Toon posts:

[Maya] Ungrouped exporteren?

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil in maya een gebouw modellen van een aantal basisvormen zoals cubes, en dan exporteren als *.obj, zodat ik het kan importeren in RealFlow (omdat die betere rigidbody effecten heeft vind ik) Maar als ik hem importeer, komt het gebouw als 1 model, en ik wil dat ik gewoon alle objecten apart kan selecteren in realflow. Hoe doe ik dat met maya? (ben een beginner)

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-01 07:51

KneoK

Not in a million lightyears

Waarschijnlijk kan dat alleen door alle objecten los te exporteren en weer los te importeren in RealFlow.

Heb net even getest, als ik 3 cubes maak en die als .obj exporteer en vervolgens in Maya in een nieuwe scene weer importeer dan blijf ik netjes 3 cubes houden. Ik doe dan Export All, en geen selection oid.
Probeer je .obj dus gewoon eens in een nieuwe Maya scene te importeren. Als je dan nog steeds losse objecten hebt dan weet je dat het probleem bij RealFlow moet zitten, anders exporteer je ze niet goed.
Heb je de objecten gewoon niet zelf gegrouped trouwens ? Dan zou je bij je export settings voor .obj de optie Groups en eventueel Point Groups kunnen uitzetten.

Verwijderd

Topicstarter
Thx voor de moeite, ik heb het nu geprobeerd en hij komt als 1 grouped object in maya. Ook kreeg ik de melding: "Your OBJ file contains faces shared by multiple groups. Maya cannot create multiple objects for this file. A single mesh will be created instead. The OBJ group information will be captured in Maya sets."

Het gaat dus blijkbaar niet, met dit bestand. Heb ook met de opties uit geprobeerd, toen deed hij hetzelfde behalve die melding, ik kreeg evengoed een grouped object.

Is er dan iets anders waarmee het kan? Realflow importeren kan met lwo, asc, dxf, obj, xml, fbx, 3ds, sd

• KneoK

KneoK

Wat je zou kunnen proberen is in Maya al je objecten te selecteren, dan doe je eerst Edit --> Ungroup, daarna Edit --> Unparent, dan Edit --> Delete by type --> History. Zorg dat bij elke opdracht je objecten nog geselecteerd zijn.

Zou je anders je scene eens kunnen posten, zodat ik 'm in Maya kan openen ?

Edit: fbx export zou je kunnen proberen in Maya.

[ Voor 7% gewijzigd door KneoK op 28-05-2007 00:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
Alles ff geprobeerd, werkt allemaal niet helaas. Fbx doet ie heel vaag in realflow dus zal ook wel niet lukken. Ik heb wel alles gekopieerd en geplakt bij het maken van de scene, dus misschien dat het daaraan ligt (maar dan heb ik er nog niks aan, want het probleem is dat je in realflow niet kunt kopieeren en plakken |:( ). Is gewoon een simpel iets, het moet niks voorstellen ofzo gewoon om te testen gemaakt.
Klik (ik gebruik versie 7.0 van Maya)

• KneoK

KneoK

Je hebt hele rare groups in je scene en volgens mij hebben alle blokjes dezelfde naam. Hoe heb je al die blokjes gekopieerd ?

Doe het in ieder geval op deze manier:
Maak je eerste blokje. Plaats die ergens in je scene. Nu ga je naar Edit --> Duplicate --> Options. Hier zet je Smart Transform aan. Nu onthoudt Maya de laatste actie die je op een object hebt uitgevoerd en neemt die mee in de volgende kopie. Met je blokje geselecteerd en de opties nog open druk je op apply en close. Nu is je blokje gekopieerd. Verschuif het blokje een stukje naar rechts en laat het blokje geselecteerd (niet opnieuw selecteren !). Duplicate dit blokje (ctrl+d) en je zult zien dat het derde blokje netjes een stukje naast je andere 2 blokjes terecht komt. Nog een paar keer ctrl+d en je hebt een mooie rij met blokjes.
Nu selecteer je je hele rij blokjes en drukt weer ctrl+d, verschuif de hele rij een stukje naar boven en druk weer een paar keer op ctrl+d zodat je een aantal rijen boven elkaar krijgt.
Nu nog alle rijen selecteren, ctrl+d, stukje verschuiven etc.

Verwijderd

Topicstarter
Hehe bedankt, het lukt met SD
Bedankt voor je moeite :)
Pagina: 1