Waterchiller ontwerp voor sub zero (voor de liefhebbers)

Pagina: 1
Acties:
  • 377 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 28-01 07:02

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
Ik lees hier het een en ander over water chillers meest populaire zijn peltiers maar gebruiken ontzettend veel stroom
Een beter ontwerp is om een oude vriezer te gebruiken deze hebben een veel hoger rendenment.

Een waterchiller is vrij makkelijk te maken zelfs voor als je onder 0c wild gaan.
Hert ontwerp waar ik vroeger zelf een heb gemaakt, werkt nog steeds maar staat tegenwoordig bij een vriend ;)

Het enige wat je nodig hebt is een oude vriezer die je helemaal moet slopen
kringloop of stadsreiniging is een goed adres waar je er een gratis kan krijgen met zo iets als een kapotte deur,
Kompresoor blijft meestal veel langer werken om dat hij helemaal afgeschermd en in olie is gemonteerd

Je rolt het koel element op, bind hem af met wat rvs draad of zo iets, en topt hem in een rioolbuis
ja je kan hem prima oprollen, zo lang je maar oppast dat je hem niet knikt gaat het prima dat oprollen
Het beste is een stuk pijp waar je een stuk vloerbedekking om heen rolt en tussen de lagen van het element laat zitten als je hem aan het oprollen bent zo dat je de kanalen niet plat drukt.

Afbeeldingslocatie: http://img155.imageshack.us/img155/9382/rollpw4.jpg

Wees ook voorzichtig met de kompresoor dat hij niet kantelt is funest voor de werking van de freon als die met de olie mixed.

Stop aan de boven en onderkant piepschuim of iets dergelijks zo dat het water niet via die weg kan voer de leidingen van de vriezer aan de bovenkant uit en maak alles water dicht
voorzichtig met het leiding werk het knikt breekt makelijk
En als je klaar bent met koeler lever hem dan weer in bij de juiste inleverpunt zo dat ze de freon kunnen aftapen

Chiller isoleeren en wala u hebt een waterchiller voor -10c werkt perfect

Afbeeldingslocatie: http://img155.imageshack.us/img155/1575/waterchillergu9.jpg
Ps heb de inlet/outlet verwisseld en type gaat makelijker dan een nieuwe tekening maken

methanol met (gedistilleerd) water is het beste word op mijn werk ook veel gebruikt (offshore)
Ze injecteren dit onder in de put zo dat het mee naar boven kan gaan en zich kan mengen met het water van het natte gas.
want zodra het op het platform komt word de druk verlaagt door het uitzetten van het gas bevriest het water de methanol voorkomt dat.
Ethanol werkt ook en is makkelijker te krijgen maar heeft mindere warmte overdracht eigenschapen,

Vond een verdunningstabel voor je ook nog bij toeval
Afbeeldingslocatie: http://img385.imageshack.us/img385/3523/methanolethanolverduninis7.jpg

Hier is een leuk draadje over werken met koelvloeistof voor onder 0c lees ook de links die hij aan het einde heeft

Nou wens jullie veel geluk want je grootste probleem blijft condens
Als je niet met onderdompeling gaat werken om condens te verkomen, kan je als isolatie middel armaflex aanbevelen voor je leidingen dit is een neopreen soort die 100% waterdicht is en makelijk te lijmen (bisonkit werkt perfect er op) en kan je zelfs aan het mobo vast lijmen vergeet niet een stuk aan de onderkant van je mobo te plakken als die ook te koud word < 20c

Ander idee als je pomp te klein is of gewoon een hele zware pomp wilt hebben, kan eens met een CV monteur praten die hebben vast nog wel een oude CV pomp rondslingeren als je een mooie hebt kan je zelfs het pompvermogen schakelen

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

• player-x

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
Kreeg een vraag over Email maar denk dat het beter is om ook hier te antwoorden
> Nou ten eerste zag ik in jou plan voor een subzero waterchiller geen
> radiator ik dacht dat die altijd nodig waren om hitte af te voeren of zo.
> En laat jij dan een buis met water door tussen die opgerolde waterchiller
> door lopen ofwat?
>
> alvast bedankt
Je gebruikt nog steeds een radiator alleen zit die nu tussen de compressor en het koelelement
het element dat aan de achterkant van je vriezer zit is nu de radiator waar je je warmte afvoert

En ja het water loopt langs het koelelement
werkingsschema
Afbeeldingslocatie: http://img528.imageshack.us/img528/9590/flowschemasupzerovt5.jpg

Ok hoe werkt het nou eigenlijk
als je een gas comprimeert veroorzaakt warmte tijdens het decomprimeren ontrekt het warmte dit is een natuur wet

Je hebt de compressor die comprimeert de freon tijdens de compressie ontstaat warmte die warmte,
Die word afgegeven door de radiator aan de omgeving,
Hier na gaat het door het druk-ventiel naar het koel element,
Het druk ventiel verlaagt de druk zo dat de freon afkoelt en warmte aan zijn omgeving onttrekt,
(in dit geval het water in de waterchiller in plaats van de lucht/etenswaren in de vriezer)
Hier na word de freon weer afgezogen en start de cyclus weer op nieuw op door de compressor.

Het verwarmde koelwater loopt langs het koel element (warme kant boven) en geeft zijn warmte af aan het koelelement cq freon en koelt af en gaat aan de onderkant lekker chilled er weer uit en koeld de CPU af.

Dit zijn twee aparte gesloten systemen die samen werken.

Een thermostaat is ook aantebevelen zodat de compressor automaties in en uit kan schakelen op de juiste tempratuur

Het is trouwens een goed idee om de radiator actief te koelen
Dit verhoogd namenlijk het rendement aanzienlijk van je systeem
Afbeeldingslocatie: http://img528.imageshack.us/img528/9416/radiatorpx8.jpg
Ik had een soort verticale tunnel

Nog een belangrijk punt.
Zoek een vriezer met een hoog vermogen 4 sterren vriezer/vrieskist is een goed begin en een ander punt van informatie is het technische gegevens plaatje daar kan je het vermogen van de compressor aflezen

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Even een paar opmerkingen:
player-x schreef op zondag 27 mei 2007 @ 19:11
Wees ook voorzichtig met de kompresoor dat hij niet kantelt is funest voor de werking van de freon als die met de olie mixed.
Daar hoef je niet bang voor te zijn hoor. Olie moet juist meegaan met het koelmiddel (freon is eigenlijk een merknaam ;)). Alleen moet je er wel voor zorgen dat de olie onder in de compressor zit op het moment dat je hem opstart (dus een tijdje recht laten staan om de olie te laten zakken).

Verder is het ding wat je als radiator vernoemd binnen de koelwereld bekend als condenser. Op die plek condenseert het koelmiddel namelijk. Er is ook een groot verschil tussen de radiatoren en de condensers die wij kennen, namelijk de maximale druk die het ding aankan.

En die condenser is eigenlijk ook meteen het nadeel bij de vrieskist/koelkast achtige systemen. Men gebruikt daar meestal een grote passieve condenser voor.
Zoek je echter een grotere (professionele) diepvrieskist dan heb je grote kans dat men gebruik heeft gemaakt van een koelaggregaat, een systeem van bij elkaar passende condenser met fan, en compressor (en soms ook nog expansieventiel o.i.d.).
Dat zijn de ideale systemen om dit soort dingen mee te proberen :)

Overigens wel een goed idee om de verdamper zo op te zollen. Zeker als je hem om iets heen rolt zullen de leidingen niet snel knikken en is het inderdaad prima bruikbaar :)

Verwijderd

Hoef je niks te lassen oid?

• player-x

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
Twynn schreef op maandag 28 mei 2007 @ 17:47:
Daar hoef je niet bang voor te zijn hoor. Olie moet juist meegaan met het koelmiddel (freon is eigenlijk een merknaam ;)). Alleen moet je er wel voor zorgen dat de olie onder in de compressor zit op het moment dat je hem opstart (dus een tijdje recht laten staan om de olie te laten zakken).
Niet helemaal waar, als de olie in de verkeerde kant van het leidingsysteem gaat, gaat het tijdelijk
(kan weken zijn) het rendemend naar beneden het komt er van daar moeilijk uit,
Voorkomen is beter dan genezen is een oud spreekwoord dat hier ook op gaat.
Verder is het ding wat je als radiator vernoemd binnen de koelwereld bekend als condenser. Op die plek condenseert het koelmiddel namelijk. Er is ook een groot verschil tussen de radiatoren en de condensers die wij kennen, namelijk de maximale druk die het ding aankan.
Klopt en weet het ook maar heb deze hand/bouwleiding geschreven voor beginnelingen in die een chill systeem willen bouwen dat technies vrij makelijk is en heb daar om ook makkelijke namen gebruikt
En die condenser is eigenlijk ook meteen het nadeel bij de vrieskist/koelkast achtige systemen. Men gebruikt daar meestal een grote passieve condenser voor.
Niet als je een actief gekoelde verticale tunnel maakt dan kan je de condenser heel goed koelen en haal je een veel hoger rendement
Zoek je echter een grotere (professionele) diepvrieskist dan heb je grote kans dat men gebruik heeft gemaakt van een koelaggregaat, een systeem van bij elkaar passende condenser met fan, en compressor (en soms ook nog expansieventiel o.i.d.).
Dat zijn de ideale systemen om dit soort dingen mee te proberen :)
Klopt maar licht meestal buiten het bereik van een beginneling van "Die Hard Overclockers" dit was mijn eerste sub zero systeem eerst op een PIII later op een P4 2.0GHz @ 3.4GHz -14c water temp tijden load.
Overigens wel een goed idee om de verdamper zo op te rollen. Zeker als je hem om iets heen rolt zullen de leidingen niet snel knikken en is het inderdaad prima bruikbaar :)
Heb later nog een systeem gebouwd toen ik een tijdje voor Grenco werkte
(maken koelsystemen voor onderandere komplette pakhuizen -40c)
heb daar er een gemaakt met een warmtewisselaar en 2 aan elkaar gesoldeerde auto verwarmings elementen als "condensor" en haalde hier mee -19 onder load en al dit moois paste in een doosje van 25x25x45 cm
Maar dan praatje over gevorderd "Die Hard Overclocking" en denk niet dat dit past voor een beginneling en praat je ook over een ander budget

Dit systeem moet te bouwen zijn voor minder dan 100 euro als je al een waterkoel set hebt en gratis aan een oude vriezer kan komen

meschien kan het ontwerp hier in de Frequently Asked Questions DOC ver. 3.0 opgenomen worden ?

Nee alleen PVC lijmen en hoop sloop werk, vriezer geeft niet makelijk zijn ingewanden weg 4 uurtjes sloop werk als ik het me goed herinner :+

[ Voor 8% gewijzigd door player-x op 28-05-2007 20:35 ]

• AMDathlonxp
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-06-2024
Ik zal binnenkort ook maar eens opzoek gaan naar een oude vriezer.
Dan kan ik jullie "turorial" eens ff uitproberen :P

Heeft iemand van jullie ook een mooie behuizing om het geheel gemaakt, of gewoon op een plankje gemonteerd?

Verwijderd

player-x: die condensor van zo'n koelkast is een flink nadeel inderdaad. Dat ding heeft zelfs actief gekoeld eigenlijk niet genoeg capaciteit om meer dan 200 watt continu load weg te werken. Hierdoor wordt de levensduur van de compressor aanzienlijk verkort.
twynn heeft trouwens volledig gelijk hoor, een compressor op zijn kant leggen is geen enkel probleem. Je moet hem alleen niet gelijk aanzetten nadat je hem rechtop hebt gezet, even een uurtje oid wachten.
freon en olie mengen altijd en daar is niks ergs aan, het is alleen irritant tijdens het nauwkeurig vullen want je ziet de druk dalen na een paar uur.

even over het stukje "hoe werkt het nou eigenlijk" :
als je gas comprimeert wordt het inderdaad warmer maar de hoofdzakelijke rede waarom de condensor warm en de verdamper koud wordt is omdat er fase verandering plaats vind. Puur op expansie kom je niet zo ver met zo'n klein verplaatsingsvermogen.

en een drukventiel verlaagt de druk niet, het zorgt ervoor dat de compressor een drukverschil op kan bouwen.

misschien snap jij het wel maar door het simpel uit te leggen snappen mensen die het echt willen leren uiteindelijk slechter. "afleren is moeilijker dan aanleren"

• AMDathlonxp
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-06-2024
Verwijderd schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 13:05:
player-x: die condensor van zo'n koelkast is een flink nadeel inderdaad. Dat ding heeft zelfs actief gekoeld eigenlijk niet genoeg capaciteit om meer dan 200 watt continu load weg te werken. Hierdoor wordt de levensduur van de compressor aanzienlijk verkort.
twynn heeft trouwens volledig gelijk hoor, een compressor op zijn kant leggen is geen enkel probleem. Je moet hem alleen niet gelijk aanzetten nadat je hem rechtop hebt gezet, even een uurtje oid wachten.
freon en olie mengen altijd en daar is niks ergs aan, het is alleen irritant tijdens het nauwkeurig vullen want je ziet de druk dalen na een paar uur.
...............
Ik weet niet zo heel veel van dit soort dingen af, maar is het niet mogelijk om er 2 of zelfs 3 gebruiken.
Tja.... de stroom rekening zal hoog worden, maar wel leuk om proberen wat het resultaat is.
Als dit mogelijk denk ik dat er toch genoeg koel capaciteit aanwezig is.

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 31-01 14:07
Hu? Sinds wanneer zijn peltiers hier weer populair? :+

http://www.icecoldcomputing.com/ heb je al gezien? Staat tutti veel informatie _/-\o_

[ Voor 18% gewijzigd door Vandread op 30-05-2007 11:08 ]

• player-x

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
AMDathlonxp schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 18:05:
[...]

Ik weet niet zo heel veel van dit soort dingen af, maar is het niet mogelijk om er 2 of zelfs 3 gebruiken.
Tja.... de stroom rekening zal hoog worden, maar wel leuk om proberen wat het resultaat is.
Als dit mogelijk denk ik dat er toch genoeg koel capaciteit aanwezig is.
Tuurlijk kan je er 2 of 3 gebruiken, beter is waarschijnlijk om een grote oude vrieskist te gebruiken deze hebben een hogere opbrengst en gebruiken meestal een radiator achtig condenser met actieve koeling.
Alleen er een vinden is een stuk moeilijker dan een meer standaard vrieser maar als je rond belt naar kringloop, tweedehandszaken, gemeentereiniging of waar ze tegenwoordig het freon aftappen zal je best wel een kunnen vinden is alleen wat weer werk.

Laat maar horen hoe het er mee gaat.

Verwijderd

Leuk idee, maar is zo'n condensor niet vreselijk groot? bij de vrieskist van me ouders beslaat ie de gehele achterzijde. (Die van hun was zoiezo niet geschikt omdat de verdamper de vorm van de kist volgde d.w.z er zaten hele knappe haakse bochten in :( dus absoluut niet te buigen :'( )

Die twee "autoradiatoren" die je gebruikt had als condensor..? wat voor koudemiddel gebruikte je toen?

En ik wil absoluut niet flamen maar de uitleg die je geeft vind ik ook een beetje lastig te lezen. ;)

Mag ik vragen wanneer jij bij grenco gewerkt hebt? ( ik werk er zelf namelijk! :) )

Dit is mijn eerste post op got, ik ben al een trouwe lezer sinds 2001 ongeveer.
Ben zelf koelmonteur (nog maar 4 jaar and still learning >:) ) en vindt met name dit soort projecten leuk om te lezen, en ga ook echt wel me eigen phase change systeempje in elkaar zetten.

• player-x

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
Excuses voor de late reactie, het was druk op werk en had geen tijd meer om een bericht te plaatsen
Verwijderd schreef op dinsdag 05 juni 2007 @ 21:47:
Leuk idee, maar is zo'n condensor niet vreselijk groot? bij de vrieskist van me ouders beslaat ie de gehele achterzijde. (Die van hun was zoiezo niet geschikt omdat de verdamper de vorm van de kist volgde d.w.z er zaten hele knappe haakse bochten in :( dus absoluut niet te buigen :'( )
Sommige grote koel kisten gebruiken een actieve radiator achtig Condensor deze zijn VEEL kleiner dan een passieve condensor en hebben vaak ook een hoger rendement (het rendement kan zelfs hoger gemaakt worden door een zwaardere fan te gebruiken)
Die twee "autoradiatoren" die je gebruikt had als condensor..? wat voor koudemiddel gebruikte je toen?
Geen autoradiator maar het verwarmings element dat in het dashboard zit deze zijn een stuk compacter.
Je kan ook een olie koeler gebruiken die zijn ook heel compact
Ik weet niet meer wat voor een koude middel toen gebruikt was is al weer een paar jaartjes geleden en ik was als pijpfitter ingeleend bij Grenco
En ik wil absoluut niet flamen maar de uitleg die je geeft vind ik ook een beetje lastig te lezen. ;)

Mag ik vragen wanneer jij bij grenco gewerkt hebt? ( ik werk er zelf namelijk! :) )
dat is ongeveer 8 jaar geleden
Dit is mijn eerste post op got, ik ben al een trouwe lezer sinds 2001 ongeveer.
Ben zelf koelmonteur (nog maar 4 jaar and still learning >:) ) en vindt met name dit soort projecten leuk om te lezen, en ga ook echt wel me eigen phase change systeempje in elkaar zetten.
Voor de koude zijde/verdamper gebruikte ik een standaard warmtewisselaar die ik ergens op werk gescoord had in plaats van de grote verdamper als in het boven beschreven project maar de werking is precies het zelfde alleen veel compacter.
(ps. als je voor een warmte wisselaar gaat zorg er voor dat je tempratuur sensor bij de uitgang van je warmte wisselaar zit en je kan opletten dat je water niet bevriest.)

Al dit is heel leuk om te doen maar moeilijk voor een beginner die niet de spullen heeft zo als jij bij grenco, ik zou dus ieder ander die geen toegang heeft tot spullen zo als ---wishes--- het bij het origineel ontwerp te houden, het is vrij simpel en als je handig bent in ongeveer 20 uur te bouwen met een lage bouw kost, enige nadeel is dat het ontwerp stuk grooter is maar kwa rendement zeker het zelvde is.

Maar hey go for it, en laat je bevindingen hier ook zien, je werkt bij het juiste bedrijf hier voor om alles zelf te maken en je hebt overal om je heen experts

Pagina: 1