Toon posts:

Geluid zowel via boxen als receiver

Pagina: 1
Acties:
  • 369 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een audigy 2 zs geluidskaart, deze zit nu aangesloten op mijn creative inspire boxenset.
Nu zou ik hem ook graag willen aansluiten op mijn receiver, maar het geluid ook tegelijkertijd nog op mijn boxen willen hebben.

De receiver wil ik voornamelijk gebruiken voor films en een enkele keer muziek, maar voor de rest gewoon mijn boxen, wie weet hoe dit mogelijk is?

Op dit moment is de digital out van de geluidskaart bezet door een digital din kabel die naar mijn boxenset gaat, op mijn boxenset zit ook een optische ingang, dus misschien moet het achter bij mijn geluidskaart dan gesplit worden van 1 maal digitaal coaxiaal naar 2 maal optisch waarvan er dan 1 naar de boxenset gaat en 1 naar mijn receiver ofzo?

• Hrugnir
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-12-2023
wat voor receiver zit je aan te denken? als je een surround receiver wilt kopen, kan je net zo goed je speakersetje op zolder leggen want die worden er al gauw uitgespeeld :P op alle fronten.. en bij stereo is dat in ieder geval met muziek maar dan heb je geen probleem met aansluiten ;)

• _AvA_
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 28-12-2025

_AvA_

en dat ben zo.

Een split kabeltje :P

Zit er geen hoofdtelefoonuitgang op je speakerset?

Droogkloot.

Verwijderd

Topicstarter
_AvA_ schreef op zondag 27 mei 2007 @ 16:57:
Een split kabeltje :P

Zit er geen hoofdtelefoonuitgang op je speakerset?
Nee, waar ik dus mee zit is wanneer ik alles heb aangesloten etc of ik dan wel tegelijk op mijn boxensetje of mijn receiver (lees dvd home system) tegelijk dolby digital geluid heb bijv

Verwijderd

Topicstarter
Het digitaal aansluiten van de Logitech Z-680 en Z-5500 op een Audigy 2 ZS

Omdat er nog al wat onduidelijkheid is over het digitaal aansluiten van een Z-680 of Z-5500 op een Creative Audigy 2 ZS heb ik dit stukje tekst toegevoegd.

Het is mogelijk om de Creative Audigy 2 ZS digitaal, via de COAX-aansluiting van de speakerset aan te sluiten.

Benodigdheden om de speakerset digitaal aan te sluiten:
  • Creative Audigy 2 ZS
  • Logitech Z-680 of Z-5500
  • Verloopstukje mono-jack naar enkele tulp
  • Kabel met aan beide uiteinden een tulp-stekker
[afbeelding]
€0,50 bij http://www.elektronica-online.nl

Het is van belang dat je een stekkertje hebt met 1 ringetje, dit is namelijk een mono-stekker. Als er 2 zwarte ringetjes op zitten heb je een stereo-verloopstekker, meestal zitten hier ook 2 tulp-aansluitingen op.

Verder heb je een kabel nodig om de verbinding te maken tussen het verloopstekkertje en de COAX-aansluiting van je speakerset. Dit kan een coaxiale kabel zijn, ik heb echter een gewoon mono-audiokabeltje met 2 tulp-stekkers gepakt en dit werkt ook prima en is een stuk goedkoper.

Het verloopstekkertje stop je in de SP/DIF aansluiting van je Audigy, dit is het gaatje dat het verst van de Firewire poort af zit.

Nu stel je in je AudioHQ het volgende in:
[afbeelding]

In je Luidsprekerinstellingen stel je het volgende in:
[afbeelding]

In PowerDVD stel je het volgende in:

[afbeelding]

• Nu zou, als je een DVD afspeelt met Dolby Digital of DTS geluid, automatisch de pod overmoeten springen naar een ander geluid.
• Als je MP3 afspeelt kun je met 'Effect' het geluid uit alle boxen laten komen, persoonlijk vind ik Stereo x 2 het best klinken
• Als je nu met de Creative Luidsprekerinstellingen de kanalen test, hoor je alleen geluid uit de speakers linksvoor en rechtsvoor. Dit is normaal.

Nou zou het allemaal moeten werken :)

Dat stukje heb ik geschreven voor de Logitech Z-680 en Z-5500, maar geldt in principe voor elke versterker. Nu gebruik je dus de COAX-aansluiting van je versterker. Als je versterker geen coax aansluiting heeft zul je een coax --> optisch converter moeten aanschaffen :)

Succes :)

Dit is wat ik heb kunnen vinden, maar hier wordt niet gesproken over het signaal splitten zodat ik het tegelijk op mijn boxensetje en receiver heb, tevens doen de afbeeldingen het niet meer dus weet ik niet precies wat ik zou moeten instellen.