Te weinig power zorgt voor artifacts?

Pagina: 1
Acties:
  • 191 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Quadesh
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:10
Ik heb net een nieuw systeempje samengesteld en gekocht maar nu krijg ik sinds gister artifacts.
Dit zijn m'n specs:
- ASUS M2NPV-MX
- AMD Athlon 64 X2 3800+
- 2gb ddr2 5300 kingston valueram
- aopen 300 watt voeding zat bij m'n kast toen ik em heel lang geleden kocht (H500A)
- floppy drive, dvd rw, cd rw
- usb muis, usb printer
- 2 harde schijven

Het begon toen ik WoW aan het spelen was met opeens wat vaag beeld dus d8 ff rebooten toen nog es en toen werd het alleen maar erger.
Memtest 6 uren gedraait maar kon geen fouten vinden.
Heb ook de nieuwe drivers verwijderd en de bijgeleverde drivers van 't mobo er weer op gezet.

Ik maak btw gebruik van de onboard gpu (nvidia 6150).

Kan dit probleem aan de voeding liggen? Ik heb geen andere voeding bij de hand, iig nog niet op dit moment dus kan het niet testen.

EDIT: En ook nog 2 hardeschijven

[ Voor 3% gewijzigd door Quadesh op 26-05-2007 17:12 ]

• Me_Again
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-05-2025
Lijkt mij niet dat het aan je voeding ligt. Mijn systeem draait op een Zalman 360 Watt voeding met twee hardeschijven, C2D en een X1900XTX.

• RmanX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-05 19:16

RmanX

Mario pizza!

Heb je dit probleem met meer spellen/3dmark? Download atitool en doe eens een scan op artifacts..

[ Voor 18% gewijzigd door RmanX op 26-05-2007 17:53 ]

AMD Ryzen 9 3900X | 16 GB DDR4 3200 MHz | AMD Radeon RX Vega 64 | 2 x SSD | 2 x 5400 RPM HDD | LG 16X DVD RW | LG BD | LG 27" 4K

• Quadesh
Ik heb 't ook bij urban terror. Maar de artifacts komen al bij 't beginscherm van zowel WoW als urban. En bij 3dmark2001 krijgt ik artifacts wanneer het loading scherm ervoor komt. In windows zelf heb ik helemaal geen artifacts.

ATItool heeft ook artifacts gevonden want hijs nu al 5 minuten bezig. En 't lijkt allemaal nergens na wat er in 't beeld komt. Heel veel gele strepen en vlakken ed

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-03 23:04
Het zou kunnen dat de chip te heet wordt. In dat geval kan het zijn dat het in de kast erg warm is (weinig airflow) waardoor de temperatuur te hoog oploopt of het contact tussen chip en koeler is zeer slecht.

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:04

KneoK

Not in a million lightyears

Me_Again schreef op zaterdag 26 mei 2007 @ 17:11:
Lijkt mij niet dat het aan je voeding ligt. Mijn systeem draait op een Zalman 360 Watt voeding met twee hardeschijven, C2D en een X1900XTX.
Een 360Watt Zalman voeding is natuurlijk wel iets anders dan een oude Aopen 300Watter, ik draai hier ook met een X1950Pro en X2 en 2 schijven op een 360Watt Enermax.

Maar dan nog, vastlopers of reboots zijn de symptomen van een voeding die niet voldoende kracht levert.

@thdejong >>> Klinkt gewoon als een rotte onboard VGA. Wat kutkip zegt is het eerste wat je zou kunnen controleren. Even een grote tafelfan opsnorren en op de zijkant van je open kast richten.

Sowieso verstandig om eens naar je temperaturen te kijken. Zat tooltjes voor en het lijkt me dat je BIOS ook wel het een en ander weer kan geven.

[ Voor 4% gewijzigd door KneoK op 27-05-2007 00:11 ]

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-07 10:34
KneoK schreef op zondag 27 mei 2007 @ 00:10:
[...]

Een 360Watt Zalman voeding is natuurlijk wel iets anders dan een oude Aopen 300Watter, ik draai hier ook met een X1950Pro en X2 en 2 schijven op een 360Watt Enermax.

Maar dan nog, vastlopers of reboots zijn de symptomen van een voeding die niet voldoende kracht levert.

@thdejong >>> Klinkt gewoon als een rotte onboard VGA. Wat kutkip zegt is het eerste wat je zou kunnen controleren. Even een grote tafelfan opsnorren en op de zijkant van je open kast richten.

Sowieso verstandig om eens naar je temperaturen te kijken. Zat tooltjes voor en het lijkt me dat je BIOS ook wel het een en ander weer kan geven.
Jma, maar die Aopen voedingen moet je niet onderschatten hoor, die zijn best goed nog. Ik heb zelf op een 350W een AMD 3000+ GF6600 1 GB mem en nog wat spul als cdroms etc er aan hangen en dat werkt prima. Ik heb hier ook wel meer er op gehad, tijdelijk zelfs mijn AMD 4800+ met GF7800GTX meen ik.

LinkedIn
BlackIntel

• Quadesh
Ik heb gister de chip getest met een multimeter en die was rond de 40 graden toen ie aan 't werk moest. Maar ook wanneer ik m'n comp net aan heb en een spel wil spelen heb ik al artifacts zelfde als wanneer m'n pc langer aanstaat. En er zit geen koeler op de chip. Zie: http://www.asus.com/produ...del=1169&l1=3&l2=101&l3=0
Verder zijn dit de waarden die PC Probe (asus tooltje voor bij 't mobo uitleest):
+3.3 = 3.20V
+5.0 = 4.93V
+12.0 = 11.66v
cpu = 30 graden
mobo = 30 graden

En m'n pc loopt niet echt vast of reboot. Hij geeft gewoon veel artifacts weer.
Kheb ff een print screen gemaakt van WoW.
http://bioinf.nl/~thdejong/pics/wowprobleem.PNG

• daanNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:45
Niet gewoon een videokaart-driver probleempje ? Probeer eens een andere versie...

• Quadesh
daanNL schreef op zondag 27 mei 2007 @ 11:40:
Niet gewoon een videokaart-driver probleempje ? Probeer eens een andere versie...
Ja sorry er niet bij gezet, heb ik ook al geprobeerd. Kheb de driver die is bijgeleverd er weer opgezet en die andere helemaal verwijderd, maar het probleem blijft.
Verder heb ik ook het geheugen veranderd wat de onboard mee krijgt, maar dat helpt ook niks.

Maar ligt dit probleem nu aan de voeding of toch aan m'n mobo waar de onboard gpu een beetje stuk is??

[ Voor 10% gewijzigd door Quadesh op 27-05-2007 16:31 ]

• RmanX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-05 19:16

RmanX

Mario pizza!

Als je het mij vraagt is je onboard GPU overleden.. Zeker met die artifacts, je zou nog kunnen proberen een koelertje op je chip te richten en kijken of het beter wordt. Anders kun je denk ik het best een pci-e kaartje halen. Bijvoorbeeld een 7600gt die al heel wat betere prestaties voor je kan leveren dan die onboard kaart.

/edit Bedenk me opeens dat je dit systeem nieuw hebt, dus dan wordt het moederbord terugbrengen/omruilen naar de winkel.

[ Voor 15% gewijzigd door RmanX op 28-05-2007 11:51 ]

AMD Ryzen 9 3900X | 16 GB DDR4 3200 MHz | AMD Radeon RX Vega 64 | 2 x SSD | 2 x 5400 RPM HDD | LG 16X DVD RW | LG BD | LG 27" 4K

• Quadesh
Ja dat ga ik ook doen. Kzal morgen ff bellen naar cool prices, daar heb ik em weg namelijk. Want ze zeggen als ie binnen 7 dagen stuk gaat dat je dan zo een nieuwe krijgt. Ik heb em al langer dan 7 dagen maar nog maar 5 dagen draaien, en na 2 a 3 dagen ging ie stuk. Dus ff kijken of ik dan meteen een nieuwe kan krijgen. Ik hoop het wel anders moek weer wachten totdat asus em heeft gefixed ofzo :(
Maar we zullen zien, ik meld 't wel ff wat ze er mee doen. Iedereen bedankt voor de reacties.
Pagina: 1