PC valt uit.

Pagina: 1
Acties:
  • 402 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Niekleair
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-06-2024
Ik heb vanmiddag m'n oude PIII450 MHZ beestje omgebouwd naar een PIII 1000MHZ (ja ik weet het, oude zooi), en ik heb verder 3x128 mb SDRAM sticks er in zitten, verder nog 1 56 speed cdrom drive (master) en een Quantum Fireball CR Hd op slave. Het Mobo is een Aopen AK-73 PRO(A). De voeding is een Highlight 250W.

Ik probeer nu telkens Windows te installeren, maar telkens als ik bij de landsinstellingen terechtkom, klapt m'n pc uit, maar met de on/off switch is tie niet meer aan te krijgen. Als ik de stekker er een paar seconden uit haal, endaarna er weer in steek, doet hij het weer fijn even, maar na een tijdje scheid hij er alsnog mee uit.

Iemand enig idee waar dit aan kan liggen? Kan het bijvoorbeeld de power-switch zijn die verkeerd om zit?

Ik heb trouwens ook een poosje 2 cd-rom drives aangesloten, en een cd-brander, en die vond hij gewoon in de bios. Maar ik dacht dat de voeding niet genoeg zou zijn, en heb een cdrom en de brander los gehaald, maar nog steeds geen verbetering.

[img]error.jpg[/img]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Mischien is de voeding wel gewoon stuk of zit het mobo vol met brakke elcos. En ik denk eerlijk gezegd dat je je mobo mag gaan verdenken, de AK73 pro staat erom bekend veel brakke elcos te hebben.

Echter, hoe krijg je een P3 in een AK73? het is een socket A bordje.

Neem iig Hangen en Opstartproblemen troubleshooter door voor mogelijke oplossingen.

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Idd erg knap dat je een P3 in een Socket A gekregen hebt ;) Welk mobo is het stiekem echt ?

Btw. heb vroeger ooit een oud VIA 133 (kweenie welke exact meer) chipset bordje gehad met daarop een Celeron 300 @ 450. Aangezien het mobo tot 8x150 (= 1200MHz) aan kon (en P3s ondersteunde middels BIOS update), heb ik een paar jaar later voor een prikkie een P3 1000Mhz (7.5x133MHz) gekocht. Wat bleek, hij werkte slechts stabiel tot ~866MHz, daarboven ook rare kuren.

Nadat ik het mobo vervangen had door nieuw (el-cheapo Asus TUSL2-C; Intel 815 chipset) mobo, werkte de CPU probleemloos op 1266MHz ... en nu nog steeds, 7+ jaar later ;)

Moraal van het verhaal: vertrouw de specs van je mobo niet zomaar ... kijk eens wat er gebeurt als je de CPU flink onderklokt ? Je voeding (B-merk of niet) moet het makkelijk trekken btw.

PS: MemTest al gedraaid ?

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

• Niekleair
Sorry, het is idd denk ik geen PIII, maar een of andere athlon, dat is het effect van snel even iets typen voor het eten gaan :S Het is dus wel degelijk de AK-73 PRO(A), ik heb gewoon een moederbord incl processor overgezet. Maar waarschijnlijk is dus m'n moederbord de boosdoener..
nog maar wat testjes doen, en mag het idd de AK zijn, dan wordt het weer de oude vertrouwde 450MHZ moederbord er terug in zetten.

In elk geval alvast bedankt voor de adviezen, ik doe m'n best

[ Voor 42% gewijzigd door Niekleair op 26-05-2007 22:01 ]

[img]error.jpg[/img]

• vierkant228
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-04-2025
Ik verwacht ook de Elco's, deze zijn vrij eenvoudig te vervangen.
Goede soldeerbout, geduld en paar nieuwe elco's (of donorbord), het is het zeker waard om te proberen (SocketA bordjes zijn schaars en dit is makkelijk te verhelpen)

• Niekleair
als ik het goed begrepen heb, zijn elco's dus die staande "busjes" op je mobo. Staat op je Mobo gewoon aangegeven waar de + en waar de - moet komen, of is dat uit de handleiding te halen?

Ik vermoed dat je de elco's bij een electrospeciaalzaak kunt halen?

Ik heb de voeding omgezet, de Highlight is nu vervangen voor een Aopen, maar het maakt geen verschil, behalve dat het systeem nu reboot, ipv zeg maar dood gaat. Misschien helpt het als ik een staafje geheugen weghaal.... Anders toch inderdaad maar met de elco's gaan prutsen en weer het oude bordje er in schroeven.

[img]error.jpg[/img]

• Niekleair
Hmm, de laatste keer viel hij niet uit, maar kreeg ik een of ander blauw error scherm.

Het oude bord gaat er weer in, en als ik eens tijd heb, vervang ik de elco's van het huidige bord wel. Ik kan nu tenminste m'n ouwe pc'tje met 512 mb mem laten draaien :)

[img]error.jpg[/img]

Pagina: 1