E4300 + Scythe Infinity temperaturen

Pagina: 1
Acties:

• Flipjack
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:16
Ik heb zojuist mijn Arctic Cooling 7 Pro verwisseld voor een Scythe Infinity, bij allebei de coolers heb ik gebruik gemaakt van Arctic Silver 5. Ik gebruik deze coolers samen met een Intel Core 2 Duo E4300 @3GHz, geprikt op een ASUS P5B Deluxe.

Via de formule: OC Wattage = Stock Wattage * ( OC MHz / Stock MHz ) * ( OC Vcore / Stock Vcore ) ², kom ik uit op een OC Wattage van 124 Watt. (Stock Vcore 1,25V, OC Vcore 1.3375). Nu zag ik in een review de volgende grafiek :
http://www.hardware.info/...stest_46_Coole_Koelers/13
Bij 120 Watt zou een Infinity 43 à 44 graden moeten zijn. Ik heb deze temepratuur in idle, onder load (TAT) gaat deze temperatuur naar de 70 graden.
Kloppen deze temperaturen (geeft de grafiek de temperaturen in idle of load aan?) of is bijv. de koelpasta niet goed aangebracht of doet de IHS niet wat hij zou moeten doen?

de fan loopt op 100%

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-01 14:50

Jack

MHz Matters

Gebruik Speedfan eens om de temperaturen te meten.

[Specs]

• Chefbierrr
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 05-01 12:28
ik heb lagere temps in TAT @ 3.1 ghz met een Ninja, dus ik denk dat er idd iets niet goed zit.

• Flipjack
Ik heb alles nog eens goed aangedrukt en kom nu op max 66 graden. Ik denk dat er misschien iets niet goed zit met het as5. Hopelijk krijg ik die Infinity nog los, dan smeer ik even nieuwe pasta erop en dan kijk ik weer even.

• ik222
  • Niet online
zorg er ook voor dat de oude pasta overal goed verwijderd is, dus ook op de processor

Verwijderd

vergeet niet het opervlak van zowel de cooler als de cpu goed te ontvetten. vet isolleert namelijk warmte en dan heb je dus praktische geen warmte doorgave meer. ik gebruik hiervoor wasbenzine. gewone een stukje keukenrol onderdompellen en dan schoon vegen.

70 is echt teveel. zeker als je cpu 45 idle doet. zelfs een overclockte cpu heeft geen 25 graden verschill tussen idle en load. ik dacht dat de max voor de C2D op 85, zelf zou ik de grens op 65 leggen.

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:00

aex351

I am the one

43/44 bij idle is volkomen normaal. Wil je een lagere temp. Verlaag je Vcore en/of je FSB.

[ Voor 44% gewijzigd door aex351 op 26-05-2007 21:45 ]

< dit stukje webruimte is te huur >

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22-01 11:31
Ik weet niet hoe lang je de pasta erop hebt zitten, alleen heb ik wel op hun website gelezen dat het tot 200 uur kan duren voordat as5 optimaal zijn werk kan doen. Hierbij moest ook de pc regelmatig uitgezet worden zodat de pasta ook weer af kan koelen naar kamertemperatuur.

• Flipjack
Ik heb het hele zooitje opnieuw geinstalleerd en heb nu de volgende temperaturen:
idle: 35 graden (TAT), core 0&1 20 graden, cpu 30 (Speedfan)
load: 66 graden (TAT), core 0&1 55, cpu 60 (Speedfan)
Nog steeds 30 graden verschil tussen idle en load. De temperaturen bij idle zijn gewoon goed te noemen, maar bij load blijft het hoog.
Ik hou de temperaturen vanaf nu denk ik gewoon maar even goed bij, zodat er niks fout kan gaan, veel meer zit er denk ik niet op.

@Docey, de heatsink van cpu en de Infinity reinig ik met alcohol (70%).

Bij deze wil ik iedereen bedanken voor hun bijdrage, als iemand nog iets te binnen schiet, lees ik dat graag.

Verwijderd

waarom ben je eigelijk verandert van AC7 naar infinity cooler alsk mag vrage?

• Flipjack
Verwijderd schreef op zaterdag 26 mei 2007 @ 23:00:
waarom ben je eigelijk verandert van AC7 naar infinity cooler alsk mag vrage?
In de eerste plaats was de geluidsproductie van de AC7 veel te hoog op 3000 rpm, op 1000 rpm was het prima te doen. In de tweede plaats wou ik extra koelvermogen. In de derde plaats, omdat ik de Infinity goedkoop kon krijgen (showmodel).

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
Gekeken of je ihs goed is. Met een kromme ihs kan je idle goede temps hebben, maar onder load schieten ze dan omhoog.

• Flipjack
bassie_ schreef op zaterdag 26 mei 2007 @ 23:09:
Gekeken of je ihs goed is. Met een kromme ihs kan je idle goede temps hebben, maar onder load schieten ze dan omhoog.
Wat is eigenlijk precies de IHS? zit die achter de heatspreader? of is het de heatspreader?

• bassie
Flipjack schreef op zaterdag 26 mei 2007 @ 23:10:
[...]

Wat is eigenlijk precies de IHS? zit die achter de heatspreader? of is het de heatspreader?
Intergrated heat spreader. De heatspreader dus, dat ding erachter is de core en die is altijd vlak.

• Flipjack
Ik zal morgen nog even kijken wat ik allemaal voor moois nog kan doen voor de beste resultaten. Ik wens jullie een goede nachtrust

• Flipjack
Vandaag de hele mikmak een aantal keer opnieuw geinstalleerd, nu ook met een extra fan op de koelvinnen, alles zonder enig resultaat, houd na alle mogelijkheden dezelfde temperaturen als eerder gepost.

Iedereen bedankt.

[ Voor 6% gewijzigd door Flipjack op 29-05-2007 14:37 ]

• bassie
Flipjack schreef op zondag 27 mei 2007 @ 14:59:
Vandaag de hele mikmak een aantal keer opnieuw geinstalleerd, nu ook met een extra fan op de koelvinnen, alles zonder enig resultaat, houd na alle mogelijkheden dezelfde temperaturen als eerder gepost.

Iedereen bedankt.
Topic kan gesloten worden.
Heb je je ihs nou nagekeken? Lijkt mij dat dat het is .

• aex351

aex351

I am the one

Zijn temperaturen zijn volkomen normaal. Ik snap het probleem niet. Je moet gewoon niet teveel aantrekken van hardware.info. Veel van die gegevens kloppen gewoon niet.

• Perzikvrucht
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 31-01 17:22
aex351 schreef op zondag 27 mei 2007 @ 17:26:
Zijn temperaturen zijn volkomen normaal. Ik snap het probleem niet. Je moet gewoon niet teveel aantrekken van hardware.info. Veel van die gegevens kloppen gewoon niet.
Die tempraturen kloppen helemaal niet. Ik denk dat je een scheve ihs hebt dus daar zal je eerst even naar moeten kijken.

• Cio
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-01 06:12

Cio

Inderdaad, deze temps zijn niet geweldig, maar je hebt dan ook wel een hele hoge Vcore. Ik zou zeggen controleer je IHS, eventueel lappen (opschuren/polijsten).

Makkelijke oplossing: genoegen nemen met een iets lagere OC en je vcore verlagen :)

Vette nieuwe game? Poepluiers zal je bedoelen!

• aex351

aex351

I am the one

barzi schreef op zondag 27 mei 2007 @ 17:41:
[...]
Die tempraturen kloppen helemaal niet. Ik denk dat je een scheve ihs hebt dus daar zal je eerst even naar moeten kijken.
En waarom kloppen die temperaturen dan volgens jou niet?

• Flipjack
bassie_ schreef op zondag 27 mei 2007 @ 15:20:
[...]

Heb je je ihs nou nagekeken? Lijkt mij dat dat het is .
Het is niet dat ie duidelijk krom is, ofzo, je ziet en voelt niets. De enige manier waarop je erachter kan komen is idd opschuren en kijken of dat helpt. Het ging me er ook meer om of ik de koelpasta en de koeler zelf goed had geinstalleerd. En kijk, als daar het probleem niet zit, ben ik blij. De cpu wou ik toch al niet jaren bewaren, de koeler daarentegen wel, dus die moet gewoon goed zijn. Als dit goed is, zou het probleem met een cpu met goede IHS verholpen kunnen zijn en ben ik blij. Anders schuur ik tzt de IHS nog wel een keer op, als met volledige zekerheid te stellen is dat hier het probleem ligt.

• Flipjack
Cio schreef op zondag 27 mei 2007 @ 17:46:
Inderdaad, deze temps zijn niet geweldig, maar je hebt dan ook wel een hele hoge Vcore. Ik zou zeggen controleer je IHS, eventueel lappen (opschuren/polijsten).

Makkelijke oplossing: genoegen nemen met een iets lagere OC en je vcore verlagen :)
Zo'n hoge Vcore is het toch niet?
In principe zou ik ook met een lagere OC genoegen kunnen nemen, maar ik vond het gewoon typisch dat een koeler als de Scythe Infinity de boel zo matig koelde

• Perzikvrucht
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 31-01 17:22
aex351 schreef op zondag 27 mei 2007 @ 17:53:
[...]

En waarom kloppen die temperaturen dan volgens jou niet?
Omdat ik met mijn stock koeler lagere tempraturen haal.
@TS: probeer dit eens, zo kun je goed zien of de onderkant van je koeler krom is(doe dit ook bij de IHS van je CPU):

Afbeeldingslocatie: http://img440.imageshack.us/img440/1561/img0004pv0.jpg

(wel voor het licht staan, zo kan je zien of er licht onderdoor komt).
En de vcore is idd niet zo hoog. Je hoort lagere tempraturen te krijgen. Op wat voor kloksnelheid draait je processor?

[ Voor 8% gewijzigd door Perzikvrucht op 27-05-2007 20:15 ]

• Flipjack
barzi schreef op zondag 27 mei 2007 @ 20:11:
[...]

Omdat ik met mijn stock koeler lagere tempraturen haal.
@TS: probeer dit eens, zo kun je goed zien of de onderkant van je koeler krom is(doe dit ook bij de IHS van je CPU):

plaatje

(wel voor het licht staan, zo kan je zien of er licht onderdoor komt).
En de vcore is idd niet zo hoog. Je hoort lagere tempraturen te krijgen. Op wat voor kloksnelheid draait je processor?
Ah nice! _/-\o_ Kan ik wat mee.
Kloksnelheid = 3GHz.
Ben benieuwd of ik krijg wat ik bij dit plaatje zie... bedankt barzi

Het lijkt mij trouwens niet om het kromme contactoppervlak van de koeler te gaa, met de AC Freezer 7 kreeg ik dezelfde temperaturen, maar checken voor de zekerheid kan natuurlijk nooit kwaad.

Heb het onderhands geprobeerd: IHS+koeler recht, ga nog één keer proberen de koeler erop te zetten en nu met een enorm klein beetje pasta, kijken wat er dan gebeurt.

Het kan toch niet aan mn pasta liggen?? is ie niet goed meer oid? Lijkt me persoonlijk sterk, heb m bewaard zoals AC voorschrijft.

[ Voor 29% gewijzigd door Flipjack op 28-05-2007 01:11 ]

• Flipjack
Het ligt niet aan mn pasta (door Scythe meegeleverde siliconenbrut moetst ik nog eens 10 graden inleveren). Ik heb nou gedaan:
- 10 à 15 keer koeler opnieuw geinstaleerd;
- andere koelpasta;
- extra fan (kast open en kast dicht);
- fan andere kanten op laten blazen;
- IHS en contactopppervlak van Infinity geschuurd;
- Koeler in andere richting geinstalleerd en
- volgens mij waren dat ze.

Er zit vrij weinig meer op dan het zo te laten, denk ik. Of zie ik iets over het hoofd?? Volgens mij is het een typisch gevalletje van pech.

• DML
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-12-2025

DML

Mounting mod zou je nog kunnen doen, heb ik ook gedaan icm schuren oppervlak vd Infinity. Samen scheelde het zeker 5 graden. Let wel op met het vastschroeven dat je je moederbord niet (te) krom trekt. http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=117054

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Betere airflow in je kast ? Hoeveel graden scheelt een open kast onder load ? En van welke week is je CPU ? Vindt de temps ensich niet slecht hoor, voor een OC van ~60% met als Vcore 1.3375.

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

• Snippertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13:43

Snippertje

Light up your life

Zijn normaal die temps. Zie ook E4300 topic. Ik haal zonder IHS ook ongeveer zulke temps... (10 graden lager boxed cooling) Als je betere temps wil moet je de IHS verwijderen.

[ Voor 32% gewijzigd door Snippertje op 28-05-2007 00:00 ]

Discord kanaal: https://discord.gg/X3CqdTKd

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10:58
Het is nergens gezegd/gevraagd:
Het moet maar n heel dun laagje zijn wat je aanbrengt..

M3P - M3LR - 6320Wp

• Flipjack
DML schreef op zondag 27 mei 2007 @ 23:48:
Mounting mod zou je nog kunnen doen, heb ik ook gedaan icm schuren oppervlak vd Infinity. Samen scheelde het zeker 5 graden. Let wel op met het vastschroeven dat je je moederbord niet (te) krom trekt. http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=117054
Dus wat hier in principe gedaan wordt, is de Infinity strakker op het moederbord vastschroeven? Ik heb wel de Infinity handmatig harder op het moederbord geduwd, had in sommige gevallen idd wel een temperatuursdaling van 5 graden tot gevolg. Dit kan idd wel een goede methode blijken, alleen ik heb dit soort schroeven en bouten nu niet in huis, dus die zou ik anders nog gaan moeten halen.

[ Voor 13% gewijzigd door Flipjack op 28-05-2007 01:04 ]

• Flipjack
SKiLLa schreef op zondag 27 mei 2007 @ 23:56:
Betere airflow in je kast ? Hoeveel graden scheelt een open kast onder load ? En van welke week is je CPU ? Vindt de temps ensich niet slecht hoor, voor een OC van ~60% met als Vcore 1.3375.
CPU is van week 44A. Er zit een heel klein beetje pasta tussen koeler en cpu.
Ik weet natuurlijk zelf niet wat de "normale" temperaturen zijn voor een Infinity en de warmte die de cpu afgeeft. Mij leek 65 namelijk veel, maar mmisschien komt dit door mijn verwachtingspatroon, omdat ik minder had verwacht. Ik zal de temperaturen bij mijn E4300@stock morgen wel even posten, misschien dat dat wat helderheid schept.

[ Voor 39% gewijzigd door Flipjack op 28-05-2007 01:09 ]

• Flipjack
Razor.Timo schreef op maandag 28 mei 2007 @ 00:00:
Zijn normaal die temps. Zie ook E4300 topic. Ik haal zonder IHS ook ongeveer zulke temps... (10 graden lager boxed cooling) Als je betere temps wil moet je de IHS verwijderen.
Ben vaak op dat topic geweest, maar nog niet voor deze situatie, alleen voor de overclockresultaten. Ik zal er binnenkort maar weer eens een kijkje nemen

• Flipjack
DML schreef op zondag 27 mei 2007 @ 23:48:
Works! Opschuren + strakker vastdraaien heeft tot gevolg dat ik nu niet boven 60 graden in TAT uitkom.

Ik zat net ook te denken: ik heb SpeedStep aanstaan, m.a.w. idle is de cpusnelheid behoorlijk lager als in load. Dit kan natuurlijk mede verantwoordelijk zijn voor het grote temperatuurverschil tussen idle en load.

Verder zit ik te balen dat ik zoveel posts achter elkaar geplaatst heb, zal niet meer gebeuren...

[ Voor 36% gewijzigd door Flipjack op 31-05-2007 13:55 ]

Pagina: 1