Toon posts:

Welke web-applicatie bouwtaal adviseer jij?

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Welkom mede-Tweakers,

De zomer komt er weer aan, wat veel vrije tijd met zich mee brengt. In deze vrije tijd wil ik me verdiepen in het bouwen van web-applicaties. Hieronder zijn de richtlijnen voor het bepalen van de programmeer/script- taal die ik wil gaan leren. Ik moet hierbij even toelichten dat ik enige ervaring heb in Visual Basic, Java, HTML, Dreamweaver, Flash, en dat soort standaard talen (ik studeer Informatica & Economie, dan krijg je alleen 'standaard').

- Ik wil webbased applicaties bouwen
- Het moet goedkoop zijn (ach ja, anders kunnen we license keys ook wel vinden ;-)
- Veel gebruik van databases
- Ik ben meer iemand van LEGO, dan van het wiel opnieuw uitvinden (dus fan van open source)
- Gebruik van wiskundige algoritmes (dus geen kant-en-klaar invoer/database)
- Intranet achtige onderdelen (agenda, adresboek, persoonsprofielen, enz.)

Samengevat en in toegankelijke 'trendy' woorden, wil ik eigenlijk alles kunnen wat bijvoorbeeld een site zoals Hyves (www.hyves.nl) kan.
Ik heb hier dingen over gehoord zoals de simpele combinatie PHP/MySQL/CSS, en/of JavaScript. In het verlengde lees ik ook wel dingen over overkoepelende omgevingen als Ruby On Rails. Of is het echt nodig te beginnen bij C#? Het gaat hier echt om web-based applicaties, dus het hoeft geen op zich zelf staand programma te zijn. Wel moet er informatie aan de serverkant opgeslagen worden (database-je dus).

Excuses voor de expert ( _/-\o_ ) als ik hiermee erg nOOb klink, maar daar zijn fora voor. Alvast bedankt voor jullie hulp. Uiteraard is dit forum-topic meteen een goed onderzoek naar veel gebruikte webbased talen :).

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Dreamweaver is geen taal, het is een grafische HTML editor ;)

Als het goedkoop moet: Apache met PHP en MySQL, ofcourse ;) Opensource, gratis enzo :)
(kan in de vorm van een compleet pakket, WAMP/LAMP/XAMP, of gewoon zelf een Linuxbak installen met de nodige software)
De opmaak doe je verder gewoon in HTML met CSS, en desgewenst een beetje Javascript.
Flash is leuk, maar niet echt iets wat je voor een Hyves achtige site kan gebruiken.
Ruby on Rails is in princiepe gewoon een Ruby omgeving die je aan Apache koppelt, zodat je met Ruby je HTML pagina's produceert. Zelfde idee als PHP dus, maar dan anders :P

Visual Basic en C# gebruik je in princiepe niet voor een website, maar voor stand-alone applicaties ;)
ASP en JSP kan je wel gebruiken voor websites, maar die kosten afaik geld, en daar heb je (iig in geval van ASP) IIS voor nodig. (en dat kost geld)

edit: Volgens mij is het voor jou nog een klein beetje klok/klepel verhaal ;)

edit2: ik raad je aan om even ergens USB Webserver op te scharrelen. Gratis programma van een MB of 15 waarin Apache, PHP en MySQL opgenomen zijn. Kan je gewoon op je PC opstarten en dan is je PC tijdelijk een webservertje. Kan je lekker aanprutsen met PHP en MySQL databases.
Als je dan even de PHP manual erbij pakt (www.php.net) en de eerste hoofdstukken eens doorneemt en na bouwt, dan heb je de basics al onder de knie.
Heb mezelf ook in 3 dagen de basics meester gemaakt. Dus moet wel lukken denk ik ;)

[ Voor 32% gewijzigd door McKaamos op 26-05-2007 19:10 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:30

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-11 11:59

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Verwijderd schreef op zaterdag 26 mei 2007 @ 18:59:
Excuses voor de expert ( _/-\o_ ) als ik hiermee erg nOOb klink, maar daar zijn fora voor.
Ja en nee. Dit forum is voor de gevorderde computergebruiker. We achten onze gebruikers op zijn minst in staat om zelf uit te zoeken welke mogelijkheden er zijn. Het feit dat je PHP/MySQL/CSS noemt zegt mij al dat je niet helemaal klaar bent met je eigen vooronderzoek, want dan had je geweten dat CSS niets met serverside programmeren te maken heeft en dus ook niets met de vraag die je stelt. Ongeveer hetzelfde geldt voor Javascript, maar dan in mindere mate sinds de opmars van AJAX en Web 2.0.

Ik ga dit topic op slot doen, omdat dit geheid gaat uitlopen op wéér dezelfde discussie die al heel vaak gevoerd is hier. Telkens als iemand vraagt welke taal hij moet nemen/leren, loopt de discussie uit op een opsomming van ieder's favoriete taal waar je geen stap verder mee komt omdat het enige juiste antwoord is dat de taal in zijn geheel niet uitmaakt. Zo'n beetje elke taal kan wel gebruikt worden voor hetgeen jij omschrijft; je zal er een moeten uitkiezen die je aantrekkelijk vindt en die gewoon gebruiken.

Oh, en license keys vind je niet, die koop je. :)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Dit topic is gesloten.