[XP] _Bijna_ identieke filenames filteren

Pagina: 1
Acties:
  • 464 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

Topicstarter
Het volgende probleem:

Ik heb een vrij grote muziekcollectie. Deze heb ik behoorlijk onder controle door consequente filebenamingen te gebruiken en een duidelijk systeem qua letteren en albums-singles etc te scheiden.

In de loop van de tijd is het wel eens voorgekomen dat er nummers dubbel zijn geplaatst doordat de titel van het nummer nét even een lettertje afweek van hetgeen er al stond. Of dat een nummer er als losse titel instaat, terwijl hij ook in een album voorkomt, dus eigenlijk dubbel is.

De filenames verschillen in dat geval ook, omdat ik in de albumtitels altijd de tracknummers verwerk. Ook de filesizes en extenties kunnen verschillen.

Nu vraag ik me af, is er een manier, of een tooltje om deze 'bijna' gelijke nummers te herkennen zodat ik hier een overzicht van kan krijgen, zodat ik handmatig bepaalde nummers kan verwijderen om zo de duplicaten op te heffen?

Bij voorbaat vriendelijk hand voor alle hulp!

Voorbeeldje:
Dr. Hook - A Little Bit More.ogg
Dr. Hook feat. Ray Sawyer - A Little Bit More.ogg

Is Ook Schitterend - Voltooid Verleden Tijd.ogg
Dezelfde filename, iets andere size, maar het nummer staat als los nummer, maar ook in het album, dus de losse mag weg.

Hetzelfde nummer, alleen iets anders geschreven, andere filesize maar toch moet er 1 uit.

[ Voor 16% gewijzigd door Fairy op 27-05-2007 14:48 ]

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Ik doe dat soort dingen in de MediaLibrary van Winamp. Die negeert namelijk de filenaam en sorteerd op titel of artiest of ... en geeft al geruime tijd de optie van echt verwijderen.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

• Fairy
  • Niet online

Fairy

Topicstarter
Jester.NL schreef op zondag 27 mei 2007 @ 18:19:
Ik doe dat soort dingen in de MediaLibrary van Winamp. Die negeert namelijk de filenaam en sorteerd op titel of artiest of ... en geeft al geruime tijd de optie van echt verwijderen.
Is niet wat ik zoek helaas.

ID3 tags gebruik ik niet, de info zit bij mij in de filenames, om zo een zo 'plat' mogelijk geheel te krijgen.

Ik wil graag duplicaten vinden die qua filename nét niet gehelemaal gelijk zijn. Hier moet vast een of ander algoritme voor bestaan :?

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

http://www.al-soft.com/dfd/duplicate-file-finder.shtml
Dat is een vrij uitgebreid Duplicate File programma. Die kan bijvoorbeeld op CRC hash vergelijken e.d.
Maar dat is alleen voor dezelfde files met een andere naam. Of ie ook geschikt is voor wat jij zoekt weet ik niet zeker.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Fairy
  • Niet online

Fairy

Topicstarter
fsfikke schreef op zondag 27 mei 2007 @ 18:27:
http://www.al-soft.com/dfd/duplicate-file-finder.shtml
Dat is een vrij uitgebreid Duplicate File programma. Die kan bijvoorbeeld op CRC hash vergelijken e.d.
Maar dat is alleen voor dezelfde files met een andere naam. Of ie ook geschikt is voor wat jij zoekt weet ik niet zeker.
Tja, als ik zo kijk zoekt deze op basis van inhoud. Maar de files die ik heb zijn 2 verschillende opnames van hetzelfde nummer, en zijn dus niet identiek.

Verwijderd

Fairy schreef op zondag 27 mei 2007 @ 18:23:
[...]

Is niet wat ik zoek helaas.

ID3 tags gebruik ik niet, de info zit bij mij in de filenames, om zo een zo 'plat' mogelijk geheel te krijgen.

Ik wil graag duplicaten vinden die qua filename nét niet gehelemaal gelijk zijn. Hier moet vast een of ander algoritme voor bestaan :?
Ik weet uit ervaring wat je bedoelt. ;(
Gelukkig had ik toen nog geen 100 titels op mijn hd staan, en besloot eerst heel goed na te denken alvorens verder te gaan. :)
Als je geen ID3 tags gebruikt, zal bij overzetten naar andere pc of bij herinstallatie de mediaspeler automatisch "terugkeren" naar de weergave die sowieso in de ID3 tag zit... :'(
Een goede ID3 tag-bewerker lijkt mij zeker wel zinvol...
Ok, je kunt in elke mediaspeler altijd sorteren op filename, maar dan toch...
Eigenlijk ben je er uiteindelijk dus achter gekomen dat je systeem van benamingen toch niet 100% consequent is geweest, en je nu met de gevolgen zit... :'(
Geef je weinig kans op het vinden van een tooltje, maar je weet nooit...
Suc6.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Er zijn ID3 taggers die adv de filename en een database ID3 tags kunnen schrijven. Als je zo een programma eroverheen gooit kan je daarna filteren op tag.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Jester-NL
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Tja, ik ben groot voorstander van ID3-tags. Al was het maar omdat een ID3-tag niet 'kan liegen'.
Het is erg makkelijk om een media-bestand naam Xte geven, terwijl het eigenlijk nummer Y is. Persoonlijk ga ik voor én ID3-tag, én filenaam (en directory). Op die manier is de hoeveelheid dubbele tracks in mijn collectie (die pak en beet 21k aan tracks groot is) nihil.
Daarnaast ruim ik mijn muziekbestanden nogal streng op. Dat voorkomt het ontstaan van veel dubbels.

me @ last.fm

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

iAR

Als ik jou was zou ik gewoon een goede player nemen (media monkey, foobar of winamp) waarin je makkelijk tags kan beheren.
Tag je hele collectie en ga aan de gang. Vooral mediamonkey en magicnodes is een ideale combi om die probleem op te lossen. Met freeware/trial tools hoeft het niets te kosten en is het weinig werk.

Anders kom je niet verder dan handmatig kutten in explorer...

• Justice
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
Zoek maar op musicIP, dat werkt met musicbrains die acoustisch muziek bestanden analyseerd. Gratis programma en goede player.

Human Bobby

Verwijderd

Je kunt ook kijken of Tag & Rename iets voor je is, kan heel makkelijk een heel album van de juiste tags voorzien als deze in de file name zitten. Geeft er ook netjes een preview van enz. Is een volledig programma, gebruik het dan ook regelmatig om van mijn muziek de tags te kuisen (ik persoonlijk werk liever met directories ipv met de media library van winamp)

• Jester-NL
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

stan_da_man, dat gaat fout op het moment dat je een track in je directory "songs" hebt staan en het volledige album toevoegt ;)
Topicstarter: Tag&Rename kan heel goed de filenamen lezen en vervolgens gebruiken in de ID3-tags. En als je een consequente indeling hebt gehanteerd in je bestandsnamen zelfs complete directories een in keer doen (ik denk daarbij aan een volledige directory gevuld met albums...).
Daarna kun je met een fantsoenlijke speler met een fatsoenlijke library-functie al een heleboel oplossen.

En anders moet je er eens over denken een simple directory-listing te maken. Inlezen in excel en sorteren...

me @ last.fm

• inXs
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:33

inXs

known as inXs

MIsschien te simpel, maar gewoon met de zoekfunctie van windows? En dan op, a little bit more, dan komt zo een hele lijst tevoorschijn met ogg's die dit deel van de naam in hun titel dragen. En dan kan je ze ook gewoon permanent verwijderen....

superB

Verwijderd

inXs schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 13:26:
MIsschien te simpel, maar gewoon met de zoekfunctie van windows? En dan op, a little bit more, dan komt zo een hele lijst tevoorschijn met ogg's die dit deel van de naam in hun titel dragen. En dan kan je ze ook gewoon permanent verwijderen....
dan zou je manueel een zoekactie moeten doen op IEDER nummer in je collectie. Niet echt practisch :p

Lijkt automatiseerbaar, ware het niet dat je niet op voorhand weet welk deel van de bestandsnaam relevant is voor de zoekactie.

Verwijderd

je gaat het nu dus iig goed aanpakken. Ik denk dat het beste systeem idd is dat je een combinatie van folders en ID3-tags kunt gebruiken. Iedereen die echt met z\n pc werkt hoort zijn bestanden sowieso goed op te ruimen in aparte folders. Je boodschappen laat je tenslotte ook niet in allemaal verschillende boodschappentassen op de vloer staan. :)

Wat ik zelf doe is als ik een album binnen heb is direct netjes taggen met Foobar en alle onzintags met reklame eruit. En dan <rename files> doen adhv de net gemaakte tags.
Dan krijg ik dus netjes [folder met de naam van de artiest]/[jaartal, naam van het album]/[artiest, album, tracknr ##, titel].
Zo heb ik alle albums van een artiest netjes op jaartal in een folder.

Probleem vormen dan de verzamelaars. Die moet je eigenlijk weer anders organiseren anders krijg je als je gaat renamen adhv de tags ineens een heleboel folders van alle verschillende artiesten. Niet handig. Want in feite is een verzamelaar 1 eenheid in je cd-kast. Soms zijn ze in elkaar gemixt en soms net ff anders. Gewoon apart behandelen dus.

Ik maak het op mijn schijf dus net zoals ik het in mijn cd-kast zou doen. En ik doe dat allemaal gewoon met Foobar. Tag & Rename kan ook. In je kast heb je toch ook alles netjes op volgorde en per cd zit er toch ook een index in? Ik raad je sterk aan dus wel met tags te gaan werken (samen met goede folder- en filenames) omdat die namelijk nooit 'kwijt' raken op je harde schijf.

En die singletjes,... tja, altijd al een hekel aan gehad, ook in het echt.
Een arties maakt geen 'singletjes' maar een album. Ik gooi ze op een grote hoop gecategoriseerd naar stijl of whatever. In de meeste winkels en grote verzamelaars staan ze ook altijd apart.
Ik zou dus niet te meoilijk doen over die enkele nrs want het gaat ws over 1% van je totaal. Als je alle albums netjes ingedeeld hebt kun je alle singles wel stuk voor stuk opbergen, maar of dat de tijd waard is?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2007 14:18 ]

Pagina: 1