Hoe weet Adobe welk objectief ik heb gebruikt?

Pagina: 1
Acties:
  • 110 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-01 23:45

Arjan A

Cenosillicafoob

Topicstarter
Als ik mijn CR2-bestanden open in Photoshop, dan komt die RAW-converter om de hoek kijken, en die heeft in de titelbalk allerhande nuttige info staan.
Dat komt allemaal uit de EXIF, dat begrijp ik wel. Alleen snap ik niet hoe ze weten welk objectief ik gebruikt heb. Het staat er wel altijd bij (en het klopt ook ;)). Ik kan het zelf niet in de Exif terugvinden.

Is dat informatie die ze uit die brei onleesbare data filteren, of is er een simpele verklaring voor, of is er ergens een database die bepaalde gegevens kan koppelen aan bepaalde objectieven??

De reden is vooral mijn nieuwsgierigheid, maar ook omdat ik die info wel handig vind in mijn eigen image-upload-tooltje.

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

een goede exiff lezer kan al die data eruit vinden, veel exiff viewers zoals dat windows ding laat een hoop info achter. Een communicerende lens geeft het gewoon door.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

Klippy

Still Game

Ligt ook aan je camera of die het opvraagt.

http://www.sno.phy.queens...mes/Canon.html#CameraInfo

Daar staat iig voor Canon waar je het kan vinden in de EXIF. De lensnaam wordt zo te zien niet letterlijk overgenomen, maar je zal een codetabel moeten hebben.
Daarom zal je het ook niet in elke programma kunnen uitlezen neem ik an.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

In de EXIF staat sowieso het bereik van je lens. Of er ook een code voor het model in zit weet ik niet.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Mijn Canon 50mm/F1.8 lens wordt in de Exif info aangeduid als 'EF50mm f/1.8'.
Over mijn Sigma lenzen vind ik niets.

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:03
Blijkbaar geven je Sigma lenzen geen data door over welk type, en waarschijnlijk alleen 't bereik.

|>

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Simon schreef op zondag 27 mei 2007 @ 09:29:
Blijkbaar geven je Sigma lenzen geen data door over welk type, en waarschijnlijk alleen 't bereik.
http://www.sno.phy.queens...ftool/TagNames/Nikon.html
bij Nikon doen ze het wel zo te zien.

Verwijderd

Ook niet, althans, LR pakt ze niet op.

Verwijderd

Nou ja, nee. Het staat allemaal in de EXIF, zoals ik die kan lezen met EXIF viewer.

Echter hetgeen ik over de lens terugvind is lengte en f bereik (dus 70-300mm f 4.5/5.6) maar niet of het nu een Sigma of een Nikon is of bijvoorbeeld de APO.
Ook bij een nieuwere lens zie ik wel 24-120 f3.5-5.6 maar niet of het nu de Nikon VR of non-VR is. (Het is de VR overigens.)

Kortom er staat wel het een en ander, maar niet helemaal alles.
Pagina: 1