Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim427
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15-06 00:05

tim427

Turbulence!

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://snl174110.web24.talkactive.net/tim427/topic-head.jpg

Wat is een WIM :? ?

De Windows Imaging Format (WIM) is een file-based disk image formaat. Het is ontwikkeld door Microsoft voor de nieuwe Windows (Vista, Server 2008, enz.) installaties.

WIM bestanden zijn gecreeërd door de command-line tool genaamd ImageX. Die is officieel beschikbaar in verschillende "Microsoft deployment tools (ontwikkel tools)", zoals; "Windows Automated Installation Kit (WAIK)" (hier te dowloaden http://www.microsoft.com/...9830D629F2&displaylang=en), "Windows OEM Preinstallation Kit (OPK)" (alleen voor OEM-builders, laat ik dit nou net zijn :P ) of in de "Business Desktop Deployment 2007".

Net als andere "disk images", bevat een WIM image bestanden en een "filesystem information". Maar in tegenstelling tot de "sector-based" formaten (zoals .ISO, .CUE/.BIN images), is WIM een file-based image, dit houdt in dat de grootte van bestanden ook de grootte is van de WIM image.

Het mooie van deze images is: Je kunt ze heel makkelijk aanpassen met de command-line tool; ImageX, ze worden niet super groot. Je kun ook meerdere images in één WIM stoppen; dit gebeurt met de Vista installatie: Je kunt uit verschillende versies van Vista kiezen die allemaal opgeslagen zijn in de INSTALL.WIM onder SOURCE op de dvd.

Kleine uitleg hoe ImageX werkt ;)

Dit programma is goed omdat het simpel en abstract is. Je gebruikt ImageX net zo snel en makkelijk als dat je xcopy gebruikt. Hier een lijst je met “FLAGS” die ImageX accepteert. Maar ook deze Flags kunnen weer andere Flags accepteren. Zet achter de onderstaande Flags; /? en je krijg in het Engels een korte uitleg hoe het precies in elkaar steekt.

Afbeeldingslocatie: http://snl174110.web24.talkactive.net/tim427/topic_flag.jpg

Waarom zou ik de WIM willen aanpassen? De Vista installatie werkt toch goed :? ?

Nou ik kan je in ieder geval vertellen dat het je veel tijd kan schelen; je past één keer je installatie aan waardoor je na iedere re-install niet meer hoeft te tweaken... Het is beter om te installeren zonder media-center (als je het niet gebruikt) dan hem er later er uit te slopen...

Ook is het mogelijk om Vista x86 en een x64 architectuur samen op één dvd te knallen! Maar dit kan ook met een Engelse en een Nederlandse versie.... Of Server 2008 + Vista op een DVD-9 te stoppen. (én én is ook mogelijk :P O-) ) (momenteel kan de beta server longhorn nog niet samen met RTM vista!!!)
Je kan dan tijdens setup voor je verschillende versies kiezen:
Afbeeldingslocatie: http://snl174110.web24.talkactive.net/tim427/topic-setupsmal.jpg

De HOWTO: Windows Vista x86 en x64 op één DVD 8)7
Het makkelijke deel
Stap 1:

Download de "Windows Automated Installation Kit (WAIK)" (hier te downloaden http://www.microsoft.com/...9830D629F2&displaylang=en)

Stap 2:

Maak een map met de volgende structuur (ik heb het voor het gemak in de root van de D-schijf gedaan):
Afbeeldingslocatie: http://snl174110.web24.talkactive.net/tim427/topic-dir.jpg

Stap 3:

Kopieer ALLES van de x86 dvd naar de DVD map, in dit geval D:\VistaAIO\DVD\
Stap 4:

Verplaats de INSTALL.WIM van D:\VistaAIO\DVD\Sources\ naar D:\VistaAIO\x86\

Stap 5:

Kopieer de INSTALL.WIM van de x64 dvd (onder de map Sources) naar D:\VistaAIO\x64\

Stap 6:

Verwijder alle .clg bestanden uit de DVD map.

Het (iets) moeilijkere deel:
Stap 7:

Start nu, met admin rechten, Windows PE Tools Command prompt (Start/All programs/Microsoft Windows AIK)
Stap 8:

Nu veranderen we de map waarin we werken naar de DVD\Sources:
CD D:\VistaAIO\DVD\Sources

Stap 9:

Oké! Nu komt het echte werk :*) , we gaan nu iedere windows versie apart samenvoegen tot één WIM image! Dit moet met de eerder genoemde ImageX.

Alle commandline regels staan normaal op één regel, in de howto is een regelafbreking aangegeven met --> .

Zo moet het:
imagex /export SourceImageToExport.wim SourceNumber -->
DestinationImageFile.wim "Name of the Operating System"

In dit geval dus zo:

imagex /export D:\VistaAIO\x86\install.wim 1 --> 
 .\install.wim "Windows Vista Business x86"
imagex /export D:\VistaAIO\x64\install.wim 1  --> 
.\install.wim "Windows Vista Business x64"

Wat de eerst code-line nou precies doet: export versie 1 van de source image genaamd INSTALL.WIM uit de map D:\VistaAIO\x86 naar de bestemming images genaamd INSTALL.WIM in de map D:\VistaAIO\DVD\.
De nummer 1 correspondeert met de Business variant van Vista.

Nummer / Windows versie
1 Business
2 Home Basic
3 Home Premium
4 Ultimate
5 Home Basic N
6 Business N
7 Starter

Dit betekent dat als ik 64-bit Ultimate wil toevoegen, ik de volgend command moet gebruiken:
imagex /export D:\VistaAIO\x64\install.wim 4 -->
.\install.wim "Windows Vista Ultimate x64"

Wil je meer weten over deze command?
imagex /export /?

Stap 10:

Als je denkt dat je klaar bent met het maken van de WIM moet je die nog als ISO krijgen...
Deze ISO kunnen we dan gebruiken met Virtual PC/VMware of gewoon branden op een dvd met bijv. Nero.
Maar goed, de command die we gaan gebruiken moet nog steeds in dezelfde Windows PE Tools command prompt venster gebeuren.
oscdimg -n -bD:\VistaAIO\DVD\boot\etfsboot.com -->
 D:\VistaAIO\DVD D:\VISTA_AIO.iso -m

Deze command maakt een ISO bestand genaamd VISTA_AIO.iso in de D:\

Stap 11:

Testen maar ;) ( je kunt het beter eerst testen dan meteen echt te installeren, voorkomen is beter dan genezen 8)7 O-) >:) )

Voordat je je af vraagt waar kan ik nou kiezen... Vul tijdens het installeren geen licentie-code in en druk op volgende, het volgende dialoog op nee... dan krijg je "home-made" versie lijst(je)
Meer "HOWTO's" :? ?

Zelf denk ik dat er nog wel meer mensen zijn die hier mee bezig zijn, dan wel niet voor hobby of werk… Hebben mensen nog aanvullingen? Mail dan gerust naar tim427(.at.)quicknet.nl
En voor de mensen die de Windows AIK hebben gedownload hebben vast ook gezien dat er een “Windows Systeemkopieerbeheer” bij zit, hiermee kun je makkelijk de answer bestand maken. Die answer bestanden zijn TOTAAL anders als die van XP, ze werken namenlijk met een soort XML-bestand. (hier later meer over)

Hoe mij en ander op de hoogte met nieuwe trucjes en vorderingen !!!
Afbeeldingslocatie: http://snl174110.web24.talkactive.net/tim427/topic-foot.jpg

Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/alert.gif Opgelet: dit topic is bedoeld ter informatie en ondersteuning...Als je je installatie verkloot en daarmee je windows crashed is dat je eigen verantwoordelijkheid. Daarom moet je bijvoorbeeld VirtualPC gebruiken (dit is gratis :))

[ Voor 255% gewijzigd door tim427 op 28-05-2007 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Dit topic is vooraf toestemming voor gevraagd aan de WOS mods :)
Veel plezier alvast ermee.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim427

tim427

Turbulence!

Topicstarter
alt-92 schreef op maandag 28 mei 2007 @ 22:41:
Dit topic is vooraf toestemming voor gevraagd aan de WOS mods :)
Veel plezier alvast ermee.
Dat zal wel lukken :p (hoop ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-06 11:18
Ik ben hier zelf ook al een poosje mee bezig, maar dan met het hele WDS gebeuren erbij.
Ik heb op dit moment een redelijk werkende voorinstallatie gemaakt, maar ik vraag me af of ik goed bezig ben.
Op dit moment heb ik gewoon de Home Premium installatie geselecteerd en toegevoegd aan WDS en hier een imageunattend.xml aanvast gemaakt, maar volgens mij is dit niet de manier waarop Microsoft het allemaal heeft bedacht.

Kan iemand mij hier eens wat duidelijkheid over wat nu echt handig is en wat de voor en nadelen van de verschillende (deployment) methodes zijn, want ik zie door de bomen het bos niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim427

tim427

Turbulence!

Topicstarter
rfolkers schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 21:32:
Ik ben hier zelf ook al een poosje mee bezig, maar dan met het hele WDS gebeuren erbij.
Ik heb op dit moment een redelijk werkende voorinstallatie gemaakt, maar ik vraag me af of ik goed bezig ben.
Op dit moment heb ik gewoon de Home Premium installatie geselecteerd en toegevoegd aan WDS en hier een imageunattend.xml aanvast gemaakt, maar volgens mij is dit niet de manier waarop Microsoft het allemaal heeft bedacht.

Kan iemand mij hier eens wat duidelijkheid over wat nu echt handig is en wat de voor en nadelen van de verschillende (deployment) methodes zijn, want ik zie door de bomen het bos niet meer.
Ik zal morgen kijken.. Als je het op de officiële MS manier wilt doen dan moet je dat met AIK en deregelijke doen.

En wat bedoel jij precies met WDS? Om in ieder geval op één lijn te zitten.. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim427

tim427

Turbulence!

Topicstarter
Nou lukt het mij wél om x64 en x86 op één dvd (werkend) te proppen... Ook met vershillende talen...

Maar server 2008 beta 3 en vista nog niet... het maakt niet uit welke volg orde ik ze toevoege (eerst server dan vista of andersom).. Alleen server 2008 doet het en vista niet...

Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
mooi topic :)

ik ben er ook al een stukje mee op weg.

wat heb ik?

SBS 2003 Server, met RIS en daar overheen de nieuwe WDS.
Ook heb ik een boot CD voor als er geen PXE boot beschikbaar is op een PC.

Ik kan dus met een PC vanaf het netwerk booten en dan kom ik in de WinPE omgeving.
Hier heb ik startnet aangepast zodat er dan gevraagd wordt welke WIM er geinstalleerd wordt (tot nu toe allemaal 32 bits versies).

dit werkt allemaal prima :)
maar het kan natuurlijk beter ;)

ik heb nu verschillende WIM bestanden voor verschillende Vista uitvoeringen.
deze kunnen natuurlijk in 1 WIM bestand, maar hoe kan je dan in startnet selecteren welke versie je wil installeren als ze in 1 WIM bestand zitten?
zover ik begreep kan je append gebruiken om 2 WIM bestanden samen te voegen?

Iemand al een WIM bestand van Windows XP gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• philipnorth
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-05 07:27

philipnorth

Zeg maar Danny

dude88 schreef op maandag 11 juni 2007 @ 17:26:
mooi topic :)

ik heb nu verschillende WIM bestanden voor verschillende Vista uitvoeringen.
deze kunnen natuurlijk in 1 WIM bestand, maar hoe kan je dan in startnet selecteren welke versie je wil installeren als ze in 1 WIM bestand zitten?
zover ik begreep kan je append gebruiken om 2 WIM bestanden samen te voegen?

Iemand al een WIM bestand van Windows XP gemaakt?
Yup, voor onze nieuwe corporate deployment methode, chebben wij een capture van een (semi) geconfigureerde XP installatie.
Daarnaast gebruiken wij dus ook verschillende versies in 1 WIM file, en hebben wij dus versie 6+7+8 in 1 WIM file zitten, en dit neem +/- 4 GB in beslag, in tegenstelling tot 4GB per image (powerquest)

Als je /append gebruikt, maakt hij een soort snapshot van de verschillen tussen de 1e en de 2e, en alleen de files voor de 2e voegt hij dan toe aan de WIM.

Je startnet.cmd is gewoon een simpele batch file die commando's gebruikt, dus je kunt gewoon een menu maken, waarmee je die versie installeert.
Desnoods dmv een call functie waarmee je een andere cmd file mee oproept.

Als je dus vanuit Vista bekijkt, is het in principe als volgt:

1 Home Basic
2 Home Premium

(want premium heeft meer mogelijkheden)

als je dan gaat installeren, kies je voor /apply imagenaam.wim 1 voor Home Basic
of /apply imagenaam.wim 2 voor Premium.

Ik ben echt fan van WIM images, het is echt een super methode om mee te werken.

[ Voor 7% gewijzigd door philipnorth op 11-06-2007 21:33 ]

-Xbox Gamertag: Dbongers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
en hoe weet je dan welke 1 of 2 is, kan je dat later uitlezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
ik krijg nu ook een foutmelding met het toevoegen van de nVidia driver :(

het vreemde is dat die zegt dat de driver goed erin is gezet..
Y:\>imagex /mountrw vhpoffice.wim 1 C:\mount

ImageX Tool for Windows
Copyright (C) Microsoft Corp. 1981-2005. All rights reserved.

Mounting (RW): [Y:\vhpoffice.wim, 1] ->
[C:\mount]

Successfully mounted image (RW).

Y:\>peimg /inf="C:\nvidia\winvista\158.24\nv_disp.inf" C:\mount\windows
Preinstallation Environment Image Setup Tool for Windows
Copyright (C) Microsoft Corporation. All rights reserved.

Installing INF package: C:\nvidia\winvista\158.24\nv_disp.inf

PEIMG completed the operation successfully.

Y:\>peimg /prep C:\mount\windows /f
Preinstallation Environment Image Setup Tool for Windows
Copyright (C) Microsoft Corporation. All rights reserved.

[= 1,9% ]
PEIMG failed to complete the operation with status code 0x800705b9.
waar kan ik het zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• philipnorth

philipnorth

Zeg maar Danny

dude88 schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 09:27:
en hoe weet je dan welke 1 of 2 is, kan je dat later uitlezen?
Nou, het is eigenlijk de volgorde waarop je ze append.

Maar uitlezen kan als volgt:

imagex.exe /info imagenaam.wim

dan krijg je zo'n xml output, met daarin:
<image index="1"><name>Naam van je capture</name>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
oke thanx :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim427

tim427

Turbulence!

Topicstarter
Zelf werk tik alleen maar met vista.

Maar wat ik nu begrijp van philipnorth is dat het niet mogelijk is om vista op een ander volgorde de appenden. :S

Ik bedoel volgens mij is het wel mogelijk om eerst vista starter en daarna ultimate te doen of andersom.

Bij mij werkt dit allemaal perfect (ik ben nu ook aan het stoeien met zo;n RIS servertje). Alleen zou ik graag Server + Vista bij elkaar doen...Ik weet dat het makkelijker is om die appart te houden maar het lijkt mij namenlijk wel mooi.

Want met append heb je de basis installatie + alle afwijkende bestanden van ander installaties?? :S

Dan is het waarschijnlijk niet mogelijk om Server én Vista op één wim te zetten. :(

Is daar misschien een ander trucje voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• philipnorth

philipnorth

Zeg maar Danny

tim427 schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 20:45:
Zelf werk tik alleen maar met vista.

Maar wat ik nu begrijp van philipnorth is dat het niet mogelijk is om vista op een ander volgorde de appenden. :S

Ik bedoel volgens mij is het wel mogelijk om eerst vista starter en daarna ultimate te doen of andersom.

Bij mij werkt dit allemaal perfect (ik ben nu ook aan het stoeien met zo;n RIS servertje). Alleen zou ik graag Server + Vista bij elkaar doen...Ik weet dat het makkelijker is om die appart te houden maar het lijkt mij namenlijk wel mooi.

Want met append heb je de basis installatie + alle afwijkende bestanden van ander installaties?? :S

Dan is het waarschijnlijk niet mogelijk om Server én Vista op één wim te zetten. :(

Is daar misschien een ander trucje voor?
In principe heb je met append idd image 1, en dan de cummulatieve data erbij.

Dat van die server+client installatie willen wij zelf ook nog eens gaan testen, wellicht dat ik daar op korte termijn aan toe kom :)

Hoe wij nu werken is (in a nutshell) als volgt:

We hebben een base image, hieroverheen gaan patches+software. Dit vormt dan versie 1 in onze WIM.
+/- een kwartaal later, updaten we versie 1 met de nieuwe patches, eventuele nieuwe software/updates en dat wordt versie 2. Een kwartaal later etc.

Onze WIM bestaat nu dus uit 3 versies van ons Image.
Versie 1 (Jan 07)
Versie 2 (April 07)
Versie 3 (Juli 07)

Versie 1 vormt het grootste deel van het image (zeg ff 3GB), dat wat er bij komt in 2 was 200 MB, en in 3 (vanaf 2 gezien dus) nog eens 300 MB.
Als wij dan versie 3 selecteren, wordt versie 1 geplaatst, dan versie 2 en dan versie 3.
Eigenlijk wordt er alleen maar data gecopieerd naar het volume.

Voor ons is dit een enorme vooruitgang, want hiervoor hadden wij om hetzelfde te bereiken 3 Powerquest images, van elk 4-5GB.

Op zich met de server+Vista in 1 WIM, zou dit wel kunnen deels, want zoals Win2000 Pro en Win2000 server hadden ook een hoop gelijke bestanden, net als XP PRO en Home dat ook hebben.

Ik wil het iig wel eens een poging waging als ik eraan toe kom wat het resultaat is, capture/append ik gewoon een schoon volume met een fresh install van iets anders.

(wij zaten zelf namelijk ook al te denken aan XP+Vista in 1 WIM)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
philipnorth schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 22:37:
[...]

In principe heb je met append idd image 1, en dan de cummulatieve data erbij.

Dat van die server+client installatie willen wij zelf ook nog eens gaan testen, wellicht dat ik daar op korte termijn aan toe kom :)

Hoe wij nu werken is (in a nutshell) als volgt:

We hebben een base image, hieroverheen gaan patches+software. Dit vormt dan versie 1 in onze WIM.
+/- een kwartaal later, updaten we versie 1 met de nieuwe patches, eventuele nieuwe software/updates en dat wordt versie 2. Een kwartaal later etc.

Onze WIM bestaat nu dus uit 3 versies van ons Image.
Versie 1 (Jan 07)
Versie 2 (April 07)
Versie 3 (Juli 07)

Versie 1 vormt het grootste deel van het image (zeg ff 3GB), dat wat er bij komt in 2 was 200 MB, en in 3 (vanaf 2 gezien dus) nog eens 300 MB.
Als wij dan versie 3 selecteren, wordt versie 1 geplaatst, dan versie 2 en dan versie 3.
Eigenlijk wordt er alleen maar data gecopieerd naar het volume.
Hoe werkt dit dan precies?

Image maken is geen probleem.
Daarna mounten ook niet.

Maar als je verandingenen toepast moet je peimg /prep uitvoeringen, dit kan maar 1 keer per image zover ik weet.
Hoe kan je dan na aantal maanden weer updates/drivers toevoegen?

Hoe voeg je trouwens updates toe, dit heb ik ook nog niet gevonden :(

Drivers moet denk ik wel lukken, hoewel de nVidia nog niet lukte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim427

tim427

Turbulence!

Topicstarter
Maar wat jij nu zegt is: Versie 1 is basis... als je Versie 3 kiest dan gaat eerst Versie 1 daarna 2 en daarna 3... :S Toch?

Maar hoe zit dat dan met vista....

Je hebt dit op de vista dvd staan (kijk maar in mijn TS):
1 Business
2 Home Basic
3 Home Premium
4 Ultimate
5 Home Basic N
6 Business N
7 Starter

Starter (lees: meest uitgeklede versie) die staat als laatst :S

Waarom dan en hoe dan?

En dan nog iets. Zoals je kunt lezen in mijn TS moet je alle .CLG bestanden verwijderen. vervolgens maak je de image ZONDER die .CLG... en alles werkt perfect.
Waar zijn dan die CLG bestand voor nodig als ze niet gebruikt worden. Of denk ik verkeerd :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim427

tim427

Turbulence!

Topicstarter
dude88 schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 11:15:
[...]

Hoe werkt dit dan precies?

Image maken is geen probleem.
Daarna mounten ook niet.

Maar als je verandingenen toepast moet je peimg /prep uitvoeringen, dit kan maar 1 keer per image zover ik weet.
Hoe kan je dan na aantal maanden weer updates/drivers toevoegen?

Hoe voeg je trouwens updates toe, dit heb ik ook nog niet gevonden :(

Drivers moet denk ik wel lukken, hoewel de nVidia nog niet lukte.
Ik denk dat philipnorth een nieuwe installatie maakt... en die APPEND aan zijn bestaande image waardoor de niet gewijzigde bestande gewoon van image 1 afgelezen worden. Dus met de laatste image maakt hij een nieuwe image die hij vervolgens update en daar dan een verbeterde versie als image maakt. Ik weet de command niet zo uit mijn hoofd maar ik geloof dat het een SlipStream achtig iets was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim427

tim427

Turbulence!

Topicstarter
Is er eigenlijk nog animo voor unattented install :?

Dan ga ik over 1,5 week een TS Update maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• philipnorth

philipnorth

Zeg maar Danny

tim427 schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 20:36:
Maar wat jij nu zegt is: Versie 1 is basis... als je Versie 3 kiest dan gaat eerst Versie 1 daarna 2 en daarna 3... :S Toch?

Maar hoe zit dat dan met vista....

Je hebt dit op de vista dvd staan (kijk maar in mijn TS):
1 Business
2 Home Basic
3 Home Premium
4 Ultimate
5 Home Basic N
6 Business N
7 Starter

Starter (lees: meest uitgeklede versie) die staat als laatst :S

Waarom dan en hoe dan?

En dan nog iets. Zoals je kunt lezen in mijn TS moet je alle .CLG bestanden verwijderen. vervolgens maak je de image ZONDER die .CLG... en alles werkt perfect.
Waar zijn dan die CLG bestand voor nodig als ze niet gebruikt worden. Of denk ik verkeerd :?
Vista werkt toch net iets anders, maar het idee is wel hetzelfde lijkt mij, want stiekum zit alles van de voorgaande versies toch in Ultimate, dus wordt alles geinstalleerd + de extras die Ultimate biedt.

Home basic+Premium is het verschil (even makellijk gezegd) de MediaCenter functionaliteit.
Dus zou voor Premium de Basic installatie plaatsvinden + de extras voor Premium.

Over die clg files, durf ik niets te zeggen. Wij gebruiken WIM en ImageX op dit moment puur als oplossing voor XP en om ons in de toekomst voor te bereiden op Vista (waarvan een volume image ook gewoon in een WIM gestopt gaat worden waarschijnlijk.)

Er is iig nog genoeg te leren over het WIM format en de mogelijkheden van ImageX.

Zit nog te kijken of ik mijn werkgever zo ver kan krijgen om me naar een Vista Preinstallation training e.d. te sturen....
tim427 schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 20:41:
[...]

Ik denk dat philipnorth een nieuwe installatie maakt... en die APPEND aan zijn bestaande image waardoor de niet gewijzigde bestande gewoon van image 1 afgelezen worden. Dus met de laatste image maakt hij een nieuwe image die hij vervolgens update en daar dan een verbeterde versie als image maakt. Ik weet de command niet zo uit mijn hoofd maar ik geloof dat het een SlipStream achtig iets was.
Hier komt het inderdaad op neer.
Wij maken gebruik van de append optie bij de capture van het volume. Waardoor er dus aan v1 Deltas worden toegevoegd.

[ Voor 57% gewijzigd door philipnorth op 13-06-2007 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim427

tim427

Turbulence!

Topicstarter
philipnorth schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 23:02:
[...]

Vista werkt toch net iets anders, maar het idee is wel hetzelfde lijkt mij, want stiekum zit alles van de voorgaande versies toch in Ultimate, dus wordt alles geinstalleerd + de extras die Ultimate biedt.

Home basic+Premium is het verschil (even makellijk gezegd) de MediaCenter functionaliteit.
Dus zou voor Premium de Basic installatie plaatsvinden + de extras voor Premium.

Over die clg files, durf ik niets te zeggen. Wij gebruiken WIM en ImageX op dit moment puur als oplossing voor XP en om ons in de toekomst voor te bereiden op Vista (waarvan een volume image ook gewoon in een WIM gestopt gaat worden waarschijnlijk.)

Er is iig nog genoeg te leren over het WIM format en de mogelijkheden van ImageX.

Zit nog te kijken of ik mijn werkgever zo ver kan krijgen om me naar een Vista Preinstallation training e.d. te sturen....

[...]

Hier komt het inderdaad op neer.
Wij maken gebruik van de append optie bij de capture van het volume. Waardoor er dus aan v1 Deltas worden toegevoegd.
Das duidelijk aar toch snap in die met Vista Starte niet... misschien is idd eerst de business en vervolgens wordt er met de Starter image er weer een hoop uit gehaald.... Of een ander register die zegt dat die funcites uit blijven... dit zou betekenen dat je met een register aanpassing toch op een business versie kan komen :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 146043

Mooie topic, Tim457

Ik vind die commandprompt als openingspost helemaal toppie gedaan ;)

Als je bijvoorbeeld Vlite gebruikt moet je de WIM driver installeren om deze image te mounten en te bewerken.

Een WIM bestand is toch het bestand waar de Windows Vista zich van installeerd. Na de bewerking met Vlite is mijn WIM bestand nog maar 1279 MB groot. Deze staat op de Vista DVD.

Dat merk je ook tijdens de setup tussen WIndows XP en Vista. WIndows XP moest elk bestand apart inlezen wat voor veel zoekbewerkingen zorgt. Het 10x grotere Vista installeerd zich net zo snel als Windows XP en dat komt omdat de brander alleen maar de WIM file hoeft in te lezen en dat is synchroon lezen.

Ik weet dat je WIM kunt mounten met een driver die bij Vlite zit, misschien handig ter info ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• philipnorth

philipnorth

Zeg maar Danny

Anoniem: 146043 schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 16:59:
Mooie topic, Tim457

Als je bijvoorbeeld Vlite gebruikt moet je de WIM driver installeren om deze image te mounten en te bewerken.

Een WIM bestand is toch het bestand waar de Windows Vista zich van installeerd. Na de bewerking met Vlite is mijn WIM bestand nog maar 1279 MB groot. Deze staat op de Vista DVD.

Dat merk je ook tijdens de setup tussen WIndows XP en Vista. WIndows XP moest elk bestand apart inlezen wat voor veel zoekbewerkingen zorgt. Het 10x grotere Vista installeerd zich net zo snel als Windows XP en dat komt omdat de brander alleen maar de WIM file hoeft in te lezen en dat is synchroon lezen.

Ik weet dat je WIM kunt mounten met een driver die bij Vlite zit, misschien handig ter info ;)
Die drivers zitten ook los bij de WAIK voor zover ik weet, zodat je niet de hele WAIK hoeft te installeren :)

Tim457: Wat ik zeg, Vista is mij wat dat betreft ook nog niet helemaal duidelijk.
Wel is het zo dat inderdaad elke DVD van Vista in principe alle versies bevat, zodat je vanuit Vista ook kan upgraden (dmv een te verkrijgen upgrade code van MS)

Ik weet dat dit topic bedoelt is voor vooral de Vista en 2008 mensen, maar ik als gebruiker van ImageX en WIM zal zeker mee blijven denken etc :)
Binnekort als ik tijd heb zal ik zeker me eens verder gaan verdiepen in de mogelijkheden met Vista en 2008.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim427

tim427

Turbulence!

Topicstarter
Anoniem: 146043 schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 16:59:
Mooie topic, Tim457

Bedankt voor de complimentjes! :p

Die WIM driver is alleen nodig in XP omdat vista van huis uit die WIM driver al in zich heeft.
philipnorth schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 17:47:
[...]

Die drivers zitten ook los bij de WAIK voor zover ik weet, zodat je niet de hele WAIK hoeft te installeren :)

Tim457: Wat ik zeg, Vista is mij wat dat betreft ook nog niet helemaal duidelijk.
Wel is het zo dat inderdaad elke DVD van Vista in principe alle versies bevat, zodat je vanuit Vista ook kan upgraden (dmv een te verkrijgen upgrade code van MS)

Ik weet dat dit topic bedoelt is voor vooral de Vista en 2008 mensen, maar ik als gebruiker van ImageX en WIM zal zeker mee blijven denken etc :)
Binnekort als ik tijd heb zal ik zeker me eens verder gaan verdiepen in de mogelijkheden met Vista en 2008.
Je mag natuurlijk blijven helpen Sterker nog ik vind het wel handig... Zelf dacht ik dat de WIM puur voor Vista/2008 beschikbaar was en heel beperkt voor XP... Dus als ik de titel aan moet passen moet je het zeggen :P

En trouwens: ik heet gewoon Tim... Met als bijnaam Tim427 en geen Tim457 :P O-)

PS: Zou het ook interessant zijn om de TS aan te passen zodat er ook Unattended Install behandeld wordt :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim427

tim427

Turbulence!

Topicstarter
philipnorth, in hoevere wijkt de XP wim af met Vista. Hierbij bedoel ik dus de manier van aanmaken...

Zelf werk ik in een pc-winkel waar we ook VEEL repareren... Er zijn heel veel mensen die toch XP willen of genoodzaakt zijn omdat vista te zwaar is of te duur is...

Nu hebben wij het als volgt:

Orginele (copie van) XP CD met SP2
Na installatie hebben een "silent-install"installer; dit programma installeerd alerlei programmatjes zoals Nero, PowerDVD, Office Vieuwers, UPDATES (dit zijn er VEEL en duurt LANG)...
We zijn dan zegmaar 2 uur bezig met alleen al de "standaard"installatie... dan komen de drivers er nog bij...

Dus mijn vraag is hoe maak je zo'n XP WIM install in vergelijking met Vista... Je moet iets Slipstreamen :? maar hoe...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim427

tim427

Turbulence!

Topicstarter
Schop! >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Schop je rot want dat gaat niet werken. Je zou kunnen proberen om de XP setup files in een WIM file te zetten met bijbehorende installer, maar ik ben bang dat Windows XP gaat zeuren over de zogenaamde cabinetbestanden waarmee het werkt. Net zoals Windows 98 met VXD bestanden werkt en vanaf XP met .SYS bestanden. Zelfde principe, toch heel anders, snap je?
Zelf werk ik in een pc-winkel waar we ook VEEL repareren... Er zijn heel veel mensen die toch XP willen of genoodzaakt zijn omdat vista te zwaar is of te duur is...
Willen is tot daar aan toe, maar genoodzaakt is iedereen. Misschien nu nog niet, maar tel het aantal systemen met Windows 98 en je zult vlug klaar zijn. Ik bedoel de systemen die daadwerkelijk dienen voor modern gebruik.
Windows XP wordt gesupport tot eind 2008 en dan zal het eerder moeilijk worden dan makkelijk om Windows XP nog te OEM'en. De support stopt dan en Vista is dan ook al op leeftijd en dan pas ga je de mensen aandringen Vista te gebruiken als Vienna al bijna af is. En als Vienna af is raad je iedereen Windows Vista aan.

Kijk dat gaat dus niet en daarom push ik mijn klanten op een tactische manier richting Vista. Alleen is het bij mij dat klanten zelf de keuze maken, maar het is ook aan mij dat klanten de informatie krijgen die ze nodig hebben bij de keuze want met onvoldoende kennis kan men geen goede keuze maken en verlies je indirect aan efficiëntie. Dat stagneert de markt enzovoorts.

Als verkoper moet je nog wel wat leren, maar je intentie komt mij heel goed over ;)

Ik heb zelf een afdeling als systeembeheerder en dat al een behoorlijke tijd. Ik ken die markt ;)

Nog iets:

Wie kan mijn topic herinneren dat ik boos was dat ik van mijn baas per 1 mei dit jaar op Vista moet zitten? Ik heb me reclame gemaakt, maar na duidelijke uitleg kon ook ik veel makkelijker over dan ik dacht en Vista vergt mits het goed is gedaan helemaal niet zoveel kracht als je denkt. Het is vaak traag omdat men vergeet de powermanagement aan te passen.
Mijn machine thuis start in werkelijkheid niets langzamer op als mijn XP setup. Dit dan wel na een grondige defrag en Superfetcher, maar het bewijst dat er veel werk is verricht als je beseft dat Vista in dezelfde tijd veel meer moet inladen als XP en daarom noemt men het zwaar. In het begin voelt het log aan en van de eerste sessie wordt je zeker niet blij want het duurt minuten eer de sidebar er was, maar 10 dagen later loopt het rap, heel rap.

Als verkoper neem ik aan dat jij je verdiept in de services van Vista en dat je per klant kunt beslissen welke services hij nodig heeft zodat je overbodige services kan uitzetten. Je kunt ook Aero tweaken en veel meer met Vista. Ik zou me er toch nog een sflink in verdiepen en niet om te zeiken zeg ik; lees de Vista FAQ nog eens door. Ik bevatte het ook pas na 2 keer lezen.

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 146043 op 19-06-2007 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim427

tim427

Turbulence!

Topicstarter
Bedantk voor je reactie..

Ik zal me zelf misschien eventjes kort voorstellen:
Ik ben 16 en zit nog op school (4 bijna 5 vwo)
Ik werk er alleen zaterdags en in de vakanties.
Nou is het zo dat ik echt gigantisch veel met servertjes doe enz.
Dus ik help groten deels de installatie automatisatie.

Met genoodzaakt bedoelde ik eigenlijk dat vista misschien net iets te zwaar is voor een wat ouder systeempje.. Dus mensen komen met een PC van 4 jaar oud en die is zo trag met XP dat ze vragen (of wij adviseren) dat XP opnieuw geinstalleerd moet worden. Die mensen hebben A) geen vista nodig en B) ze willen het ook niet want het kost geld (is dus ook enigsinds gedwongen tot XP die ze al hebben) en C)Vista draait gewoon kudt op zo;n syteem om maar heel hard te zeggen...

Ik bedoel het kost voor ons veel meer tijs als ik per klant moet nadenken welke services wel of niet...

Dat tweaken kan ik makkelijk in een RunOnce regelltjes zetten...

Maar die services niet.

Nu hebben we langzamerhand een Unattented install met vista... Maar jah die kan makkelijk ook handmatig daar er haast geen omkijken naar is... Weinig updates enzo.

XP daar en tegen moeten we dus (enigsinds automatisch) installeren... VEEL drivers zoeken. Onze installer er over heen gooien (nero, powerdvd, office vieuwers, UPDATES)....

Dit duurt SUPER lang die updates..

Nu was mijn idee... een XP WIM image met de meest gang bare drivers zoals ATI en NVIDIA.. + Softawer en het belangrijkste de UPDATES~!!!!!

Als ik dat voor mekaar krijg dan heb je een installatie met alle updates ingebakken en is de installatie ZO klaar ///\\\\
:9 :9 :9 :P :P :P :*) :*) :*) 8) 8) 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

tim427 schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 21:12:
Bedantk voor je reactie..

Ik zal me zelf misschien eventjes kort voorstellen:
Ik ben 16 en zit nog op school (4 bijna 5 vwo)
Ik werk er alleen zaterdags en in de vakanties.
Nou is het zo dat ik echt gigantisch veel met servertjes doe enz.
Dus ik help groten deels de installatie automatisatie.

Met genoodzaakt bedoelde ik eigenlijk dat vista misschien net iets te zwaar is voor een wat ouder systeempje.. Dus mensen komen met een PC van 4 jaar oud en die is zo trag met XP dat ze vragen (of wij adviseren) dat XP opnieuw geinstalleerd moet worden. Die mensen hebben A) geen vista nodig en B) ze willen het ook niet want het kost geld (is dus ook enigsinds gedwongen tot XP die ze al hebben) en C)Vista draait gewoon kudt op zo;n syteem om maar heel hard te zeggen...

Ik bedoel het kost voor ons veel meer tijs als ik per klant moet nadenken welke services wel of niet...

Maar die services niet.

Nu hebben we langzamerhand een Unattented install met vista... Maar jah die kan makkelijk ook handmatig daar er haast geen omkijken naar is... Weinig updates enzo.

XP daar en tegen moeten we dus (enigsinds automatisch) installeren... VEEL drivers zoeken. Onze installer er over heen gooien (nero, powerdvd, office vieuwers, UPDATES)....

Dit duurt SUPER lang die updates..

Nu was mijn idee... een XP WIM image met de meest gang bare drivers zoals ATI en NVIDIA.. + Softawer en het belangrijkste de UPDATES~!!!!!

Als ik dat voor mekaar krijg dan heb je een installatie met alle updates ingebakken en is de installatie ZO klaar ///\\\\
:9 :9 :9 :P :P :P :*) :*) :*) 8) 8) 8)
Eje, ik heb ook VWO gedaan en daarna heb ik het HBO gedaan. Ik ben nu 32 jaar jong. Ik heb altijd al in de automatisering gezeten en vertel me niets over servers. Ik ben ook bekend in de buurt en ik help een ICT 'familie'bedrijf in mijn eigen tijd om bij te verdienen. Echt rijk zal ik nooit worden, maar arm heb ik het zeker niet.

Ik begon met de commodore 64 en met uiteraart, jawel, basic.
Ik maakte eigen spelletjes en toepassingkjes om mee te spelen.
Het werd pas serieus toen ik mijn pe-per-dure 486 kocht in 1994. Toen verdiepte ik me eerst in Windows 3.11 en even later in Windows 95 'and so on till Vista and further'

Ik heb op veel plekken gewerkt en pas sinds 1 november 2004 werk ik bij het GGZ in Oss als systeembeheerder op een dagverblijf. Ik geeft cliënten les en ik bescherm de GGZ gegevens van die locatie in mijn eigen kantoor waar de servers staan. Het is leuk werk hoor en het verdient echt niet beroert voor die 25 uur dat ik werk (1307,87 netto) :) Wat ik bijverdien is maar heel weinig, maar soms spring ik te hulp als mij Oom er niet uitkomt, maar ook ik weet zeker niet alles en dat zal wel nooit gebeuren ook. Denk nooit dat je de beste bent want dan zul je keihard je hoofd stoten vroeg of laat. Doe je best en klim gestaag omhoog, gestaag en solide graag.

===================

Die methode die jij gebruikt is om heel eerlijk te zijn vrij kansloos als je meer wilt bereiken dan verkoper en wel daarom:
Het kost 2 uur om een machine klaar te maken. Op mijn werk krijg ik welgteld 100 minuten om een workstation te bouwen én om in te richten. Dan krijg ik 20 minuten om hem operationeel te zetten en het liefst met 2 workstations tegelijk. Ik rol altijd 2 systemen tegelijk uit.

Goed, doe dit:

->Download Nlite en download de plugins die je nodig hebt
->Microsoft heeft een driverpack vrijgegeven, slipstream deze met Nlite of via direct silence
->Download de laatste RyanVM's hotfixpack. Deze bevat alle post SP2 patches die Microsoft uitgeeft.
->Sla je Nlite profiel op en gebruik dit profiel om later te importeren als je de image weer bijwerkt met dan weer de nieuwste hotfixes.
Klaar is kees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online
tim427 schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 21:12:

Maar die services niet.
Mag ik je één tip meegeven?
Blijf met je vingers van de functionaliteiten van het OS af, ga niet aan services liggen rommelen.
Even heel gechargeerd:
Wie denk jij dat je bent om voor mij als klant te bepalen welke functionaliteit ik wel of niet kan gebruiken doordat jij d.m.v. een aantal "tweaks" services die ik misschien juist wél wil gebruiken (webclient bijvoorbeeld) uitschakelt?

Wees daar héél voorzichtig mee. Een image voor een bedrijfsomgeving zou je op die manier na flink wat testwerk nog wel in kunnen zetten, maar "mij" als een normale huis-tuin en keuken gebruiker die een betalende klant is krijg je dan wel de wind van voren ;)

En die tijd kan je besteden om PC 2 te installeren voor hetzelfde uurtarief :+

[ Voor 4% gewijzigd door alt-92 op 19-06-2007 21:45 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim427

tim427

Turbulence!

Topicstarter
alt-92 schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 21:44:
[...]

Mag ik je één tip meegeven?
Blijf met je vingers van de functionaliteiten van het OS af, ga niet aan services liggen rommelen.
Even heel gechargeerd:
Wie denk jij dat je bent om voor mij als klant te bepalen welke functionaliteit ik wel of niet kan gebruiken doordat jij d.m.v. een aantal "tweaks" services die ik misschien juist wél wil gebruiken (webclient bijvoorbeeld) uitschakelt?

Wees daar héél voorzichtig mee. Een image voor een bedrijfsomgeving zou je op die manier na flink wat testwerk nog wel in kunnen zetten, maar "mij" als een normale huis-tuin en keuken gebruiker die een betalende klant is krijg je dan wel de wind van voren ;)

En die tijd kan je besteden om PC 2 te installeren voor hetzelfde uurtarief :+
Dat bedoelde ik nou ook ...

Ik ga echt niet daar aan rommelen...

Maar goed het is een idee om een nLite profiel uit te rollen... Maar als je dan toch aan het slipstreamen bent dan kun je toch ook nero en ander troep ( :9 ) er in verwerken :S of ligt dit aan mij?

En toruwens ik verdien ook leuk naast mijn school (4euro per uur)...

Ik wil ook nooit de beste zijn (in ieder geval zo overkomen..) Dit wekt namenlijk irritaties op en mensen vertellen je dan niks omdat ze dan denken: hij weet toch alles al.. Daarom vraag ik ook vaak door (ook al weet ik er al veel vanaf) zo krijg je vaak een andere wending/kant/mening van iemand anders te horen :D

Maar goed ik zal het eens proberen met de nLite :D

Maar het idee met de WIM kwam door een eerder poster Philhnord...

nu maar weer ONtopic mensen :9 En ik ga echt niet iemands PC tweaken ten zij er naar gevraagt wordt :P

ONTOPIC --> Please :P x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• philipnorth

philipnorth

Zeg maar Danny

tim427 schreef op zondag 17 juni 2007 @ 00:56:
philipnorth, in hoevere wijkt de XP wim af met Vista. Hierbij bedoel ik dus de manier van aanmaken...

Nu hebben wij het als volgt:

Orginele (copie van) XP CD met SP2
Na installatie hebben een "silent-install"installer; dit programma installeerd alerlei programmatjes zoals Nero, PowerDVD, Office Vieuwers, UPDATES (dit zijn er VEEL en duurt LANG)...
We zijn dan zegmaar 2 uur bezig met alleen al de "standaard"installatie... dan komen de drivers er nog bij...

Dus mijn vraag is hoe maak je zo'n XP WIM install in vergelijking met Vista... Je moet iets Slipstreamen :? maar hoe...
Even erg kort door de bocht, ben te gaar om er echt diep op in te gaan nu, maar verdiep je eens in sysprep.
Erg simpel gezegd is dit wat Vista ook doet met z'n WIM, een sysprep installatie op de schijf plaatsen die daarna de afrondende fase doet van de installatie.

Zal morgen wel in stappen proberen te beschrijven hoe wij het aanpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
Ik heb ook even naar XP gekeken om daar een WIM van te maken.

eerst XP installatie gedaan van de orginele CD.
updates + drivers geinstalleerd.
sysprep erover heen, zodat je gebruikerssporen + key weer kwijt ben.

daarna met Imagex een WIM van gemaakt.
uiteraard daarna direct getest of ik hem kon gebruiken en werkte prima :D

alleen dat werkt alleen op hetzelfde systeem :(
op een ander systeem dus niet, kreeg direct een blauw scherm.
ik had er al beetje een vermoeden van ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim427

tim427

Turbulence!

Topicstarter
Idd. Ik krijg ook een blue screen als ik het op dude88's manier doe..

Maar kan ik niet gewoon de drivers in de driver map knallen en een regeltje: Je moet die van NVidia nemen en niet die van Microsoft.?

En hoe zit dit met updates?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online
dude88 schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 11:37:
alleen dat werkt alleen op hetzelfde systeem :(
op een ander systeem dus niet, kreeg direct een blauw scherm.
ik had er al beetje een vermoeden van ;)
HAL wijzigingen in XP zijn altijd lastig, verbaast me niks :)
En in feite maak je een imagex image van een "standaard geinstalleerde" PC inclusief HAL.
Misschien als je de PNP info met sysprep eruit haalt dat het dan wel wat beter wordt.. maar geen garanties ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• philipnorth

philipnorth

Zeg maar Danny

Wederom en snelle en korte reply, maar wat wij doen is alle software etc installeren, dan draaien wij een cleanup tool, dit tool verwijdert tijdelijke bestanden en (en dat is het belangrijkste) de devices. Dus ook die aan de bus hangen. Hierna wordt sysprep gedraaid.

Na het plaatsen van dit image zal sysprep starten en de hardware ineens herkennen en al dan niet de beschikbare drivers installeren.

Dat stuk van die devices en bus enzo zal ik eens/morgen precies opzoeken wat er verwijdert wordt...

Wij doet dit op (bijv) een IBM machine, en dat image kan dan gewoon geplaatst worden op een Dell, laptop, desktop van een ander merk.

[ Voor 12% gewijzigd door philipnorth op 21-06-2007 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim427

tim427

Turbulence!

Topicstarter
philipnorth schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 23:25:
Wederom en snelle en korte reply, maar wat wij doen is alle software etc installeren, dan draaien wij een cleanup tool, dit tool verwijdert tijdelijke bestanden en (en dat is het belangrijkste) de devices. Dus ook die aan de bus hangen. Hierna wordt sysprep gedraaid.

Na het plaatsen van dit image zal sysprep starten en de hardware ineens herkennen en al dan niet de beschikbare drivers installeren.

Dat stuk van die devices en bus enzo zal ik eens/morgen precies opzoeken wat er verwijdert wordt...

Wij doet dit op (bijv) een IBM machine, en dat image kan dan gewoon geplaatst worden op een Dell, laptop, desktop van een ander merk.
Dit is precies mij gedachte gang.. Als ik weet hoe dat programmatje heet...
Sysprep ken ik wel van de OPK-tools... Alleen dat was voor onze winkel niet nuttig: We bouwen steeds een ander systeem, dus dan moet er steeds weer opieuw sysprep gebruikt worden.. Dit schiet niet op, dus dan maar normaal installeren.. Alhoewel het wel mooi zou zijn als het enigsinds is geautomatiseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• philipnorth

philipnorth

Zeg maar Danny

tim427 schreef op vrijdag 22 juni 2007 @ 07:41:
[...]

Dit is precies mij gedachte gang.. Als ik weet hoe dat programmatje heet...
Sysprep ken ik wel van de OPK-tools... Alleen dat was voor onze winkel niet nuttig: We bouwen steeds een ander systeem, dus dan moet er steeds weer opieuw sysprep gebruikt worden.. Dit schiet niet op, dus dan maar normaal installeren.. Alhoewel het wel mooi zou zijn als het enigsinds is geautomatiseerd.
Je hebt iig Devcon van microsoft zelf.

Bij ons maakt het deel uit van een grotere clean up, en een collega heeft de source hiervan, en zal hij even opzoeken voor me.

maar met devcon kun je devices verwijderen.
Voornaamst zijn de PCI bus devices en eventuele USB devices.

Meer zodra ik meer weet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim427

tim427

Turbulence!

Topicstarter
Is dat devcon niet van die embedded devices :?

Want dat is 1 groot pakket met HEEL VEEL progjes toch?

Is die devcon niet gewoon los te krijgen :S

En als je devices verwijderd, gaat XP niet op zijn bek dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online
Je zou natuurlijk ook zelf kunnen uitzoeken wat devcon is en hoe je het het beste kan gebruiken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim427

tim427

Turbulence!

Topicstarter
Jah ik heb ook gezocht (eventje ;P ) maar ik kom alleen maar uit bij een microsoft DVD download met een snelheid van 23 Kbps...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• philipnorth

philipnorth

Zeg maar Danny

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim427

tim427

Turbulence!

Topicstarter
Bedankt! Ik ben nu in VirtualPC aan het stoeien met DevCon!!!

Het is best wennen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim427

tim427

Turbulence!

Topicstarter
Wat "slopen" jullie er allemaal uit? er is best veel zegmaar...

En welke tools gebruik je verder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim427

tim427

Turbulence!

Topicstarter
philipnorth: Kun jij die clean script nog geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• philipnorth

philipnorth

Zeg maar Danny

tim427 schreef op maandag 25 juni 2007 @ 16:14:
philipnorth: Kun jij die clean script nog geven?
Nog steeds zoekende, heb de files wel, maar wil/moet de source hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim427

tim427

Turbulence!

Topicstarter
En al wat gevonden :S ?

Ik ga morgen na school naar mijn werk.

Ik ga daar (proberen) een WIM image te maken.. De ImageX heb ik nu aardig onder de knie en de DevCon langzamer hand ook...

Mijn idee was: Een vrij algemene PC nemen (C2D, 965P chipset)...
Daar installeer ik XP Home SP2 + Alle updates (via een lokaal WSUS)
Daarna Nero, PowerDVD, OEMinfo van ons bedrijf, Achtergrondjes, Office viewers, Register optimizer...

Vervolgens SYSPREP, (toch :? )... (hiermee haal ik netwerk instellingen, licentie én drivers weg)s

Als hij gaat rebooten moet ik booten van een WinPE met ImageX. Vervolgens maak ik een image die ik op de server zet.

Ik reboot nog eens. (dit keer normaal in windows)
WIndows installeerd zich zegmaar opnieuw. En die windows draait weer.

Als dit is gelukt dan kan ik die op een dvd/cd gooien en installeren met alle updates en andere meuk er ingebakken. (toch :? )

En als dat werkt wordt mijn volgende stap de WDS (Windows Deployement Service) (voorheen: RIS)

[ Voor 36% gewijzigd door tim427 op 03-07-2007 07:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim427

tim427

Turbulence!

Topicstarter
Ik heb het nu geprobeerd met vista... alleen als ik sysprep onder vista doe met reboot enzo.. dan wil hij opstarten en gaat hij "Je moet opnieuw opstarten om de installatie uit tevoeren (er is een fout ontstaatn)" en dan krijg ik een melding dat de hardware te veel afwijkt, terwijl het dezelfde PC is....

Ik ga morgen dit proberen met XP...

Ow jah.. Die WDS; moet de DHCP via de server gaan of niet :? want als ik via PXE wil opstarten vind hij geen server :S

[ Voor 10% gewijzigd door tim427 op 03-07-2007 07:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim427

tim427

Turbulence!

Topicstarter
Misschien een domme vraag: die DevCon is dat eigenlijk wel nodig :? want sysprep delete toch ook gewoon alle hardware :?

En je kunt alleen maar op een ander PC installeren als de Hardware niet te veel afwijkt, toch? Het gaat eigenlijk meer om de chipset en de HDD aansturing (P-ATA, S-ATA of SCSI (SAS)), of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Mooie topicstart, thx voor de info :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim427

tim427

Turbulence!

Topicstarter
Dutch_Razor schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 07:50:
Mooie topicstart, thx voor de info :)
Stay tuned! Er komt in de loop van de week (of een week later :D ) nog meer info: Unattend install, Windows Deployment Service, en miischien nog meer :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim427

tim427

Turbulence!

Topicstarter
philipnorth : Mag ik dat scriptje nog eens in zien :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim427

tim427

Turbulence!

Topicstarter
Iedereen op vakantie :? PRETTIGE VAKANTIE DAN!!!!

Ik ga pas 17 juli weg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supahted
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13:30
Kijk is op de volgende site. Is volgens mij precies wat je zoekt:

http://thelazyadmin.com/b...e-in-bdd-2007-part-1.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim427

tim427

Turbulence!

Topicstarter
Dit is best een handige link :D

Maar hier spreken ze van BDD en geen WDS :D

BDD heb ik nu geinstaleerd maar ik vind het wel wazig naast WDS... Ik ga er na de vakantie wel eventjes kijken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeJee
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Ik zit met hetvolgende WDS probleem:

Ik heb een wim install image van een dell machine met windows 2003 x64
Nu heb ik ook nog een boot image nodig, want met de huidige x86 boot images zie ik de x64 install images tijden de PXE boot niet. (klopt dat eigenlijk?)

Van een Vista 64bit cd heb ik de boot.wim gekopieerd.
Via de tools (imagex en peimg) heb ik de juiste drivers (Broadcom NetXtreme II) in het boot image geinstalleerd.

Ik boot de server netjes met F12. Ik kan dan ook kiezen voor het boot image. Alleen gaat het fout bij het laden van Windows PE. Ik krijg een foutmelding op de netwerkkaart.

Ik kom dus niet verder.. :(

Money for nothin' and your chicks for free

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim427

tim427

Turbulence!

Topicstarter
En wat gebeurt er als je die netwerk dirver nou NIET er instopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeJee
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

tim427 schreef op zondag 09 september 2007 @ 09:31:
En wat gebeurt er als je die netwerk dirver nou NIET er instopt?
Dan werkt het uiteraard niet. Vandaar dat ik daarna ben gaan testen met de netwerkkaart.

Money for nothin' and your chicks for free

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuVo
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08:31
Ik ben sinds kort bezig met een unattended voor windows vista. Ik maak gebruik van een tuturial

maar nu stuit ik op de volgende problemen:
- Ik moet nog steeds mijn schijven handmatig configureren
- Ik krijg de volgende melding tijdens de installatie op een x%:
"kan de computer niet voorbereiden voor het opstarten in een volgende fase van de installatie. Start de installatie opnieuw als u windows wilt installeren"

Ik heb alles afgezocht maar kan niet vinden waar het probleem zich bevind. Ik heb al op meerder mannier mijn andtwoord bestand aangepast, maar niks lijkt te helpen. Dus daarom post ik hiet hier miss weet iemand hier waar het probleem zich kan bevinden.

Mijn andwoord bestand:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
<unattend xmlns="urn:schemas-microsoft-com:unattend">
    <settings pass="windowsPE">
        <component name="Microsoft-Windows-International-Core-WinPE" processorArchitecture="x86" publicKeyToken="31bf3856ad364e35" language="neutral" versionScope="nonSxS" xmlns:wcm="http://schemas.microsoft.com/WMIConfig/2002/State" xmlns:xsi="http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance">
            <SetupUILanguage>
                <UILanguage>nl-NL</UILanguage>
            </SetupUILanguage>
            <UserLocale>nl-NL</UserLocale>
            <UILanguage>nl-NL</UILanguage>
            <UILanguageFallback></UILanguageFallback>
            <SystemLocale>nl-NL</SystemLocale>
            <InputLocale>0413:00000413</InputLocale>
        </component>
        <component name="Microsoft-Windows-Setup" processorArchitecture="x86" publicKeyToken="31bf3856ad364e35" language="neutral" versionScope="nonSxS" xmlns:wcm="http://schemas.microsoft.com/WMIConfig/2002/State" xmlns:xsi="http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance">
            <Display>
                <ColorDepth>32</ColorDepth>
                <HorizontalResolution>1024</HorizontalResolution>
                <VerticalResolution>768</VerticalResolution>
            </Display>
            <DiskConfiguration>
                <Disk wcm:action="add">
                    <CreatePartitions>
                        <CreatePartition wcm:action="add">
                            <Order>1</Order>
                            <Size>50000</Size>
                            <Type>Primary</Type>
                        </CreatePartition>
                        <CreatePartition wcm:action="add">
                            <Order>2</Order>
                            <Type>Extended</Type>
                        </CreatePartition>
                    </CreatePartitions>
                    <ModifyPartitions>
                        <ModifyPartition wcm:action="add">
                            <Active>true</Active>
                            <Extend>false</Extend>
                            <Format>NTFS</Format>
                            <Label>Windows</Label>
                            <Letter>C</Letter>
                            <Order>1</Order>
                            <PartitionID>1</PartitionID>
                        </ModifyPartition>
                        <ModifyPartition wcm:action="add">
                            <Active>false</Active>
                            <Extend>false</Extend>
                            <Format>NTFS</Format>
                            <Label>Data</Label>
                            <Letter>D</Letter>
                            <Order>2</Order>
                            <PartitionID>2</PartitionID>
                        </ModifyPartition>
                    </ModifyPartitions>
                    <DiskID>0</DiskID>
                    <WillWipeDisk>true</WillWipeDisk>
                </Disk>
                <WillShowUI>OnError</WillShowUI>
            </DiskConfiguration>
            <UserData>
                <ProductKey>
                    <WillShowUI>Always</WillShowUI>
                </ProductKey>
                <AcceptEula>true</AcceptEula>
                <FullName>Eigenaar</FullName>
                <Organization>SFComputers</Organization>
            </UserData>
            <EnableFirewall>true</EnableFirewall>
            <EnableNetwork>true</EnableNetwork>
            <Restart>Restart</Restart>
            <UseConfigurationSet>true</UseConfigurationSet>
            <ImageInstall>
                <OSImage>
                    <InstallFrom>
                        <MetaData wcm:action="add">
                            <Key>/IMAGE/INDEX</Key>
                            <Value>3</Value>
                        </MetaData>
                    </InstallFrom>
                    <WillShowUI>OnError</WillShowUI>
                    <InstallToAvailablePartition>false</InstallToAvailablePartition>
                </OSImage>
            </ImageInstall>
        </component>
    </settings>
    <settings pass="oobeSystem">
        <component name="Microsoft-Windows-Shell-Setup" processorArchitecture="x86" publicKeyToken="31bf3856ad364e35" language="neutral" versionScope="nonSxS" xmlns:wcm="http://schemas.microsoft.com/WMIConfig/2002/State" xmlns:xsi="http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance">
            <Display>
                <ColorDepth>32</ColorDepth>
                <DPI>96</DPI>
                <HorizontalResolution>1024</HorizontalResolution>
                <VerticalResolution>768</VerticalResolution>
            </Display>
            <OOBE>
                <HideEULAPage>true</HideEULAPage>
                <NetworkLocation>Home</NetworkLocation>
                <ProtectYourPC>1</ProtectYourPC>
                <SkipUserOOBE>true</SkipUserOOBE>
            </OOBE>
            <AutoLogon>
                <Password>
                    <Value>dABlAHMAdABQAGEAcwBzAHcAbwByAGQA</Value>
                    <PlainText>false</PlainText>
                </Password>
                <Enabled>true</Enabled>
                <LogonCount>2</LogonCount>
                <Username>Administrator</Username>
            </AutoLogon>
            <BluetoothTaskbarIconEnabled>false</BluetoothTaskbarIconEnabled>
            <DisableAutoDaylightTimeSet>false</DisableAutoDaylightTimeSet>
            <DoNotCleanTaskBar>false</DoNotCleanTaskBar>
            <RegisteredOwner>Eigenaar</RegisteredOwner>
            <ShowWindowsLive>false</ShowWindowsLive>
            <StartPanelOff>true</StartPanelOff>
            <TimeZone>W. Europe Standard Time</TimeZone>
        </component>
    </settings>
    <settings pass="specialize">
        <component name="Microsoft-Windows-Security-Licensing-SLC-UX" processorArchitecture="x86" publicKeyToken="31bf3856ad364e35" language="neutral" versionScope="nonSxS" xmlns:wcm="http://schemas.microsoft.com/WMIConfig/2002/State" xmlns:xsi="http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance">
            <SkipAutoActivation>true</SkipAutoActivation>
        </component>
    </settings>
    <cpi:offlineImage cpi:source="wim:c:/vistawork/dvd/sources/install.wim#Windows Vista HOMEPREMIUM" xmlns:cpi="urn:schemas-microsoft-com:cpi" />
</unattend>

Verder info:
Ik test mijn unattended op een fysiek systeem, maar ook op binnen een virtuele omgeving.
De windows versie die ik gebruik is windows vista home premium(oem)

Heeft iemand een idee waar het aan kan liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim427

tim427

Turbulence!

Topicstarter
Jouw antwoordbestand is met BDD 2007 gemaakt?

Wat je zou kunnen proberen is steeds te testen met een zo'n klein mogelijk antwoordbestand... Als die werkt ga je verder met iets uit jouw antwoordbestand... Dan moet hij op een gegeven moment niet werken..

Dan weet je ook wat er fout is ;)

BTW: heb je nog vreemde drivers geinjecteerd? of is het gewoon een kale windows installatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuVo
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08:31
tim427 schreef op zaterdag 12 april 2008 @ 14:46:
Jouw antwoordbestand is met BDD 2007 gemaakt?

Wat je zou kunnen proberen is steeds te testen met een zo'n klein mogelijk antwoordbestand... Als die werkt ga je verder met iets uit jouw antwoordbestand... Dan moet hij op een gegeven moment niet werken..

Dan weet je ook wat er fout is ;)

BTW: heb je nog vreemde drivers geinjecteerd? of is het gewoon een kale windows installatie?
Heb dit andtwoord bestand gemaakt doormiddel van:
Windows System Image Manager (windows AIK)

Dit is gewoon een kaal andwoord bestand, de basic van deze uitleg:
http://firegeier.unattended-sponsor.de/en/answer_file_2.html

Dus nog geen drivers of zo.

ik zal eens kijken of ik hem kleiner kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 260992

Thanks

[ Voor 96% gewijzigd door Anoniem: 260992 op 19-05-2008 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teh_twisted
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-06 13:52
*schopje*
na wat zoeken op GoT was dit 't topic dat ik tegen kwam over custom dvd's maken van Vista. Nu is dit principe het zelfde bij Windows7 maar vroeg me toch af zijn er nog verschillen? En wat zijn de laatste updates?
Ikzelf heb vLite niet werkend kunnen krijgen onder Windows7 (zelfs na installatie WAIK niet) dus wat er nou precies misloopt weet ik niet.

Wat ik precies wil doen is:
  • usbport.sys toevoegen (onder x64 is die niet signed dus werkt USB niet, handig joh!)
  • ATI driver toevoegen voor deze computer
  • Wat applicaties (7z, Infrarecorder, etc)
Het makkelijkst leek me dit te doen via nLite (vLite voor Vista/Win7 dus) maar die werkt dus niet :( Iemand mischien enig idee hoe ik dit wel aan de praat krijg? Dit krijg ik te zien:
Afbeeldingslocatie: http://twiz.leethax.org/~twisted/skitch/vLite_error.PNG
Als ik op Install druk wordt ik naar de Microsoft site gestuurd maar da's de "oudere" WAIK voor Vista. Er is een nieuwere uit voor Win7 (die ik dus heb gedownload en vanuit ging dat 't maar compatible is). Maar op de disc kan'k ook geen driver vinden oid.

Tyan S7025, 1x Xeon E5520, 32GB DDR3-1333 ECC/REG, GTX275 896MB, 2x Samsung SM 2243SN, Logitech Perf MX. Laptop: MBP 10,1/6,2. Cams: Canon EOS600D+Tamron AF18-200, Sony W350. Gadgets: iPad 64GB 3G, iPhone 5 64GB, PS1-3. Auto: W211 E220CDI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-06 16:44
teh_twisted schreef op maandag 01 juni 2009 @ 16:12:
*schopje*
na wat zoeken op GoT was dit 't topic dat ik tegen kwam over custom dvd's maken van Vista. Nu is dit principe het zelfde bij Windows7 maar vroeg me toch af zijn er nog verschillen? En wat zijn de laatste updates?
Ikzelf heb vLite niet werkend kunnen krijgen onder Windows7 (zelfs na installatie WAIK niet) dus wat er nou precies misloopt weet ik niet.

Wat ik precies wil doen is:
  • usbport.sys toevoegen (onder x64 is die niet signed dus werkt USB niet, handig joh!)
  • ATI driver toevoegen voor deze computer
  • Wat applicaties (7z, Infrarecorder, etc)
Het makkelijkst leek me dit te doen via nLite (vLite voor Vista/Win7 dus) maar die werkt dus niet :( Iemand mischien enig idee hoe ik dit wel aan de praat krijg? Dit krijg ik te zien:
[afbeelding]
Als ik op Install druk wordt ik naar de Microsoft site gestuurd maar da's de "oudere" WAIK voor Vista. Er is een nieuwere uit voor Win7 (die ik dus heb gedownload en vanuit ging dat 't maar compatible is). Maar op de disc kan'k ook geen driver vinden oid.
Zo moeilijk was dat niet te vinden
http://www.msfn.org/board/index.php?showtopic=133202

Systeem Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teh_twisted
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-06 13:52

heeft iemand toevallig al de x64 files wimfltr.inf wimfltr.sys al ergens staan van de WAIK Sp1 cd? scheelt toch weer 960mb downloaden dan ;)

http://twiz.leethax.org/~twisted/win/ImageX_x64.rar
voila :) knallen in mapje van [b]Program Files (x86)\vLite\winfltr[/b]

[ Voor 39% gewijzigd door teh_twisted op 01-06-2009 21:05 ]

Tyan S7025, 1x Xeon E5520, 32GB DDR3-1333 ECC/REG, GTX275 896MB, 2x Samsung SM 2243SN, Logitech Perf MX. Laptop: MBP 10,1/6,2. Cams: Canon EOS600D+Tamron AF18-200, Sony W350. Gadgets: iPad 64GB 3G, iPhone 5 64GB, PS1-3. Auto: W211 E220CDI

Pagina: 1