hdd kapot, hoe te voorkomen in toekomst?

Pagina: 1
Acties:
  • 479 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• stin
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Gisteren is mijn HDD kapot gegaan. Hij maakte een hard tikkend geluid en na een restart was hij niet meer te zien in de bios en apparaatbeheer. Deze harde schijf heb ik nu ongeveer 1.5 jaar in gebruik. Voor deze harde schijf heb ik zeven harde schijf gehad die allemaal binnen een maand kapot waren (merken: samsung en maxtor).

Nu deze ook weer kapot is gegaan, wil ik toch voorzorgsmaatregelen nemen om ervoor te zorgen dat mijn hdd langer meegaat. Ik ben bang dat mijn harde schijven gewoonweg te heet worden en daardoor sneller kapot gaan. Veel data die erop komt en eraf gaat, kan volgens mij niet echt een oorzaak zijn dat ze kapot gaan.

Hoe kan ik dit in de toekomst voorkomen? Moet ik zorgen voor betere koeling? En als ik zorg voor betere koeling wat bevelen jullie dan aan? Is het dan raadzaam/noodzakelijk om een sterkere voeding te kopen i.v.m extra stroom die nodig is voor de koelers?

De huidige situatie:

twee harde schijven:
merk: maxtor of seagate 40 gb
merk: Seagate 120 GB s-ata

Op de harde schijf van 40 gb staat het besturingssysteem op
en de harde schijf van 120 gb is kapot gegaan.

Iemand adviseerde mij om eens te denken aan NAS (network attached storage) en dan in uitvoering met RAID 1 of RAID 5.

Ik heb gisteren en vandaag het subforum eens doorgelezen en dan met name de links die bij het beleid staan. Hier heb ik trouwens veel aan gehad, waarvoor dank _/-\o_ Ik blijf alleen met enkele vraagjes zitten, waar jullie misschien antwoord op kunnen geven.

Als ik kijk in mijn apparaatbeheer zie ik dit:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/boeieh/screenshot.JPG

Deze driver installeer ik altijd nadat ik een format heb gedaan. Nadat ik die heb geinstalleerd, zie ik pas mijn data hdd. Wat is dit nu precies? Is het met deze RAID controller ook mogelijk om, zoals in het advies, een network attached storage te "creeren" en in te toekomst gegevensverlies te beperken of te voorkomen?

Alvast bedankt voor jullie tips en advies.

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Zorg dat de schijven goed koel zijn (nee, die Google stats zeggen niet alles), zorg ervoor dat de schijven goed vast zitten, zorg ervoor dat de kast van de PC stabiel en stil staat, zorg ervoor dat de schijven niet eerst een maand horizontaal, en dan een maand vertikaal staat, zorg ervoor dat er geen vervelende magneten in de buurt van je schijven liggen, en natuurlijk een stabiele voeding!

• Chiel340
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-02 13:19
Ik heb mijn HD's al minstens 3 jaar en ze staat nooit tegen elkaar aan. Ik heb er altijd 1 a 2 vakken tussen. Verder zit er voor de HD's een ventialator die koele lucht naar binnen blaast over de HD's heen. Maar naar mijn weten hoeven HD's niet extra gekoeld te worden.

Core I5 12400F / MSI B660M / Gigabyte RX7600 / 32GB TeamElite DDR43200 / Windows 11

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

TheZeroorez schreef op zaterdag 26 mei 2007 @ 17:35:
Zorg dat de schijven goed koel zijn (nee, die Google stats zeggen niet alles), zorg ervoor dat de schijven goed vast zitten, zorg ervoor dat de kast van de PC stabiel en stil staat, zorg ervoor dat de schijven niet eerst een maand horizontaal, en dan een maand vertikaal staat, zorg ervoor dat er geen vervelende magneten in de buurt van je schijven liggen, en natuurlijk een stabiele voeding!
Dit kan je inderdaad doen om helemaal zeker te gaan, ookal zijn een hoop van deze aanbevelingen niet echt actueel meer.
RAID0 plus regelmatig een backup naar een externe disk zijn nog altijd aan te raden.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-02 17:25

Robtimus

me Robtimus no like you

Betere koeling kan sowieso geen kwaad, en oververhitting is een van de belangrijkste redenen voor uitval bij HDDs. Veel vermogen heeft die koeling meestal niet nodig (2-5W per koeler is normaal), dus of je een sterkere voeding nodig hebt ligt eraan: 1) hoe sterk is je voeding nu? 2) wat hangt er allemaal aan?

Die controller is je RAID controller. Dit is een driver zodat Windows om kan gaan met je huidige RAID setup overweg kan. Waarschijnlijk zit je 120GB schijf op die RAID controller, alleen niet in een RAID array.
Nu weet ik niet of je die bij NAS ook nodig hebt, maar ik verwacht van niet. NAS bevindt zich immers niet in je PC zelf maar daarbuiten.

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-01 06:01
Eerst gecondoleerd met je zoveelste data-verlies. Wat een rotsituatie zeg, als je niet meer op je harddisken kunt vertrouwen ...dat is erg vervelend.

Laten ten eerste stellen dat er naar alle waarschijnlijkheid iets heel erg mis is met een ander onderdeel in je computer, BUITEN je harddisk. Als je 7 hardeschijven allen binnen een maand ziet overlijden, dan zou na de 2de of 3de harddisk eigenlijk al een enorm neon-gekleurd belletje moeten gaan rinkelen...namelijk dat er andere onderdelen de culprit zijn.

En eigenlijk als het om een harddisk gaat (of uberhaupt om componenten op je pc) kom je dan snel bij stroomtoevoer uit. Een simpel compatibiliteitsprobleem, rotte IDE kabel, verkeerde software etc zorgt zeer zelden of nooit voor fysiek defecte hardeschijven, alleen voor corruptie/dataverlies.

Nou hoeft het component niet perse *in* je pc te zitten - alhoewel ik je voeding n.a.v. je verhaal voor geen cent meer vertrouw, zou het ook de stroomtoevoer buiten je PC kunnen zijn die de schuldige is.

Is je stopcontact geaard? Zitten er veel apparaten aangesloten op de groep waar op je PC zit ? (vooral wasmachines, koelkasten, wasdrogers, stofzuigers, camping-kacheltjes en andere stroomvreters).

Ik zou in iedergeval - ook al zou je in principe een geaard stopcontact moeten hebben - de aarding van je kast nakijken/nameten. Heb het wel eens gezien dat alhoewel het stopcontact er fysiek uit zag dat het geaard was, dat electrisch toch echt niet zo bleek te zijn. Veel electrische apparatuur is daar gevoelig voor.

En dan dus je voeding he. Welk merk, welk type? Hoeveel onderdelen heb je in je pc hangen?
Wat is de gemiddelde kamertemperatuur bij jou, en belangrijker, de gemiddelde case-temp ?
Heb je fans die je harddisken koel houden als je case-temp erg hoog is ?

Staat je computer op een oppervlak wat mee kan wiebelen, of gevoelig is voor schokken (planken oid). Stoot je met gamen regelmatig tegen het meubel waar je computerkast in staat aan ?

Dat soort zaken zou ik ook nog eens naar kijken.

Als laatste - ik neem aan dat je de hardeschijven stuk voor stuk voor garantie hebt opgestuurd als ze binnen een maand defect geraakten...wat hebben de RMA's je precies opgeleverd aan informatie? m.a.w. welk onderdeel werd er steeds weer vervangen, of varieerden de klachten enorm ?

• mae-t.net
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Vooropgesteld dat betaalbare harde schijven inherent onbetrouwbaar zijn en gewoon een verbruiksproduct dat eens in de paar jaar vervangen moet worden, kan je toch wel een paar dingen doen. Gebruik RAID, bij voorkeur mirroring. Gebruik geen schijven die statistisch een hoge uitval hebben (de overname van Maxtor door Seagate heeft dit probleem wat Maxtor betreft al goeddeels verholpen, maar ik heb zelf de beste ervaringen met Hitachi). Zorg voor een redelijke airflow rond je harde schijven, hoeft niet extreem gekoeld maar kwaad kan het niet. Afhankelijk van het type schijf kan het goed zijn voor de levensduur om hem automatisch een spindown te laten doen als hij een half uur niet gebruikt wordt (kijk hiervoor in de datasheets). Consumentenschijven zijn het betrouwbaarst als ze niet 24 uur continu werken, zet je computer dus 's nachts gewoon uit.

Zoals de poster hierboven zegt: het kan ook in de stroomvoorziening zitten, maar dan nadrukkelijk NIET die buiten je PC: oneffenheden daarin worden door de voeding opgevangen, en met aarding heeft een harde schijf helemaal niks te maken. Echter indien je voeding te licht is of defect aan het raken, kan een bij belasting inzakkende spanning wel extra slijtage aan je harde schijf veroorzaken.

[ Voor 18% gewijzigd door mae-t.net op 26-05-2007 17:47 ]

• stin
  • Niet online
Alvast bedankt voor jullie reactie. Ik zal allereerst even de vragen beantwoorden.
IceManX schreef op zaterdag 26 mei 2007 @ 17:39:
Betere koeling kan sowieso geen kwaad, en oververhitting is een van de belangrijkste redenen voor uitval bij HDDs. Veel vermogen heeft die koeling meestal niet nodig (2-5W per koeler is normaal), dus of je een sterkere voeding nodig hebt ligt eraan: 1) hoe sterk is je voeding nu? 2) wat hangt er allemaal aan?

Die controller is je RAID controller. Dit is een driver zodat Windows om kan gaan met je huidige RAID setup overweg kan. Waarschijnlijk zit je 120GB schijf op die RAID controller, alleen niet in een RAID array.
Nu weet ik niet of je die bij NAS ook nodig hebt, maar ik verwacht van niet. NAS bevindt zich immers niet in je PC zelf maar daarbuiten.
Ik heb even gekeken wat voor een informatie precies op de koeler vermeld staat.

Model: 300atx.
Input: 115/230V
60/50 hz

Output: 300W
+ 3.3 v
+ 5 v
+ 12 v
+ 5 VSB
- 5v
- 12v
PS-ON
P.G.

Het merk weet ik helaas niet. Kan het ook merkloos zijn? Als ik namelijk dit model bij google intik, krijg ik veel pagina's, maar er staan dan bepaalde letters voor 300atx. Dus ik kan het ook niet via die manier vinden.
De pc heb ik in losse onderdelen in Duitsland gekocht en deze voeding zat standaard in de kast.

Ik wist zelf niet dat NAS zich buiten de computer bevindt. Mijn kennis wat dat betreft is zeer beperkt.
majic schreef op zaterdag 26 mei 2007 @ 17:41:

Is je stopcontact geaard? Zitten er veel apparaten aangesloten op de groep waar op je PC zit ? (vooral wasmachines, koelkasten, wasdrogers, stofzuigers, camping-kacheltjes en andere stroomvreters).
Ik heb dit nagevraagd net en mijn stopcontact blijkt NIET geaard te zijn. Heeft er ook mee te maken dat ik in een huis woon dat dateert uit 1600 ;) Ik heb ook even de rest van de stopcontacten bekeken en volgens mij is op de hele bovenverdieping geen geaard stopcontact te vinden.

De stroomgroep waar mijn pc ook op aan is gesloten zit niet op dezelfde stroomgroep waar stroomvreters op zitten aangesloten. Die hebben hier allemaal een losse stroomgroep.
Ik zou in iedergeval - ook al zou je in principe een geaard stopcontact moeten hebben - de aarding van je kast nakijken/nameten. Heb het wel eens gezien dat alhoewel het stopcontact er fysiek uit zag dat het geaard was, dat electrisch toch echt niet zo bleek te zijn. Veel electrische apparatuur is daar gevoelig voor.
Ik ga eens kijken hoe ik dat het beste kan nameten.
En dan dus je voeding he. Welk merk, welk type? Hoeveel onderdelen heb je in je pc hangen?
Wat is de gemiddelde kamertemperatuur bij jou, en belangrijker, de gemiddelde case-temp ?
Heb je fans die je harddisken koel houden als je case-temp erg hoog is ?
Model etc heb ik hierboven vermeld. Wat hangt er nog meer in mijn PC buiten de twee harde schijven.
Dvd brander (nec)
Geluidskaart
3dkaart (ati)

Op de 3dkaart zit uiteraard ook een kleine koeler. En dan heb ik standaard cpu koeler. Niet echt veel dus.

De gemiddelde case temp. moet ik je schuldig blijven. Ik kijk zo nu en dan eens na wat de temp. is, maar om daar een gemiddelde aan te knopen is nogal moeilijk. ohja, wat me nu invalt. De computer valt met warm weer weleens uit (zegt meteen iets over de kamertemp. hier) Bij 70 graden schakelt de pc automatisch uit. Voor dat de hdd kapot ging, viel die paar keer uit (mede dankzij het warme weer de afgelopen dagen).

Ik heb geen fans die mijn hdd koel houden. Bestaan hier speciale fans voor of kan ik hiervoor standaard fans gebruiken. Of zoals eerder vermeld een fan erbij plaatsen die lucht eroverheen blaast?

Staat je computer op een oppervlak wat mee kan wiebelen, of gevoelig is voor schokken (planken oid). Stoot je met gamen regelmatig tegen het meubel waar je computerkast in staat aan ?
Als laatste - ik neem aan dat je de hardeschijven stuk voor stuk voor garantie hebt opgestuurd als ze binnen een maand defect geraakten...wat hebben de RMA's je precies opgeleverd aan informatie? m.a.w. welk onderdeel werd er steeds weer vervangen, of varieerden de klachten enorm ?
Aangezien de hdd binnen een maand kapot gingen en ik 6 maanden garantie had bij de winkel, kreeg ik daar zonder al teveel problemen een nieuwe in mijn handen gedrukt. Dus de schijven heb ik niet opgestuurd naar de fabrikant.
mae-t.net schreef op zaterdag 26 mei 2007 @ 17:42:
Gebruik RAID, bij voorkeur mirroring. Gebruik geen schijven die statistisch een hoge uitval hebben (de overname van Maxtor door Seagate heeft dit probleem wat Maxtor betreft al goeddeels verholpen, maar ik heb zelf de beste ervaringen met Hitachi). Zorg voor een redelijke airflow rond je harde schijven, hoeft niet extreem gekoeld maar kwaad kan het niet. Afhankelijk van het type schijf kan het goed zijn voor de levensduur om hem automatisch een spindown te laten doen als hij een half uur niet gebruikt wordt (kijk hiervoor in de datasheets). Consumentenschijven zijn het betrouwbaarst als ze niet 24 uur continu werken, zet je computer dus 's nachts gewoon uit.
Mijn comp. staat tegenwoordig 's nachts altijd uit.
Zoals de poster hierboven zegt: het kan ook in de stroomvoorziening zitten, maar dan nadrukkelijk NIET die buiten je PC: oneffenheden daarin worden door de voeding opgevangen, en met aarding heeft een harde schijf helemaal niks te maken. Echter indien je voeding te licht is of defect aan het raken, kan een bij belasting inzakkende spanning wel extra slijtage aan je harde schijf veroorzaken.
Ik ga ook eens even zoeken naar een programma die me meer kan vertellen wat de voeding nu allemaal doet. Misschien zijn er wel heftige afwijkingen waardoor de hdd kapot is gegaan.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-02 23:56
Als je al geen geaard stopcontact hebt is het ook niet erg zinnig om na te meten of het wel echt geaard is he... 8)7 Dat antwoord kan ik je zo al wel geven. :+

Ik zou het zekere voor het onzekere nemen en zorgen voor aarde, goede koeling voor je hardeschijven en een fatsoenlijke merkvoeding...

Wat is het merk van je case trouwens? Dat zegt ook wel iets over het merk van de meegeleverde voeding misschien... ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-01 06:01
Denk inderdaad dat we het kunnen herleiden naar :

- PC is niet geaard (kan hoop ellende opleveren, spanningsopbouw e.d.)
- Voeding van mukki-mukki-type (onstabiele stroomtoevoer, stroompieken etc)
- Veels te warme pc (als de computer uitvalt met warm weer dan is het HEEL erg warm in je bakje kan ik je garanderen).

Ik zou de computer even wegbrengen naar de dichstbijzijnde pc-boer en er flink wat fans voor de koeling in laten stoppen, en evt. een merk-voeding (Code-gen, Cooler-master, asus, chief-tec, antec, zalman ..allemaal prima, zoek de goedkoopste, minimaal 300 watt).

succes

Verwijderd

De temperatuur zegt weinig hoor, ik heb al ruim een jaar 3 x 500Gb Hitachi draaien en die zijn nu niet echt koel te noemen: de koelste is 57 graden en de warmste 62 graden.

Randaarde heel belangrijk vandaar ook dat de voeding een randaarde aansluiting heeft;)

Stroompieken in het net, brakke voeding dat komt eerder aan de orde

• stin
  • Niet online
Er staat geen merknaam op mijn case. Gewoon een standaard big tower gekocht bij de pcboer

-fatsoenlijk merk voeding kopen
-extra fans

Ik ga eens op zoek naar demerken die Majic genoemd heeft.

Op de lange termijn ga ik hier ook eens zorgen voor een geaard stopcontact.

Tot zover bedankt voor de antwoorden

Verwijderd

Van die lange termijn zou ik maar een zeer korte termijn maken als ik jou was ;)

Waarom denk je dat er een randaarde aansluiting op je PC aanwezig is?

Een tegen piekbelasting beveiligde kabel met randaarde stekkerdoos is ook geen overbodige luxe, vriend van mij had twee pc's kapot door overbelasting had ie kunnen voorkomen voor een ruime 9 eurotjes te investeren 8)7

• Kleintje81
  • Laatst online: 22-02 15:18

Kleintje81

Blaat

mae-t.net schreef op zaterdag 26 mei 2007 @ 17:42:
Consumentenschijven zijn het betrouwbaarst als ze niet 24 uur continu werken, zet je computer dus 's nachts gewoon uit.
Ik wilde even hierop reageren ;)

Naar mijn idee is het moment dat harddisks defect gaan toch meestal tijdens de start - stop cyclus.
Ik hobby nu zo'n 12 jaar met computers en met mijn Western Digitals (9 stuks) heb ik nooit problemen gehad, mijn 2 Maxtor Diamondmax 9's waren beide al vervangen. Dit zegt dus ook iets over de serie, sommige series hebben helaas hogere uitval.

Natuurlijk kan elke harddisk kapot gaan, maar ik denk dat het overdreven is om te zeggen dat betaalbare harddisks (tenzij je de grabbelton op de beurs onder betaalbaar verstaat :+ ) onbetrouwbaar zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Kleintje81 op 28-05-2007 14:19 ]

BF2 stats Systemen

Verwijderd

7 schijven in zo'n korte tijd, dat lijkt op mijn probleem van jaren terug.

Nieuw moederbord etc. computer gebouwd.

Schijf kapot (Maxtor) gelukkig had ik een image. Nieuwe schijf ook gelijk stuk, tikken.
Enfin, na 5 schijven die steeds gelijk stuk gingen vond m'n leverancier het welletjes en gaf een ander moederbord. Probleem over! Beide moederborden zelfde type Assus.

Kan dus ook.

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12:37
Naar mijn idee is het moment dat harddisks defect gaan toch meestal tijdens de start - stop cyclus.
Kan niet anders dan het hier mee eens zijn. maar misschien geldt dit niet voor de nieuwere harde schijven.

Verwijderd

( dit is mijn mening ;) :
ik had zelf altijd Maxtor harde schijven maar die gingen altijd kapot na een tijdje
nu heb ik western digital en daar heb ik geen problemen mee

maar ik zou idd aarde aansluiting aan laten leggen door elektricien ofzo

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 28 mei 2007 @ 19:17:
( dit is mijn mening ;) :
ik had zelf altijd Maxtor harde schijven maar die gingen altijd kapot na een tijdje
nu heb ik western digital en daar heb ik geen problemen mee
Er worden nog wel Seagate DiamondMax schijven gemaakt, maar afaik gaan die eruit, en wordt heel Maxtor dus verleden tijd.
Desalniettemin zou ik niet zo flamen.
maar ik zou idd aarde aansluiting aan laten leggen door elektricien ofzo
Als het alleen om een stopcontact gaat, dus gewoon wat metertjes kabel en een stopcontact, kun je dat heus zelf wel doen hoor ;)
GoT schreef op maandag 28 mei 2007 @ 19:45:
NOFI @ Maxtor fanboys,
Maar ik heb ooit een 20GB Maxtor en een 20GB WD gehad. De Maxtor doet het allang niet meer en de WD zit nog steeds in mijn PC.
Dit is dus geen Flame, maar een gebruikerservaring/mening.

Ik heb sindsdien alleen maar WD gekocht:
WD 40 GB/8MB IDE
WD 80 GB/2MB IDE (zit nu in mijn Kiss DP-508)
WD 120 GB/8MB IDE
WD 200 GB/8MB IDE (server 24/7)
WD 250 GB/8MB IDE (server 24/7)
WD 320 GB/8MB IDE (voor mijn X-box)
WD 320 GB/8MB SATA (server, redelijk nieuw)
Ze doen het nog allemaal, ik heb zelfs een download server gemaakt die 24/7 aan staat.
Kan natuurlijk toeval zijn dat ik een slechte Maxtor heb gekregen, maar ik wil alleen nog maar WD HD's in mijn PC.

@fsfikke: RAID0 aanraden... rrriiiight :N
Hoeveel % van hun harddisks heb jij? Juist ja. Weinig... Daarbij geef je zelf al aan dat het 20GB schijven waren, da's ook al weer een jaartje of 5 geleden op z'n minst.

Anyway, ik ben geen fanboy, ik ben OBJECTIEF.

[ Voor 44% gewijzigd door TheZeroorez op 28-05-2007 19:56 ]

• Saiya
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-02 20:16
Is een geaarde stopcontact nou werkelijk zo belangrijk??
Ik heb 8 jaar ofzo op m'n p2 350mhz 6.4GB HD ongeaard gewerkt zonder enig probleem, hij doet het bijna nog perfect, behalve als ik de mic aansluit komt er slecht geluid doorheen. De buitenkant van de kast stond weliswaar bijna onder stroom, je voelde het statische gewoon goed.
Daarna heb ik een pc'tje gehad p4 2.53ghz met een 80GB WD HD die eveneens 4 jaar niet geaard was, en nu op een gammel gefixte stopcontact zit aangesloten (waar die p2 350mhz) ook op zat. Als je de buitenkant van de kast voelt voel je ook wat elektriciteit. De HD maakt aardig wat geluid, beetje piepend (tijd voor n backup :P).

Ik heb nu dus eveneens m'n nieuwe pc ongeaard aangesloten, omdat er in het huis maar eentje te vinden is, en die zit heel ergens anders.

Dus zou een ongeaarde stopcontact zo belangr. zijn?

Kan het niet iets met z'n geheugen zijn? Datacorruptie ofzo.. dat leidt tot kapotte hd?
Zoveel hd's in korte tijd is niet toeval of slechte hd's lijkt me. Kzou eerder het probleem zoeken bij het systeem dat je al hebt.

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

NOFI @ Maxtor fanboys,
Maar ik heb ooit een 20GB Maxtor en een 20GB WD gehad. De Maxtor doet het allang niet meer en de WD zit nog steeds in mijn PC.

WD 40 GB/8MB IDE
WD 120 GB/8MB IDE
Ze doen het nog allemaal, ik heb zelfs een download server gemaakt die 24/7 aan staat.
Kan natuurlijk toeval zijn dat ik een slechte Maxtor heb gekregen, maar ik wil alleen nog maar WD HD's in mijn PC.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

• Xander
  • Laatst online: 22-02 23:56
GoT schreef op maandag 28 mei 2007 @ 19:45:
NOFI @ Maxtor fanboys,

WD 40 GB/8MB IDE
WD 120 GB/8MB IDE
Ik had ook eens een 20GB maxtor en een 20GB WD. De WD heeft het niet lang volgehouden, de maxtor heb ik afgelopen jaar vervangen omdat ie te klein werd als systeemschijf in mijn servertje...

Ook zomaar een persoonlijke ervaring. ;)

Persoonlijke ervaringen zeggen ook niet alles. Ook al lees je veel slechte persoonlijke ervaringen over Maxtor, Maxtor is ook gewoon een veel verkocht merk... Ik heb persoonlijk zowel negatieve ervaringen met Maxtor, WD en Seagate...

Maxtors zijn niet de stilste schijven. Maar het zou me verbazen als iemand met goede statistieken kon onderbouwen dat het onbetrouwbare schijven zijn.
Ik denk dat ie RAID1 bedoelde, gezien de context. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• stin
  • Niet online
Saiya schreef op maandag 28 mei 2007 @ 19:43:
Is een geaarde stopcontact nou werkelijk zo belangrijk??
Ik heb 8 jaar ofzo op m'n p2 350mhz 6.4GB HD ongeaard gewerkt zonder enig probleem, hij doet het bijna nog perfect, behalve als ik de mic aansluit komt er slecht geluid doorheen. De buitenkant van de kast stond weliswaar bijna onder stroom, je voelde het statische gewoon goed.
Daarna heb ik een pc'tje gehad p4 2.53ghz met een 80GB WD HD die eveneens 4 jaar niet geaard was, en nu op een gammel gefixte stopcontact zit aangesloten (waar die p2 350mhz) ook op zat. Als je de buitenkant van de kast voelt voel je ook wat elektriciteit. De HD maakt aardig wat geluid, beetje piepend (tijd voor n backup :P).

Ik heb nu dus eveneens m'n nieuwe pc ongeaard aangesloten, omdat er in het huis maar eentje te vinden is, en die zit heel ergens anders.

Dus zou een ongeaarde stopcontact zo belangr. zijn?

Kan het niet iets met z'n geheugen zijn? Datacorruptie ofzo.. dat leidt tot kapotte hd?
Zoveel hd's in korte tijd is niet toeval of slechte hd's lijkt me. Kzou eerder het probleem zoeken bij het systeem dat je al hebt.
De achterkant van de kast van mij voelt ook niet goed. Hiermee bedoel ik dat als ik hem aanraak als ik met kabels bezig ben ik ook het "schrikdraad" effect weleens krijg.

Ik moet trouwens wel nog even duidelijk vermelden dat deze hdd 1.5 jaar zonder problemen gedraaid heeft. Het kan ook zijn dat deze hdd schijf beter was dat die andere, dat kan ook. Maar dat zijn dus 8 harde schijven op niet echt een lange termijn (ca. 2.5 jaar). .

Ik had eens bij de paradigit gekeken naar een nieuwe voeding en hdd. Ze hebben niet echt veel keus wat betreft merken voeding. Vandaar dat ik dan die 430 watt wilde nemen.

Cooler Master eXtreme Power 430 Watt €45
WD 500 GB S-ATA-II U300 7200RPM 16MB €130

Over de extra koeling wilde ik nog wat vragen:
Kan ik het beste twee koelers kopen? Eentje wil ik dan verse lucht in de kast laten blazen over de hdd schijven heen en een andere die de hele lucht uit de kast blaast? of heeft dat niet veel nut?

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:32

Jimbolino

troep.com

degene die een piekstroom-beveiliging aanraadde: die dingen werken niet/nauwlijks in een ongeaard stopcontact :)

koeling is wel degelijk belangrijk voor je hdd's, sommige kunnen er iets beter tegen dan anderen (andere samenstelling ofzo) maar temperaturen rond de 70 graden is gewoon niet goed voor je hdd.
Als je daarna je pc uitzet gaat hij terug naar 20 graden, dat is 50 graden temperatuurverschil. Er zijn maar weinig electrische apparaten die daar op dagelijkse basis tegen kunnen.

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

Pagina: 1