RAID 0 met Intel ICH7r op ASUS P5W

Pagina: 1
Acties:
  • 299 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Ghariq
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-02 22:37
Ik heb een ASUS P5W DH Deluxe, 1 WD Raptor 74GB en 2 WD RE 320 GB. Ik wilde nu graag een RAID 0 maken met de twee 320 gb schijven en mijn windows op Raptor installeren. Het liefst wil ik mijn huidige windows installatie houden en mijn raid 0 gewoon daar aan toevoegen.
Ik heb heel veel dingen gezocht op google en asus forum maar ik kan het nergens vinden. Kan iemand mij helpen? alvast dank

PS: ik heb geen floppy drive en kan dus, in geval van nieuwe windows install, niet de f6 methode gebruiken.
By the way ik ben nieuw met raid etc.

• Iet
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-08-2025

Iet

Als je nieuw bent met RAID etc, is het natuurlijk handig de sticky/faq te lezen. Heb je die gelezen? En wat lukt dan precies niet?

I use a <insert heavy config>."Dude! Solitaire must load like instantly"

• Ghariq
Het lukt mij niet om ergesn te lezen hoe je in een bestaande windows installatie een extra raid configuratie toevoegt.
Ik heb de Intel® Matrix Storage Manager geprobeerd te downloaden, maar kan ik niet installeren omdat ik niet aan de minimale eisen voldoe. Als ik doe wat er in de handleiding staat (pagina 5-32: Creating a RAID 0set (striped) (met INTEL RAID configuration)) kan ik mijn huidige windows niet meer opstarten. Hij gaat tot die windows progress bar en dan start die automatisch opnieuw.
Mijn raptor, waarop windows geinstalleerd is, is gekoppeld aan SATA 1 poort en de twee WD 320 gig schijven zijn gekoppeld aan SATA 3 en SATA 4 poorten.

Verwijderd

Bij het aanmaken van een RAID array gaat de data op de harddisks die in RAID komen, verloren. Dat staat vast ook wel in de FAQ. Of bedoel je nu wat anders?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2007 16:27 ]

• Ghariq
de 320 gig schijven zijn nieuw er staat niets op die schijven. En ik kan weer boeten als ik raid uitschakel in mijn bios.

• Mint
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10:36
Ghariq schreef op zaterdag 26 mei 2007 @ 16:11:
PS: ik heb geen floppy drive en kan dus, in geval van nieuwe windows install, niet de f6 methode gebruiken.
By the way ik ben nieuw met raid etc.
Die driver kun je wel slipstreamen :)

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Het probleem is dat jouw Windows geinstalleerd is met de IDE controller in standaard of S-ATA mode. Als je RAID0 wilt draaien moet je in je BIOS de controller in RAID mode zetten. Probleem is dan alleen dat Windows probeert op te starten en de normale driver te laden, dat werkt niet, je krijgt BSOD nummer 0x0000007E en hij reboot.

Wat je moet doen is de RAID drivers te pakken krijgen, dat gaat waarschijnlijk niet heel makkelijk ookal zouden ze ook gewoon op je mobo CD moeten zitten. Anders kan je ze uit de IAA setup halen. Dan moet je de setup.exe extracten en dan krijg je een readme waar in staat hoe dat moet.

Dan moet je in Windows forceren de RAID driver te installeren. Dit kan bij apparaatbeheer > update driver en dan handmatig de juiste driver selecteren. Daarna wil Windows rebooten en als je je mobo dan op RAID zet zou het moeten werken.
Klein min puntje, als het fout gaat kom je dus niet meer zo makkelijk in Windows.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Ghariq
Bedankt, het is nu iets duidelijker geworden. Maar dan kom ik bij het volgende: waar kan ik die drivers vandaan halen?
Ik heb de floppy maker gedownload van intel.com maar die kan ik niet uitpakken omdat ik geen floppy drive heb. en ik kan nergens anders de drivers vinden om ook maar te slipstreamen.
dus daarmee heb ik ook niet kunnen experimenteren.

Verwijderd

Edit: ik lulde onzin :)

[ Voor 91% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2007 17:03 ]

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Zoals ik zei, kan dat lastig zijn.
Ik kan nu helemaal uit gaan leggen hoe het moet, maar dit is waarschijnlijk sneller:
http://data.fsfikke.com/f6flpy32.rar
Alstu :)

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Ghariq
Hartelijk dank Fsfikke!

Verwijderd

Je kan natuurlijk ook gewoon Software RAID0 gebruiken, omdat de volume toch niet bootable hoeft te zijn.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ghariq schreef op zaterdag 26 mei 2007 @ 16:45:
Ik heb de floppy maker gedownload van intel.com maar die kan ik niet uitpakken omdat ik geen floppy drive heb. en ik kan nergens anders de drivers vinden om ook maar te slipstreamen.
Klein beetje inventiviteit kan natuurlijk ook he...
Stop een USB stick in je PC en verander de driveletter naar A: in Diskmanagement.

Hey, een a: drive :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Ghariq
Hahaha, Thnx! nog nooit over nagedacht. Net geprobeerd, maar heelas niet gelukt.
Wel erg inventief!

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
De methode die ik gebruik is:

http://www.nliteos.com/ voor windows xp
http://www.vlite.net/ voor vista

Hiermee kun je eenvoudig gewoon je raid drivers in je windows installatie intergreren. En andere drivers.
Zo doe ik dat dus voor zowel mijn raid controller (raid en ahci) als mijn netwerkadapter.
Hoef je dus geen F6 te drukken, en kun je gewoon installeren.
Je kunt nog hele andere dingen automatiseren ook, zodat je geen productkey enzo in hoeft te voeren en achterover kan leunen.

Nu heb je bij intel vaak kant en klare diskettes staan die je moet downloaden, met zo'n exe, daar gebruik ik een virtuele floppy drive voor:
http://chitchat.at.infoseek.co.jp/vmware/vfd.html#download
Pagina: 1