Toon posts:

LCD geschikt voor grafisch werk?

Pagina: 1
Acties:
  • 425 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allen,

Ik zit aardig wat reviews te lezen op dit moment, met name op het gebied van LCD monitors, omdat in mijn ervaring LCD niet zo geschikt is voor grafisch werk (t.o.v. CRT). Dit ivm de kleur weergave. Bij LCD zijn dat vaak meer vlakken en bij CRT meer detail. Het nadeel van CRT kennen we allemaal, groot, lomp en worden blurry na een tijdje.

Nu hoor ik goede verhalen over de DELL LCD schermen, maar kan ik nog niet echt reviews vinden die aantoont waar DELL dan zoal beter in scoort t.o.v. andere. Er zijn vast nog wel meer goede monitoren. Kan iemand met meer ervaring wat advies of links geven waar ik moet letten en evt. goede opties zijn zodat ik wat vergelijkingsmateriaal heb?

Samsung is ook niet verkeerd volgens mij, maar lijkt me meer een gaming monitor?

Primaire doel blijft de grafische weergave voor Photoshop / Illustrator / InDesign / Flash etc ... grafisch werk dus.

Ik kijk naar de optie 24" of 2x 20/21" - ben ik nog niet helemaal over uit.

Alvast bedankt!

Xs.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2007 15:50 ]

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:23

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Je moet kijken naar het soort paneel, niet naar een merkje. Voor grafisch werk wil je het liefst een IPS paneel, eventueel een PVA paneel. TN is een no-go.

Er is heel veel over te vinden en voor beeldschermen kan je in het V&B forum terecht, niet in overige hardware.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Je zit sowieso aan een TFT vast, want CRT's worden niet meer gemaakt/verkocht. Dus ga je maar inlezen in de verschillende soorten TFT- technieken ;)

• bsmpower
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-02 20:10
Ik ben de laatste tijd ook op zoek. Zelfde doelen. Veel grafisch werk. Echter moet je dan geen TN paneel hebben. Bijna alle tft schermen hebben dit (helaas). TN panelen zijn niet echt kleurecht en slechte kijkhoek. Prima voor mensen die spelletjes spelen of gewoon wat internetten enz. Maar voor grafische mensen niet goed!

Ik heb even wat opgezocht over de verschillende panelen uit een ander forum. Jij (wij) moeten waarschijnlijk een s-ips paneel hebben. Deze zijn alleen wel prijziger dan een TN paneel en (iets) minder geschikt voor gamen.:

TN

Veruit het populairst is de zogenaamde TN (Twisted Nematic) technologie. Dit type bestaat het langst en is het goedkoopst te produceren. Voordelen van TN zijn een snelle responsetijd en een lage kostprijs van de monitor waarin het paneel verwerkt wordt. TN kent echter ook een aantal nadelen. Zo is de kijkhoek in vergelijking met andere technieken slechter en treedt er bovendien duidelijk zichtbare verkleuring van het beeld op wanneer het onder een bepaalde hoek wordt bekeken. Een wit vlak bijvoorbeeld kleurt bij een TN paneel van opzij bekeken vaak geel, terwijl het beeld van onder bekeken juist erg donker wordt.
Naast de beperkte kijkhoek is TN traditioneel niet sterk op het gebied van kleurweergave. Dat laatste punt is bij de laatste generaties inmiddels echter grotendeels weggewerkt, al is TN nog wel hekkensluiter in vergelijking met de andere technologieën. Vrijwel alle 17 inch en het merendeel van de 19 inch monitoren die momenteel op de markt zijn, maken uit kostenoverwegingen gebruik van TN-panelen. Ook de goedkopere monitoren in het widescreen segment worden steeds vaker uitgerust met TN panelen.

MVA
Een tweede technologie voor het fabriceren van panelen draagt de naam MVA (Multidomain Vertical Alignment). MVA technologie is duurder dan TN en kent een aantal voordelen. Zo zijn het contrast en de kleurweergave beter. Daarnaast is de kijkhoek bij MVA schermen een stuk groter dan bij TN het geval is. Nadeel van MVA is de lage responstijd bij vooral kleine kleurveranderingen. Nieuwe MVA schermen maken vaak gebruik van een ‘overdrive' technologie, waarbij met behulp van een hoger voltage de schakeltijd verkort wordt en zo toch goede responstijden mogelijk zijn. Bijvoorbeeld Sony en Belinea gebruiken voor sommige monitoren MVA panelen.

(S-)PVA
S-PVA staat voor Super Patterned Vertical Alignment en is ontwikkeld door Samsung. S-PVA schermen sturen de vloeibare kristallen op een compleet andere manier aan dan bij TN panelen het geval is. Het grote voordeel van S-PVA is de zeer goede zwartweergave. S-PVA schermen slagen er als beste in om de kristallen van het scherm zodanig te ordenen dat er vrijwel geen licht van de lamp achter het scherm doorgelaten wordt. Een ander zwaarwegend voordeel is de kijkhoek: anders dan bij alle andere technologieën treedt er bij S-PVA schermen geen kleurverandering op bij grotere kijkhoeken, zowel horizontaal als vertikaal is de kijkhoek dan ook vrijwel onbegrensd. Naast deze voordelen is de kleurweergave van de laatste generaties S-PVA panelen bovendien ook bijzonder goed en beduidend beter dan bij TN-panelen. S-PVA heeft echter ook een nadeel. In vergelijking met TN-panelen is de responstijd vrij traag. De laatste generaties S-PVA schermen zit op ongeveer 16 ms voor volledige zwart-wit-zwart timing, bij TN-panelen is 8 ms inmiddels gebruikelijk. Daar komt bij dat de responstijd van S-PVA panelen bij kleinere kleurveranderingen oploopt. Ook voor veel van de nieuwe Super PVA monitoren geldt dat de responstijd door middel van overdrive circuits beter is dan voorheen en daarmee goede scores mogelijk zijn. S-PVA panelen worden bijvoorbeeld in de duurdere monitoren van Samsung en Eizo gebruikt.

(S-)IPS
Het laatste type dat we regelmatig tegenkomen heeft de naam IPS (In Plane Switching) en wordt voornamelijk bij grotere monitoren gebruikt. De IPS technologie is in eerste instantie door Hitachi ontwikkeld en later verbeterd door LG.Philips. De voordelen van IPS zijn vergelijkbaar met die van PVA. Zo biedt het uitstekende kleurweergave, zelfs beter dan S-PVA. Verder wordt ook S-IPS gekenmerkt door een zeer goede kijkhoek, al is deze juist weer iets minder goed dan bij S-PVA. Naar mate de kijkhoek toeneemt neemt de lichtsterkte namelijk sterker af dan bij S-PVA het geval is. Ook is de zwartweergave minder goed dan bij S-PVA panels het geval is, zodat het contrast minder hoog is. Voordeel van S-IPS is dat de reactietijd over de gehele linie wel beter is dan bij S-PVA. Een voordeel dat zowel S-IPS als S-PVA boven TN panels hebben, heeft te maken met dode pixels. Deze kunnen bij elk van de drie technologieen voorkomen, echter bij TN kunnen dode pixels iedere kleur hebben, bij S-IPS en S-PVA kunnen ze alleen zwart zijn, wat veel minder storend is."

Verwijderd

Ik heb zelf een dell ultrasharp lcd, en ik moet zeggen dat ik tot nu toe nog geen betere monitor ben tegengekomen. Persoonlijk vind ik hem beter dan syncmaster en dergelijke.

je kan ook nog kijken naar apple schermen.

• robbert
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:37
Voor grafisch werk zou ik je zeker aan raden te kijken naar een Eizo scherm. Deze zijn standaard al goed tot zeer goed calibreert en hebben daardoor dus een uitstekende kleurweergave.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Koop een Eizo. nummer 1 in grafische scermen

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• wcduck
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
In de reviews die ik heb gelezen over de Dell 24" (2407) bleek de zwartwaarde juist niet zijn sterkste punt te zijn. Dit houdt mij tegen om hem te komen, aangezien ik veel films kijk. Ook bij films valt dit erg op.

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de zeer informatieve reacties!!

Toch las ik net ergens dat DELL er beter uit rolde dan Eizo die ik idd ook al op m'n lijstje als potentiele kandidaat.

Zelf had ik al een test gelezen waar die beter scoorde dan de APPLE schermen.

De Dell Ultrasharp 2407WFP is vandaag nog met 25% korting te kopen zie ik op de DELL site ...

Bij de specificaties staat echter niet wel type panel het is ..

EDIT: S-PVA dus ...

EDIT2: De schermen van Eizo vallen nogal buiten m'n budget ... dus ik denk toch dat het de DELL gaat worden.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2007 17:04 ]

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:27
Ik zou toch es een nieuwere versie van dat tekstje zoeken. Heb hier een Samsung 215TW voor me neus staan, PVA paneel en toch een responstijd van 8ms. En geloof me, ik game erop, lanparties etc en heb nog nooit zo'n relaxt scherm gehad. Nog lagere responstijden zijn in mijn ogen pure mierenneukerij. Enige nadeel dat dit paneeltje heb is dat je toch wat backlight ziet bij een volledig zwart scherm maar dit is goed te beheersen door de lichtsterkte bij te stellen :)

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Cubefanatic schreef op maandag 28 mei 2007 @ 17:21:
Ik zou toch es een nieuwere versie van dat tekstje zoeken. Heb hier een Samsung 215TW voor me neus staan, PVA paneel en toch een responstijd van 8ms. En geloof me, ik game erop, lanparties etc en heb nog nooit zo'n relaxt scherm gehad. Nog lagere responstijden zijn in mijn ogen pure mierenneukerij. Enige nadeel dat dit paneeltje heb is dat je toch wat backlight ziet bij een volledig zwart scherm maar dit is goed te beheersen door de lichtsterkte bij te stellen :)
Leuk en aardig, maar TS zoekt een scherm voor grafische doeleinden, en dan komt er wel iets anders bij kijken en dan is zo'n mainstream Samsung exemplaar, die Jan-en-Alleman thuis heeft staan niet helemaal wat TS zoekt.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Gunner schreef op maandag 28 mei 2007 @ 17:26:
[...]

Leuk en aardig, maar TS zoekt een scherm voor grafische doeleinden, en dan komt er wel iets anders bij kijken en dan is zo'n mainstream Samsung exemplaar, die Jan-en-Alleman thuis heeft staan niet helemaal wat TS zoekt.
Toch wel, gezien zijn budget :)

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ik zie nergens staan wat z'n budget is, en als je ECHT een goed grafisch scherm wil, moet je daar niet op gaan besparen, wat dus feitelijk al gebeurd omdat Eizo blijkbaar te duur is ;)

• robbert
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:37
Verwijderd schreef op maandag 28 mei 2007 @ 16:54:
Toch las ik net ergens dat DELL er beter uit rolde dan Eizo die ik idd ook al op m'n lijstje als potentiele kandidaat.
De vraag is natuurlijk hoe en wat er getest wordt en welke Dell met welke Eizo vergeleken wordt. Dat de Dell een beter prijs/prestatie verhouding heeft als de Eizo is nogal duidelijk. Maar qua kleuren (wat mij het aller belangrijkste lijkt voor grafische doeleinde) denk ik toch echt wel dat een Eizo beter is, met 10 bits kleurentabel (tov 8 bits bij de Dell schermen (toch?)) en daarnaast zijn de Eizo's ook nog eens standaard beter gecalibreerd.

Zelf zou ik als graficus pas als allerlaatste gaan bezuinigen op mijn scherm. Maar wat is nou je budget?

[ Voor 9% gewijzigd door robbert op 28-05-2007 17:42 ]

• wcduck
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 28 mei 2007 @ 16:54:
Bedankt voor de zeer informatieve reacties!!

Zelf had ik al een test gelezen waar die beter scoorde dan de APPLE schermen.

De Dell Ultrasharp 2407WFP is vandaag nog met 25% korting te kopen zie ik op de DELL site ...

Bij de specificaties staat echter niet wel type panel het is ..

EDIT: S-PVA dus ...

EDIT2: De schermen van Eizo vallen nogal buiten m'n budget ... dus ik denk toch dat het de DELL gaat worden.
Vind je het dan niet erg dat het zwarte niet echt zwart is? Als graficus zou ik me daar juist erg aan ergeren. Lees ook nog even wat user reviews hier op tweakers. Hier komt dat ook duidelijk in naar voren.

Ik zou hem trouwens niet bij Dell bestellen, maar bij Supradictus (zie Ebay/GoT). Hij kost daar 650 euro, gegarandeerd pixelperfect.

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb em al besteld voor 735 incl bezorging en 3 jaar garantie.

Ik snap dat de Eizo beter is, maar ik denk dat de DELL voor mij de beste toepassing nu is ... die was toch bijna 1200 euro. Das behoorlijk wat meer. En het is niet voor professioneel gebruik in dit zin dat ik gewoon wat bijklus en ik dan wel graag goeie kleurweergave wil en geen gaming monitor zocht.

En wat ik begreep is dat er wat problemen waren met de oudere firmware van DELL, maar dit schijnt met de nieuwe verbeterd te zijn en als het niks is stuur ik em weer terug.

Bedankt allemaal voor je hulp. In de nabije toekomst mogelijk een upgrade naar een Eizo, maar das nu nog even te hoog gegrepen ;)

• tweak_dude
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:09
S-IPS panelen hebben trouwens een iets betere kijkhoek dan MVA/PVA schermen. Voor grafisch werk is een S-IPS scherm dus waarschijnlijk het best. Mits de rest van de elektronica goed genoeg is natuurlijk, anders kan het nog tegenvallen.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:43
Waar ik me altijd aan erger bij TFT schermen is het feit dat kleurverlopen dicht bij wit niet goed zichtbaar zijn. Hoe vaak ik wel niet met de colorpicker in photoshop aan het kijken ben of iets wel echt wit is als ik een uitsnede ga maken voor een plaatje uit een ontwerp voor een website... (collega's die grafisch ontwerp doen hebben 19" CRTs staan, ik een tweetal HP 19" TFT schermen)

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:27
Zeg, hoort dit niet in videoplanken en beeldkanonnen btw?

• dion_b
  • Laatst online: 19:34

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

GoT Huisregels

- Overige Hardware is geen dumpbak, vragen over Videoplanken & Beeldkanonnen horen in gelijknamige subforum thuis
- "Welke $apparaat moet ik kopen?"-vragen zijn nergens op GoT de bedoeling aangezien je met redelijke eigen inzet (opzoeken en lezen van reviews en ervaringen van anderen) altijd er zelf uit kunt komen. Daar komt bij dat we een aantal 'grote' topics in VB hebben die werkelijk boordenvol info over dit onderwerp staan. Ga die eens lezen ipv hier op de verkeerde plek te vragen het wiel opnieuw uit te vinden :o

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.