Vastlopers: Core 2 Duo E6300 piept

Pagina: 1
Acties:
  • 451 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
De laatste tijd krijg ik steeds meer last van vastlopers als ik mijn PC stress, meestal bij het spelen van Counterstrike: Source of Day of Defeat: Source.
Bij het CMOS clearen hoorde ik een aanhoudende piep uit de PC komen, die bij de processor vandaan schijnt te komen. Wanneer ik mijn oor aan de achterkant tegen de voeding leg, hoor ik geen pieptoon, alleen aan de binnenkant van de PC. Als ik met mijn oor wissel tussen processor en geheugen, lijkt het bij de processor vandaan te komen. Het komt met mij oor naast de behuizing (en geopend) boven mijn Nexus 120mm silent fans en de voeding uit. Alleen als mijn harddisk(s) beginnen te ratelen, wordt het geluid overstemd.

Ik vraag me af dit goed is en of dit in verband kan staan met de vastlopers?

De vastloper is overigens elke keer een BSOD met iets over een fysieke geheugendump en "geheugen aangesproken wat niet adresseerbaar is" of iets dergelijks. Hij verdwijnt te snel om het goed te kunnen zien.

Tevens ga ik mijn geheugen zodadelijk met MemTest testen, maar ik wil alvast mijn probleem voorleggen en wat tips krijgen.

Ook heb ik even de voltages van de voeding gemeten met SpeedFan en die zijn als volgt:

Vcore1: 1.06V
Vcore2: 3.22V
+3.3V: 0.00V (ik denk dat SpeedFan dit niet uit kan lezen)
+5V: 4.92V
+12V: 11.90V
-12V: -16.97V
-5V: -5.31V
+5V: 4.89V
Vbat: 2.98V

Dit is idle en met EIST aan (1.6 GHz). Ik ga de voltages d.m.v. ORTHOS ook nog stressed meten, maar dan krijg ik al na een halve minuut een BSOD, dus eerst dit bericht posten. Dan kan ik het later editten.

Over een uur heb ik de stressed voltages (ook de idle voltages uit het BIOS) en de eerste resultaten van MemTest.

Processor: Intel Core 2 Duo E6300, stepping B2 (half jaar oud)
Moederbord: ASUS P5N32-E SLI Plus (nForce 650i SLI + 570 SLI) (1 maand oud)
Geheugen: Corsair 2GB DDR2-800 TWIN2X2048-6400C4 - 5-5-5-18-2T 1.8V of 4-4-4-12-2T 2.1V via EPP (ik gebruik nu voor de zekerheid 5-5-5-18) (half jaar oud)
Voeding: Cooler Master Real Power 450 Watt (3 jaar oud)

Update 1:
Inmiddels heb ik ORTHOS 5 minuten stressed kunnen laten draaien. Ik heb zowel CPU als CPU+RAM gedaan. De voltages die ik hier uit kreeg zijn als volgt:

Vcore1: 1.12V / 1.10V (CPU+RAM / CPU)
Vcore2: 3.22V
+3.3V: 0.00V
+5V: 4.97V
+12V: 11.97V / 11.90V (CPU+RAM / CPU)
-12V: -16.97V
-5V: -8.78V
+5V: 4.92V
Vbat: 2.98V

Wat ook wel het vermelden waard is (in mijn ogen althans), is de gegevens die ik op mijn G15 performance monitor uit kan lezen. Bij het gamen, zit mijn geheugengebruik op ongeveer 30-40%, maar nooit in de 40%. Bij het idle zijn is mijn geheugengebruik zo'n 20% en bij het stressen met ORTHOS CPU+RAM 100% CPU belasting en 78% RAM belasting. Alleen CPU levert 21% RAM belasting op. Dit zijn ook vaste waardes in ORTHOS en schommelen niet meer na pakweg 5 seconden.

[ Voor 38% gewijzigd door MooDyBLueS op 27-05-2007 01:07 ]

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Er ontbreekt nogal wat nuttige informatie :) . Merk en type voeding, moederbord, grafische kaart? Wat voor stress?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• ZalmanLuci
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-02-2025
Ik denk dat ik dit niet goed lees, want ik ben niet echt bekendt met Speedfan. Alleen staat er nou bij Vcore2: 3,22. Dus dat betekent dat de eene core op 1,06 loopt en de andere op 3,22. Ik denk dat ik dit fout lees maar anders klopt er iets niet met de proccesor.

• MooDyBLueS
  • Niet online
Die informatie heb ik inmiddels toegevoegd aan de startpost.

Update 2:
Inmiddels heb ik met een bootdisk die ik nog had liggen MemTest proberen te draaien, maar deze toonde bij het laden even snel het blauwe scherm, maar was ook zo weer weg. Hij kwam in een infinite loop van rebooten terecht.

Het starten van RST (Ram Stress Test) werkte wel, maar nog voordat hij goed wel de eerste "passed" aan kon geven kapte ook deze ermee en reboote mijn systeem. Nu kan ik niet eens meer booten en zit noodgedwongen op de PC in de woonkamer. Helaas heeft deze geen DDR2, anders had ik deze kunnen proberen.

Hoogstwaarschijnlijk is het ram dus stuk, ik ga alleen nog even met beide modules los proberen de tests te runnen en anders gaan ze maandag naar de RMA afdeling van de zaak waar ik ze gekocht heb.

Overigens vraag ik me nog wel of de voltages wel gezond zijn van mijn voeding, en of het dus niet eens tijd wordt om hem te vervangen? Daar sluit gelijk mijn vraag op aan:
Ik heb de Corsair CMPSU-520HX op het oog, omdat deze door iedereen die hem test als fantastisch omschreven wordt, met zeer strakke voltages en een amper hoorbaar geluidsniveau. Dat hij modulair is, vind ik ook erg fijn. Ik heb alleen het idee dat 520 Watt overkill is en de voeding daarom niet efficient zal werken. Ik heb bij mijn huidige 450 Watt Cooler Master weleens het bijgeleverde stroommetertje aangesloten en die kwam stressed niet over de 150 Watt.

Ik heb ook een fanloze 400 Watt van Silentmaxx gezien. Qua koeling kan het wel, ik maak namelijk gebruik van een 12cm intake fan, een 12cm outtake net onder de voeding en een GeminII processorkoeler met 2x 12cm. Weliswaar allemaal 1200rpm en dus erg stil, maar wel met een redelijke airflow.

De rest van mijn systeem is als volgt:

Intel Core 2 Duo E6300 + Cooler Master GeminII & 2x 120mm Nexus Real Silent
ASUS P5N32-E SLI Plus
Corsair TWIN2X2048-6400C4
XFX GeForce 8600 GT XXX Edition + Zalman VF900-Cu
WD Raptor 74GB (WD740GD)
WD Caviar RE2 500GB (WD5000YS)

Zwaarder dan dit zal er ook nooit in komen, ik ben ook erg gesteld op mijn stroomrekening, vandaar dat ik geen 8800 GTS 320 gebruik. ;)

• MooDyBLueS
  • Niet online
ZalmanLuci schreef op zondag 27 mei 2007 @ 01:33:
Ik denk dat ik dit niet goed lees, want ik ben niet echt bekendt met Speedfan. Alleen staat er nou bij Vcore2: 3,22. Dus dat betekent dat de eene core op 1,06 loopt en de andere op 3,22. Ik denk dat ik dit fout lees maar anders klopt er iets niet met de proccesor.
Dit begrijp ik dus ook niet. Zo zou ik het ook lezen, maar dat lijkt me erg sterk, aangezien de Intel Core 2 Duo's (de E6300 in ieder geval) gemaakt zijn voor 0.8~1.25V meen ik.

De BIOS geeft overigeng het volgende aan:

Vcore: 1.20V
Memory: 1.88V
1.2V HT 1.24V
NB: 1.24V
SB: 1.53V
CPU TT: 1.26V
DDR2 Termination: 0.96V
3.3V: 3.21V
5V: 4.97V
12V: 11.90V

• MooDyBLueS
  • Niet online
Inmiddels heb ik met de nieuwste versie van MemTest (3.3) mijn geheugen wel kunnen testen. Zowel individueel als samen doen ze het zonder problemen. Ik snap er nu werkelijk niks meer van. Een piep uit de processor, fouten die met het geheugen te maken lijken te hebben en toch werkt alles in de stresstests prima, behalve als ik ze in de praktijk stress (gamen bijv.).

Iemand suggesties?

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

MooDyBLueS schreef op zondag 27 mei 2007 @ 01:38:
[...]
Overigens vraag ik me nog wel of de voltages wel gezond zijn van mijn voeding, en of het dus niet eens tijd wordt om hem te vervangen? Daar sluit gelijk mijn vraag op aan:
Ik heb de Corsair CMPSU-520HX op het oog, omdat deze door iedereen die hem test als fantastisch omschreven wordt, met zeer strakke voltages en een amper hoorbaar geluidsniveau. Dat hij modulair is, vind ik ook erg fijn. Ik heb alleen het idee dat 520 Watt overkill is en de voeding daarom niet efficient zal werken. Ik heb bij mijn huidige 450 Watt Cooler Master weleens het bijgeleverde stroommetertje aangesloten en die kwam stressed niet over de 150 Watt.

Ik heb ook een fanloze 400 Watt van Silentmaxx gezien. Qua koeling kan het wel, ik maak namelijk gebruik van een 12cm intake fan, een 12cm outtake net onder de voeding en een GeminII processorkoeler met 2x 12cm. Weliswaar allemaal 1200rpm en dus erg stil, maar wel met een redelijke airflow.
Voedingsvragen mogen alleen in de "Welke Voeding heb ik nodig" topics, ze zijn intussen al met deel 17 bezig. Daar zal je alle info vinden over de voedingen die je op het oog hebt, daar is de zoekfunctie voor :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• MooDyBLueS
  • Niet online
Ok... foutje van mij. Ik zal daarin reageren als ik mijn huidige probleem heb opgelost.

Heeft iemand enig idee wat betreft mijn piepende processor en de vastlopers? Ik zit helemaal vast, kom op dit moment niet verder.

Verwijderd

-12V: -16.97V --> Probeer eens een andere voeding want dit is echt niet goed hoor 8)7

• Pado
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-08-2020
de - voltages van Speedfan zijn gewoon niet te vertrouwen :P moet je niks van aantrekken.

• Zygivt
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-05 15:48

Zygivt

Evenaren en overtreffen

en wat zeggen de temperaturen dan?

edit: restart je pc en kijk in de bios en kijk dan effen bij health status of health monitor en vermeld effen de waardes op paier

[ Voor 67% gewijzigd door Zygivt op 28-05-2007 02:11 ]

• MooDyBLueS
  • Niet online
De BIOS waardes van de voltages heb ik al een post hierboven gedaan. De temperatuur is in de BIOS idle (na 10 minuten in de BIOS laten staan) 36 graden voor de CPU en 30 graden voor het moederbord. In Windows heb ik hem weleens gestressed met ORTHOS en daarbij de temperatuur uitgelezen met SpeedFan en nTune Monitor, daarbij kwam hij iets boven de 50 graden en het moederbord rond de 35 graden.

Edit: Is er een programma waarbij de voltages wel te vertrouwen zijn? Zodoende kan ik in Windows ook nog even controleren wat de - voltages zeggen. En is nTune Monitor goed genoeg te vertrouwen voor de temperaturen?

Edit 2: Ik heb zojuist Windows maar even opnieuw installeren, dat gaat op zich goed, hij is geheel geinstalleerd. Maar bij de eerste restart gaf hij het volgende aan:
Stop 0x00000050 PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA

Ik heb op de reset knop gedrukt en daarna is hij verder gegaan met het installeren van Windows waar hij gebleven was, maar ik vraag me toch echt af wat er defect kan zijn.

Edit 3: Wat ik nog vergeten was te vertellen is dat ik mijn harddisk al heb gecheckt met WD Diagnostics en hij kwam zowel door de SMART-test, de quick-test als de extended test van ruim 1,5 uur.

Blijven voor mij nog vier onderdelen over in de PC: moederbord, processor, videokaart en voeding. Geheugen en harddisk leken mij het meest logische, maar die zijn het dus niet. Het punt is dat als ik zeker zou weten dat het een bepaald onderdeel is, ik dat zo zou kopen. Maar als ik een voeding van 100-150 euro koop en die het niet blijkt te zijn, moet ik het moederbord, videokaart of processor gaan vervangen. En als dan pas het derde of vierde onderdeel defect blijkt te zijn, dan wordt dat een nogal dure grap.

Overigens is het laatst vervangen onderdeel de 8600 GT videokaart, wat voorheen een 7600 GT was. Maar die draaide wel zeker een maand prima. Het lijkt mij niet dat het ineens kapot kan gaan. Zeker niet met dit soort vage foutmeldingen die naar NTFS file system of faulty memory verwijzen.

[ Voor 83% gewijzigd door MooDyBLueS op 28-05-2007 14:14 ]

• MooDyBLueS
  • Niet online
Ik denk dat ik er uit ben. Zojuist heb ik bijna 2 uur DoD:S zitten spelen en dat ging prima. Toen ik daarmee stopte, zette ik internetradio aan via IE7 (nederland.fm) en na een tijdje bleef het geluid hangen, ik ging kijken en ja hoor... een BSOD met de foutmelding 0x000000D1 DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL.

Daarbij stond ook nog het stuurprogramma wat de fout veroorzaakte. Ik heb het niet exact kunnen onthouden, maar ik dacht dat het nvlddmkm.dll was. Het was in ieder geval iets met nvl***.dll.

Het val nu allemaal samen: twee verschillende BSOD's die ofwel naar NTFS file system verwezen, of naar onadreseerbaar geheugen. Bij de Microsoft Knowledgebase stond al dat het ook het videokaartgeheugen kon zijn of zelfs de L2 cache van de processor.
Nu ik ook een BSOD erbij heb die naar nVidia drivers verwijst, is het duidelijk genoeg voor mij. Al staat de optie van mijn processor ook nog open, aangezien het ook het L2 cache kan zijn.

Morgen gaat mijn 8600 GT terug en dan neem ik maar een 7600 GT (had ik hiervoor ook al) totdat ATI misschien over twee maanden de HD 2600 Pro/XT uit brengt.
Hopelijk lost dat het probleem op.

[ Voor 26% gewijzigd door MooDyBLueS op 28-05-2007 19:24 ]

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-04 17:16
Je kan ook eens andere WHQL drivers proberen voor je 8600 kaart.

• MooDyBLueS
  • Niet online
Ik heb al zoveel geprobeerd... moedeloos word ik er van. Ik heb 158.18 en de beta 158.43 drivers beide geprobeerd.

Verwijderd

draai een memtest? het is niet waarschijnlijk dat het aan je geheugen ligt, maar dan is het in iedergeval uitgesloten ;)

(Gewoon bij google het volgende intypen: "memtest download" en dan vind je het wel)

En dat piepen komt waarschijnlijk van je videokaart of je moederbord zeker niet van je proccessor. Dit komt wel vaker voor kijk eerst even waar het vandaan komt en als het van je moederbord vandaan komt is dit volgens mij met wat lijm te verhelpen. Dit heb ik ooit eens gelezen ik ben er dus ook niet zeker van en ik heb geen zin om het op te zoeken. Dit kun je zelf ook natuurlijk, ik heb het ooit gelezen in het "Die Hard Overclocking" forum onder het kopje "tweaking".

Verder wens ik je het beste toe met je pctje ik ga nu pitte :9

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2007 00:06 ]

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Piepen...... Is denk ik een heel ander probleem. De meeste piepende componenten zijn: Condensators. En Piep+reboot+memory/processor probleem = kapotte condensator.

Brommen zou me meer moeten denken aan kapotte spoelen....

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• MooDyBLueS
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 00:03:
draai een memtest? het is niet waarschijnlijk dat het aan je geheugen ligt, maar dan is het in iedergeval uitgesloten ;)

(Gewoon bij google het volgende intypen: "memtest download" en dan vind je het wel)
MooDyBLueS schreef op zondag 27 mei 2007 @ 13:43:
Inmiddels heb ik met de nieuwste versie van MemTest (3.3) mijn geheugen wel kunnen testen. Zowel individueel als samen doen ze het zonder problemen.
;)

Waar het piepen vandaan komt is erg lastig te beoordelen, aangezien ik een immense Cooler Master GeminII koeler gebruik die de hele breedte van mijn moederbord (en kast tot aan de opticals) bedekt. Maar daar ga ik zeker nog een keer achteraan.

Toen ik gisteren iemand vertelde dat ik een 8600 GT heb, kreeg ik te horen dat er nogal wat compatibiliteitsproblemen zijn met deze videokaarten in SLI. Nu draai ik geen SLI, maar ik heb mijn videokaart wel in het onderste slot zitten, die via de southbridge aangestuurd wordt. Samen met het 0x000000d1 IRQ BSOD besloot ik om maar eens mijn videokaart naar boven te verplaatsen. En plots bleek het probleem verdwenen, gisteren nog bijna 4 uur Day of Defeat: Source en Colin McRae Dirt demo zitten spelen, die allebei intensief van processor, geheugen en videokaart gebruik maken.

Vandaag nog maar even verder testen en als dit zo blijft werken, dan weet ik nu dus waar het probleem aan lag. Erg vaag... maar blij dat ik er eindelijk achter ben, zo lijkt het op dit moment althans.

@ WinnieXX, dankjewel voor de link. Ik had nog een oude R.S.T. versie, ook geen Pro. Daar liep mijn geheugen dus al na enkele seconden mee vast. Ik ga zeker nog mijn geheugen met R.S.T. Pro2 testen, maar eerst real-life met gamen (is veel leuker :P ).

[ Voor 7% gewijzigd door MooDyBLueS op 29-05-2007 15:25 ]

• MooDyBLueS
  • Niet online
Na goed en wel 1 minuut gamen loopt hij ineens vast. Dit is de foutmelding

Probleemhandtekening:
Gebeurtenisnaam van probleem: BlueScreen
Versie van besturingssysteem: 6.0.6000.2.0.0.256.1
Landinstelling-id: 1043

Aanvullende informatie over dit probleem:
BCCode: 3b
BCP1: 00000000C0000005
BCP2: FFFFF960000C8CE5
BCP3: FFFFF980140E2340
BCP4: 0000000000000000
OS Version: 6_0_6000
Service Pack: 0_0
Product: 256_1

Bestanden die helpen bij het beschrijven van het probleem:
C:\Windows\Minidump\Mini052907-01.dmp
C:\Users\MoodyBlues\AppData\Local\Temp\WER-34928-0.sysdata.xml
C:\Users\MoodyBlues\AppData\Local\Temp\WERCB88.tmp.version.txt

Ik wou met R.S.T. Pro2 gaan testen, maar deze blijkt niet gratis te zijn. Dus dat heeft geen zin. Iemand een idee? Ik krijg namelijk elke keer een andere foutmelding.

Verwijderd

je kan nog proberen om met zo weinig mogelijk geheugen en andere hardware op te starten,dus ook in de bios opties zoals de onboard lan,sound,usb en andere poorten enzo uit te zetten,voor de rest alles op auto en default instellingen zetten.
en kijk eens of de north en southbridge goed gekoeld worden.

en probeer ook een andere (s)ata kabel.

en dan verder testen met eerst memtest,krijg je fouten na 24 uur een ander latje proberen,geeft die ook fouten zou het zomaar eens het moederboard kunnen zijn
en ik kan (helaas) uit ervaring vertellen dat die asus mobo's soms wel eens niet helemaal lekker overweg kan met bepaalde hardware terwijl het eigen wel zou moeten werken...maar dat is meer een persoonlijke gebruikerservaring

• MooDyBLueS
  • Niet online
Dat is inderdaad ook nog een optie als de fouten weer op gaan treden. Ik heb gisteren even ander geheugen geprobeerd en dat blijkt prima te werken. Daar heb ik totaal geen fouten mee, sinds gistermiddag. Laat ik het afkloppen, want de vorige keer dat ik dat zei kreeg ik plots allerlei fouten. ;)

Mijn Corsair geheugen ga ik eens in een andere machine stress testen met Memtest en eventueel R.S.T. Pro2 als ik daar aan kan komen.
Pagina: 1