Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Eigen bedrijf en allerlei heffingen

Pagina: 1
Acties:
  • 443 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-11 08:02
Sinds een paar jaar heb ik samen met Mrs Gumtree een klein bedrijfje. naast het bedrijfje hebben we allebei nog een fulltime baan, het levert gewoon niet genoeg op. het is een beetje een uit de hand gelopen hobby en het is een leuk extraatje.

Het is dan erg makkelijk om wat contacten te hebben met groothandels, zodat je niet meer afhankelijk bent van dure tussen handelaren etc etc.

Echter om bij die groothandels terecht te komen heb je een inschrijving van de KvK nodig, kan ik inkomen, je geeft aan wat je gaat doen en hoe je het gaat doen, geeft je bedrijf een naampie je kent het wel.

Maar... dan begint het pas de heffingen:

- KvK bijdrage ongeveer € 60, eu per jaar
- Centraal Registratie kantoor (hoofdbedrijfschap detailhandel) € 70,- eu per jaar
- stichting Reprorecht (afgepoeierd geen kopiëer in huis € 17 per jaar)
- Sena (afgepoeierd, omdat men er een slechte administratie op na houdt € 100 per jaar)

Bij elkaar gaat er dus al bijna € 300,- aan (zinloze) heffingen de deur uit

Vooral de € 70 aan het Centraal registratie kantoor vind ik bijzonder twijfelachtig, op mail geen reactie, telefonisch weet men niks)

het lullige is dat je in de meeste gevallen nog verplicht bent ook om "lid" te worden van een stichting.

Wat wil ik hiermee zeggen? snap best dat bedrijfschappen zijn, en belangenverenigingen voor auteurs, en wie dan ook, maar zorg er dan ook voor dat je er als betalende partij ook wat voor terug krijgt.

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:36

SmartDoDo

Woeptiedoe

offtopic:
Heeft meer met Werk en Inkomen van doen dus een duw richting WI :)

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-10 13:47
Erg onsamenhangend verhaal. Of je lid moet zijn van een bedrijfsschap hangt af van welk type onderneming je bedrijft en of het wel of niet verplicht is in die branche lid te worden van zo'n vereniging.

Als ik de website van dat CRK mag geloven is het verplicht voor alle bedrijven in die specifieke categorie. Het geld wat jij betaald krijg je niet terug maar wordt gebruikt voor het volgende doel:

In het kort komt het er op neer dat het HBD en HBA de sociaal-economische ontwikkeling in de aangesloten branches en sectoren bevorderen. Dat doen zij door het ontwikkelen van instrumenten om uw bedrijfsvoering te verbeteren, feiten en cijfers beschikbaar te stellen, en op een aantal onderwerpen zoals criminaliteitspreventie en automatisering concreet advies te geven.

Voor zover ik begrijp kan je niet onder deze inschrijving uit, het is per wet vastgelegd. Als alle extra kosten die je hierdoor maakt niet kostendekkend zijn door de opbrengsten uit je onderneming kan je jezelf afvragen hoeveel nut het heeft. Je zou ook eens kunnen kijken waarom je met twee full-time inkomens niet voldoende hebt om van te leven.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik heb een ICT-toko, en ben inderdaad ook 50E per jaar kwijt bij de KvK.
Bij de rest echt niets hoor.

Reprorecht? wat repro ik? ;) Ik heb wel wat van de BSA gehoord, en heb ze vriendelijk gezegd dat ze mogen kijken hoeveel copietjes van Linux ik jat...

Hoe kom je aan de rest van die heffingen? Wat doet het CRK trouwens?

• Wacky
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-11 20:22

Wacky

Dr. Lektroluv \o/

Sinds een paar jaar heb ik samen met Mrs Gumtree een klein bedrijfje.
Echter om bij die groothandels terecht te komen heb je een inschrijving van de KvK nodig
Je hebt al een bedrijfje, maar nog geen KvK inschrijving? Dan heb je dus al een paar jaar geen bedrijfje!

Ik heb zelf een webdesign/internetmarketing bedrijfje naarst mijn studie, en het enige wat ik jaarlijks kwijt ben is ong. 100 euro aan de KvK (VOF, 50 euro per vennoot).

Van de stichtingen die je noemt heb ik nog nooit gehoord en de stichting REPRO heb ik ook niet betaald (als iemand door mij geschreven teksten gaat printen krijg ik er ook geen cent voor terug).

Ik denk dat je dus alleen met de KvK en eventueel de bijdrage aan het Centraal Registratiekantoor wel klaar bent. Die 130 euro per jaar zullen toch niet zo'n probleem zijn?

[ Voor 6% gewijzigd door Wacky op 27-05-2007 12:57 ]

Nu ook met Flickr account

• Mental
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-10-2020
Wacky, élk bedrijf met een kopieerapparaat in bezit is verplicht te betalen aan stichting reporecht.
Als jij kan bewijzen dat jij met dat kopieerapparaat geen beschermd materiaal kopieert / je geen kopieerapparaat hebt hoef je het niet te betalen.. maar anders mag je gewoon lappen :)

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
gumtree schreef op zaterdag 26 mei 2007 @ 23:25:
- Sena (afgepoeierd, omdat men er een slechte administratie op na houdt € 100 per jaar)
Als je geen werknemers hebt, en gewoon vanuit huis werkt, hoef je dat ook niet te betalen zonder excuses te moeten gaan zoeken (zoals "jullie hebben slechte administratie").

Verder, als het een bijverdienste is, en je niet dus veel verdient met/aan je bedrijfje, kun je gebruik maken van de Kleine Ondernemers Regeling, hoef je geen btw af te dragen aan de belastingdienst (voorwaarden/bedragen: zie http://www.belastingdienst.nl/download/511.html).

Je bent trouwens nog de Nedvang vergeten, voor het geval je verpakkingen op de markt brengt: kost ook iets van 40-50 euro aan 'afkoopsom'.

[ Voor 7% gewijzigd door 3dfx op 27-05-2007 13:14 . Reden: linkje KOR toegevoegd ]

• ebia
L4m0r schreef op zondag 27 mei 2007 @ 13:03:
Wacky, élk bedrijf met een kopieerapparaat in bezit is verplicht te betalen aan stichting reporecht.
Als jij kan bewijzen dat jij met dat kopieerapparaat geen beschermd materiaal kopieert / je geen kopieerapparaat hebt hoef je het niet te betalen.. maar anders mag je gewoon lappen :)
Volgens mij ligt de bewijslast andersom. Ik citeer van hun website "De Auteurswet biedt organisaties de mogelijkheid om uit auteursrechtelijk beschermde werken te fotokopiëren, mits er een vergoeding wordt betaald aan de rechthebbenden.".

Er is geen wettelijk handvat om belasting te innen op fotokopiëermachines die geen kopiëen maken van auteursrechtelijk beschermd materiaal.

• ebia
Wacky schreef op zondag 27 mei 2007 @ 12:56:
[...]
[...]
Je hebt al een bedrijfje, maar nog geen KvK inschrijving? Dan heb je dus al een paar jaar geen bedrijfje!
Het is niet helemaal duidelijk aan de tekst te lezen of hij wel of geen bedrijf heeft. Ik denk echter van wel, aangezien hij zegt al een aantal organisaties te hebben afgepoeierd die geld wilde hebben van hem.

De definitie van bedrijf is commerciële organisatie. Of je wel of geen onderneming bent voor de KvK of belastingdienst staat hier los van. Vrije beroepsbeoefenaren hoeven zich ook niet te melden bij de Kvk maar zijn wel degelijk belastingplichtig als ondernemer.

Andersom kan ook. Als je met je bedrijf slechts 5 uur per week bezig bent zul je toch een KvK inschrijving moeten doen, echter zul je door de belastingdienst niet worden aangemerkt als 'onderneming' (met alle nadelen van dien).

• 10110001
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online

10110001

Denk om de buren!

ebia schreef op zondag 27 mei 2007 @ 02:19:

Voor zover ik begrijp kan je niet onder deze inschrijving uit, het is per wet vastgelegd. Als alle extra kosten die je hierdoor maakt niet kostendekkend zijn door de opbrengsten uit je onderneming kan je jezelf afvragen hoeveel nut het heeft. Je zou ook eens kunnen kijken waarom je met twee full-time inkomens niet voldoende hebt om van te leven.
Volgens mij hebben ze het bedrijfje naast hun fulltime baan. Hun bedrijfje brengt niet genoeg op van van te leven. Vandaar de baan.

• Henry86
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:54
Wacky schreef op zondag 27 mei 2007 @ 12:56:
Onjuist, een KvK inschrijving is geen voorwaarde om een bedrijf te hebben.

Maar voor de rest is een inschrijving toch wel erg handig hoor, zoals je zelf al aangeeft om bij groothandels etc. te kunnen komen.

[ Voor 18% gewijzigd door Henry86 op 27-05-2007 18:02 ]

• ebia
10110001 schreef op zondag 27 mei 2007 @ 17:29:
[...]
Volgens mij hebben ze het bedrijfje naast hun fulltime baan. Hun bedrijfje brengt niet genoeg op van van te leven. Vandaar de baan.
Ja. Beweer ik iets anders?

• rhodium
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-11 22:20
je kan je toch laten in schrijven als eenmanszaak? Daarvoor betaal je max 50e per jaar en de nodige belasting, maar dat zou wel nihil zijn.

Ik betaal niks meer dan 50e per jaar. En wat voor het gebruik van me zakelijke rabo rekening.

• Skinkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

Superrr mega kick.

Dit komt uit de wet op de naburige rechten.
Artikel 20

1. Op verzoek van een of meer naar het oordeel van de Minister van Justitie representatieve organisaties van bedrijfs- of beroepsgenoten, die rechtspersonen met volledige rechtsbevoegdheid zijn en die ten doel hebben de behartiging van de belangen van personen die beroeps- of bedrijfsmatig opnamen of reprodukties daarvan, verkopen, verhuren, uitlenen, afleveren of anderszins in het verkeer brengen dan wel voor die doeleinden invoeren, aanbieden of in voorraad hebben, kan voornoemde minister bepalen dat door hem aangewezen beroeps- of bedrijfsgenoten verplicht zijn hun administratie te voeren op een nader door hem aan te geven wijze.
Mijn vraag is nu, een bedrijf dat al deze dingen per definitie niet onder z'n vleugels heeft. Is dit bedrijf dan nogsteeds verplicht administratie te voeren?

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Een bedrijf heeft sowieso omzet... En ja, de administratie moet 5 jaar lang bewaard blijven..

Ey!! Macarena \o/

• Skinkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

RaZ schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 13:39:
Een bedrijf heeft sowieso omzet... En ja, de administratie moet 5 jaar lang bewaard blijven..
Lees even de vraag, dit gaat over de adminstratie van de naburige rechten.

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

Pagina: 1