Sinds enige tijd ben ik de "trotse huurder" van een VPS onder Virtuozzo, incl. Plesk voor eenvoudiger beheer.
Bij die VPS zit een module met Samba en dat heeft het een tijdlang prima gedaan. Tot ik enkele weken geleden opeens niet meer kon connecten. Als ik mijn batch-scriptje draai om te connecten blijft hij hangen met de melding dat ik een wachtwoord moet opgeven. Wat ik ook opgeef: ik krijg altijd een systeemfout 53 "Kan het netwerkpad nite vinden".
Als ik inlog, blijkt dat NMBD niet wil starten. Als ik NMDB met "-i" opstart, krijg ik de volgende melding terug: create_subnets: No local interfaces !
Dit staat ook in de logs. NMBD blijft dan hangen en moet hard worden getermineerd. Doordat ik gebruik maak van Plask, zit er een speciale versie van Samba bij, namelijk 3.0.10-1.4E.11. Dit zou echter geen probleem moeten zijn, gezien het eerder functioneren.
Ben sinds die tijd gaan spelen met mijn smb.conf en heb er het volgende van gemaakt:
Zoals je kan zien, helemaal niks spannends.
De netwerkconfiguratie van de virtuele server is als volgt
lo - Local loopback
venet0 - ip-adres = 127.0.0.1
venet0:0 - met ip-adres 1. hier connect ik altijd op
venet0:1 - met ip-adres 2. reserve ip-adres
Kunnen jullie mij hiermee helpen en/of is meer informatie nodig?
Bij die VPS zit een module met Samba en dat heeft het een tijdlang prima gedaan. Tot ik enkele weken geleden opeens niet meer kon connecten. Als ik mijn batch-scriptje draai om te connecten blijft hij hangen met de melding dat ik een wachtwoord moet opgeven. Wat ik ook opgeef: ik krijg altijd een systeemfout 53 "Kan het netwerkpad nite vinden".
Als ik inlog, blijkt dat NMBD niet wil starten. Als ik NMDB met "-i" opstart, krijg ik de volgende melding terug: create_subnets: No local interfaces !
Dit staat ook in de logs. NMBD blijft dan hangen en moet hard worden getermineerd. Doordat ik gebruik maak van Plask, zit er een speciale versie van Samba bij, namelijk 3.0.10-1.4E.11. Dit zou echter geen probleem moeten zijn, gezien het eerder functioneren.
Ben sinds die tijd gaan spelen met mijn smb.conf en heb er het volgende van gemaakt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
| [global]
server string = SAMBA
# interfaces = venet0:0
username map = /etc/samba/smbusers
# client NTLMv2 auth = Yes
# client lanman auth = No
client plaintext auth = No
log file = /var/log/samba/%m.log
max log size = 50
socket options = TCP_NODELAY SO_KEEPALIVE SO_RCVBUF=16384 SO_SNDBUF=16384
dns proxy = No
ldap ssl = no
cups options = raw
security = user
[homes]
comment = Home Directories
read only = No
browseable = No
[printers]
comment = All Printers
path = /var/spool/samba
printable = Yes
browseable = No
include = /etc/samba/smb.conf.include
[share]
path = /home/share
valid users = erwin
read only = No |
Zoals je kan zien, helemaal niks spannends.
De netwerkconfiguratie van de virtuele server is als volgt
lo - Local loopback
venet0 - ip-adres = 127.0.0.1
venet0:0 - met ip-adres 1. hier connect ik altijd op
venet0:1 - met ip-adres 2. reserve ip-adres
Kunnen jullie mij hiermee helpen en/of is meer informatie nodig?