[Drupal] Connectie problemen

Pagina: 1
Acties:
  • 531 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uppie8374
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-09 19:55
Ik ben momenteel bezig met het installeren van het CMS Drupal. Echter gaat het al fout bij het instellen van de database connectie.

In de settings.php staan 2 variabelen die hiervoor ingesteld moeten worden, $db_url en $db_prefix.
Zowel de table als de user zijn aangemaakt via cPanel. Wanneer ik de database aanmaakte (bijvoorbeeld dbase), dan maakte cPanel er automatisch prefix_dbase van. Toen ik de user aanmaakte (bijvoorbeeld uppie83), dan maakte cPanel er automatisch prefix_uppie83 van. Alleen het wachtwoord is niet aangepast.

Echter als ik de volgende mogelijkheid in de settings.php zette, dan kreeg ik een "unable to select database" error.

$db_url = 'mysql://prefix_uppie83:wachtwoord@localhost/dbase';
$db_prefix = 'prefix';

De volgende setting zorgt voor een hele waslijst aan errors, die voornamelijk zeggen dat de table niet exist (dat klopt ook, aangezien de install nog gedraait moet worden).

$db_url = 'mysql://prefix_uppie83:wachtwoord@localhost/prefix_dbase';
$db_prefix = '';

En de laatste mogelijkheid geeft dezelfde error als de eerste hier... een "unable to select database", maar dit is zeg maar wel een voorgeprogrammeerde error.

$db_prefix = '';

Inmiddels weet ik echt niet meer waar ik het in moet zoeken. Er is ook nergens een handleiding te bekennen die hier op in gaat.

Rebuilding knowledge database

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft de user wel rechten op die db? Is namelijk niet vanzelfsprekend binnen Cpanel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uppie8374
Verwijderd schreef op zondag 27 mei 2007 @ 15:32:
Heeft de user wel rechten op die db? Is namelijk niet vanzelfsprekend binnen Cpanel
Ik heb bij het aanmaken van de user "all access" aangevinkt, dus dan neem ik aan van wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

post je error eens en welke Drupal versie?

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2007 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uppie8374
Momenteel zijn dit de settings:

$db_prefix = '';

De error is als volgt:

"Unable to select database

We were able to connect to the MySQL database server (which means your username and password are okay) but not able to select the database.

The MySQL error was: Access denied for user 'prefix_uppie83'@'localhost' to database 'dbase'.

Currently, the database is dbase. The username is prefix_uppie83 and the database server is localhost."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de installatie net zelf ook uitgevoerd,
  • settings.php schrijfrechten open gezet
  • db aangemaakt (drupal, maar maakt ervan usern_drupal
  • user aangemaakt (drupal) maakt ervan usern_drupal
  • user rechten op db gezet
  • install.php gestart naar de URL voor drupal
  • db type: mysql
  • db name: usern_drupal
  • db username: usern_drupal
  • password: password
Vervolgens maakt hij in de DB de tabellen aan en kun je admin user aanmaken...

Rechten op settings.php weer teruggezet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je krijgt
The MySQL error was: Access denied for user 'prefix_uppie83'@'localhost' to database 'dbase'.
Currently, the database is dbase. The username is prefix_uppie83 and the database server is localhost."
Vul ipv dbase de volledige database naam uit cpanel is in: prefix_dbase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uppie8374
Ok ik heb nu deze settings staan:

$db_url = 'mysql://prefix_uppie83:wachtwoord@localhost/prefix_dbase';
$db_prefix = '';

Dit geeft weer hele andere errors... dit keer niet ingeprogrammeerd door Drupal zelf, maar tig regels met foutmeldingen waarvan ik even de eerste 2 hier zal neerzetten:

Warning: Table 'prefix_dbase.sessions' doesn't exist query: SELECT sid FROM sessions WHERE sid = '68d0e378d8ebf328b825db37ddd19e0d' in .../includes/database.mysql.inc on line 121

Warning: Table 'prefix_base.users' doesn't exist query: SELECT u.* FROM users u WHERE u.uid = 0 in .../includes/database.mysql.inc on line 121

edit:

Sorry, nog steeds vergeten te melden dat ik Drupal versie 4.7.6 gebruik, maar dat zal voor dit probleem niet heel veel uitmaken denk.

[ Voor 11% gewijzigd door uppie8374 op 27-05-2007 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:27

r0b

Wat bedoel je exact met prefix?
Je kan een prefix voor je table_names hebben, én een "prefix" (cpanel username) voor je databases.

Bij cPanel zal het altijd zoiets zijn:
db: cpanelusername_databasename
user: cpanelusername_databaseusername
password: gewoon het password

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uppie8374
Dat heb ik even opgezocht. De prefix is zeg maar de gebruikersnaam bij de host. Zowel in cPanel als bij phpMyAdmin zie ik dat deze prefix voor de database naam staat (met underscore er tussen). Deze zelfde prefix staat ook voor de database-gebruikersnaam in cPanel, welke ik niet kan vinden in phpMyAdmin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0b

r0b

Dat klopt dan.
$db_url = "mysql://DBUSERNAME:DBPASSWORD@DBHOSTNAME/DBNAME";
Zou dus iets als:
$db_url = "mysql://cpanelprefix_user:hetpassword@localhost/cpanelprefix_database";
worden.

Zie overigens ook dit wiki artikel, met wat installatie-hulp.

[ Voor 21% gewijzigd door r0b op 27-05-2007 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uppie8374
Zo staat het nu ook :) 2 Posts geleden stond dat zo en daar bedoelde ik met prefix idd de cPanel prefix.

Hiermee krijg ik een hele reeks foutmeldingen waarvan ik de eerste 2 in die post heb neergezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als het helemaal niet lukt kun je niet Fantastico binnen Cpanel gebruiken voor installatie :+

Dat scheelt een hoop werk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uppie8374
Ik heb voor Drupal gekozen vanwege de naar verluid goede veiligheid van het pakket :)

Maar goed..weglopen voor problemen is natuurlijk nooit de oplossing ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0b

r0b

uppie8374 schreef op zondag 27 mei 2007 @ 18:10:
Zo staat het nu ook :) 2 Posts geleden stond dat zo en daar bedoelde ik met prefix idd de cPanel prefix.

Hiermee krijg ik een hele reeks foutmeldingen waarvan ik de eerste 2 in die post heb neergezet.
Lees dat wiki artikel eens. :)

Daar staat ook in dat je nog je SQL file moet laden via phpmyadmin.
* Log in to PHPMyAdmin using the username and password you set in Step 1.
* Select the "databases" link (between "storage engines" and "export")
* Select the drupal database you created from the list (there should only be the one).
* You should now see a blank page with several tabs on top. Click on the SQL tab.

NOTE: Loading a text file has now been moved to its own tab Import.

* Now we are going to load the tables into the database using the database.mysql file. It can be found in your Drupal directory in the /database/ folder.

Image:Drupalphpmyadmin.png

* To do this click the "browse" button on the bottom part of the page and find the database.mysql file on your home computer in the Drupal folder you downloaded and open it.
* Click the Go button.
* Your tables should all be loaded into the database!
Dit aangezien je connectie nu wel werkt, maar hij de tables nog niet kan vinden. (logisch, aangezien deze nog ingelezen/aangemaakt moeten worden).

offtopic:
Overigens heb ik gisteren gekozen voor de nieuwe Joomla 1.5 beta, bevalt me nét iets beter dan Drupal

Wat dennisfreak overigens bedoelt, is dat Drupal ook met Fantastisco in cPanel geleverd wordt. :)

[ Voor 7% gewijzigd door r0b op 27-05-2007 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uppie8374
Het is gelukt. Na idd het bestand "database.4.1.mysql" geupload te hebben en even het zooitje te refreshen kreek ik keurig het drupal systeem te zien. Beetje vreemd overigens wel dat ik nergens in de installatie handleiding kon vinden dat dat bestand geupload moest worden.

Heren u wordt beide bedankt :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0b

r0b

uppie8374 schreef op zondag 27 mei 2007 @ 18:33:
Het is gelukt. Na idd het bestand "database.4.1.mysql" geupload te hebben en even het zooitje te refreshen kreek ik keurig het drupal systeem te zien. Beetje vreemd overigens wel dat ik nergens in de installatie handleiding kon vinden dat dat bestand geupload moest worden.

Heren u wordt beide bedankt :>
Drupal > 5.0 zou namelijk een installatie-script moeten hebben dat dit voor je regelt.
Desalwelteplus; fijn dat het werkt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

oke toppie ! Veel succes in ieder geval

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uppie8374
r0b schreef op zondag 27 mei 2007 @ 18:35:
[...]

Drupal > 5.0 zou namelijk een installatie-script moeten hebben dat dit voor je regelt.
Desalwelteplus; fijn dat het werkt. :)
Ik verkoos toch liever de stable versie boven de nieuwste versie :) Misschien beetje een rare tik :P

Pagina: 1