[Firefox+Google] Uitkomst zoekopdracht handmatig beïnvloeden

Pagina: 1
Acties:

• Thexder
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-09-2020
Eerst even een inleiding.

Wanneer je www.google.nl opvraagt, dan krijg je uiteraard de NL-editie van Google op je scherm.
Hierbij is het by default* zo dat, wanneer je een zoekopdracht ingeeft, Google het hele internet voor je af gaat zoeken in elke taal en niet alleen in het Nederlands.

Persoonlijk had ik liever gezien dat Google na www.google.nl by default* na een zoekopdracht éérst ging zoeken naar pagina's in het NL-taalgebied (want waarom kies je anders juist voor www.google.nl behalve dan dat deze Google-site in het Nederlands wordt weergegeven?).

Nu weet ik dat je bovenstaande situatie via je URL kunt beïnvloeden, naast de mogelijkheid om gewoon eerst pagina's in het Nederlands aan te klikken of anders bij Geavanceerd Zoeken de juiste opties in te vullen. Echter, via de URL werkt makkelijker danwel sneller (vind ik zelf tenminste). Lees maar verder >>.

Vraag je Google NL namelijk op met www.google.nl/search?hl=nl&lr=lang_nl, dan zul je zien dat Google NL by default*, na ingeving van een zoekopdracht, éérst specifiek zal gaan zoeken naar pagina's in de NL taal. Kan Google hier echter niks vinden, dan wordt er verder gezocht op niet-NL pagina's (en van deze 'switch' maakt Google overigens keurig melding).

Deze 'URL taal-truc' werkt ook bij andere taal-versies van Google. Enkele voorbeelden:
- www.google.de/search?hl=de&lr=lang_de, geeft Google Duitsland weer en nu zal Google by default* eerst alleen op Duitstalige websites gaan zoeken;
- www.google.fr/search?hl=fr&lr=lang_fr, laat Google Frankrijk zien en hier zal Google by default* eerst alleen gaan snuffelen op Franstalige pagina's;
- www.google.it/search?hl=it&lr=lang_it, hetzelfde verhaal maar dan voor Google Italië;
enz.

Nu naar Firefox.

Graag wil ik de URL www.google.nl/search?hl=nl&lr=lang_nl in Firefox (ik gebruik versie 2) inbouwen of (handmatig) toevoegen in de lijst van de al aanwezige zoekmachines. Tuurlijk, ik kan de Google NL URL ook gewoon als bookmark noteren, maar dan moet je altijd eerst naar Bookmarks toe om de URL aan te klikken, maar als de URL onderdeel is van de ingebouwde zoekmachines, dan hoef je alleen maar een zoekopdracht in de Firefox' zoekbalk in te typen en Firefox-Google doen de rest volgens of via 'mijn' Google URL.

Maar hoe doe ik dat? Een tweede Google zoekmachine toevoegen via de Mozilla/Firefox website lukt niet omdat Google al standaard in Firefox is ingebouwd. Toen dacht ik, ik ga op zoek naar de (bestanden van de) zoekmachine-plugins in de mappen waar Firefox is opgeslagen en waar Firefox mee werkt als 't gaat om de extensies en thema's (de profiel-map dus) en ga die plugin-bestanden dan maar handmatig editen ofzo. Ik heb die mappen ook gevonden, maar in álle mappen waar ik keek die Firefox gebruikte is er een submap searchplugins aanwezig met soms daarin een submap searchplugins-backup. In de submap searchplugins kom ik altijd de file www.google.nl.xml tegen. Deze www.google.nl.xml is niet te editen omdat dit geen txt bestand is, dus die valt af. Is er een submap searchplugins-backup aanwezig, dan kom je daar de file www.google.nl.src tegen en dat blijkt wel een te editen bestand te zijn want het blijkt gewoon platte tekst te bevatten.

Ik heb www.google.nl.src dan ook getracht te bewerken volgens de richtlijnen van de inhoud van het bestand, maar wanneer ik Firefox dan herstart heb en ik probeer via een zoekopdracht te kijken of Google nu wel eerst in het Nederlands gaat zoeken, dan gebeurt dat toch niet: Google zoekt mijn zoekterm gewoon in alle talen i.p.v. dus eerst het NL. Hoe lukt 't mij wel? Of is het gewoon niet mogelijk wat ik wil?

Ik kom trouwens zowel in de Firefox-map zelf als in de profiel-map de submap searchplugins tegen met daarin searchplugins-bestanden. Hoe weet ik nu welke searchplugins map Firefox gebruikt met zijn ingebouwde zoekmachines?

* sorry, ik kon hiervoor even geen goede Nederlandse omschrijving bedenken.

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-07 13:35

Garyu

WW

Een keyword search aanmaken? Rechtermuisklik in het googlezoekveld en dan "Add Keyword Search". Je typt een keywoord in, zoals bijvoorbeeld "gnl" (voor Google NL), en tadaa.

Voortaan gewoon in de adresbalk "gnl ik zoek een woord" en je krijgt netjes je zoekresultaten in het nederlands.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Verwijderd

• Ilya
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Moet het echt via firefox? Anders zet je het gewoon in je hosts file..

• Suepahfly
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-06 14:12
Je kan in FF een extra parameter me geven aan een bookmark
Dus "www.google.nl/search?hl=nl&lr=lang_nl&q=%s"

Als je dan je bookmark en sleutelwoord geeft bv. "gl" dan kan je gewoon "gl <zoekwoord>" in de adresbalk typen. Dan maakt FF er www.google.nl/search?hl=n...lr=lang_nl&q=<zoek_woord> van

[ Voor 29% gewijzigd door Suepahfly op 28-05-2007 01:15 ]

Pagina: 1