[excel 2007] Gemiddelden berekenen

Pagina: 1
Acties:

• struul
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-12-2024
Ik ben bezig met een opdracht in excel. een van de opdrachten houd in dat ik een aantal lijsten met cijfers heb waarvan het gemiddelde berekent moet worden. nou simpel zou je zeggen, gewoon "=gemiddelde(C3:K3)". helaas gaat dit niet op. een aantal getallen moeten 2x meegeteld worden in de berekening. dit heb ik geprobeerd:
code:
1
=SOM(C3:F3;G3*2;I3*2;H3*2)/10

dit voldoet. echter, ik wil niet met =som werken, maar met =gemiddelde. reden is dat als ik nu een getal toevoeg of verwijder de berekening niet meer klopt. ik wil dus dat C3:F3 automatisch 1x meetellen in de berekening, en G3:I3 automatisch 2x. als er in bijv F3 niets staat, moet dat niet als 0 worden meegerekent oid.

code:
1
=GEMIDDELDE(C3:F3;G3*2;I3*2;H3*2)

dit werkt dus ook niet, de getallen worden nu gedeeld door 7, en dit moet uiteraard gedeeld door 10 worden.

ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is wat de bedoeling is. :) hoop dat iemand me hiermee kan helpen.

• struul
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-12-2024
na een beetje prutsen heb ik het volgens mij zelf al opgelost mbv van deze formule:
code:
1
=GEMIDDELDE(C3:I3;G3:I3)

:)

• Bolukan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-07 19:01
Beter onderhoudbaar en leesbaar is een aparte rij gebruiken met het gewicht (bijvoorbeeld rij 2)
code:
1
somproduct(C2:I2;C3:I3)/som(C2:I2)