[auto] vw polo 'galloppeert'?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.027 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik heb sinds een paar maanden een VW polo variant 1.6 benzine uit 1998.
Sinds kort start hij slecht bij een koude start (vooral 's ochtends als ik naar m'n werk ga), en vallen me een paar dingen op bij het rijden als 'ie eenmaal warm is (bij koud geen problemen)

* als ik schakel en even daarvoor de koppeling intrap, verhoogt het toerental (zonder gas bij te geven)
* als ik onder het rijden gas loslaat en de koppeling intrap, dan geeft 'ie uit zichzelf gas (tussen 1000 -stationair- en 1700 toeren steeds heen en weer. Dit schijnt gallopperen te heten. Dit doet hij alleen als hij warm is, na ca 5-10 minuten.
* na gas loslaten schokt hij als je het gas er weer opzet

Nu wil ik er graag mee terug naar de universe garage, want daar was 'ie al geweest. Ze dachten dat het opgelost was, maar wil ze graag vertellen wanneer het gebeurt en ook wat het eventueel kan zijn.

Wie heeft er een idee waar dit mee te maken heeft, en wat dit zou kunenn zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Klinkt alsof 'ie valse lucht binnen krijgt, of dat je luchtmassameter defect/in de war is.
Kijk eens na of je luchtaanvoer in orde is, of alle slangen nog juist vast zitten, en spuit evt. eens wat met remmenreiniger in het rond.

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
lijkt idd valse lucht.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
Vandaag deed hij het echter gewoon normaal. Zou dat te maken kunnen hebben met het wat minder warme weer en/of de regen?
Ook na 100 km rijden deed hij gewoon normaal, terwijl ik er niets aan heb veranderd?

[ Voor 4% gewijzigd door koelkast op 28-05-2007 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Als je je koppeling tijdens het rijden intrapt, en je gas hetzelfe houd is het toch normaal dat je toeren stijgt? Dat doet iedere auto. Je motor krijgt benzine binnen, en die doet de motor draaien, die dan weer via de ambreage is aangesloten op de wielen. Dus de benzine explodeerd, de motor draait, en de auto gaat vooruit, maar als je ambreage instampt, dan kost dat geen kracht meer voor de motor, want je wielen zijn niet/minder aangesloten op de motor.

Van het tweede weet ik niets.

En van het derde:
Helaas minder goed nieuws: onze oude mondeo van 1997 heeft dat ook, je ambreage is gewoon versleten.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScorpionNL
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:37
Ik heb hetzelfde probleem gehad bij mijn Renault, bleek dat de stappenmotor vuil was. Deze regelt de lucht die toegevoerd wordt als je stationair draait. Je zou kunnen proberen om deze schoon te maken. Geen idee waar hij bij jouw auto zit though :P

Niet de moeite waard om te vermelden ^__^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5490

Snake schreef op maandag 28 mei 2007 @ 23:04:
Als je je koppeling tijdens het rijden intrapt, en je gas hetzelfe houd is het toch normaal dat je toeren stijgt? Dat doet iedere auto. Je motor krijgt benzine binnen, en die doet de motor draaien, die dan weer via de ambreage is aangesloten op de wielen. Dus de benzine explodeerd, de motor draait, en de auto gaat vooruit, maar als je ambreage instampt, dan kost dat geen kracht meer voor de motor, want je wielen zijn niet/minder aangesloten op de motor.

Van het tweede weet ik niets.

En van het derde:
Helaas minder goed nieuws: onze oude mondeo van 1997 heeft dat ook, je ambreage is gewoon versleten.
Wat is een ambreage? Belgisch woord voor koppeling? Omdat je het eerst over koppeling hebt :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneak0r
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:06
Anoniem: 5490 schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 13:33:
[...]

Wat is een ambreage? Belgisch woord voor koppeling? Omdat je het eerst over koppeling hebt :).
Haha, denk dat hij inderdaad koppeling bedoeld :) Had er zelf ook nog nooit van gehoord. Maar wat Snake zegt over het 3e punt, dat de koppeling waarschijnlijk versleten is, klopt dat wel? Heb er zelf nl. ook enigzins last van (bij het gas loslaten en opnieuw intrappen licht schokken), maar bij het op laten komen van de koppeling in zn 4 vanuit stilstand (heb een 4-bak) slaat de motor direct af en slipt hij niet (is toch een test om te kijken of de koppeling versleten is, slaat hij af dan is hij nog goed :?).

Heb je de verdelerkap/rotor al nagekeken? kan zijn dat deze vochtig zijn... verder bougies/bougiekabels misschien even checken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Schokken kan door veel dingen komen. Een versleten koppeling hoeft dat echt niet te zijn. Als hij goed koppelt in hogere versnellingen en niet slipt als je gas geeft in z'n 4 of 5, is er niks aan de hand. Mijn BMW schokt ook als ik gas los laat en opnieuw in trap, maar de koppeling is nog geheel jovel.

@TS
Ik zou het probleem inderdaad in de stationair regeling zoeken. Dus vacuümslangen, luchtmassameter, nullastregelaar (stappenmotor), etc.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
Pfff, hij is geweest naar de garage vorige week. Het is van donderdag tot zaterdag perfect geweest, geen last meer. Maar nu reed ik zondag een parkeerkelder in, en begon hij weer hetzelfde te vertonen, maar nu rond de 3000 toeren! Ik leek net een opa die moeite heeft het gaspedaal te hanteren.
Na zondag begon hij het weer te doen rond de 1500 toeren, met koude of warme motor.
Heel vervelend, en ik hoor bij stationair nu ook een soort geratel 'rrrrrrrr' die hetzelfde ritme heeft als het galopperen, wat ik bij stationair dus NIET hoor.
Ik heb alweer een afspraak gemaakt, ik zie al veel reacties waar ik misschien wat mee kan, maar misschien zijn er nog mensen die een idee hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 99283

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Sneak0r schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 15:32:
[...]

Haha, denk dat hij inderdaad koppeling bedoeld :) Had er zelf ook nog nooit van gehoord. Maar wat Snake zegt over het 3e punt, dat de koppeling waarschijnlijk versleten is, klopt dat wel? Heb er zelf nl. ook enigzins last van (bij het gas loslaten en opnieuw intrappen licht schokken), maar bij het op laten komen van de koppeling in zn 4 vanuit stilstand (heb een 4-bak) slaat de motor direct af en slipt hij niet (is toch een test om te kijken of de koppeling versleten is, slaat hij af dan is hij nog goed :?).

Heb je de verdelerkap/rotor al nagekeken? kan zijn dat deze vochtig zijn... verder bougies/bougiekabels misschien even checken :)
Ambreage == koppeling :) Mijn vader werkt veel met auto's, daarmee. En ie heeft onlangs nog met mij in de mondeo (1.8, turbo, '97) gereden, en ie merkte het direct.

Het is goed dat je motor direct afslaat, dan heb je nog genoeg wrijving tussen je platen :) Dat doet die van ons dus al niet meer, ie wil echt wel vertrekken.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiStErMaNiAc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-04-2020
Wat je gewoon even moet doen is een beetje gaan spuiten met remmenreiniger in de buurt van de inlaat (met lopende motor) gaat dan de motor hoger in de toeren lopen, dan weet je het het valse lucht is. (in het byzonder de pakkingen!)

[ Voor 7% gewijzigd door MiStErMaNiAc op 09-06-2007 20:04 ]

www.retroforum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gh0stw4lk3r
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:00
Ik kan je nu al vertellen dat dit een typisch stappenmotor probleem is.. deze regelt je stationair toerental. meestal helpt het om deze los te halen en in te spuiten met wd40 en weer terug te monteren.

Afbeeldingslocatie: http://www.student.kun.nl/p.oonincx/s16turbo/P1010009k.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door Gh0stw4lk3r op 09-06-2007 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonkdoos
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-12-2024
Ik had dit probleem ook, met een Golf 1.6 uit '98. Inderdaad net zoals TS aangeeft: soms veel last van en soms merkte je er niks van.
Ik heb het gasklephuis / smoorklephuis laten reinigen en opnieuw laten inleren en toen was het probleem opgelost.

zeg niet altijd wat je weet, maar weet altijd wat je zegt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
Bonkdoos schreef op zaterdag 09 juni 2007 @ 21:00:
Ik had dit probleem ook, met een Golf 1.6 uit '98. Inderdaad net zoals TS aangeeft: soms veel last van en soms merkte je er niks van.
Ik heb het gasklephuis / smoorklephuis laten reinigen en opnieuw laten inleren en toen was het probleem opgelost.
Had je het precies zoals ik had; met alle problemen die ik in de startpost beschrijf?
Dan weet ik het helemaal zeker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonkdoos
koelkast schreef op zondag 10 juni 2007 @ 17:17:
[...]

Had je het precies zoals ik had; met alle problemen die ik in de startpost beschrijf?
Dan weet ik het helemaal zeker :)
Op het koude-start probleem na wel ja. Koud starten ging altijd wel goed, alleen bij de warme start nog weleens het probleem dat ie niet meteen aanslaat....toch denk ik dat wij weleens een soortgelijk probleem zouden kunnen hebben omdat we beide een VW hebben uit hetzelfde bouwjaar. Al heb ik in de tijd dat ik mijn probleem trachtte op te lossen, ook vaak gehoord dat het de stappenmotor is...misschien beiden even laten nakijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
Okee, ik heb de tips meegenomen. Het gasklephuis/smoorklephuis had hij al helemaal schoongemaakt en door de VW dealer laten inleren, en dit heeft dus een paar dagen geholpen.
Zojuist heb ik weer even gebeld; hij heeft een nieuw gasklephuis besteld en die gaat er morgen. op. De conclusie daar was dat het daar aan lag.
Ik ben benieuwd, zo heel tof zijn als het dan over zou zijn, want het werd wel heel irritant...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonkdoos
Mooi, laat maar even weten of het gelukt is. Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen1985vag
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 09-04 18:06
Had ik ook bij mijn pooo 9n3 zodra warm was terugvallen van toerental en slechte start en motormangement lampje brand was de krukassensor gaf bij warme motor verkeerde waarde door ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

ala 10 jaar later.....

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562