI N660 TF 2GD5/OC

• diebobo
  • Laatst online: 03-01 20:44
Maybe niet van toepassing op jouw MB en FANS.. Maar mijn moederbord ondersteunt Fan aansturing.. kan je instellen welke temperatuur gewenst is van bv cpu of omgevings temperatuur.. < dan gewenst = lage toeren > dan gewenst = meer toeren.. en dat voor tot 5 verschillende fans apart aan te sturen.

[ Voor 10% gewijzigd door diebobo op 28-05-2007 18:41 ]

• Neoptolemos
diebobo schreef op maandag 28 mei 2007 @ 18:41:
Maybe niet van toepassing op jouw MB en FANS.. Maar mijn moederbord ondersteunt Fan aansturing.. kan je instellen welke temperatuur gewenst is van bv cpu of omgevings temperatuur.. < dan gewenst = lage toeren > dan gewenst = meer toeren.. en dat voor tot 5 verschillende fans apart aan te sturen.
Welk moederbord is dat?

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Kijk eens naar de Sunbeam Rheobus fancontroller. Daar kan je alle fans mee regelen van 0 tot 12 volt.

Ik heb er zelf 2 van in mijn systeem zitten voor 3x 120mm Papst voor de radiator en 4x 80mm Papst voor in en outtake.

Verwijderd

Bedoelde deze:

fan mate 2

Klein kastje zonder overig gedoe, zelf geen ervaringen mee maar zal wel werken, simpele techniek.

Over die filters, het is mijn mening, misschien dat andere tweakers er wat positiever over denken maar mijn ervaringen zijn niet zo goed, een bus perslucht om de zoveel maanden is voor mij de oplossing.

• Neoptolemos
PilatuS schreef op maandag 28 mei 2007 @ 18:45:
Kijk eens naar de Sunbeam Rheobus fancontroller. Daar kan je alle fans mee regelen van 0 tot 12 volt.

Ik heb er zelf 2 van in mijn systeem zitten voor 3x 120mm Papst voor de radiator en 4x 80mm Papst voor in en outtake.
Die is dan weer niet te krijgen bij Azerty helaas.
http://azerty.nl/producte...l/136/14235/sst-fp33b.htm ziet er ook wel aardig uit, maar voor 3 fans.

http://azerty.nl/producte.../136/26473/kamameter.html is dan weer wat duurder, maar wel voor 4 en inclusief thermometer.

Argh, ik weet 't niet meer. :(
Daar moet ik er dan wel weer 4 van hebben, en aanpassen is toch wel zo handig.

[ Voor 18% gewijzigd door Neoptolemos op 28-05-2007 20:13 ]

• Ernie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-01 14:46
Dat kan gewoon met die fanmate hoor. Er zit gewoon een draaiknopje op, alleen is het iets minder stylish dan degene van 40 euro die jij noemt. Is dat uiterlijk je 30 euro waard of ga je enkel voor de functionaliteit.

De eerder genoemde Rheobus is ook redelijk goed dacht ik en de prijs is ook veel beter dan diegene die jij noemt.

Je zou ook eens op kunnen zoeken of speedfan ondersteunt wordt door je moederbord. Dan kun je de snelheid automatisch aan laten passen.

• Neoptolemos
Arno E schreef op maandag 28 mei 2007 @ 23:21:
Dat kan gewoon met die fanmate hoor. Er zit gewoon een draaiknopje op, alleen is het iets minder stylish dan degene van 40 euro die jij noemt. Is dat uiterlijk je 30 euro waard of ga je enkel voor de functionaliteit.
Maar nadat ik 'm ingesteld heb moet ik m'n kast openhalen om 't weer aan te passen nietwaar?
De eerder genoemde Rheobus is ook redelijk goed dacht ik en de prijs is ook veel beter dan diegene die jij noemt.
Maar dan kan ik weer 8 euro verzendkosten gaan dokken omdat ie bij Azerty niet verkrijgbaar is. |:(
Je zou ook eens op kunnen zoeken of speedfan ondersteunt wordt door je moederbord. Dan kun je de snelheid automatisch aan laten passen.
Voor zover ik kon vinden kan dit alleen met de CPU-fan.

Ik neig op dit moment naar dit panel:
http://azerty.nl/producte.../136/15109/kamapanel.html

Tot 6 fans, cardreader, usb en firewire ports.. leuk dingetje.

Edit: Nog wat meer |:( |:( 's. Hij is dus wel verkrijgbaar bij Azerty alleen komt niet voor in de Azerty search. Via pricewatch wel te vinden. http://www.azerty.nl/prod...ail/136/9564/rheobus.html

Scheelt weer 20 euro, bedankt voor de hulp allemaal. :)

Edit #2: Dan vraag ik me weer af of die Antec uberhaupt wel dichtkan met die draaiknoppen.. * Neoptolemos gaat nog wat researchen

[ Voor 14% gewijzigd door Neoptolemos op 28-05-2007 23:53 ]

• Neoptolemos
Hm, niet echt te vinden. Iemand met een P182 die me kan vertellen hoeveel ruimte tussen de drives en de kast zit?

• Sylph-DS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 24-12-2025
Je kan ook gewoon de fans op 5v of 7v aansluiten. Das iig de goedkoopste oplossing.

• Marvie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-01 15:16
Als je moederbord herkent wordt door Speedfan werkt dat ook super.
Is een freeware programma dat je kan instellen voor de gewenste temps en de snelheid van je fans.

Ik gebruik het al jaren en werkt super.

http://www.almico.com/speedfan.php

Xbox Live Knalle Arie

Verwijderd

Is het enigzins mogelijk om nieuwe Noctua fans te gebruiken ipv de TriCools maar wél de fanregelaars achteraan de kast te blijven gebruiken?

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-01 14:19

M2M

medicijnman

gewoon een simpele fancontroller aanschaffen, alleen kijken naar hoeveel fans die aan kan sturen, en eventueel nog kijken naar de kleur, als je houdt van een mooie kast.

Een gouden regel is dat de meest simpele fancontrollers het beste en gemakkelijkste werken.

-_-

Verwijderd

Sylph-DS schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 10:58:
Je kan ook gewoon de fans op 5v of 7v aansluiten. Das iig de goedkoopste oplossing.
Afbeeldingslocatie: http://home.skyaccess.nl/d2tip446/smilie/stupid.gif
Lijkt me inderdaad een goede oplossing om je fans trager te laten draaien zonder een fancontroller te gebruiken.

• Solid_Aapie
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-01 10:55
Euhm, zijn mensen hier niet bekend met de PWM fans? Deze werken via een 4-pins fanstekkertje en kan je via je moederbord op een gewenst rpm laten draaien. Bijna elk nieuw P965 of P35 bord heeft er wel 2 opzitten. Zo kan je bijvoorbeeld de belangrijke fans(cpu) via je moederbord laten aansturen en de rest op een 5v of 7v stekkertje aansluiten.

Ze zijn moeilijk te vinden maar pcsilent heeft ze al:
http://www.pcsilent.nl/nl...g_Fan_12025_PWM.1018.html

Specs

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik wil graag twee casefans door temperatuur laten controleren. Bestaande case laat erg weinig ruimte over dus het moet heel compact allemaal. Ik dacht kun je zoiets niet met temperatuurafhankelijke weerstanden oplossen (natuurlijk kan dat). Ik zou de fans dan liefst nog even een minuutje door willen laten draaien als de temperatuur weer onder de grenswaarde komt. De laatste keer dat ik me ook maar een beetje met schakelingen bezig heb gehouden is >9 jaar geleden tijdens de middelbare school... Kan iemand me helpen? Heb al wat gezocht maar niet echt iets gevonden.

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:49

_Apache_

For life.

Verwijderd schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 11:42:
[...]

[afbeelding]
Lijkt me inderdaad een goede oplossing om je fans trager te laten draaien zonder een fancontroller te gebruiken.
Vaak zakt het koelvermogen dan heel hard onderuit, dus let op met je voltages..

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

begintmeta schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 14:10:
Ik wil graag twee casefans door temperatuur laten controleren. Bestaande case laat erg weinig ruimte over dus het moet heel compact allemaal. Ik dacht kun je zoiets niet met temperatuurafhankelijke weerstanden oplossen (natuurlijk kan dat). Ik zou de fans dan liefst nog even een minuutje door willen laten draaien als de temperatuur weer onder de grenswaarde komt. De laatste keer dat ik me ook maar een beetje met schakelingen bezig heb gehouden is >9 jaar geleden tijdens de middelbare school... Kan iemand me helpen? Heb al wat gezocht maar niet echt iets gevonden.
De simpelste oplossing (die Marvie ook al aandroeg) is Speedfan, mits ondersteunt door het moederbord. Je kan dan zelf de grenswaarden instellen.

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
_the_crow_ schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 14:26:
[...]
De simpelste oplossing (die Marvie ook al aandroeg) is Speedfan, mits ondersteunt door het moederbord. Je kan dan zelf de grenswaarden instellen.
Weet ik, heb al gecontroleerd of het mobo het ondersteund. Het heeft alleen monitoring (die ik graag intact wil houden) en geen control.

• Neoptolemos
Als ik de 3-pins kabeltjes van m'n Nexus fans aansluit op een Kamapanel, zou dit dan meteen moeten werken of vergeet ik iets?

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik heb nog steeds geen controller gebouwd. Ook geen tijd om erover na te denken gehad.

Wel heb ik wat op internet kunnen zoeken. Ik heb op een pagina het volgende circuit gevonden wat zou moeten doen wat ik wil:
Afbeeldingslocatie: http://www.bit-tech.net/content_images/2001/12/pwm_fan_controller/3.jpg

De boel is alleen wel al vrij oud. Ook zou ik graag de fansnelheid willen kunnen aflezen via het moederbord (heb gevonden dat het bord waar het om gaat (een Jetway J7F4K1) de controllerfunctie van de chip (een Fintek) niet heft geïmplementeerd, en dat het verschil een simpel weerstandje op het bord zou zijn... :( )

Hoe kan ik zo'n controller maken?

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Heb trouwens ook geen geluk met het vinden van de onderdelen (de MIC502) in locale elektronicazaken... Heeft ook niemand een idee hoe ik het toerental naar het moederbord kan brengen? is het aansluiten van de pulsdraad van de fan op de connector op het mobo voldoende?

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22-01 11:31
Heb net zelf de Antec p182 gehaald en wilde ff kwijt dat daar al 3 fans inzitten en het echt niet nodig is om deze te vervangen. Ze zijn door middel van knopjes te regelen op Low/Mid/High.

De kast is zoooo supervet dat je met de fans op low al een geweldige airflow hebt. Alleen daardoor ging mijn CPU temp met 5-7 graden omlaag. En op low stand zijn ze nog superstil ook :D

Heb er nog een front intake fan bijgeplaats, maar lijkt totaal onnodig.

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
[kick]Heeft echt niemand tips of alternatieven?

• Neoptolemos
gebruikershaes schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 20:26:
Heb net zelf de Antec p182 gehaald en wilde ff kwijt dat daar al 3 fans inzitten en het echt niet nodig is om deze te vervangen. Ze zijn door middel van knopjes te regelen op Low/Mid/High.

De kast is zoooo supervet dat je met de fans op low al een geweldige airflow hebt. Alleen daardoor ging mijn CPU temp met 5-7 graden omlaag. En op low stand zijn ze nog superstil ook :D

Heb er nog een front intake fan bijgeplaats, maar lijkt totaal onnodig.
Nexus fans zijn stiller dan de standaard fans die erin zitten en maken 'm ongeveer even koel als de standaard fans op high. De 4e fan aan de voorkant haalde bij mij de temperatuur nog 5-6 graden omlaag. Toch zeker de moeite waard.

Pagina: 1