Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[HTC TyTN] Waterschade, speaker defect

Pagina: 1
Acties:
  • 600 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:29
Gegroet mede-tweakers :)

Ik heb van een vriend een HTC TyTN gekregen die 1 seconde in het water is beland (ook te zien aan de indicatoren welke vertellen dat de garantie is verlopen). Na de gebruikelijke droogprocedure het toestel weer in elkaar gezet en warempel, hij schakelde in! Alle functies werken weer naar behoren, op 1 na... De speaker. En dan bedoel ik de luidspreker voor de belsignalen (welke onder de batterij zit). De andere speaker, dus voor het bellen zelf, werkt prima. Ook alle toetsen van het toetsenbord reageren 100%, evenals het Touchpad.

Nu heb ik alle eerdere topics op GoT doorgezocht en het een en ander aan foto's van telefoons met waterschade gevonden, waar echt duidelijk een soort corrosie te zien is in het toestel. Echter, op de waterindicatoren na is er geen spoor van schade in de vorm van water te ontdekken.

Nu is het speakertje demonteerbaar van het moederbord (zit gewoon met een plugje vast). Nu dacht ik om, bij wijze van test, een oordopje te solderen aan die plug om te kijken of er dan wel geluid uit komt. Echter wil ik niet graag dat ik de HTC opblaas. Daarom heb ik geprobeerd op Google en op het forum van XDA-Developers te zoeken naar een mogelijke oplossing, echter deze heb ik niet gevonden. Daarom de vraag:

Kan ik, bij een HTC TyTN, zonder problemen de luidspreker tijdelijk bij wijze van test vervangen door een oordopje zoals bijvoorbeeld voor de iPod gebruikt wordt?

Bij voorbaat dank voor de reactie!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Je kan iig het omgekeerde doen: de speaker even aan een koptelefoonkabeltje hangen en zo uitproberen, weet je iig 100% zeker dat er niets stuk gaat. Om antwoord op je vraag te geven: Ook dat zou zonder problemen moeten kunnen, die versterkertjes kunnen wel iets hebben en de impedanties van dat soort speakertjes en oordopjes doen elkaar vziw niet zoveel. Zet wel even het volume zo laag mogelijk; je wilt je oordopjes waarschijnlijk niet opblazen.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• RadioAir
Ik heb je advies opgevolgd. Het speakertje geeft via m'n iPod wél geluid, dus helaas is het probleem niet zo simpel als eerder gedacht.

Klopt het eigenlijk dat als ik op de 20k weerstandsmodus van een multimeter de pinnen op het moederbordje doormeet een weerstand van nagenoeg 0 meet? Of is dit niet zo simpel te meten? Lijkt mij toch dat die weerstand wat hoger moet liggen of niet?

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Klopt het eigenlijk dat als ik op de 20k weerstandsmodus van een multimeter de pinnen op het moederbordje doormeet een weerstand van nagenoeg 0 meet? Of is dit niet zo simpel te meten? Lijkt mij toch dat die weerstand wat hoger moet liggen of niet?
Welke pinnen meet je dan?

• RadioAir
Op het moederbord zit met een connector het speakertje vast. Naar het speakertje lopen (logischerwijs) 2 draden. De pinnen die ik meet zijn de pinnen van de connector op het moederbord van de HTC zelf. De waarde is bijna gelijk aan 0 dus ik ga er vanuit dat er ergens kortsluiting zit?

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

daar lijkt het wel op ja.
foto's?

• titan_pi8
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-11 23:10
tha_bulldog schreef op zondag 27 mei 2007 @ 15:16:
Op het moederbord zit met een connector het speakertje vast. Naar het speakertje lopen (logischerwijs) 2 draden. De pinnen die ik meet zijn de pinnen van de connector op het moederbord van de HTC zelf. De waarde is bijna gelijk aan 0 dus ik ga er vanuit dat er ergens kortsluiting zit?
Ik denk niet dat dit wilt zeggen dat er kortsluiting is. Als de speaker in 'rusttoestand' moet zijn, dan gaat er geen spanning op staan. Als één draadje verbonden is met de massa, en de andere met een controller die muziekjes kan maken, dan is het volgens mij niet vreemd dat als er geen muziek uit de speaker moet komen (of als het apparaat uit staat), dat de andere pin ook met de massa verbonden is.

Ik weet echter niet zoveel van elektronica, dus het kan zijn dat er niet veel klopt van wat hierboven staat...

• electropruts
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:08
Ik zou eerst eens meten met je multimeter op een kleinere waarde, met je multimeter op 20k meet je niet erg nauwkeurig, dus dan zal de waarde altijd rond de nul liggen. De impedantie van een speaker is namelijk doorgaans tussen de 4 en de 16 ohms (ik weet niet watvoor waarde bij een telefoon). Ik zou je multimeter op een waarde van pakweg 20ohm instellen (iets in die orde), en dan kijken of de weerstand nog nul is. Zo niet, dan zit het probleem toch al ergens eerder in de telefoon. En dat wordt lastiger...
Het is bij mijn weten knap lastig om spoortjes te volgen op je telefoon, maar als het al mogelijk is zou ik vanaf de speaker achteruit werken, en telkens de spanning tussen je + en - meten. (met je multimeter op een lage AC voltage stand).

Ik denk niet dat je ermee verder komt, want zo'n moederbord is ongeloofelijk compact, en ws ook meerdere lagen. Zit er geen handsfree aansluiting op het toestel? Misschien kun je die ook testen? Daar zou het belsignaal denk ik ook over moeten komen, en als je die zou kunnen af tappen... Ik denk maar wat hardop hoor, geen idee of het realistisch is. Succes ermee!

Hmm, eens kijken hoe lang hij het nu blijft doen...

• RadioAir
electropruts schreef op zondag 27 mei 2007 @ 22:37:
Ik zou eerst eens meten met je multimeter op een kleinere waarde, met je multimeter op 20k meet je niet erg nauwkeurig, dus dan zal de waarde altijd rond de nul liggen. De impedantie van een speaker is namelijk doorgaans tussen de 4 en de 16 ohms (ik weet niet watvoor waarde bij een telefoon). Ik zou je multimeter op een waarde van pakweg 20ohm instellen (iets in die orde), en dan kijken of de weerstand nog nul is. Zo niet, dan zit het probleem toch al ergens eerder in de telefoon. En dat wordt lastiger...
Het is bij mijn weten knap lastig om spoortjes te volgen op je telefoon, maar als het al mogelijk is zou ik vanaf de speaker achteruit werken, en telkens de spanning tussen je + en - meten. (met je multimeter op een lage AC voltage stand).

Ik denk niet dat je ermee verder komt, want zo'n moederbord is ongeloofelijk compact, en ws ook meerdere lagen. Zit er geen handsfree aansluiting op het toestel? Misschien kun je die ook testen? Daar zou het belsignaal denk ik ook over moeten komen, en als je die zou kunnen af tappen... Ik denk maar wat hardop hoor, geen idee of het realistisch is. Succes ermee!
Mijn excuses, de stand waar ik op gemeten had is 200 ohm (kleiner kan deze multimeter niet aan). Toen was de weerstand 003, terwijl als ik de draden van de multimeter direct tegen elkaar houdt ik een meting van 000 krijg. Toch heb ik het vermoeden (helaas) dat er ergens in de meerderelaags printplaat een kortsluiting is opgetreden (eerst kon er ook niet gebeld worden door de normale speaker, deze functie kwam later ineens terug). En dat is met mijn electronica kennis denk ik niet op te lossen. De speaker zelf functioneert nog prima (getest op iPod) maar uit de HTC komt niet veel geluid meer ;)

Ik zal zodra ik een nieuwe accu binnen heb (de vorige eigenaar wilde de accu graag terug zodat hij die in zijn HTC weer kon gebruiken (reserve accu bij je is nooit weg ;)) de headsetaansluiting testen, zodra ik meer weet laat ik het hier gelijk weten :) In ieder geval bedankt voor de reacties tot dusver!

• RadioAir
Goed, mega kick.

Heb het toestel inmiddels al een hele tijd in gebruik, ook een firmware flash naar Windows Mobile 6 gedaan etc. Het heeft allemaal niet mogen baten.

De headset aansluiting werkt perfect en zonder problemen. Opzich zou daar dus wel wat van af te tappen zijn, ware het niet dat we met het volgende probleem zitten:

De HTC TyTN heeft 2 luidsprekers, één aan de achterzijde (welke dus defect is) en één aan de voorzijde, waardoor gebeld wordt.

De beltoon rinkelt door de speaker achteraan, het gesprek zelf gaat door de speaker aan de voorzijde.

Is dit op de een of andere manier dan wel nog uit elkaar te houden? Anders hoort iedereen mijn gesprekken en dat is ook weer zo wat... :P

• RadioAir
*bump*

Een tweaker die mij als kerst cadeautje de oplossing wil geven misschien? :P

• oostr048
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-11 23:04
hier een site met de pinout kan je misschien aftakken naar het speakertje

http://www.tracyandmatt.c..._usb_connector_pin_config

[ Voor 42% gewijzigd door oostr048 op 31-12-2007 17:40 . Reden: link vergeten ]

Pagina: 1