Toon posts:

iBook vertoont heel rare kuren!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik was zonet een divx aant bekijken en plots bevroor het beeld en bleef het geluid hangen. Geen enkele toetsencombinatie kon me hier uithalen dus heb ik de powerknop ingedrukt gehouden tot mijn iBook uitging.

Maar nu toen ik terug opstarte hoorde ik de chime en daarna krijg ik een zwart, rood, groen, blauw, wit, grijs.. schermvlak te zien. En dit blijft zo verder gaan..

Hulp iemand.. :'(

EDIT:

*opstarten met ALT ingedrukt --> lichtgrijs scherm (verder kan ik niks doen)

*opstarten met appeltje-ALT-P-R ingedrukt --> PRAM zappen lukt wel maar haalt niets uit

*opstarten met appeltje-V ingedrukt -->

Daarna heb ik geprobeerd om te booten in verbose mode n ik kreeg een hele tekst die voorbij scrollde maar op een gegeven moment bleef die ook steken. Toen ik weer herstarte en weer in verbose mode wou opstarte lukte dit niet meer en kreeg ik weer de kleurenschermen.

*opstarten met appeltje-S ingedrukt --> haalt niets uit

Hierna heb ik geprobeerd om in single user mode op te starten maar dit haalde niets meer uit.

Verder is het enigste wat ik hiervan op het web kan vinden dit:
http://forums.macosxhints.com/archive/index.php/t-64371.html

EDIT:

Ik probeerde net nog voor ik ging slapen een laatste keer en nu krijg ik het grijze scherm met applelogo te zien en het spiraaltje eronder draait ongeveer een 40sec en loopt dan vast. Morgen misschien meer geluk..

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2007 04:27 ]

• Skinkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

Gokje... net als honderden andere eigenaren is door de hitte je grafische chip of je wifi chip losgeraakt en Apple wil dat buiten de garantie periode (nog) niet fixen als je niet in Denemarken woont.

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

Verwijderd

Topicstarter
Skinkie schreef op zondag 27 mei 2007 @ 03:38:
Gokje... net als honderden andere eigenaren is door de hitte je grafische chip of je wifi chip losgeraakt en Apple wil dat buiten de garantie periode (nog) niet fixen als je niet in Denemarken woont.
De laptop lag wel op mijn schoot en was vrij warm maar dit doe ik regelmatig (een filmpje kijken met de laptop op de schoot). Ik vrees ervoor dat je gelijk zou hebben..

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

Verwijderd schreef op zondag 27 mei 2007 @ 03:59:
[...]

De laptop lag wel op mijn schoot en was vrij warm maar dit doe ik regelmatig (een filmpje kijken met de laptop op de schoot). Ik vrees ervoor dat je gelijk zou hebben..
Tip voor thuis: probeer je iBook eens te starten terwijl je druk geeft onder op je iBook zeg maar 'onder' de linker alt/appletje. Daarmee hebben we een hoop iBookjes tot level gebracht.

http://forums.macosxhints...hread.php?t=62622&page=17
Ook een mooi draadje... de Skinkie daar is dezelfde als hier ;)

Verwijderd

als het de videochip is:geef een een klap ongeveer ter hoogte van links van het touchpad en dan iets omhoog.

verder is het waarschijnlijk niet je videochip, gezien je wel kleur krijgt. ik ken de klacht en heb het wel eens meer gezien, bij mij heb ik toen een nieuw logicboard besteld. dit verhielp ook de klacht.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 27 mei 2007 @ 22:04:
als het de videochip is:geef een een klap ongeveer ter hoogte van links van het touchpad en dan iets omhoog.

verder is het waarschijnlijk niet je videochip, gezien je wel kleur krijgt. ik ken de klacht en heb het wel eens meer gezien, bij mij heb ik toen een nieuw logicboard besteld. dit verhielp ook de klacht.
Hey dit heeft gewerkt!!

Maar is dit een tijdelijk oplossing of permanent?

Eerst heb ik het geprobeerd door druk te zetten daarmee ben ik geraakt tot het useraccount scherm.

Vervolgens heb ik er een goede klap op gegeven en de iBook werk nu als voordien!

Moet ik nu voorzichtiger met de iBook omgaan? Kan de GPU terug loskomen? Kan ik de iBook dan niet openvijzen en er iets tussenklemmen ofzo?

Bedankt hoor!

• F4T4L_3RR0R
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-07-2021
Ik weet niet of de volgende foto's verband houden met jouw klachten:

http://www.forbrug.dk/pre...sekit/ibookg4/pressefoto/

Maar het moet met een beetje soldeerskills op te lossen zijn.

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

F4T4L_3RR0R schreef op maandag 28 mei 2007 @ 03:31:
Ik weet niet of de volgende foto's verband houden met jouw klachten:

http://www.forbrug.dk/pre...sekit/ibookg4/pressefoto/

Maar het moet met een beetje soldeerskills op te lossen zijn.
Vergeet je soldeer bril met ingebouwde lenzen niet ;)

• F4T4L_3RR0R
Skinkie schreef op maandag 28 mei 2007 @ 03:49:
[...]

Vergeet je soldeer bril met ingebouwde lenzen niet ;)
Tja, het is SMD spul, vereist de nodige skills en apparatuur.

Maar alles beter dan de PCB oven van Apple, waarin de systeembordjes zijn gebakken onder slechte omstandigheden... (zouden ze loodvrije tin hebben gebruikt zonder de instellingen aan te passen?)

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

F4T4L_3RR0R schreef op maandag 28 mei 2007 @ 03:53:
[...]

Tja, het is SMD spul, vereist de nodige skills en apparatuur.

Maar alles beter dan de PCB oven van Apple, waarin de systeembordjes zijn gebakken onder slechte omstandigheden... (zouden ze loodvrije tin hebben gebruikt zonder de instellingen aan te passen?)
ik heb begrepen dat loodvrij onder elke voorwaarde veel minder is dan met lood... welke instelling je ook gebruikt

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 28 mei 2007 @ 03:12:
[...]

Hey dit heeft gewerkt!!

Maar is dit een tijdelijk oplossing of permanent?

Eerst heb ik het geprobeerd door druk te zetten daarmee ben ik geraakt tot het useraccount scherm.

Vervolgens heb ik er een goede klap op gegeven en de iBook werk nu als voordien!

Moet ik nu voorzichtiger met de iBook omgaan? Kan de GPU terug loskomen? Kan ik de iBook dan niet openvijzen en er iets tussenklemmen ofzo?

Bedankt hoor!
dit is inderdaad helaas een tijdelijke oplossing ja. je moet even kijken of je serienummer nog in de repacement range van apple valt. kijk even op apple.com => support. hier staat iets als exchange programm. als hij tussen de range valt dan kan je een nieuw logicboard claimen bij apple voor: gratis :*)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 28 mei 2007 @ 22:47:
[...]

dit is inderdaad helaas een tijdelijke oplossing ja. je moet even kijken of je serienummer nog in de repacement range van apple valt. kijk even op apple.com => support. hier staat iets als exchange programm. als hij tussen de range valt dan kan je een nieuw logicboard claimen bij apple voor: gratis :*)
Ik kom hier spijtig genoeg niet voor in aanmerking.. :(

Welke "permanente" doe-het-zelf oplossingen zijn hier voor..?

Ik heb al gelezen over met een theelampje de soldeervebinding te proberen te herstellen.

Kan ik niet gewoon een soort van speciale lijm gebruiken die tegen hoge temperaturen kan??

Of een stuk aluminium er tegen aan klemmen ofzo..??

Ik sta voor alles open :)

Verwijderd

nouja,,, als je het echt goed wilt oplossen en je bent handig met electronica kan je het volgende proberen, als je niet zo handig bent doe dit alsjeblieft niet je hebt namelijk maar 1 kans!

haal het logicboard uit de machine, en verhit doormiddel van een hetelucht kanon de GPU (grootste chip, zit een paarse koelplakker overheen) als je dit heb gedaan druk hem dan meteen tijdens het verwarmen goed aan. laat dit een hele dag drogen(koelt alles goed af!!) en bouw dan alles weer in.
testen maar !
als je meer info wilt: me mail staat in me profiel... daar mag je naartoe mailen :*)

• F4T4L_3RR0R
Ga aub niet met hetelucht kloten!

Ik weet niet precies in wat voor behuizing de GPU zit, maar mijn vermoeden is dat onderlinge afstand van de pootjes minder dan een halve mm is.

Ga je dan met ongecontrolleerde hitte werken, heb je de kans dat het tin uitvloeid en alle pootjes aan elkaar verbonden zitten.

Met aandrukken heb je de kans dat de chip iets verschuift, waardoor een pootje op 2 contacten kom te liggen.

Ook kan je door verhitting (in ieder geval een dusdanige temperatuur, wil je de PCB en GPU contacten van een goede soldeerverbinding voorzien) uit een fohn, verfafbrander of wat dan ook, andere componenten van hun plek halen, denk dan aan piepkleine diodes enz.

Je moet echte met geconcentreerde regelbare warmte werken.

Ik ben wel benieuwd hoe groot zo'n GPU chip is, bijvoorbeeld door een foto met een alledaags voorwerp ernaast. Maar het moet met de juiste spullen en door iemand met de nodige skills (en een vaste hand) te solderen zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door F4T4L_3RR0R op 29-05-2007 14:54 ]

• Rensz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Een waxinelicht-bakje past er mooi op.

http://geektechnique.org/images/1217.jpg

Voor het hele artikel:

http://geektechnique.org/...-ibook-logic-board-repair

Verwijderd

de groote van de GPU is ongeveer 5 CM schat ik zo
en de pinnetjes zitten helemaal door de PCB, dus hij verschuift niet

kan mischien wel ff een foto maken van een 1,33Ghz logicboard als er intresse is ?

Verwijderd

Topicstarter
Binnekort gaat de iBook open maar ik weet nog niet welke metode ik ga gebruiken. Aanvankelijk had ik de methode met het theelichtje in gedachte.

Nu had ik enkele vraagjes over de methode met het hete luchtkanon.

*Wat bedoel je er eigenlijk mee? Is het zo'n ding waarmee je aangebracht verf verhit en dan afschraapt?
*Moet het hele logicboard eruit?
*Hoe weet je wanneer je op de juiste temperatuur zit?
*In het artikel met het theelichtje wordt er niets gezegd over de gpu aandrukken waarom zou dat bij de methode met de hete luchkanon wel moeten?

Thanx!

• F4T4L_3RR0R
Je maakt echt geen betrouwbare soldeerverbinding met een theelichtje of met ongecontrolleerde, ongeconcentreerde hete lucht.

Wellicht is iemand in het Elektronica forum bereid om je te helpen.

De contacten van de chip en contactvelden op de PCB moeten tegelijk verwarmd worden met dezelfde dosis warmte, een regelbaar soldeerstation met een bout met superfijne punt, of een hetelucht SMD soldeerstation zijn dan onmisbaar.
Pagina: 1