[server]advies gevraagd voor vervanging quad xeon 1ghz

Pagina: 1
Acties:

• Superboer12
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-01 23:32
Ik wil binnenkort mijn Netserver LH4 vervangen door een nieuw zelfbouw systeem. Ik draai er mbv VMWare server (op linux) een zestal virtuele servers op:
- router, linux
- mail/calendar, linux
- database, linux,
- webserver, linux
- active directory server, windows 2003 R2 enterprise
- testserver, probeer ik van alles mee, staat lang niet altijd aan en geeft in ieder geval weinig load

De huidige server (quad Xeon 1ghz, 4gb ram, 12x 18gb en 12x 9gb U160 10k rpm SCSI disks in RAID5 arrays) heeft overdag gemiddeld een load average van 3-5. Het is een thuisserver, maar heeft wel van alles te doen. De huidige server slurpt energie (ongeveer 850w) en produceert zodoende veel hitte en herrie, hier wil ik in ieder geval vanaf. Daarnaast wil ik uiteraard wat sneller hebben. Op moment is de IO van de hdd's behoorlijk overkill.

Ik heb van alles afgezocht. Ik twijfel tussen een Xeon en Core2 systeem. Een Xeon processor (vooral de 3000 serie) is niet eens veel duurder, maar de moederborden zijn dat wel. Aangezien de core2 e6xxx al behoorlijk krachtig is en ook hardware virtualisatie ondersteundt lijkt me dat toch interessanter.

Ik dacht zelf aan zoiets (alternate prijzen):
- Asus P5B-V, kwalitatief merk. 4x sata genoeg pci(e) slots en onboard vga, €109
- Intel Core2 Duo e6600, lekkere snelle dual core met hardware virtualisatie en gat met e6700 is groot , €219
- Kingston HyperX 4GB DDR2-800 kit, betrouwbaar merk en houd er twee geheugenbanken mee over voor eventuele latere upgrade naar 8GB, €299
- 2x Samsung SpinPoint T166, 320GB sata300 met 16mb cache , €79
- Antec Lifestyle Sonata II, genoeg ruimte (voor hdd's), stevig stil en fatsoelijke 450w voeding €109
Totaal: €894

gebruikmakend van al aanwezige hardware:
- 2x Maxtor Diamondmax 10 200gb
- 3x Intel Pro 1000 server adapters

edit:
ik heb dus 2x 2 sata hdd's waarvan ik twee mirrors wil maken

De kast keuze vind ik nogal lastig.
Als ik bijvoorbeeld de Antec New Solution NSK4400 (past ook alles in, 380w voeding, €69) neem bespaar ik 40 euro, maar biedt een iets grotere kast zoals de Sonata II niet toch meerwaarde?

Ik koop al tijden alleen maar geheugen van Kingston, maar de kit met dezelfde specs van GEIL is 30 euro goedkoper. Is Kingston het waard of is het puur mijn gevoel waarom ik voor Kingston moet kiezen.

Ik heb gezien dat een aantal onderdelen voor lagere prijzen te krijgen zijn en je zo in totaal rond de 800 euro kan komen met bovenstaande onderdelen.
Mijn budget eindigt eigelijk wel bij de 900 euro, maar geef liever niet te veel geld uit (student hè).

Wat kunnen jullie me voor advies geven?

Infinitus est numerus stultorum

• Neo
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

Neo

Ik zou voor zoveel virtuele machines een echte quad pakken. Je kan dan de X3210 Xeon pakken die is 379 euro. Deze gaat in juli nog erg dalen net zoals de andere Intel processoren. Je zou dan voor iets meer dan 200 euro een quad hebben. Veel mensen merken daar de voordelen niet van, maar jij met dit gebruik wel. De rest van de hardware lijkt mij een goede keuze.

Maar let op dat de Sonata maar 5 hardisks intern kan plaatsen.

Edit: oh oke je wil er maar 4 in plaatsen dat lukt natuurlijk. Ik heb zelf momenteel versie 1 van deze kast maar het is een echte aanrader. Erg stil en goede voeding (zit in versie 2 een andere krachtigere 380 vs 450).

[ Voor 28% gewijzigd door Neo op 27-05-2007 21:46 ]

• Superboer12
wow een 3210 voor 380 is inderdaad heel leuk. had hem gezien voor 790 en daardoor afgeschrokken (blame on me).

just to be sure, deze kan toch gewoon op hetzelfde moederbord? misschien hiervoor naar een p35 of moet het richting 3000?

• Neo
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

Neo

Ja dit is gewoon een 775 voet dus dat past in normale 775 moederborden dus ook een P5B-V.

Verwijderd

En als je nu je virtual servers beperkt door bv database & server samen te nemen?
Lijkt me trouwens ook handiger.
En wat is je huidig geheugen gebruik? Het kan misschien handiger zijn om toch 8GB te steken.

• Superboer12
Ik zou inderdaad de webserver en database server samen kunnen nemen.
Dit doe ik echter liever niet, want dan verlies ik een stukje onafhankelijkheid voor m'n database server.
Daarnaast kost een extra linux VM maar ongeveer 20 mb extra aan geheugen gebruik.

Mijn huidige server heeft met 4GB genoeg om nog van alles in de cache te hebben.
Zonder cache is ongeveer 3GB in gebruik. Volgens de VMWare management interface is dit 1,8GB, maar hoe dit gemeten word snap ik niet helemaal.
In de eerste instantie wil ik de nieuwe server met 4GB uitrusten. Waarschijnlijk komt een maand later (eerst ff wat vakantie werk) de upgrade naar 8GB al. Daarom wil ik zowieso geen 1GB modules erin hebben.

• vandijk
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22:13
Voor een server zou ik in iedergeval gaan voor een server moederbord met ECC ondersteuning.
Bijvoorbeeld een Asus p5m2-** of Intel s3000ah**

Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2

• Superboer12
Ik dacht eerst ook aan een echt server moederbord met ECC geheugen erbij, maar dan wordt het totaalplaatje ineens wel een stuk duurder.
De server gaat geen kritieke data afhandelen, dus ECC is ook niet echt nodig.

Pagina: 1