Toon posts:

[HTML] Simpel template programma

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vader heeft sinds kort een website. Ik heb in eerste instantie één pagina gemaakt en op basis daarvan wil hij de andere pagina's maken (simpel copy/paste en dan de inhoudt veranderen). Echter als er dan bijvoorbeeld iets in het menu of iets anders wat op alle pagina's voorkomt veranderd moet worden dan zouden alle pagina's (zo'n 20 stuks) aangepast moeten worden en dat is een vervelende klus.
Nu heeft Dreamweaver volgens mij een template functie waarbij je dan aangeeft welke delen in alle pagina's voorkomen en als je die aanpast dat dan alle pagina's ook aangepast worden. Dit is precies wat ik zoek, maar mijn vader heeft niet echt 500 euro ervoor over.

Mijn vraag dus als volgt... weet iemand een programma die exact dit doet en gratis is of niet al te duur? Een WYSIWYG-functie zou ook handig zijn (zodat hij tekst van kopiëren en plakken vanuit Word) maar niet vereist, het gaat vooral om zulke templates.

• Flapp
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-05-2024
wat je ook kan doen, dat is iets ingewikkelder, maar een klein beetje php gebruiken
en dan doormiddel van een include(); steeds het menu bestand bij iedere pagina meenemen.

dan hoe je maar 1 bestand aan te passen.

"Stilte, een gat in het geluid...."

• wcduck
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Als er bepaalde dingen constant voorkomen kan je dit beter opnemen in CSS. Je hebt dan ook geen PHP server nodig. Kan je zelf niet in CSS die template maken? Mochten die vaste onderdelen van veranderd hoeven te worden, dan hoef je maar één bestand aan te passen.

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

• Rowanov
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Rowanov

Kop eens wat anders...

wcduck schreef op zondag 27 mei 2007 @ 12:29:
Als er bepaalde dingen constant voorkomen kan je dit beter opnemen in CSS. Je hebt dan ook geen PHP server nodig. Kan je zelf niet in CSS die template maken? Mochten die vaste onderdelen van veranderd hoeven te worden, dan hoef je maar één bestand aan te passen.
Je bent of niet duidelijk of je snapt het niet; css is een taal waarmee je een style aan je pagina toekent, waardoor je met een consequente html indeling een zelfde layout krijgt op elke pagina waar je je stylesheet aanhangt. De TS doelt echter op een menu wat op elke pagina terug moet komen en je menu heeft daadwerkelijk geen reet met css te maken, maar alleen met je html. De oplossing met een simpele include is het beste wat dat betreft.

En uiterste oplossing zou zijn dat je frames gebruikt, maar dit zou ik persoonlijk niet aanraden.

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-11 21:13

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Als het enkel een simpel menu betreft wat je maar een keer wil te hoeven aanpassen kun je het beste zelf iets simpels maken met enkel een include() erin. Wat dat betreft ben ik het eens met de rest.
Mocht je het uitgebreider willen, kijk dan eens naar de vele gratis beschikbare CMS pakketten.

Tesla Model Y RWD (2024)

• Rexomnium
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-12 14:55

Rexomnium

Vincam aut moriar

Rowanov schreef op zondag 27 mei 2007 @ 13:12:
[...]
De oplossing met een simpele include is het beste wat dat betreft.
En als de server nou geen PHP ondersteunt? Is het dan niet handiger om dit in een Javascriptje te vatten?

Je kan Dreamweaver ook zo inrichten dat hij rechtstreeks op de server werkt. Dan kun je Dreamweaver als een soort CMS gebruiken.

We zijn allemaal vaandeldrager in een optocht van gekwetsten.

• Rowanov
  • Niet online

Rowanov

Kop eens wat anders...

Bij gebrek aan php zou je zelfs SSI kunnen gebruiken als de host dat ondersteunt:
HTML:
1
<!--#include file="file.ext" -->

Javascript lijkt me ook geen goed plan wat dat betreft, want dat kan uit staan bij gebruikers met als resultaat dat je helemaal niets hebt staan. Dit zou ik altijd server-side oplossen.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties. CSS is inderdaag geen optie want het gaat ook om het menu en de footer, etc. PHP is wel een oplossing en de server ondersteund het wel maar daar is ook een probleem mee: mijn vader wil gewoon wat kunnen bewerken en direct het resultaat bekijken. Bij PHP zou hij het eerst moeten uploaden voordat hij kleine wijzigen kan controlleren. Daarom vroeg ik ook specifiek naar een soort template programma. :)

• Rowanov
  • Niet online

Rowanov

Kop eens wat anders...

Verwijderd schreef op zondag 27 mei 2007 @ 17:53:
Bedankt voor alle reacties. CSS is inderdaag geen optie want het gaat ook om het menu en de footer, etc.
CSS regelt alleen layout (kleurtjes, positionering, lettertypen etc.) dus dat is sowieso geen optie, maar niet vanwege de reden die jij aangeeft ;)

• Mei
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-10-2024

Mei

Ik zou gewoon een CMS pakken, template voor maken en dan kan je pa het lekker webbased zelf doen :) Ik weet dat er voor Drupal een WYSIWYG/rich text module is waarmee je content zonder code te tikken op kan maken, dus dat is perfect voor je pa.

Verwijderd

Topicstarter
Rowanov ik weet wat CSS is en het kan precies niet om de reden die ik aangeef. Maar da's niet belangrijk.

Ik kan kijken of ik van de layout die ik nu heb een template kan maken voor een of ander CMS maar dat is wel heel veel werk (naast het eigenlijke maken moet ik ook helemaal uitzoeken hoe het zit en dergelijke). Maarja als er echt geen proggie is die doet wat ik wil....

• Mei
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-10-2024

Mei

Voor een goed CMS is een template maken een eitje. Kost je mss uurtje, twee uurtjes werk. Gewoon even goed rondkijken naar een passend CMS en kijken hoe de templates werken, dan hup eigen code erin en klaar is kees :)

• MuisM4t
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Flapietoetoe schreef op zondag 27 mei 2007 @ 12:23:
wat je ook kan doen, dat is iets ingewikkelder, maar een klein beetje php gebruiken
en dan doormiddel van een include(); steeds het menu bestand bij iedere pagina meenemen.

dan hoe je maar 1 bestand aan te passen.
Precies :*)
gewoon een menu.html ofzo maken en die met php "includen"
Ik heb het zonder php kennis en met gejatte code gedaan. 8)
http://www.reisinroemenie.nl

Of je gebruikteen cms
Joomla
Phpnuke
enz

dit kost wel wat meer gedoe met installeren dan het gewoon "editen" via een programmaatje

Overigens kun je met Adobe golive cs2 ook templates maken (en bewerken) kijk eens op http://www.strato.nl als je het goedkoop wil krijgen moet je snel zijn , want actie geld tot 31.05

Ik heb 12,00 euro betaald voor pakket dat op bol.com ongeveer 600 euri kost _/-\o_

[ Voor 29% gewijzigd door MuisM4t op 28-05-2007 02:39 ]

Pagina: 1