Performance Externe HDD

Pagina: 1
Acties:

• Dannydekr
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-02 20:14
Ben van plan een Mybook te kopen van 250GB. Ik download nogal erg veel op nieuwsgroepen en een mobiele schijf is handig in mijn geval. Is het echter snel genoeg om RAR bestanden uit te pakken etc ? Of is de performance dan te slecht? Momenteel heb ik een simpele 160GB IDE Schijf.

Zal het voornamelijk dus gebruiken om continu te downloaden en DVD's uit te pakken etc. Is dat te doen met zo'n schijf? Of is het gewoon te langzaam...

Those who surrender freedom for security will not have, nor do they deserve, either one.

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:06

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Waarschijnlijk snel genoeg..

Maar dan moet je wel wat specs posten: is het usb2 aangesloten of firewire, hoeveel rpm, cache?

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07-02 09:09
Zeker snel genoeg met USB 2.0 of firewire. Meestal in de praktijk haal je zo'n 20 MB per seconde. Interne schijven zijn meestal stukken sneller, 50-80 MB p/s. Voor 100 euro heb je een interne Samsung 500GB sata schijf, die 75 MB/s doet.

Wil je sneller, dan moet je overschakelen naar e-sata of x-sata. Van deze laatste standaard zag ik laatst een unit waarin je 4 schijven kon stoppen. Met de bijgeleverde x-sata controller was read/write over de 200 MB per seconde mogelijk. Prijskaartje: 1000 euro zonder schijven. Allemaal een kwestie van geld dus.

[ Voor 7% gewijzigd door JAHRASTAFARI op 27-05-2007 16:27 ]

• Dannydekr
Merk Western Digital
Type MyBook Essential Edition
Capaciteit 250 GB
Rotatiesnelheid 7.200 rpm
Buffer 8 MB
Interface USB 2.0
Form factor 3,5 inch
Lees zoektijd 8,9 ms

Kost rond de 90 euro.

Those who surrender freedom for security will not have, nor do they deserve, either one.

• theJB
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-11-2025
Ik heb zelf de 250GB editie van de WD mybook serie, en ik heb vandaag nog een aantal films in rar bestanden naar mijn servertje gekopieerd via gbit lan, en dat ging volgens vista met 30mb/s continu.
Dat is snel genoeg voor mij, maar bedenk je wel dat resultaten nogal kunnen varieren per systeem/situatie.

• Dannydekr
Uipakken zal sowieso wel niet sneller gaan dan 30mbps, dus denk dat ik het wel kan doen :)

Verwijderd

Neem, als het even kan, een externe schijf met eSATA interface. Behalve meer bandbreedte ook enorm veel lagere latency, maar je systeem moet wel eSATA ondersteunen natuurlijk.

• Dannydekr
Esata. Hoe gaat dit in zijn werk? Ik heb alleen USB2.0 en Firewire voor zover ik weet. Ondersteun wel sata overigens, maar E-SATA nog nooit van gehoord :)

Verwijderd

eSATA is verwant aan SATA (zelfs compatible) maar heeft een hogere tolerantie voor signaalverlies en kan daardoor langere kabels aansluiten dan normaal SATA. Om die reden is het eigenlijk de opvolger van USB2 en FireWire400/800 voor hardeschijven en andere high-bandwidth apparaten. Bijkomend voordeel is dat de schijven een lage latency hebben en het voor het systeem een interne schijf is.

Maargoed je hebt van of onboard eSATA nodig, te vinden op moderne moederborden of een los eSATA kaartje. Als je geen eSATA hebt, dan is het vanwege de kosten misschien beter om toch voor USB te gaan.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2007 21:30 ]

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:17
Of je plaatst gewoon een esata bracketje...

Afbeeldingslocatie: http://www.shopaddonics.com/mmSHOPADDONICS/Images/aasatab2-e.gif

• ChristianD
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03:00
esata is geweldig. Heb zelf ook twee sata diskjes in een ac ryan behuizing gedaan en die aangesloten op mijn pc met zo'n esata bracket. Performance is echt vele malen beter dan de 2 schijven die ik via usb 2.0 heb aangesloten. Het is bijna een factor 3. Dus als je esata kun doen dan zal ik het je zeker aanraden.

bla di bla bla

Pagina: 1