Wat is het beste keyboard voor een Linux gebruker?

Pagina: 1
Acties:
  • 970 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203286

Topicstarter
Ik gebruik nu een zboard om te typen maar dat werkt niet echt lekker dus ik ben op zoek naar een vervanger De meeste keyboards komen echter met fratsen die niet ondersteunt worden in Linux (en zo'n lelijke Windows knop waar ik niet op zit te wachten >:))

Welk keyboard is het beste? Bestaan er special keyboards voor Linux (ik heb er geloof ik er eentje gezien ooit). Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Dark
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-06 19:23

Mr_Dark

Gotta catch 'em all

2e hit op google (linux keyboard)

http://www.cherrycorp.com...ion-line_master_linux.htm :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluk-Kluk
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-06 20:52

Kluk-Kluk

laat maar vallen.....

laat maar .....

[ Voor 106% gewijzigd door Kluk-Kluk op 29-05-2007 11:42 ]

Powered By C8H10N4O2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbert
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:46
Kun je niet gewoon dat windows logo op die toets eraf krijgen en er een tux opplakken/spuiten oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 27-05 22:50

r0b

Ik zie niet precies in wat je bedoelt ...
Ik had zelf een Logitech Internet Navigator (geloof ik), en alhoewel die behoorlijk wat fratsen had, werkte dat pérfect onder linux (Debian, 2.4 kernel meen ik).
Óók de multimedia toetsen. :)

W.b.t. die windows toets: klik.

Koop dus fijn een toetsenbord die lekker tikt. G15 / diNovo, etc .. :)

[ Voor 5% gewijzigd door r0b op 28-05-2007 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
r0b schreef op maandag 28 mei 2007 @ 12:54:
Ik zie niet precies in wat je bedoelt ...
Ik had zelf een Logitech Internet Navigator (geloof ik), en alhoewel die behoorlijk wat fratsen had, werkte dat pérfect onder linux (Debian, 2.4 kernel meen ik).
Óók de multimedia toetsen. :)

W.b.t. die windows toets: klik.

Koop dus fijn een toetsenbord die lekker tikt. G15 / diNovo, etc .. :)
De G15 tikt lekker? Dacht dat ie speciaal voor gaming was... Werk idd ook heel goed onder Gentoo: http://gentoo-wiki.com/HARDWARE_Logitech_G15

In het algemeen zoek ik gewoon kwalitatief het beste keyboard voor lange irc sessies. Dat Windows logo is irritant maar geen aboslute vereiste. Kwaliteit en tikgemak komen voorop. Heeft iemand ervaring met de CyMotion Master Linux?

Edit:
[reageer] Gepost door terabyte - dinsdag 24 augustus 2004 21:41 Score: 3 (Inzichtvol)
Ik als Linux user heb momenteel een Microsoft toetsenbord.

Ik wil al een tijdje een nieuwe kwaliteits toetsenbord kopen, maar het probleem is dat de meeste toetsenborden tegenwoordig een enorme hoeveelheid multimedia keys/MSN/IE/Fav/MyComputer etc keys hebben die ik nooit gebruik.

Het toppunt is toch wel Logitech dat Scroll Lock key op een aantal modellen heeft verwijderd (zogenaamd omdat deze niet meer gebruikt wordt) en de Delete key een flink stuk heeft vergroot. Op zulke geintjes zit ik niet te wachten, dus kom je uiteindelijk bij Cherry of KeyTronic uit.

Waarschijnlijk wordt het dus Cherry, want ik heb meer aan 29 extra toetsen speciaal voor gebruik Linux, dan een hoop extra MSN/My Computer/IE toetsen. En Tux? Dat is dan mooi meegenomen.
nieuws: Cherry komt met Linux-toetsenbord

@Kluk-kluk
Link is dood.

[ Voor 182% gewijzigd door Anoniem: 203286 op 28-05-2007 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:56

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Anoniem: 203286 schreef op maandag 28 mei 2007 @ 12:46:
Ik gebruik nu een zboard om te typen maar dat werkt niet echt lekker dus ik ben op zoek naar een vervanger De meeste keyboards komen echter met fratsen die niet ondersteunt worden in Linux (en zo'n lelijke Windows knop waar ik niet op zit te wachten >:))
Hoezo "niet ondersteund" :?

Aangezien je onder Linux keymapping vrij eenvoudig zelf kunt aanpassen kun je die toets willekeurige functie naar keuze geven. Onder KDE is het vrij standaard om ermee de system menu te openen :z
Welk keyboard is het beste? Bestaan er special keyboards voor Linux (ik heb er geloof ik er eentje gezien ooit). Alvast bedankt!
* dion_b tikt momenteel onder Gentoo op een Dell OEM bord, heeft ook een oude HP OEM Logitech geval (beide PS/2) die lekker tikt. En dat er ook "Windows" toetsen en andere fratsen op zitten... boeit me geen steek :+

Je zou trouwens deze kunnen overwegen:
Afbeeldingslocatie: http://daskeyboard.com/images/face-profile.jpg
Geen logos waar je aanstoot aan zou kunnen nemen, maar:
Das Keyboard is a USB keyboard, compatible with Windows, MacOS X and Linux. Das Keyboard has a Windows menu key that also works under Linux.
:z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Heeft iemand ervaring met de MS Natural® Ergonomic Keyboard 4000 ?
http://www.microsoft.com/...ductdetails.aspx?pid=043#

Jezus wat een gezeik:
http://gentoo-wiki.com/HO...l_Ergonomic_Keyboard_4000

Heeft een aparte kernel patch nodig :|

[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 203286 op 28-05-2007 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbert
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:46
Wel grappig, in eerste instantie wilde je geen Windows knopje. Nu ben je opeens geïnteresseerd in een toetsenbord met een groot Microsoft logo erop :P

Wat meer ontopic, ik heb ooit dat toetsenbord op mijn Laptop met Ubuntu Feisty aangesloten en typen werkte perfect. Volume knopje dacht ik ook, de rest geen idee.

[ Voor 16% gewijzigd door robbert op 28-05-2007 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
robbert schreef op maandag 28 mei 2007 @ 13:46:
[...]

Wel grappig, in eerste instantie wilde je geen Windows knopje. Nu ben je opeens geïnteresseerd in een toetsenbord met een groot Microsoft logo erop :P

Wat meer ontopic, ik heb ooit dat toetsenbord op mijn Laptop met Ubuntu Feisty aangesloten en typen werkte perfect. Volume knopje dacht ik ook, de rest geen idee.
Als het even kan niet nee :P. Qua hardware maken ze goede spullen (heb ook een Habu muis) en dat ergonomische trok me wel aan.

Maar even on-topic die CyMotion Master Linux is ook een drama:
http://forums.gentoo.org/...ight-cymotion+master.html

Dus die valt ook af :'( .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-06 20:33
Ik heb 'm hier, en zweer erbij. Zelf gebruik ik de multimedia-meuk niet, dus nooit getest onder Linux.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
DiedX schreef op maandag 28 mei 2007 @ 14:01:
[...]

Ik heb 'm hier, en zweer erbij. Zelf gebruik ik de multimedia-meuk niet, dus nooit getest onder Linux.
Je gebruik de MS Natural® Ergonomic Keyboard 4000 gewoon onder Linux? Die multimedia-meuk interesseert me geen biet, ik heb ook een stuk of 10 multimedia knoppen op mijn zboard zitten die ik ook nooit gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Mja ik heb ook een MS Natural Pro wireless en die doet het prima. Zitten een paar knoppen op die je kan mappen, een paar die het niet doen maar de play/stop/volumeknoppen werken op mijn Ubuntu-installatie out of the box. De andere knoppen gebruik ik ook niet dus 'k heb ze ook niet gemapped. Enige nadeel van het keyboard is die uiterst vervelende F Lock die standaard niet goed staat.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Cyphax schreef op maandag 28 mei 2007 @ 14:18:
Enige nadeel van het keyboard is die uiterst vervelende F Lock die standaard niet goed staat.
Hoe bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
De functietoetsen hebben op die plank 2 functies, en de F Lock switcht daartussen. Standaard is F1 niet F1 maar Help, F2 is Undo etc. Moet ik op F Lock drukken om er de gewone functietoetsen van te maken.
Veel Logitech-planken hebben dit ook. Zelfde achterlijke default.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ik heb een logitech dinovo, werkt prima, al 3 jaar.
Alleen het lcd-display aansturen is wat lastiger, en ben daar ook nog niet verder mee gegaan (staat wel nog op de todo).

Verder: Buckling spring ftw!

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunoke
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik gebruik gewoon een oud IBM toetsenbord. Kostte me bijna niks bij de kringloop, geen last van windows toetsen of andere fratsen en super degelijk. Enige nadeel: een PS/2 aansluiting...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

kijk eens naar mijn reply hierboven :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Cyphax schreef op maandag 28 mei 2007 @ 16:19:
De functietoetsen hebben op die plank 2 functies, en de F Lock switcht daartussen. Standaard is F1 niet F1 maar Help, F2 is Undo etc. Moet ik op F Lock drukken om er de gewone functietoetsen van te maken.
Veel Logitech-planken hebben dit ook. Zelfde achterlijke default.
Ha ruk zeg. Kan je het niet gewoon bij het opstarten aanzetten (zoals de numlock).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 69437

Eén ding kan Microsoft in ieder geval goed, en dat is keyboards maken. ;) Ik gebruik de gewone bedrade PS/2 variant van de MS Natural keyboards.
Afbeeldingslocatie: http://www.xicomputer.com/products/prodimages/microsoft_natural_pro.jpg
Er zitten aan de achterkant 2 USB1-aansluitingen. Alle functietoetsen zijn instelbaar in Gnome. Er staat een mooi Windows-logo op de Supertoetsen, en natuurlijk het Microsoft logo rechtsboven. :P Aan de onderkant zie je 20.000 warnings over dat toetsenborden dodelijk zijn enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik denk dat ik voor de Comfort Curve Keyboard 2000 ga (de 4000 heeft me iets te veel wisselende recensies)
http://www.microsoft.com/...oductDetails.aspx?pid=040

Of is er een ander supergoed toetsenbord dat ik echt moet hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:11
Anoniem: 203286 schreef op maandag 28 mei 2007 @ 16:47:
[...]

Ha ruk zeg. Kan je het niet gewoon bij het opstarten aanzetten (zoals de numlock).
Ik heb gewoon in setpoint de functies van die toetsen veranderd. Van F1 maak ik dan (jawel) F1, van F2 maak ik F2, etc. Dan maakt het geen drol uit welke settings je aan heb, ze doen toch allebei de F-toetsen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Cubefanatic schreef op maandag 28 mei 2007 @ 17:26:
[...]

Ik heb gewoon in setpoint de functies van die toetsen veranderd. Van F1 maak ik dan (jawel) F1, van F2 maak ik F2, etc. Dan maakt het geen drol uit welke settings je aan heb, ze doen toch allebei de F-toetsen :)
Ha ha slim! Is setpoint een Linux of Windows programma?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

http://en.wikipedia.org/wiki/Buckling_spring

Lastig he, zoeken ;)

Buckling spring is die heeeeeerlijke veeropstelling in de oude IBM tobo's.
Stalen veertjes, en een onovertroffen geluid :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ctrlaltdelbe
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 25-06 15:37
Boudewijn schreef op maandag 28 mei 2007 @ 18:00:
[...]

http://en.wikipedia.org/wiki/Buckling_spring

Lastig he, zoeken ;)

Buckling spring is die heeeeeerlijke veeropstelling in de oude IBM tobo's.
Stalen veertjes, en een onovertroffen geluid :)
Tactile feedback :9~
Ik werk nu met een S510 en die doet het ook niet slecht, op de brakke Setpoint software na dan :X

Maar ik zou wel graag zo'n Buckling Spring of 'n ander tactile feedback keyboard hebben, lijkt me heerlijk op te typen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Heeft er iemand ervaring met de G15 van logitech?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
-delete-

[ Voor 94% gewijzigd door Anoniem: 203286 op 28-05-2007 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06 17:45
http://www.clickykeyboards.com/index.cfm

Hier kan je nog Model M's kopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Nikolas schreef op maandag 28 mei 2007 @ 18:11:
[...]

Tactile feedback :9~
Ik werk nu met een S510 en die doet het ook niet slecht, op de brakke Setpoint software na dan :X

Maar ik zou wel graag zo'n Buckling Spring of 'n ander tactile feedback keyboard hebben, lijkt me heerlijk op te typen.
typt inderdaad als een tiet, en niet te verwoesten (okay mijne heb ik ooit opgeblazen, doodzonde).

Ik had hier trouwens ook het happy hacking keyboard (met reclame van RMS) verwacht trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 118602

Anoniem: 203286 schreef op maandag 28 mei 2007 @ 20:08:
Heeft er iemand ervaring met de G15 van logitech?
Ik heb hem zelf. De functietoetsen werden gelijk herkent in Ubuntu. Alleen de G-toetsen links werkten nog niet, maar er is ook een linux variant van de G15 software die er voor zorgt dat de display zelfs werkt. En de G15 typt ook nog eens heerlijk moet ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 185039

Heb zelf een Logitech Internet Pro keyboard

Wel met extra toetsen, ma das ook omdat die via een KVM zit zodat ik op de andere Windows pc die kan gebruiken

Verder heb je voor linux eigenlijk alleen de gewone toetsen nodig, meeste kan via commandline of als je als desktop gebruikt via simpele klik (mooie panelen maken dus :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 27-05 22:50

r0b

Als een toets niet werkt .... dan map je hem toch gewoon ergens naar?
Lijkt me niet bijster veel moeite, en het scheelt je weer allerlei uitzoek-werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-06 09:10

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Logitech UltraX. Lekker plat en lekker glijden over je toetsen O+
Als ik er weer een keer goedkoop een tegen kom dan koop ik hem als reserve voor mijn huidige.

Gewoon basic qwerty layout met windows toetsen natuurlijk. Verder zit er een 6 tal kleine mediakeys op die prima zijn te mappen onder Linux en als ik me net vergis is er zelfs een aparte keymap voor waar het al in zit.
En in tegenstelling tot de Logitech Internet Pro zit er wel een enorm belangrijke insert knop op buiten het numpad, op de plek waar hij hoort, rechts van de backspace. Waarom Logitech op die populaire lijn keyboards de Insert knop er daar af gesloopt heeft kan ik met mijn hoofd niet bij, want ik vind het verschikkelijk omdat ik dan weer moeilijk moet gaan doen voor een simpele Shift-Insert...

Of je moet absoluut niet op een heerlijk plat keyboard met laptop keys willen tikken.

[ Voor 29% gewijzigd door Ultraman op 29-05-2007 00:49 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Zo ik typ dit nu op mijn nieuwe Comfort Curve Keyboard 2000 keybordje.Niet teveel fratsen, lovende recensies an dat voor maar 15 eu ;D. WIe heeft er tips hoe ik die malle multimediakeys kan instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jubeth
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-02 21:01

jubeth

%^)

sunoke schreef op maandag 28 mei 2007 @ 16:35:
Ik gebruik gewoon een oud IBM toetsenbord. Kostte me bijna niks bij de kringloop, geen last van windows toetsen of andere fratsen en super degelijk. Enige nadeel: een PS/2 aansluiting...
Dat acht ik juist een voordeel. Dan belast je die poort tenminste nog, staat anders toch maar niets te doen, bovendien is USB minder betrouwbaar (nog steeds).

Mijn beste keyboard is nog altijd een Toshiba oud office board. Belangrijk detail is dat de toetsen extreem licht invallen, dus je vingers gaan er glijdend overheen. Een beetje zoals die Atari's vroeger. Ook erg fijn is dat de key met "| \" niet boven, maar naast de Enter key zit, een layout die wat mij betreft de beste is die ze ooit hadden kunnen verzinnen. Moeilijk te vinden, ik zie nergens een keyboard dat voldoende afstand tussen de normale keys en de F-keys houdt, trouwens. En dat de F-keys gewoon het normale formaat geeft. Die kleine toetsjes suck ass.
En inderdaad, zonder al die bullshit fratsen. Die gebruik ik niet, omdat ik de normale keyboard shortcuts gebruik met dezelfde functies!
Pagina: 1