Toon posts:

Moederbord/GTS 8800

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Tweakers, ik zou een goed advies kunnen gebruiken.

Allereerst m'n specs voor de duidelijkheid:
DualCore Intel Pentium D 940, 3200 MHz
NVIDIA GeForce 7300 GS (512 MB)
2x Kingston 1024 DDRII 533
ASUS P5VD2-MX Moederbord
SATA SAMSUNG SP SCSI (232 GB)
IGreen 600 Watt

Net zoals velen hier, ben ik van plan om binnekort een GTS 8800 aan te schaffen.
Nu heb ik voor de zekerheid eerst even naar mijn moederbord gekeken. Om te kijken of hij er wel in zou passen.
Ik heb al een beetje rondgevraagd in m'n sociale kring, m.b.t. m'n moederbord. Maar de een zegt dat dit zou moeten kunnen, en de ander zegt dat het niet kan. Daarom besloot ik om het aan jullie te vragen, aangezien hier leden zitten met verstand van zaken.
Om onduidelijkheden uit de weg te gaan, hier een overzicht van m'n moederbord: http://www.azerty.nl/prod...89/27193/p5vd2-mx-se.html

Het probleem.
Afbeeldingslocatie: http://img245.imageshack.us/img245/8916/afbeelding020bz9.th.jpg

Nu zit er in het bovenste AGP slot, m'n 7300 GS.
Daaronder een Sweex kaartje.
En daaronder m'n TV kaart.

Nu heb ik dus waarschijnlijk een slot te weinig voor de GTS kaart.
Máár. Ik heb wat duidelijker gekeken, en ik kwam erachter dat er een Sweex kaartje in een (volgens mij) PCI slot zit. Maar mijn vraag is: Waar is dat kaartje nou voor? En heb ik die eigenlijk wel nodig?

De Sweex kaart:
Afbeeldingslocatie: http://img529.imageshack.us/img529/4440/afbeelding022eo3.th.jpg

Daarnaast vroeg ik me af of dit moederbord wel geschikt is voor een 8800? En stel dat ik die Sweex eruit gooi, en m'n TV kaart naar dat slot overplaats, zou er dan onderin genoeg ruimte zijn voor de 8800?

Hier nog een laatste "close-up" foto voor een goede inschatting:
Afbeeldingslocatie: http://img245.imageshack.us/img245/5686/afbeelding021gx3.th.jpg

Deze PC heeft m'n vader destijds voor me gekocht bij de Saturn. Ik wilde liever m'n PC zelf samenstellen, maar zoals een oudere man dat vaker heeft, wilde hij bij het bekende blijven en een PC in de winkel kopen. Vandaar dat ik niet weet wat dat kaartje precies doet.

Alvast bedankt voor de hulp met deze ietswat rommelige post _/-\o_

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:57

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Haal jij nou niet 2 dingen door elkaar? AGP en PCI-e gaat niet echt samen in dit geval.
Als jij een nieuw systeem haalt dan zou het vast wel passen ;) Alleen dan heb je geen AGP meer ;)

En ja, je hebt ruimte. De GTS heeft 2 sloten in beslag, maar in het echt zit de aansluiting maar in 1 PCI-e en hij is 2 sloten breed. Dus jij kan gewoon je TV kaart en je Sweex kaart in de onderste PCI sloten drukken.

[ Voor 4% gewijzigd door Outerspace op 28-05-2007 12:49 ]

Wauw, een sig!

Verwijderd

Dat kaartje lijkt me op een firewire kaart, als je onboard 1 hebt is hij overbodig, en met dat kaartje er in past de 8800gts volgens mij ook nog wel.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2007 12:50 ]

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 28 mei 2007 @ 12:49:
Dat kaartje lijkt me op een firewire kaart, als je onboard 1 hebt is hij overbodig, en met dat kaartje er in past de 8800gts volgens mij ook nog wel.
Ware het niet dat hij geen PCI-e heeft en de 8800GTS geen AGP is...

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Outerspace schreef op maandag 28 mei 2007 @ 12:48:
Haal jij nou niet 2 dingen door elkaar? AGP en PCI-e gaat niet echt samen in dit geval.
Dit bord heeft toch geen AGP maar alleen een PCI Express x16 VGA connector?

ARME AOW’er

• Mr.Wop
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-05 07:40
Fly-guy schreef op maandag 28 mei 2007 @ 12:51:
[...]

Ware het niet dat hij geen PCI-e heeft en de 8800GTS geen AGP is...
Hij heeft juist geen AGP :)

Tussen de kaarten door zie je duidelijk een PCI-E slot. Heb zo'n vermoeden dat de huidige videokaart er op dit moment nog een bezet houd.

Dus... Oude kaart eruit, en nieuwe plaatsen. :)

• Outerspace

Outerspace

Guardian Angel schreef op maandag 28 mei 2007 @ 12:54:
[...]

Dit bord heeft toch geen AGP maar alleen een PCI Express x16 VGA connector?
Hij verwijst telkens dat de 8800GTS op het mobo terecht moet komen waar een AGP slot op zit.

[ Voor 10% gewijzigd door Outerspace op 28-05-2007 12:58 ]

Wauw, een sig!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Nee joh, hij verwijst voor de specs immers naar http://www.azerty.nl/prod...89/27193/p5vd2-mx-se.html maar volgens mij weet hij niet zeker wat erin zit. 't Is allemaal niet even duidelijk.

[ Voor 26% gewijzigd door Guardian Angel op 28-05-2007 13:12 ]

ARME AOW’er

Verwijderd

Waarom ga jij een hele snelle videokaart in een traag systeem stoppen ?
Je CPU gaat die kaart nooit bijhouden.
Zie het zo: je stop toch ook geen ferrari V12 blok in een VW kever ?!

Koop liever een 8600GTS ofzo, maar geen 8800GTS deze kaart komt pas tot zijn recht in een Core 2 Duo systeem (C2D E6600).

Zelfs je moederbord chip set zal er voor zorgen dat je de 8800GTS niet volledig zal kunnen benutten.

Lees deze review maar en vergeet niet dat hier een Core 2 Duo E6600 en E6700 gebruikt word.
http://www.pcstats.com/ar...fm?articleid=2055&page=10
http://www.pcstats.com/ar...cfm?articleid=2055&page=9
http://www.hartware.de/review_658_6.html

Ik heb een "oude" 7900GTX en deze komt ook niet helemaal tot zijn recht in een Athlon 64 X2 2.6 Ghz NF4 X16 SLI mb systeem.

• Outerspace

Outerspace

Guardian Angel schreef op maandag 28 mei 2007 @ 13:11:
Nee joh, hij verwijst voor de specs immers naar http://www.azerty.nl/prod...89/27193/p5vd2-mx-se.html maar volgens mij weet hij niet zeker wat erin zit. 't Is allemaal niet even duidelijk.
Nu zit er in het bovenste AGP slot, m'n 7300 GS.
Daaronder een Sweex kaartje.
En daaronder m'n TV kaart.

Nu heb ik dus waarschijnlijk een slot te weinig voor de GTS kaart.
Daar heeft hij toch geen last van, PCI-e past immers niet in een AGP slot.

Wauw, een sig!

Verwijderd

Outerspace schreef op maandag 28 mei 2007 @ 13:12:
[...]

[...]

Daar heeft hij toch geen last van, PCI-e past immers niet in een AGP slot.
Check 1 van de foto's daar zie je duidelijk een PCIe x1 slot zitten wat dus betekend dat hij een PCIe bordje heeft.
Dat hij het verschil niet weet tussen AGP en PCIe is dan jammer maar ik hoop dat hij het nu wel weet.

• FreddyFish
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:12
Er wordt weer lekker van alles door elkaar gehaald in dit topic. Als iedereen nou gewoon even de moeite had genomen de link naar de moederbordspecificaties te volgen, wat het helemaal niet nodig geweest.

Daar is duidelijk te zien en te lezen dat het moederbord een PCI-e 16x slot heeft. Je nieuwe videokaart (8800GTS) gaat dus gewoon prima passen. Gewoon je oude 7300GS videokaart uit het slot halen en daar de 8800GTS indrukken.

Je hoeft geen insteekkaarten te verplaatsen, alles gaat dan gewoon passen, ook het Sweex kaartje en de tv kaart.

Wel zou je nog kunnen denken over een iets minder zware videokaart, aangezien de 8800GTS misschien iets te snel is voor de processor. Maar dat zal wel best meevallen, die processor is helemaal zo gek nog niet.

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
Eens met ^^

Het is gewoon een pci-e 16x slot. Hij ziet er gewoon hetzelfde uit als het pci-e 1x slot eronder. Open cpu-z anders even en kijk bij mainbord, daar staat of je agp of pci-e hebt.

Verwijderd

Topicstarter
Heel erg bedankt voor jullie behulpzame reacties.

Het is inderdaad zo dat ik maar een redelijk verstand van zaken heb. En dat ik dus dingen door elkaar haal. Maar dat is nu wel iets duidelijker ;)

M'n processor is inderdaad niet het ultieme. Het feit is dat ik toch wel erg graag is een keer op een hogere resolutie wil kunnen spelen. Want m'n 7300 trekt de wat zwaardere games alleen maar op medium of low resoluties. Na verloop van tijd begint dat best wel te irriteren als je kijkt naar wat er allemaal mogelijk is in game-land.

Ik wil er dus gewoon een goede kaart in hebben, waarmee ik ook lichtelijk voorbereid ben op de DX10 games.

Maar dan is er ook nog het probleem van m'n processor, die wellicht wel een bottleneck gaat vormen. Dus is wachten, sparen en een hele nieuwe pc kopen ook niet zo'n heel slecht idee. Ik kan dus gaan voor deze mooie kaart, of aan het einde van het jaar gewoon een heel nieuw systeem kopen..

Nu ik dit allemaal zo doorgelezen heb, weet ik het ook niet zeker meer. Maar jullie informatie heeft wel veel zaken opgehelderd :)

Verwijderd

Topicstarter
Hoe goed zouden mijn huidige processor + GTS 8800 overigens presteren in de aankomende DX10 games? Op welke resolutie zal ik dan waarschijnlijk moeten spelen?
Modbreak:Gelieve niet 2x achter elkaar te posten. Gebruik de edit-knop als je iets toe te voegen hebt

[ Voor 26% gewijzigd door dion_b op 28-05-2007 20:25 ]

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 25-05 07:58
Klein dingetje. Wat voor voeding heb je Saturn pc? Iets om rekening mee te houden met dit soort kaarten...

Edit, laat maar, Cooler Master iGreen, 600W op foto. Moet voldoende zijn ja. Ik zou alleen wel je kabels wat opruimen, die kaart gaat nu niet passen door die bos zooi. En idd, met zo'n setup een lichter kaartje pakken, X1950pro is het interessantst voor 150 euro, daaronder kun je eventueel een 8600GT of ander midrange kaartje pakken...

En nog es iets, verkijk je nou niet op dat DX10. Daar is geen content voor, weinig mensen die Vista draaien en tegen de tijd dat er content is gaat jou pc'tje het niet trekken ben ik bang...

[ Voor 78% gewijzigd door Andros op 28-05-2007 18:44 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 28 mei 2007 @ 18:36:
Hoe goed zouden mijn huidige processor + GTS 8800 overigens presteren in de aankomende DX10 games? Op welke resolutie zal ik dan waarschijnlijk moeten spelen?
Dat weet niemand?

• Solid_Aapie
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-05 23:30
Koop een 1950pro AGP/PCI-e een 8800GTS is geldverspilling omdat de rest van je pc gewoon te sloom is.

Specs

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:50
Vraag is onderhand duidelijk beantwoord: 7300 er uit, 8800 er in. Weet wel dat de 8800 een stuk langer is dus zul je wat moeten stoeien met de voedingskabels (die hangen nu in de weg) en dat de 8800 ook een stuk dikker is; jouw 2e PCI-e slot (die korte) zal onbruikbaar worden.

Hoe snel je aankomende DX10 games kunt spelen met die nieuwe kaart en je huidige hardware zul je t.z.t. zelf wel ondervinden. Mocht dat te traag zijn (je cpu haalt lang niet het beste uit die dure 8800GTS, denk daar wel om!) dan kun je altijd nog een flitsende C2D nemen. Veel succes er mee.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Topicstarter
Oke, bedankt voor de duidelijke adviezen!

Ik heb besloten om nog maar even te wachten met upgraden, en over een aantal maanden gewoon een heel nieuw systeem aan te schaffen. Op deze manier zal ik gewoon het volle potentieel uit m'n kaart kunnen halen.

• peke
  • Laatst online: 30-04 17:16
Kerel ...
Het klopt dat je cpu niet bij de snelste hoort maar het ding is zeker niet te traag voor de nieuwste games.
Je kan beter een 8600GTS kaart kopen, daar kan je minstens nog een vol jaar mee vooruit.
Nu roept iedereen Core 2 Duo en volgend jaar Penryn of Barcelona of whatever.

Telkens het traagste onderdeel upgraden is veel meer bang for buck dan op de 2-3 jaar een nieuw systeem aanschaffen. De 7300 is een baggerkaart, deze is dé bottleneck in jouw systeem en een upgrade naar een 8600 kaart levert jou zeker 4 keer meer fps op dan dat je nu hebt + véél mooiere graphics op een veel hogere resolutie.

Kopen die hap. :)

• Outerspace

Outerspace

Abbadon schreef op maandag 28 mei 2007 @ 20:37:
Vraag is onderhand duidelijk beantwoord: 7300 er uit, 8800 er in.
offtopic:
De 7300GS is AGP en hoe moet daar nou een 8800 PCI-e in :?

Wauw, een sig!

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-05 14:19
Outerspace schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 00:18:
[...]

offtopic:
De 7300GS is AGP en hoe moet daar nou een 8800 PCI-e in :?
dude, doe eens moeite en bekijk de aangeleverde plaatjes. Er zit geen AGP slot op het bord van de TS. Hij noemt het alleen AGP omdat hij (ten tijde van de topicstart) niet bekend was met PCIe. Dit soort reacties van jou leiden tot onbegrip bij de TS en een wildgroei aan dit soort topics ;)
Pagina: 1