[XP] Hangt op bootscherm

Pagina: 1
Acties:

• Poeh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 03-03 23:18
Een pc van een kennis van me wil sinds een week niet meer normaal doorstarten. Hij blijft hangen op het 'bootscherm' (zwart beeld met Windows XP in het wit met een groen balkje onderaan). Het balkje gaat een paar keer naar rechts en even later gebeurt er niets meer.

De pc laat zich wel opstarten in de Veilige modus en alles werkt dan ook zoals dat hoort in de Veilige modus. Er is voordien niets nieuws op de pc geinstalleerd en ook geen nieuwe hardware toegevoegd. Het kan zijn dat de pc niet juist is afgesloten.

In de Veilige modus is het mogelijk om gebruik te maken van systeemherstel, maar wel herstelpunt je ook kiest, doorstarten lukt nog steeds niet (hoewel het systeemherstel zelf wel correct werkt).

In de Windows XP Recoveryconsole heb ik al chkdsk laten draaien en na twee uur (!) repareren, lukte het nog steeds niet om normaal op te starten.

Heeft iemand al eens eerder met dit bijltje gehakt?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik ken dit probleem, lag bij mij aan een brakke driver voor mijn videokaart. Wat is er het laatste met die bak gebeurd voordat dit probleem zich voordeed?

Persoonlijk zou ik gewoon een nieuwe windows install doen. Ben je in een uurtje mee klaar en je bak werkt weer optimaal :)

• Poeh
Volgens mijn kennis heeft zijn dochter (circa 8 jaar oud, maar ik ben erg slecht in het schatten van leeftijd bij kinderen, haha) er voor het laatst achtergezeten en zij is soms nogal makkelijk met het afsluiten van de pc! (powerknop 5 sec indrukken). Ik dacht zelf ook al aan de videokaart, maar weet voor 99,9% zeker dat daar niets in veranderd is. Tenzij deze 'beschadigd' is geraakt bij het onjuist afsluiten... Morgenavond ga ik er weer heen, dus tot die tijd zijn alle tips meer dan welkom!

• Poeh
Iemand nog goede tips?

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Misschien een keer je harddisk controleren op fouten? Enige wat ik kan bedenken dat mis zou kunnen zijn door het verkeerd afsluiten van de PC...

Waarom drukt ze niet gewoon de knop een seconde in?? Dan sluit het ding netjes zelf af?

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

• Poeh
Rainmaker schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 19:58:
Misschien een keer je harddisk controleren op fouten? Enige wat ik kan bedenken dat mis zou kunnen zijn door het verkeerd afsluiten van de PC...

Waarom drukt ze niet gewoon de knop een seconde in?? Dan sluit het ding netjes zelf af?
Gaat niet snel genoeg, haha!!

De harde schijf heb ik gisteravond getest, dat viel trouwens nog niet mee om een programma in DOS te vinden dat een SATA harde schijf kan checken (uiteindelijk gelukt met Seagate Tools, terwijl het een Maxtor HDD was). Seagate Tools vond fikse problemen in het bestandssysteem, terwijl ik vorige week nog chkdsk 2 uur heb laten repareren! Geheugen ook getest, maar in orde bevonden.

Toen toch maar opnieuw geinstalleerd en alles liep als een zonnetje, behalve toen de draadloze netwerkkaart (Rexon o.i.d.) zijn drivers tegenkwam. Volledige vastloper. Reset gedaan en pc bleef zoals voorheen weer hangen tijdens het zwarte opstartscherm! Probleem dus gevonden. Na reset gekozen voor 'laatste instellingen die werkten' en alles draaide weer. Nieuwe drivers voor w-lan gedownload, maar na de installatie telkens de melding 'apparaat start niet'. Verder alles geinstalleerd en volgende week dus maar even een nieuwe w-lankaart kopen!

Best balen, want als ik die w-lankaart er de vorige keer uit had gehaald, had Windows volgens mij wel door kunnen starten. Maar goed, die werkte al een jaar prima, dus dat verwacht je ook niet!

[ Voor 6% gewijzigd door Poeh op 30-05-2007 19:00 ]

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Poeh schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 18:59:
[...]

Gaat niet snel genoeg, haha!!

De harde schijf heb ik gisteravond getest, dat viel trouwens nog niet mee om een programma in DOS te vinden dat een SATA harde schijf kan checken (uiteindelijk gelukt met Seagate Tools, terwijl het een Maxtor HDD was). Seagate Tools vond fikse problemen in het bestandssysteem, terwijl ik vorige week nog chkdsk 2 uur heb laten repareren! Geheugen ook getest, maar in orde bevonden.
Maxtor=Seagate nu.
Seagate bestandssysteem test -> goed lezen, ze melden zelf al tijdens die test dat het helemaal niks hoeft te betekenen, en is ook vaaak niet zo.

Gebruik die tool erg vaak, vandaar ;)

Verwijderd

Ik had iets vergelijkbaars bij mijn pc.. Namelijk wat vreemde artifacts bij booten en na het windows bootscreen sloeg mun monitor op standby!

Oplossing: Nieuwe videokaart, en alles werkt weer toppie;)

Je kan natuurlijk even een andere graka proberen in het bakkie:) maakt dat geen verschil, dan zit het waarschijnlijk in je windows en moet je een systeemherstel in veilige modus doen, of een format c (helaas)
Pagina: 1