Toon posts:

[Fan control] Asus P5B Deluxe + Zalman 7700-Cu

Pagina: 1
Acties:
  • 380 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net m'n boxed Intel-koeler vervangen door een Zalman CNPS7700-Cu.
Daarbij wilde ik vooral m'n systeem stil maken... Niet dat de CPU nou zo heet werd, maar de chipset en het geheugen wel.
Maar nu regelt m'n BIOS het toerental niet meer. Dat werkte bij de boxed koeler wel prima (Q-Fan aan, setting op 'Optimal'). Deze draait gewoon altijd voluit, en dan is ie aanzienlijk minder geruisloos dan de Intel-koeler... Dus eigenlijk werkt dit totaal niet. Ik kan het toerental wel regelen met de Fan-mate die erbij geleverd is, maar dan bereik ik het omgekeerde... Ik moet dan namelijk een compromis sluiten tussen een stil systeem, en een systeem dat goed gekoeld is. Wat ik eigenlijk wil is dat het systeem zo stil mogelijk is als het niet belast wordt, en dat het goed gekoeld wordt bij zware belasting.

Nu heeft het misschien iets te maken met het feit dat de Intel-fan 4 pinnen had, en de Zalman maar 3. Mijn broer heeft een iets ander Asus-bord, en heeft ook deze koeler, en bij hem zit er een BIOS-optie om de juiste fan te selecteren, en dan werkt het prima. Maar ik kan zoiets bij mij nergens vinden.

Kortom, wie weet hoe ik de fan-control ook met deze Zalman aan de praat krijg?
Lukt het niet, dan hoeft die hele Zalman van mij niet. Dan werkt de originele koeler eigenlijk gewoon beter.

• ZalmanLuci
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-02-2025
Verwijderd schreef op zondag 27 mei 2007 @ 13:16:
Ik heb net m'n boxed Intel-koeler vervangen door een Zalman CNPS7700-Cu.
Daarbij wilde ik vooral m'n systeem stil maken... Niet dat de CPU nou zo heet werd, maar de chipset en het geheugen wel.
Maar nu regelt m'n BIOS het toerental niet meer. Dat werkte bij de boxed koeler wel prima (Q-Fan aan, setting op 'Optimal'). Deze draait gewoon altijd voluit, en dan is ie aanzienlijk minder geruisloos dan de Intel-koeler... Dus eigenlijk werkt dit totaal niet. Ik kan het toerental wel regelen met de Fan-mate die erbij geleverd is, maar dan bereik ik het omgekeerde... Ik moet dan namelijk een compromis sluiten tussen een stil systeem, en een systeem dat goed gekoeld is. Wat ik eigenlijk wil is dat het systeem zo stil mogelijk is als het niet belast wordt, en dat het goed gekoeld wordt bij zware belasting.

Nu heeft het misschien iets te maken met het feit dat de Intel-fan 4 pinnen had, en de Zalman maar 3. Mijn broer heeft een iets ander Asus-bord, en heeft ook deze koeler, en bij hem zit er een BIOS-optie om de juiste fan te selecteren, en dan werkt het prima. Maar ik kan zoiets bij mij nergens vinden.

Kortom, wie weet hoe ik de fan-control ook met deze Zalman aan de praat krijg?
Lukt het niet, dan hoeft die hele Zalman van mij niet. Dan werkt de originele koeler eigenlijk gewoon beter.
Als het goed is heb je 2 witte stekkertjes en 2 zwarte stekkertjes die van je cooler komt en die je op je 4pin moet aansluiten. Als je wil dat die langzamer gaat moet je em in de witte doen. (ben niet 100% maar als die nog harder klinkt, probeer je die zwarte stekker gewoon).

Tijdje geleden dat ik zo'n cooler had.

Verwijderd

Ik weet niet of P5B Dlx Asus Qfan 3 ofzo heeft. maar ik vind het best irritant.
bij de vorige Qfan series kon je nog je cpu rpm vaststellen op percentage's.
En nu kun je het alleen op verschillende modus zetten.
Terwijl die (volgens mij) alleen maar de standaard Intel cooler ondersteunt.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Je kan die fan ook gewoon op je moederbord aansluiten, op dezelfde plek als je met de Intel koeler zou doen. Je bent niet verplicht die fanmate ertussen te zetten.

Wil moet je in de BIOS instellen dat de fan niet mbv PWM geregeld moet worden maar gewoon met DC.
ZalmanLuci schreef op zondag 27 mei 2007 @ 21:12:
[...]
Als het goed is heb je 2 witte stekkertjes en 2 zwarte stekkertjes die van je cooler komt en die je op je 4pin moet aansluiten. Als je wil dat die langzamer gaat moet je em in de witte doen. (ben niet 100% maar als die nog harder klinkt, probeer je die zwarte stekker gewoon).

Tijdje geleden dat ik zo'n cooler had.
Dat is niet van toepassing op deze fan.

[ Voor 47% gewijzigd door fsfikke op 27-05-2007 21:25 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Verwijderd

Topicstarter
fsfikke schreef op zondag 27 mei 2007 @ 21:24:
Je kan die fan ook gewoon op je moederbord aansluiten, op dezelfde plek als je met de Intel koeler zou doen. Je bent niet verplicht die fanmate ertussen te zetten.

Wil moet je in de BIOS instellen dat de fan niet mbv PWM geregeld moet worden maar gewoon met DC.
Dat is dus het punt, ik kan nergens die optie vinden in dit BIOS.
Hij draait gewoon constant 2000 rpm, ongeacht op welke instelling ik de Q-Fan zet.
Misschien zoek ik niet goed... of misschien heeft Asus die BIOS-optie in mijn versie (de laatste, 1101) vergeten?
Maar ik kan me niet echt herinneren dat ik het in een eerdere versie wel gezien heb. In de handleiding staat er ook niets over.