Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Foto's onscherp Nokia N95

Pagina: 1
Acties:
  • 92 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Het is me tot nu toe nog niet gelukt een scherpe foto te schieten met de 5,0 megapixel camera van de Nokia N95. Het enige wat me scherp lukt zijn close up foto's. Foto's waar veel op staat zien er na het maken op de N95 netjes uit... achteraf op de computer erg dizzy.

Voorbeeld van een onscherpe foto: Afbeeldingslocatie: http://img510.imageshack.us/img510/4609/28052007111jl7.jpg

De foto is eigenlijk overal onscherp... Zie bijvoorbeeld de pixels in de rode kozijnen van die houten woningen. Of de planten rondom de vijver... Bij zulk soort foto's zou mijn K750i wel beter scoren. Toch zie ik bij veel samples uit reviews, of foto's van andere N95 bezitters dat zulk soort foto's een stuk scherper zijn! Bijvoorbeeld deze foto in Amsterdam, veel scherper... Op deze foto van de Amsterdamse grachten is nog meer te zien dan op mijn achtertuin fototje... toch weet die reviewer er een kwalitatief betere foto van te maken!

Ik heb zelf al een beetje gespeeld met de instellingen... bijvoorbeeld met de scherpheid, ISO waarden voor het licht etc. Het is me in iedergeval nog niet gelukt de kwaliteit van dit soort foto's beter te maken. Als ik de foto maak vanaf een vaste ondergrond, dan wordt het er niets beter op. Het ligt dus niet aan trillingen in mijn handen o.i.d. Ik heb de nieuwste firmware er op draaien.

Heeft iemand enig idee wat ik zou kunnen proberen? Het lijkt mij een kwestie van instellingen... of zou het aan de lens kunnen liggen? (ermee rekening houdende dat close-ups wel mooi worden)

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:24
En dat kan niet hier?
Nokia N95 Deel 3

p.s. Kijk eens naar de belichtingsomstandigheden waarin de andere genoemde foto's gemaakt zijn en vergelijk dit eens met jou foto's..... Zon --> bewolkt..

[ Voor 56% gewijzigd door Razer op 28-05-2007 18:29 ]

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:13
Heb je de focus wel op verre afstand staan (bergje) ipv de close up mode (bloem)?? Dit lijkt mij niet het geval, omdat je zegt dat ze van dichtbij wel scherp zijn.

De wijzen komen uit het Oosten!

Verwijderd

Topicstarter
NoepZor schreef op maandag 28 mei 2007 @ 18:41:
Heb je de focus wel op verre afstand staan (bergje) ipv de close up mode (bloem)?? Dit lijkt mij niet het geval, omdat je zegt dat ze van dichtbij wel scherp zijn.
Foto's dichtbij neem ik met de closeup modus. Foto's op verre afstand met Auto of met het bergje. Als ik het bergje kies krijg ik overigens geen richter, en wordt de foto niet scherpgesteld. Het resultaat is met Auto beter dan met het 'bergje' >:).
Razer schreef op maandag 28 mei 2007 @ 18:26:

p.s. Kijk eens naar de belichtingsomstandigheden waarin de andere genoemde foto's gemaakt zijn en vergelijk dit eens met jou foto's..... Zon --> bewolkt..
Daar had ik ook al aan gedacht. Maar dat zou betekenen als ik met de lichtgevoeligheid / de belichtingscompensatie speel, dat de foto's dan een stukje beter zouden moeten worden. Ik heb de indruk dat de wazigheid iets minder wordt, als je de kleurechtheid even buiten beschouwing laat.. Binnen foto's zijn overigens net zo wazig (daar maakt zonnig/bewolkt dus niks uit).

Als er een voorwerp (Auto modus) zich op een afstand van ongeveer 1,5 meter van de camera bevindt, dan lukt het me wel een redelijk scherpe foto te maken. Maar als het focuspunt zich verderop bevindt... wordt het alsmaar slechter. Heeft niemand anders hier last van?

Ik heb net even een foto gemaakt met mijn oude Sony Ericsson K750i, foto is hier te bekijken. Ik zie veel minder wazigheid... veel meer details. Wat doe ik verkeerd met mijn N95? Ik weet dat het maar een telefoon is... maar in de vele reviews die ik heb gelezen won de N95 dik van de SE K800i. En in mijn ogen lijkt dat nu vrij onmogelijk...

Zou iemand een sample kunnen nemen met deze (bewolkte) weersomstandigheden, en vergelijken met mijn onscherpe foto's?

Als ik het goed begrijp is de Focal length bij dit ding altijd 5,6 (in m of in mm?) ook af te lezen uit de EXIF informatie). Maar hoe groter de foto, deste kleinere focal length je lens moet hebben toch?

In iedergeval lijkt het erop dat de lichtstralen samenkomen achter/voor het beeld o.i.d.

[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2007 17:43 ]

Verwijderd

[quote]Verwijderd schreef op maandag 28 mei 2007 @ 18:44:
[...]

Foto's dichtbij neem ik met de closeup modus. Foto's op verre afstand met Auto of met het bergje. Als ik het bergje kies krijg ik overigens geen richter, en wordt de foto niet scherpgesteld. Het resultaat is met Auto beter dan met het 'bergje' >:).

[...]

Daar had ik ook al aan gedacht. Maar dat zou betekenen als ik met de lichtgevoeligheid / de belichtingscompensatie speel, dat de foto's dan een stukje beter zouden moeten worden. Ik heb de indruk dat de wazigheid iets minder wordt, als je de kleurechtheid even buiten beschouwing laat.. Binnen foto's zijn overigens net zo wazig (daar maakt zonnig/bewolkt dus niks uit).

Als er een voorwerp (Auto modus) zich op een afstand van ongeveer 1,5 meter van de camera bevindt, dan lukt het me wel een redelijk scherpe foto te maken. Maar als het focuspunt zich verderop bevindt... wordt het alsmaar slechter. Heeft niemand anders hier last van?

Ik heb net even een foto gemaakt met mijn oude Sony Ericsson K750i, foto is hier te bekijken. Ik zie veel minder wazigheid... veel meer details. Wat doe ik verkeerd met mijn N95? Ik weet dat het maar een telefoon is... maar in de vele reviews die ik heb gelezen won de N95 dik van de SE K800i. En in mijn ogen lijkt dat nu vrij onmogelijk...

waar heb je dat in welke review gelezen?? volgens mij is het precies andersom en maak de se gewoon gebruik van de cybershot know how die veel beter is dan nokia (ik heb nog nooit een goede foto gezien van welke nokia dan ook)
zowiezo zijn al die mini lensjes met een boost chip voor de pixels bagger :>

Verwijderd

Topicstarter
waar heb je dat in welke review gelezen?? volgens mij is het precies andersom en maak de se gewoon gebruik van de cybershot know how die veel beter is dan nokia (ik heb nog nooit een goede foto gezien van welke nokia dan ook)
zowiezo zijn al die mini lensjes met een boost chip voor de pixels bagger :>
Leg ze zelf maar eens naast elkaar, o.a. van die foto's die ik gepost heb die wél goed zijn.

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2007 21:42 ]

• Eggy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 31-05-2023

Eggy

Goo goo g'joob

Razer schreef op maandag 28 mei 2007 @ 18:26:
En dat kan niet hier?
Nokia N95 Deel 3

Naar mijn mening wel.

SE-NSE | Sony Ericsson - News, Services, Entertainment

Ayofe Theme for Symbian S60

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.