[USB] Computer reboot na insteken van externe hardeschijf

Pagina: 1
Acties:
  • 330 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• The Conman
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-05 10:57
De PC gaat opeens rebooten wanneer ik een externe USB2.0 hardeschijf in steek.

Moederbord: MSI 648Max (SiS 648 chipset)
Processor: Intel P4 2.4 533 512K
Zit een 2-port Adaptec USB2.0 I/O PCI kaart in en daar wordt de hardeschijf op aangesloten.

Dit probleem komt alleen voor als ik hem in een van de 2 porten in de adaptec kaart stop.
Als ik hem in een port op het moederbord steek (USB1.1) dan doet die het gewoon prima.

Het is een goedkoop USB2.0 2.5" HD enclosure (merkloos) met een Hitachi 100GB, 5400RPM, 2.5' hardeschijf inside. De USB kabel heeft aan de ene kant 2 stekkers voor extra stroom.

Zelf denk ik dat het komt omdat het ding niet genoeg stroom heeft. Maar het gebeurd ook als ik beide USB stekkers erin stop aan de PC kant.

De PC gaat direct reboot (naar POST) wanneer ik die hardeschijf in steek.
Andere devices zoals een card reader, printer, datakabel van mobiele telefoon, etc... dan doet ie het gewoon prima. Aan die adaptec kaart kan het denk ik ook niet liggen.

Weet iemand hier een oplossing?

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-05 08:17
Zie je toevallig een blauwe flits voordat je computer reboot? Ik ga er maar even van uit dat je Windows XP hebt. Voer dit is uit:

-Rechtermuisknop op Deze computer
-Eigenschappen
-Tab Geavanceerd
-Onder kopje "opstart- en herstartinstellingen" op instellingen klikken
-"De computer automatisch opnieuw opstarten" uitschakelen
- tig keer OK en sluiten.

Hang dan je externe drive er nog is aan. Als het een driverprobleem is, krijg je nu een blauw scherm waarin een hoop gebrabbel staat. In dat geval hebben we de belangrijkste punten van het gebrabbel nodig ;)

Reboot ie toch, dan is het geen driverprobleem. (Hardware probleem dus, hoogstwaarschijnlijk). Het stroom verhaal zou idd kunnen, maar op zich is een USB poort daarop gebouwd. Die hoort een apperaat uit te schakelen en een fout door te geven aan het OS. Probeer de stekkers is te verdelen over diverse USB kaarten. (Dus je moederbord en je adaptec). Wat ook nog zou kunnen is dat je voeding het gewoon niet aankan. Probeer je hdd is aan een externe (powered!) hub te hangen. Of haal alle andere randapperatuur los om stroom te besparen.

• The Conman
Nijn schreef op zaterdag 26 mei 2007 @ 15:16:
Zie je toevallig een blauwe flits voordat je computer reboot? Ik ga er maar even van uit dat je Windows XP hebt. Voer dit is uit:

-Rechtermuisknop op Deze computer
-Eigenschappen
-Tab Geavanceerd
-Onder kopje "opstart- en herstartinstellingen" op instellingen klikken
-"De computer automatisch opnieuw opstarten" uitschakelen
- tig keer OK en sluiten.

Hang dan je externe drive er nog is aan. Als het een driverprobleem is, krijg je nu een blauw scherm waarin een hoop gebrabbel staat. In dat geval hebben we de belangrijkste punten van het gebrabbel nodig ;)

Reboot ie toch, dan is het geen driverprobleem. (Hardware probleem dus, hoogstwaarschijnlijk). Het stroom verhaal zou idd kunnen, maar op zich is een USB poort daarop gebouwd. Die hoort een apperaat uit te schakelen en een fout door te geven aan het OS. Probeer de stekkers is te verdelen over diverse USB kaarten. (Dus je moederbord en je adaptec). Wat ook nog zou kunnen is dat je voeding het gewoon niet aankan. Probeer je hdd is aan een externe (powered!) hub te hangen. Of haal alle andere randapperatuur los om stroom te besparen.
Yep, gebruik XP. Dit probleem komt zowel in XP Pro als in XP MCE voor (beide met SP2).

Ik zal het vanavond thuis eens kijken of er een blauwe flits voorbij komt. Maar volgens mij niet. Want hij reboot al voordat ik USB stekker er helemaal in heb, bij wijze van spreken.

Heb al geprobeerd met verschillende combinaties van USB poorten met geen resultaten. Toch wil die rebooten.

Aan de voeding moet het niet liggen. 400W zalman. Er zit nu maar 1 vaste HD in. Vroeger zaten hier 8 in (fileserver) en trok 400W nog prima. Denk niet dat 1 2.5" HD meer stroom verbruikt dan 7 3.5" hehe.

Ik zal eens proberen alles van USB los te koppelen en opnieuw te proberen ook. Mocht het niet lukken. Dan zit er maar niks op om (tijdelijk) die HD aan te sluiten op USB1.1 (wel heel erg traag).

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

The Conman schreef op zaterdag 26 mei 2007 @ 15:09:
[...]
Zelf denk ik dat het komt omdat het ding niet genoeg stroom heeft. Maar het gebeurd ook als ik beide USB stekkers erin stop aan de PC kant.
Zelf denk ik ook die kant op.

Belangrijke vraag:
Heb je alleen geprobeerd met *beide* stekkers in de USB 2.0 kaart, of heb je ook geprobeerd om eerst de 'power' connector (de tweede, vanaf de HDD gezien) in een van de mobosockets te steken en dan de 'data' connector in de kaart?

Zo nee, probeer dat laatste eens. Als dat wel goed gaat is het wel degelijk een power issue, namelijk dat de PCI kaart de (relatief hoge) vereiste stroom kan leveren voor de HDD. Gaat dat niet goed, dan is het iets anders...

Oslik blyat! Oslik!

• The Conman
Ik heb die "Automatic Reboot" ding uitgezet. Na het insteken van de schijf gaat die toch gewoon weer rebooten. Geen blauwe dingen te zien, gewoon letterlijk direct reboot.

Ook geprobeerd beide in de enige 2 USB2.0 porten geprobeerd. Als ik de extra-stroom-usb-connector aansluit gebeurd er niks (was te verwachten). Plug is de data plug erin... *poef* reboot.
Eerste stroom in een USB1.1 daarna data in USB2.0 is ook zelfde resultaat.

Vind het best wel gek. Nu stop ik mijn mp3 speler erin, ook via de USB2.0 port van adaptec. Die doet het gewoon. Daar zit wel een 1.8" HD in.

Aan te weinig stroom ligt het niet denk ik.

Kan het aan de enclosure liggen? Maar die doet het prima op mijn andere pc's. Het is alleen bij die ene waar die het net niet doet.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Heb dit ook gehad, dacht dat het aan een defecte externe hdd behuizing lag. Uiteindelijk achtergekomen wat het was bij het vervangen van de voedingsfan: een bolle condensator in de voeding.

In mijn geval zakte de voeding gewoon in waardoor het systeem een reboot kreeg.

• The Conman
Ik even met 2 andere voedingen getest (een China 300W voeding die nog geen 100gram weegt en een Zalman 460W).

Met beide zelfde effect. Na insteken gelijk reboot.

Ook heb ik geprobeerd de on-board USB controller uit te schakelen in het BIOS.
Maar dat hielp ook niet.

Verwijderd

en als je het in een andere pc steekt krijg je het dan ook?
want het zou wel eens aan de behuizing van de 2,5" kunnen liggen...

[Edit]
En als je een ander usb2.0 kaartje gebruikt? Heb je dan hetzelfde voor?

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2007 16:44 ]

• The Conman
nope, het is alleen die pc, bij andere pc's doet ie het prima!

Verwijderd

The Conman schreef op zondag 27 mei 2007 @ 01:31:
Ook geprobeerd beide in de enige 2 USB2.0 porten geprobeerd. Als ik de extra-stroom-usb-connector aansluit gebeurd er niks (was te verwachten). Plug is de data plug erin... *poef* reboot.
Als je eerst de stroom-usb-connector insteekt, spint de hd dan op? Of poogt hij pas op te spinnen (krijgt waarschijnlijk de kans niet toe) wanneer je ook nog de data-usb connector insteekt?

Het slot waar het adaptec kaartje insteekt,is dat vlak onder het slot waar de grafische kaart zit, of zijn er sloten in de buurt van het adaptec kaartje, waar ook andere kaartjes inzitten?
The Conman schreef op zondag 27 mei 2007 @ 01:31:
En omgekeerd? Dus eerst stroom in USB2.0 -> uitval? spint hd op? dan data bij inpluggen in de USB van mobo -> uitval? spint hd op?

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2007 17:53 ]

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-05 15:47

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Waarom denk ik aan sluiting? Doen andere USB apparaten het wel goed?

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• peke
  • Laatst online: 30-04 17:16
Heb je de usb frequentie aangepast om je muis te tweaken?

Ik heb last van reboots bij het uittrekken van een memorystick, mijn usb frequentie loopt op 1KHz ipv 100Hz. Lekker voor de muis maar niet zo lekker voor de rest. :P
Ik zou maar eens naar 500Hz moeten en kijken of ik het daar ook nog heb.

• The Conman
Verwijderd schreef op maandag 28 mei 2007 @ 17:31:
[...]

Als je eerst de stroom-usb-connector insteekt, spint de hd dan op? Of poogt hij pas op te spinnen (krijgt waarschijnlijk de kans niet toe) wanneer je ook nog de data-usb connector insteekt?

Het slot waar het adaptec kaartje insteekt,is dat vlak onder het slot waar de grafische kaart zit, of zijn er sloten in de buurt van het adaptec kaartje, waar ook andere kaartjes inzitten?

[...]

En omgekeerd? Dus eerst stroom in USB2.0 -> uitval? spint hd op? dan data bij inpluggen in de USB van mobo -> uitval? spint hd op?
Eerst power-usb in USB2.0 = HD doet niks. Daarna data-usb erin = reboot.

De adaptec kaartje zit onder de PCI slot waar een Intel PRO/1000 GT NIC zit. In het 4e slot van boven om precies te zijn. Ik ga morgen eens proberen andere sloten te gebruiken en ook andere PCI kaarten te verwijderen.
Ze zitten nu zo: AGP GeForce 4 MX440, PCI leeg, PCI leeg, PCI Intel PRO/1000 GT, PCI Adaptec USB2.0, PCI leeg. Die eerste PCI slot, onder de AGP, kan ik niet gebruiken, er zit een grote zalman heatsink/pipe cooler op.

En bij omgekeerd is ook, power-usb erin = niks en daarna data-usb erin = reboot. Hij reboot alleen niet als de data-usb in een port op de USB1.1 (op mobo) zit.
cybersteef schreef op maandag 28 mei 2007 @ 17:37:
Waarom denk ik aan sluiting? Doen andere USB apparaten het wel goed?
Andere USB apparaten doen het prima. Op dit moment hangt er alleen een card reader op een van de USB2.0 poorten. Op de USB1.1 poorten zit een webcam en muis.
peke schreef op maandag 28 mei 2007 @ 17:41:
Heb je de usb frequentie aangepast om je muis te tweaken?

Ik heb last van reboots bij het uittrekken van een memorystick, mijn usb frequentie loopt op 1KHz ipv 100Hz. Lekker voor de muis maar niet zo lekker voor de rest. :P
Ik zou maar eens naar 500Hz moeten en kijken of ik het daar ook nog heb.
Niet dat ik weet, waar zie ik wat de frequentie is momenteel? Muis zit trouwens op een van de USB1.1 poorten op het moederbord, is toch apart van die kaart?

[ Voor 25% gewijzigd door The Conman op 29-05-2007 03:13 ]

• peke
  • Laatst online: 30-04 17:16
Met USBMouseRateSwitcher ofzo is het aan te passen.

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Wat doet je PC na de reboot, met die harde schijf er nog steeds in?

[ Voor 9% gewijzigd door mieJas op 29-05-2007 09:39 ]

Yes, but no.

• The Conman
mieJas schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 09:39:
Wat doet je PC na de reboot, met die harde schijf er nog steeds in?
Dan start die gewoon Windows en zodra die bij het inlog scherm komt, reboot die weer vanzelf.

Verwijderd

The Conman schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 14:34:
[...]

Dan start die gewoon Windows en zodra die bij het inlog scherm komt, reboot die weer vanzelf.
Draait de harde schijf dan wel, voordat hij automatisch reboot? Dat zou namelijk een powerprobleem uitsluiten, en dan is het wsl iets softwarematig.
Je kan bijvoorbeeld ook testen door te booten op een knoppix-cd of iets dergelijks en zien of de zaak daarmee wel goed werkt. Indien zo is er gewoon een probleem met windows.
Probeer alsnog ook zonder de netwerk kaart in de pc, dus zodanig dat de USB2 kaart volledig vrij is van "buren".
Pagina: 1