Ik draai al een tijd een bestaande software raid5 onder Linux welke met mdadm gemaakt is. Deze array heeft altijd prima gedraaid om een 4-poorts Promise TX4 kaart. Wegens gebrek aan SATA poorten heb ik een Highpoint Rocketraid kaart aangeschaft om 8 extra poorten te krijgen. Hierbij wil ik nog steeds gebruik maken van software raid.
Nu heb ik een probleem dat de disks uit de bestaande raid niet geen devices toegekend krijgen. En dus kan de raid niet gemount worden. Losse disks krijgen wel een device en zijn zoals normaal aanspreekbaar via /dev/sdx.
In eerste instantie leek de sata_mv driver de oplossing aangezien de kaart een Marvell 88SX6081 chip heeft;
Van http://linux-ata.org/driver-status.html#marvell
Maar de raid disks zijn dus niet zichtbaar. Met Highpoints CLI tool gekeken naar de device list en daar kwam uit dat de normale disks als legacy disks herkend worden. De raid disks worden echter als uninitialized gezien. Dit houdt in dat de schijven eerst geinitialiseerd moeten worden, en dus alle bestaande data om zeep geholpen wordt. Bovendien zou je dan een afhankelijk van de hardware zijn en dat is nou net de reden waarom ik voor software raid gekozen had.
Nu doemen er een aantal vragen op waarop ik geen antwoord kan vinden; Hoe kan ik de bestaande raid gebruiken icm de rocketraid? Waarom doet de sata_mv driver het niet? Waarom is de Highpoint driver blijkbaar nodig als dit bij de Promise ook niet nodig was? Hoe krijg ik de raid als normale devices zodat mdadm ze kan assemblen en ik ze kan mounten? Etc..
Moraal van het verhaal is dat ik compleet vast zit en geen idee meer heb hoe nu verder....
PS, het is een Debian testing systeem met de laatste stabiele kernel (2.6.21.3).
Nu heb ik een probleem dat de disks uit de bestaande raid niet geen devices toegekend krijgen. En dus kan de raid niet gemount worden. Losse disks krijgen wel een device en zijn zoals normaal aanspreekbaar via /dev/sdx.
In eerste instantie leek de sata_mv driver de oplossing aangezien de kaart een Marvell 88SX6081 chip heeft;
Van http://linux-ata.org/driver-status.html#marvell
De sata_mv driver geeft echter niet thuis. Het lijkt wel alsof deze helemaal niets doet. Vervolgens de kernel opnieuw gecompiled met de hptiop driver en de rr232x driver van Highpoint zelf gecompiled. Met deze combinatie werden normale disks herkend en ik kan ze mounten. Ontbreekt 1 van de 2, dan gebeurt er helemaal niets, net als bij de sata_mv driver.Marvell 88SXxxxx
Driver name: sata_mv
Summary: Similar to ServerWorks "frodo": per-device queues, full SATA control including hotplug.
The 88SX50xx series supports TCQ, but not NCQ or PM.
The 88SX6xxx series supports TCQ, NCQ, and PM.
The 88SX7xxx series supports TCQ, NCQ, and PM.
HighPoint (HPT)
Driver name: sata_mv or hptiop (sometimes)
Some of the recent HighPoint cards are based on the Marvell 88SX50xx chips. These will be supported by the Marvell libata driver (in progress, see above).
Newer cards pretend they are SCSI, and are supported by the hptiop driver.
Maar de raid disks zijn dus niet zichtbaar. Met Highpoints CLI tool gekeken naar de device list en daar kwam uit dat de normale disks als legacy disks herkend worden. De raid disks worden echter als uninitialized gezien. Dit houdt in dat de schijven eerst geinitialiseerd moeten worden, en dus alle bestaande data om zeep geholpen wordt. Bovendien zou je dan een afhankelijk van de hardware zijn en dat is nou net de reden waarom ik voor software raid gekozen had.
Nu doemen er een aantal vragen op waarop ik geen antwoord kan vinden; Hoe kan ik de bestaande raid gebruiken icm de rocketraid? Waarom doet de sata_mv driver het niet? Waarom is de Highpoint driver blijkbaar nodig als dit bij de Promise ook niet nodig was? Hoe krijg ik de raid als normale devices zodat mdadm ze kan assemblen en ik ze kan mounten? Etc..
Moraal van het verhaal is dat ik compleet vast zit en geen idee meer heb hoe nu verder....
PS, het is een Debian testing systeem met de laatste stabiele kernel (2.6.21.3).