Stille 7200rpm HDD's?

Pagina: 1
Acties:
  • 722 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-J
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-08 22:25
Hallo allemaal,

Ik heb eigenlijk een vrij simpele vraag. Bestaan er uberhaupt stille SATA 7200rpm schijven tegenwoordig? Nu ik bezig ben om mijn pc zo stil mogelijk te maken, vind ik mijn HDD's erg veel geluid maken (is eigenlijk altijd zowieso het geval).
Ik heb nu Seagates erin hangen en heb voorheen altijd Maxtor's gehad. Na wat research vroeger en nu zou Seagate vrij stil moeten zijn, maar ik vind het tegenvallen. Ze ratelen net zo hard als mijn oudere maxtors.
Hoe komt het dat laptop HDD's zo stil zijn, omdat ze op lager toerental werken?

/edit, sorry voor het posten in verkeerde subforum, gelieve verplaatsen 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door A-J op 26-05-2007 19:57 ]

WP: PUHZ-SHW112YAA + EHSC-VM2D en PV: 8355 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
In mijn PC heb ik 3 Samsung spinpoints zitten die behoorlijk stil zijn. Zeker weet ik het niet maar heb eens gehoord dat Samsungs wel zo'n beetje het stilst zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:40
A-J schreef op zaterdag 26 mei 2007 @ 19:54:
Hallo allemaal,

Ik heb eigenlijk een vrij simpele vraag. Bestaan er uberhaupt stille SATA 7200rpm schijven tegenwoordig? Nu ik bezig ben om mijn pc zo stil mogelijk te maken, vind ik mijn HDD's erg veel geluid maken (is eigenlijk altijd zowieso het geval).
Ik heb nu Seagates erin hangen en heb voorheen altijd Maxtor's gehad. Na wat research vroeger en nu zou Seagate vrij stil moeten zijn, maar ik vind het tegenvallen. Ze ratelen net zo hard als mijn oudere maxtors.
De Samsung SpinPoints zijn ook hele stille schijven. Ik heb zelf een 250GB SP2504C en die hoor ik alleen als ik mijn oor heel dicht bij de schijf houdt. In een gesloten kast is hij onhoorbaar.
Hoe komt het dat laptop HDD's zo stil zijn, omdat ze op lager toerental werken?
De motor hoeft minder massa in het rond te slingeren, dus er kan gebruik worden gemaakt van een lichtere motor. De kleinere platters zorgen ook voor minder instabiliteit en resonanties. Tot slot zitten desktopschijven in een kast van metaal die makkelijker resonanties doorgeeft dan dat een laptopbehuizing dat doet.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-J
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-08 22:25
Jaap-Jan schreef op zaterdag 26 mei 2007 @ 20:00:
De Samsung SpinPoints zijn ook hele stille schijven. Ik heb zelf een 250GB SP2504C en die hoor ik alleen als ik mijn oor heel dicht bij de schijf houdt. In een gesloten kast is hij onhoorbaar.
En hoe zit het met de 'ratelgeluiden' als hij druk bezig is?

WP: PUHZ-SHW112YAA + EHSC-VM2D en PV: 8355 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien goedkoper dan nieuwe HD's kopen, aparte HD casing's kopen die het geluid dempen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Googolplex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07-05 11:17
Ik heb er aardig wat naar gezocht, en de Spinpoint kwam erg stil uit de bus. De 7200.10 Barracuda van Seagate is ook aardig stil. Trouwens, als je naar Surveys zoekt op Tweakers, vind je aardig wat surveys van 7200 rpm schijven. Lees dan ook vooral die van de Samsung Spinpoint en de Seagate Barracuda 7200.10 even door!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:40
A-J schreef op zaterdag 26 mei 2007 @ 20:08:
[...]

En hoe zit het met de 'ratelgeluiden' als hij druk bezig is?
Op een meter afstand met gesloten kast zijn de zoekgeluiden goed te horen, het komt boven het geluid van m'n voeding (300W AOpen met 8cm fan) uit.
Verwijderd schreef op zaterdag 26 mei 2007 @ 20:10:
Misschien goedkoper dan nieuwe HD's kopen, aparte HD casing's kopen die het geluid dempen.
Dit zou je ook eerst kunnen proberen. Mocht het nog niet genoeg zijn, kun je altijd nog een paar stille schijven kopen en die in de HD- behuizingen monteren.

[ Voor 35% gewijzigd door Jaap-Jan op 26-05-2007 20:21 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Samsung S166 serie is momenteel het stilste, daarna komt de T166 (twee platters ipv 1). Zelf heb ik een SP2004C (zelfde als de genoemde SP2504C, maar dan de 200GB versie), en die is (hoewel één van de stilste schijven) zeer goed hoorbaar, ookal is-ie gedempt (IBL HDD-Box) en ontkoppeld. Échte stilte en desktopschijven gaat niet samen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:22

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

OH is idd niet de juiste plek...
Doe voortaan een topicreport ipv in-topic te posten, dat zien wij modjes sneller en het voorkomt offtopic zooi hiero ;)

Move OH -> OM

Overigens heb ik een jaartje terug een review gelezen op THG die de Seagate 7200.10 tegenover de WD 3200KS zetten. Conclusie was dat ze allebei zeer snel waren, maar dat de 3200KS toch echt de stilste drive was die ze daar getest hadden. Toevallig moest ik rond die tijd een nieuwe HDD hebben, het is de 3200KS geworden en ik hoor er idd bijna niets van :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DnnSke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19:21
Ik ben een half jaar geleden afgegaan op >deze< review van SPCR en heb ook een van de WD KS series gekocht, wel de 250GB variant.
De stilste HDD die ik tot nu toe heb gehoord van 7200rpm (o.a. ook maxtor en hitachi gehad), zeker een aanrader.

Als ik hem naast de Maxtor DM9 zet (die acoustic management aanheeft), lijkt de DM9 een enorme lawaaimaker t.o.v. WD2500KS :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Samsung T166 is zeer stil, energiezuinig, koel, snel en zeer goedkoop. Aanrader dus. :)

Mogelijk nadeel: 3 jaar garantie ipv 5 jaar van b.v. Seagate 7200.10 (die wel een stuk minder stil is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Goh Google: http://www.google.com/sea...n-US&q=storage+review&lr=

http://www.storagereview.com/ is de 1e hit, en daar volgens er nog 63.299.999 op, aardig wat te lezen. :)

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• potatox
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-05 17:02

potatox

unz unz unz

Heb altijd Maxtor HDD's gehad. Maar aangezien het lijkt dat ze ineens bij iedereen stuk gaan, ben ik over gestapt op 2 samsung spinpoints. Wat een wereld van verschil. Van luidruchtige ratelende schijven ben ik gegaan naar 2 hele stille, niet echt hoorbare schijven.
Ik raad daarom ook samsung aan.

--

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ERIKvanPAASSEN
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09-08 17:46

ERIKvanPAASSEN

Bug Killer

Ik heb zelf een Maxtor DiamondMax 10 en een Samsung Spinpoint, beide vrij recent. Deze zitten ingebouwd in mijn Thermaltake Shark-kast. Deze kast is volledig aluminium en heeft een open zijkant. Laat dus veel geluid door.

Nu moet ik zeggen dat mijn Maxtor niet heel veel herrie maakt, maar de Samsung is absoluut een stille in vergelijking met anderen. Zo stil zelfs, dat ik nu pas bedenk dat ik 'm gewoon echt nooit opmerk. Verder is de prijs/kwaliteit van dat echt heel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ERIKvanPAASSEN schreef op zaterdag 26 mei 2007 @ 22:57:
[...] maar de Samsung is absoluut stil. Zo stil zelfs, dat ik nu pas bedenk dat ik 'm gewoon echt nooit opmerk.
Tsja, totdat je die Maxtor eruit haalt en wellicht een of meer fans vervangt door stillere... dan bedenk je je ineens hoeveel geluid zo'n 'stille' schijf nog maakt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:38
Ik gveruik al jaren Western Digital HD's en die zijn lekker stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Western Digital... accept nothing else.
Kwaliteit + geruisloos 8)

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ERIKvanPAASSEN
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09-08 17:46

ERIKvanPAASSEN

Bug Killer

Verwijderd schreef op zaterdag 26 mei 2007 @ 22:58:
Tsja, totdat je die Maxtor eruit haalt en wellicht een of meer fans vervangt door stillere... dan bedenk je je ineens hoeveel geluid zo'n 'stille' schijf nog maakt!
Dat heb ik al gedaan... Ik heb er even op gelet, en een HDD zal altijd geluid maken, maar die Samsung is echt een heel stille en heeft ook absoluut kwaliteit.

EDIT: Ik zie mijn fout al: met 'absoluut stil' bedoelde ik 'absoluut een stillere'. Even aangepast.. O-)

[ Voor 11% gewijzigd door ERIKvanPAASSEN op 26-05-2007 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:51
Hier ook een happy Samsung SP2504C gebruiker, dit is een 250gb schijf van 7200 rpm, ik kan niet zeggen dat ik 'm vaak hoor , tenzij ie echt heel druk is met schrijven/lezen van iets, moet wel bij gezegd worden dat mijn pc zoiezo al uberstil is.

Samsung is dus imo een aanrader :)

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-02 21:08
Ik heb zelf 3 western digital schijven WD3200KS en sinds kort ook de nieuwe WD3200AAKS, en die zijn ook zeer stil. Ik heb zelfs het idee dat de AAKS versie nog stiller is als de KS, en die is al stil!

Hier kun je wel zien wat geluidsproductie metingen zijn van Samsung en de WD KS (helaas geen AAKS) serie disk:
http://www.silentpcreview.com/article657-page3.html
Ik denk dat de WD3200AAKS zich gewoon kan meten met de T serie van samsung.

Ook kun je daar de verschillen horen, zo zegt DB vaak ook niet alles, het is maar net welke klank jij je het minste aan stort, zo vind ik een beetje hoog gerpruttel fijner klinken dan dat zware gekraak. Alleen hecht de maat DB daar minder waarde aan.

Seagate 7200.10 is helaas luidruchtiger dan een Samsung en een WD disk.
Stilste keuze is denk ik WD (AA)KS serie disk of Samsung Spintpoint T serie disk. Waarbij de AAKS ook nog is lekker vlot is t.o.v. de KS.

[ Voor 9% gewijzigd door duncanvdlinden op 26-05-2007 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 15:56
Samsung. Sinds ik zo'n ding heb ben ik helemaal om. Superfabrikant met stille en toch ook snelle schijven. M'n Seagate 7200.10 is zeker luidruchtiger.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb de seagate 7200.10, OMG LUIDRUCHTIG.. echt wel, als ie bezig is is het gewoon luider dan mijn AC7 op 2900 toeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirNobax
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08-09 19:35
Als je net zoals ik een ECHT stille 3,5" HDD wil hebben ben je 'out of luck'. Ik heb een single platter 80GB Samsung, volgens velen de stilste hdd op de markt (of ik loop grandioos achter) en vergeleken met alle andere componenten (zalman PSU, 9700 NT op laagste rpm, Artic Silencer, 3 casefans @ 5V) maak dat ding VERREWEG het meeste lawaai, en hij zit nog wel in een vrijwel dichte behuizing met rubberen bevestigingspunten. (idle spinnen maakt het geluid van een zacht maar hoorbare 120mm fan, ratelen klinkt als low-frequentie tikjes)

Als je eerst een Samsung in je pc douwt zal je inderdaad versteld staan van hoeveel stiller hij is vergeleken met andere hdds, maar fluisterstil NO WAY!

Dan kan je beter een 5400rpm 2,5" hdd erin bouwen (voor OS) en een usb hdd (voor applicaties, games en multimedia) achterin een kast opbergen.

Pentaxiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirNobax
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08-09 19:35
offtopic:
. . . ben ik nou slechtziend of kan ik de edit button niet vinden

. . . neemt niet weg dat mijn pc wel erg stil is hoor, onhoorbaar op 3-5meter. (dus ook EGT niet te horen). Maar de Samsung is duidelijk de luidste schakel.

Pentaxiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-02 21:08
SirNobax schreef op zondag 27 mei 2007 @ 00:44:
offtopic:
. . . ben ik nou slechtziend of kan ik de edit button niet vinden

. . . neemt niet weg dat mijn pc wel erg stil is hoor, onhoorbaar op 3-5meter. (dus ook EGT niet te horen). Maar de Samsung is duidelijk de luidste schakel.
Als jij de P80 bedoeld is deze niet stiller als een samsung uit de T serie of een western digital.
Ik ken de P80 die vind ik tijdens seeken aan de rumoerige kant.
Pagina: 1