[Mac OS X] Starcraft full-screen problemen

Pagina: 1
Acties:

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
Ik heb na lange tijd StarCraft weer eens uit de kast getrokken. Installeren op mijn 15" powerbook met de Mac OS X Installer werkte uitstekend en het spel start op en draait als een zonnetje... maar...

Helaas wil het spel niet full-screen op mijn 20" cinema display. Nu weet ik dat StarCraft oorspronkelijk op 640x480 draait, maar mijn Cinema Display lijkt niet naar die resolutie te switchen, waardoor van de 1680x1050 pixels die het scherm rijk is, de meeste gewoon zwart/onbenut blijven en ik word getrakteerd op een minuscuul schermpje in het midden. Niet echt speelbaar dus. Op internet vond ik deze thread waarin exact hetzelfde aan de hand lijkt te zijn.

Als ik zelf de resolutie van mijn Cinema Display aanpas, scaled 'ie wel over het hele scherm. Het kan dus wèl. De aanwezigheid van een vinkje "Don't switch resolutions" in de Mac OS X launcher geeft ook al aan dat StarCraft van iets dergelijks op de hoogte moet zijn (vinkje heeft helaas geen effect).

Tot slot nog wel het vreemdste: op het scherm van mijn Powerbook stretched 'ie wel over het hele scherm.

Snapt iemand wat hier mis gaat en, beter nog, hoe ik het oplos?

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• froggie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-11-2024

froggie

Kwaaak

Ik ben vorige week ook weer begonnen met Starcraft en vroeg me precies hetzelfde af. Ik had me al min of meer bij dit probleem neergelegd, maar mocht er iemand zijn die alsnog een oplossing heeft dan houd ik mij aanbevolen :)

offtopic:
Middels DOSBox zijn (oudere) klassiekers zoals Warcraft II ook prima speelbaar!

• R4NCOR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:55

R4NCOR

eigenlijk gewoon Niels

Bij mij doet de Launcher wel z'n werk: bij het ontbreken van een vinkje bij "Don't switch resolutions" wordt het spel gewoon fullscreen gestretched... (24" 1920x1200). Niet dat dit jou helpt; maar toch een duit in het zakje, misschien ligt het daarom niet aan de Launcher.

Helpt het misschien als je switcht naar windowed-modus en weer terug? (Command-M)

• walterg
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-01 00:03
Haha wat zo'n gameplay vid van blizzard al niet teweeg kan brengen!

Kom NET uit een zerg vs human skirmish :*)

• froggie

froggie

Kwaaak

Blijkbaar zit het probleem dan "in" het 20" ACD. Ik ben net als de TS ook in het bezit van een dergelijk scherm. Om versie verschillen uit te sluiten; R4NCOR, welke versie van StarCraft draai je?

• R4NCOR

R4NCOR

eigenlijk gewoon Niels

froggie schreef op maandag 28 mei 2007 @ 23:01:
R4NCOR, welke versie van StarCraft draai je?
Eergisteren ofzo nog gepatched via Battle.net, dus ik neem aan de laatste versie :)

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
Oh, dat was ik inderdaad vergeten te vermelden: ik heb patch 1.5 :)

micheljansen.org

• -Mous-
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-02 09:40
Hier nog iemand die deze übergame weer eens aan het spelen is. Ik heb een 17" iMac (1440x900) en daar krijg ik alles netjes full-screen te zien. Het "probleem" kan m.i. op twee plaatsen zitten.

1) het scherm
2) de videokaart

Heb je de mogelijkheid om een ander scherm te testen?

P.S. In het Ati tooltje onder Windows kan je zelf instellen wat er gebeurt. Dus of het beeld uitgerekt moet worden, of dat het oorspronkelijke aantal pixels gebruikt moet worden.
edit:
Dat doet dus precies hetzelfde als "don't switch resolutions", alleen dan voor alle games.

[ Voor 10% gewijzigd door -Mous- op 29-05-2007 21:23 ]

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
Helaas heb ik geen ander DVI scherm tot mijn beschikking atm (maar het is een laptop, dus dat is wel eens te regelen). Op het ingebouwde scherm werkt het dus prima.

Daarnaast is het een PowerBook G4, dus met Windows een ati-tooltje proberen zit er ook niet in :)

Will keep you posted :)

micheljansen.org

• R4NCOR

R4NCOR

eigenlijk gewoon Niels

dawuss: Ik vraag mij af of het aan de resolutie ligt? Wellicht dat, als je je scherm in mac os op een andere resolutie instelt (dus niet de native of 640x480 zoals je in je startpost schreef), hij wel stretched? :P

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
R4NCOR schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 22:32:
dawuss: Ik vraag mij af of het aan de resolutie ligt? Wellicht dat, als je je scherm in mac os op een andere resolutie instelt (dus niet de native of 640x480 zoals je in je startpost schreef), hij wel stretched? :P
Net geprobeerd, helpt helaas niet. Ik vermoed wel dat het aan een instelling in de videokaart ligt, want als ik mijn powerbook op "mirror displays" instel, vult hij ook mijn cinema display niet (zwarte balken, net als ingame).

edit: hmm, ik heb nu een halve oplossing: Als ik mijn Powerbook dichtklap, en overschakel naar "single display mode", waarbij ik dus alleen beeld heb op mijn Cinema Display, scaled 'ie wel. Het kán dus wel. Zou ik dan ook op de één of andere manier het gedrag dat 'ie normaal vertoont (wel scalen op de powerbook, niet op het CD) kunnen omkeren?

[ Voor 23% gewijzigd door dawuss op 29-05-2007 22:59 ]

micheljansen.org

• froggie

froggie

Kwaaak

dawuss, bijzonder dat het in clamshell modus dus wel werkt bij jou. Ik "werk" in princiepe thuis alleen in clamshell, maar zelfs dan wil m'n CD niet opschalen.
Heb het zojuist op het scherm van m'n Macbook geprobeerd en dat werkt wel zoals verwacht (welliswaar balken links en rechts ivm breedbeeld, maar daar kan ik nog wel mee leven). Ik verwacht dus haast dat m'n videokaart er wel mee overweg kan.

Vanavond thuis ook nog maar eens prutsen met de verschillende display modi.

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
Ik denk dan dat we het scherm wel kunnen uitsluiten en dat het echt in de videokaart / drivers zit :)

micheljansen.org

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
dawuss schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 14:08:
Ik denk dan dat we het scherm wel kunnen uitsluiten en dat het echt in de videokaart / drivers zit :)
Waarom dat? De meeste schermen hebben een scaler ingebouwd zitten waardoor lage resoluties (zoals biossen enzo) (semi-)fullscreen draaien.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Pagina: 1