Van 2 naar 4 schijven in RAID0

Pagina: 1
Acties:

• romeo_dave
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12-09-2020
Beste mede tweakers,

Momenteel heb ik 2 schijven (WD Raptor 36GB 10000rpm S-ATA 16MB ) in raid 0 mode, dit wil ik gaan verbreden naar 4 in raid 0, ik maak elke nacht een backup image van de inhoud van de schijf met acronis true image server, ik heb draaien windows vista ultimate en onderstaand zijn mijn pc specs:
Behuizing: Antec Performance II SX835
Voeding: Spire RockeTeer III 500Watt Silent SP-ATX-500W
Moederbord: ASRock ConRoeXFire-ESata2 S775 FSB1066 DDR2 S-ATA2 LAN PCI-E
Processor: Intel Core2 Duo E6600 775 4mb Cache 2.4GHZ Boxed
Geheugen: 3GB In totaal, 2x Kingston 512mb (typenummer: KVR533D2N4/512) (dual channel kit)
2x TwinMos 1024MB DDR2 PC5300 667MHz Retail Blister DC-001-667-TW DualChannel Kit
Videokaart: Asus Radeon EAX1950XTX/HTVDP, 512 MB, GDDR4, PCI Express x16
Harde Schijven: 2x WD Raptor 36GB 10000rpm S-ATA 16MB (RAID0 geconfigureerd), 1x 250GB Hitachi Deskstar T7K250
DVD/RW: NEC AD-5170-01 DVD/RW
Netwerk: Asus WL-138G v2 WLAN Netwerkkaart

mijn vraag:

1)Kunnen er problemen optreden met 4 van deze schijven in raid 0
2)is het mogelijk de image weer terug te zetten op de schijven
3) houd mijn voeding dit wel :S
4)even iets anders (sinds vista ultimate kan ik de tempraturen van mijn processor en moederbord niet meer aflezen) iemand een suggestie?

Alvast bedankt.

• mo3lla
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14-02 13:46
Qua snelheid ga je niet merkbaar op vooruit met zo'n onboard RAID controller. Overweeg ander 2 RAID 0 sets, je OS op RAID set A en je pagefile op B bijvoorbeeld.

Je voeding houdt het wel, denk dat je nog 200W over hebt...

[ Voor 16% gewijzigd door mo3lla op 28-05-2007 09:42 ]

Verwijderd

1) buiten dat je je data kwijt zal zijn bij het definen van een array heb je enkel een 2x zo grote kans op falen als bij een raid0 met 2 schijfjes, maar als je elke nacht backups draait kan dat niet zo'n probleem zijn
2) ik dacht van wel, aangezien de drivers voor die raidarray nog steeds dezelfde zijn. Hoe het zit met de partitie's weet ik niet, het kan zijn dat je een partitie krijgt van 74 gig (je huidige grootte) en dat je alsnog moet knoeien om ze uit te breiden, hoewel ik dacht dat je met acronis gewoon data kan terugzetten zonder de partitie-grootte's mee te zetten (maar hier ben ik niet zeker van)
3) jouw voeding geeft 2x 20A op de 12V. Hangt je mobo + cpu aan + 3 hd's ofzo aan 1 rail, en dan je andere 2hd's + vga aan de andere, en je zal geen problemen tegenkomen.
Ik trek op een voeding met 1x26A op de 12V wel een serieus oc'de s939 4400x2 (110w standaard verbruik al), een oc'de x800GT, 2 raptors, 8 dataschijven en 2 branders.
4) intel TAT? kan die je coretemps niet uitlezen?

• romeo_dave
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12-09-2020
Verwijderd schreef op maandag 28 mei 2007 @ 09:43:
1) buiten dat je je data kwijt zal zijn bij het definen van een array heb je enkel een 2x zo grote kans op falen als bij een raid0 met 2 schijfjes, maar als je elke nacht backups draait kan dat niet zo'n probleem zijn
2) ik dacht van wel, aangezien de drivers voor die raidarray nog steeds dezelfde zijn. Hoe het zit met de partitie's weet ik niet, het kan zijn dat je een partitie krijgt van 74 gig (je huidige grootte) en dat je alsnog moet knoeien om ze uit te breiden, hoewel ik dacht dat je met acronis gewoon data kan terugzetten zonder de partitie-grootte's mee te zetten (maar hier ben ik niet zeker van)
3) jouw voeding geeft 2x 20A op de 12V. Hangt je mobo + cpu aan + 3 hd's ofzo aan 1 rail, en dan je andere 2hd's + vga aan de andere, en je zal geen problemen tegenkomen.
Ik trek op een voeding met 1x26A op de 12V wel een serieus oc'de s939 4400x2 (110w standaard verbruik al), een oc'de x800GT, 2 raptors, 8 dataschijven en 2 branders.
4) intel TAT? kan die je coretemps niet uitlezen?
1) Die kans op falen maakt me toch niet zoveel uit omdat ik elke nacht een backup draai met acronis, deze bewaar ik 3 dagen voordat de volgende er overheen schrijft, tevens 1 image gemaakt op een externe harde schijf waarbij het een schone volledige installatie betreft. mijn data worden over het netwerk bewaard op een server, en die repliceerd weer met een laptop zodra die aanmeld (genoeg coverage dus :)
2) het is inderdaad mogelijk met acronis om apart de bestanden over te zetten maar dat over die partitie zou ik niet weten, dit zal ik wel verder gaan uitzoeken.
3)Dat zal ik meenemen, gaat wel lukken dus.
4)het werkt inderdaad nu wel maar pas nadat ik de optie als admin uitvoeren had aangevinkt, Bedankt!!!

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Schopje naar een betere plek ;)

Move TCA -> IO

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate