Toon posts:

Promise sata 150 TX2 plus PCI card

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Heb dit reeds enige tijd in bezit en draaide voordien op een Nforce 2 moederbord van Soltek. Ik had er een SATA schijf op aangeloten en had er Windows XP op geïnstalleerd. Alles draaide prima en booten ook geen probleem.
Ondertussen heb ik een nieuwe PC en was dit kaartje eigenlijk overbodig. Heb echter nog een oudere PC (AMD K-6 500MHz met Via Chipset MVP3) staan en besloot dit kaartje te gebruiken.
Windows XP herkende het kaartje en installeerde de drivers. Nadien heb ik een extra IDE HD aangesloten en de PC opnieuw opgestart.Nadat de Promise bios de harde schijf heeft herkend gaat het beeldscherm over naar het opstartscherm van Windows XP. De blauwe balk gaat vooruit, maar er gebeurt verder niets, de PC blijft in het opstartscherm en de blauwe balk blijft maar zoeken.
Sluit ik de PC af en haal de extra HD van de Promise controller, dan meldt de bios van de Controller bij het opnieuw opstarten uiteraard " No Device found ", maar Windows start weer normaal op.
Heb zowat alles geprobeerd, tot zelfs een fixboot van Windows Xp.
Andere drivers geïnstalleerd van de Promise controller (zowel nieuwer als ouder),een andere HD geprobeerd, deze op Master en op CS gezet, geen oplossing.
Heb in de bios van het moederbord het booten "Only C" gezet,helpt ook niet
Gezien de drivers correct zijn geïnstalleerd en de HD wordt herkend weet ik echt niet wat er nog kan ingesteld worden om de PC met deze extra HD te laten Booten.
Wie heeft er nog suggesties?(Aanpassen van de file boot.ini of zo)

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Niemand met een suggestie ?

Verwijderd

plaats de extra harddisk is op het moederboard en plaats een andere device op de controller?

probeer ook eens in het bios : First boot device: SCSI

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2007 12:01 ]

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-02 23:56

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Verwijderd schreef op maandag 28 mei 2007 @ 11:56:
plaats de extra harddisk is op het moederboard en plaats een andere device op de controller?
Dat kan toch niet? :?
Als ik zijn verhaal goed begrijp heeft hij een SATA harddisk aan een SATA controller kaartje hangen in een AMD K6 en zo'n VIA MVP3 bord heeft heus geen SATA controller op het moederbord zitten.
probeer ook eens in het bios : First boot device: SCSI
Hij heeft, van wat ik er van begrijp, een PATA harddisk waar zijn Windows XP installatie en een extra schijf, een SATA model, aan die Promise controller hangen. Booten van de Promise controller zal niet werken als daar geen harddisk met een OS aan hangt en dat is in feite wat deze optie zal doen, als eerste proberen te booten van de offboard controller. Zodra op die offboard controller niets bootables gevonden wordt zal er waarschijnlijk getracht worden te booten van de onboard controller waardoor het verhaal weer van voorafaan begint.

Maar ik heb nu het verhaal voor de derde keer doorgelezen en nu snap ik er al helemaal geen hout meer van. Het is een ratjetoe aan schijven, waar je het steeds over PATA modellen lijkt te hebben maar wel praat je over een SATA controller waar je een schijf aan hebt gehangen.
Danvos, kun je misschien wat duidelijker vertellen wat nu precies het geval is? Zo van: "ik heb deze schijven en dat hangt zus en zo aan elkaar" en wees aub ook duidelijk in je benamingen over wat dus precies wat is :P

Zo snel weet ik ook geen oplossing voor je vastloper, maar boot je systeem wel als je Safe Mode probeert terwijl je alles er in hebt hangen?

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

de extra schijf is toch ide?

type nr moederboard Soltek vermeldt hij er echter niet bij. ( achter tekomen met sisoft sandra)
kan zijn : SL-54U5 , SL-55F5, SL-56D1, SL-56D5 enz..
zie http://www.mainboard.cz/soltek.htm

hij zegt zelf " Nadien heb ik een extra IDE HD aangesloten en de PC opnieuw opgestart.."

De SATA150 TX2 Plus heeft twee onafhankelijke poorten voor twee SerialATA/150 drives en een Ultra ATA poort voor twee Ultra ATA/133 drives

zie figuur : http://www.tweakers.net/ext/i.dsp/1037568372.jpg

[ Voor 155% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2007 14:28 ]

Verwijderd

al resultaat /

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-02 23:56

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Oh mijn excuus ik dacht dat die kaart alleen SATA poortjes had.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

Topicstarter
Sorry hoor, maar ik had alles aan de kant gezet en er de brui aan gegeven.

Maar toch effe ter verduidelijking de situatie beter schetsen:

Heb een oudere PC met een AMD K6 en een MVP3 chipset.
Op de eerste IDE hangt mijn harde schijf met Windows XP en een tweede HD.
Op tweede IDE heb ik 2 CD-Roms aangesloten en alles draait al jaren zonder problemen .
Gezien ik nu die Promise kaart over heb wou ik daar bij wijze van test eens een extra harde schijf aan hangen (IDE) wat mogelijk is.(Ook nog 2 sata kanalen vrij op deze kaart)

Bij het opstarten wordt deze schijf herkend , de bios van deze kaart ziet geen OS, meldt dit en de PC boot verder naar de eerste harde schijf (c:) met Windows XP op. Hier loopt het fout, Windows blijft in een opstartlus hangen (Opstartscherm met blauwe ruitjes die blijven bewegen en niets vinden).Zodra ik de extra HD eraf haal boot Windows weer perfect.

Ter info : in mijn vorige PC had ik het besturingssysteem op een sata schijf geïnstalleerd die was aangesloten op deze Promise controller, daar lukte het opstarten zonder problemen.
Blijkbaar is dit de enige mogelijke oplossing, alhoewel deze kaart voorzien is om extra harde schijven aan te sluiten tot 2 X sata of 1 X pata.
Pagina: 1