SATA poorten op Mobo op.

Pagina: 1
Acties:

• jordi.c
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-11-2023
Op dit moment beschik ik over 2x Hitachi T7K250 SATA II (250GB) harde schijven.

In totaal heb ik 2x250GB=500GB wat toch wat te weinig blijkt te zijn.

Ik sla vooral veel lossless muziek bestanden op wat aardig wat ruimte in beslag neemt.

Mijn moederbord ( Intel D865GBF ) chipset 865 heeft 2 SATA poorten. Deze 2 SATA poorten zijn in gebruik door mijn huidge twee Hitachi harde schijven.

Mijn oog was gevallen op deze harde schijf KLIK HIER Hitachi T7K500 (500GB) SATA II

Met het oog op de toekomst weet ik niet wat ik het beste kan doen. Over 1,5jaar wil ik mijn huidige systeem gaan vervangen.

De harde schijven in mijn huidige systeem wil ik dan in het nieuwe systeem overplaatsen.

Ik zit er over te twijfelen om een KLIK HIER promise fasttrak TX4310 te kopen en hier mijn 2x hitachi's (elk 250GB) en de nieuwe hitachi (500GB) op aan te sluiten. Het nadeel is dat ik na 1,5jaar niks meer met deze PCI kaart doe, omdat ik dan de SATA poorten op het moederbord ga gebruiken evenals de aanwezige RAID op het moederbord.

Als ik de promsie fasttrak ga nemen is het dan verstandig om bijvoorbeeld de 2x250GB aanwezige Hd's in RAID te laten lopen?

Ik ben er alleen zeker van dat ik de Hitachi SATA II 500GB harde schijf wil kopen.

Ik zou graag tips/advies willen wat jullie zouden doen om een extra harde schijf op een moederbord met 2 in gebruik genomen SATA poorten te plaatsen?

Verwijderd

Je hebt RAID kaartjes die alles softwarematig doen, oftewel de CPU doet het werk, bij deze ben je vaak al goed uit met een Sweex kaartje aangezien daar een lekker standaard chipset op zit en dus over het algemeen wel goed zal werken. Je bent dan misschien 20 euro kwijt.

Je hebt ook kaarten die alles hardwarematig doen, deze zijn een stuk duurder en bieden (een mogelijkheid tot) onboard geheugen. Deze kaarten beginnen geloof ik bij 200 euro, een stuk duurder dus. Het voordeel is dat je de komende jaren nog veel plezier hebt van de kaart gezien de performance vaak beter is als onboard (of je moet een specifiek serverboard kopen).

Voor desktop gebruik ben je vaak met de goedkope kaart al klaar, dat kleine beetje performance komt alleen in specifieke situaties naar voren en is in mijn ogen het geld niet waard (maar dat is mijn mening).

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ik denk dat je de keuze moet maken tussen óf een tijdelijke, goedkope S-ATA controller ( http://tweakers.net/price...Field=prijs&orderSort=asc ) óf een wat duurdere S-ATA RAID controller ( http://tweakers.net/pricewatch/cat/272 ).

Ik zou voor de laatste gaan. Dit omdat het niet zo gek veel duurder is, maar je aan deze nog wat hebt met je nieuwe set. De RAID ervan is enorm veel betrouwbaarder, en het scheelt zeeën aan performance t.o.v. on-board raid.

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-02 16:35
Je gebruikt het vooral voor opslag. Dan is een zeer simpele SATA controler al voldoende.

Raid maakt inderdaad het werken met de computer sneller, mits goed toegepast. Voor je audio is de snelheid niet zo belangrijk.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-02 23:56
Ik zou gewoon een standaard €20 kaartje kopen.

Nu RAID gaan draaien met die duurdere kaart terwijl je over 1,5 jaar de schijven mee wilt nemen naar je volgende PC lijkt me niet handig, want ze dan weer terug te zetten op je (nieuwe) moederbord gaat niet zonder alle data kwijt te zijn... Zet desnoods softwarematig die twee schijven in RAID (kan met windows XP Pro ook al gewoon), dan kun je je hele array zo meenemen naar je nieuwe systeem en het is snel zat voor wat audiofiles.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• jordi.c
Xander schreef op zaterdag 26 mei 2007 @ 19:48:
Ik zou gewoon een standaard €20 kaartje kopen.

Nu RAID gaan draaien met die duurdere kaart terwijl je over 1,5 jaar de schijven mee wilt nemen naar je volgende PC lijkt me niet handig, want ze dan weer terug te zetten op je (nieuwe) moederbord gaat niet zonder alle data kwijt te zijn... Zet desnoods softwarematig die twee schijven in RAID (kan met windows XP Pro ook al gewoon), dan kun je je hele array zo meenemen naar je nieuwe systeem en het is snel zat voor wat audiofiles.
Kijk dat wist ik niet dat je een RAID config niet zomaar in een nieuwe systeem kan overplaatsen _/-\o_ .

Ik denk dat ik, zoals jullie al zeggen, met een goedkope SATA PCI kaart het beste af ben.
Op ebay KLIK HIER ben je ongeveer €10 euro kwijt (incl. verzendkosten) aan een SATA kaart.
Het zijn no-name kaartjes maakt dit wat uit wat betreft stabiliteit/compabiliteit?

Heeft iemand ervaring of no-name kaartjes uit Hong Kong overweg kunnen met Vista? Ik vraag het natuurlijk eerst per email aan de verkoper :) .

Als ik straks mijn HD's weer vol heb zitten kan ik toch nooit meer deze in RAID0 krijgen, omdat alle data dan verloren gaat?

• Xander
jordi.c schreef op zaterdag 26 mei 2007 @ 20:11:
[...]

Kijk dat wist ik niet dat je in je een RAID config niet zomaar in een nieuwe systeem kan overplaatsen _/-\o_ .
Dat kan wel als je je RAID-controller meeneemt (of in je nieuwe systeem een identieke plaatst). Maar het lijkt erop dat je dat niet van plan was... ;)

• jordi.c
Xander schreef op zaterdag 26 mei 2007 @ 20:12:
[...]

Dat kan wel als je je RAID-controller meeneemt (of in je nieuwe systeem een identieke plaatst). Maar het lijkt erop dat je dat niet van plan was... ;)
Ok, het klopt dat ik dit niet van plan was, omdat naar mijn inziens een promise fasttrak geen meerwaarde biedt ten opzichte van een modern moederbord met 6x SATA en ingebouwde RAID bijvoorbeeld de aankomende Intel X38 chipset.

Als dit niet het geval is hoor ik het graag ;) .

Hoe denk jij over die no-name SATA kaartjes op Ebay zijn deze betrouwbaar?

btw. @ Xander leuk wakker worden op jouw slaapkamer met 140dB :D

[ Voor 4% gewijzigd door jordi.c op 26-05-2007 20:25 ]

• Xander
jordi.c schreef op zaterdag 26 mei 2007 @ 20:16:
[...]

Ok, het klopt dat ik dit niet van plan was, omdat naar mijn inziens een promise fasttrak geen meerwaarde biedt ten opzichte van een modern moederbord met 6x SATA en ingebouwde RAID bijvoorbeeld de aankomende Intel X38 chipset.

Als dit niet het geval is hoor ik het graag ;) .
Voor zover ik zie is het ook geen geavanceerde hardwarematige RAID-kaart. ;) Dus die biedt in mijn ogen ook niet echt meerwaarde nee.
Hoe denk jij over die no-name SATA kaartjes op Ebay zijn deze betrouwbaar?
De chip erop zal wel niet no-name zijn, dus het hoeft geen slechte en/of onbetrouwbare kaart te zijn. Ik zou persoonlijk niet de moeite doen om via e-bay te gaan bestellen, voor iets meer dan het dubbele heb je gewoon in Nederland, in een winkel met garantie, een simpel Sweex kaartje. Die kaartjes hebben meestal gewoon een standaard Silicon Image chipset.

Dat scheelt je inderdaad een tientje, maar die tien euro zouden mij het gedoe van via ebay bestellen persoonlijk niet waard zijn. Dat moet je natuurlijk zelf bepalen. ;)
btw. @ Xander leuk wakker worden op jouw slaapkamer met 140dB :D
Ik heb gewoon een standaard Philips wekkerradio om me te wekken hoor... :+

Pagina: 1