Toon posts:

Koeler CPU niet constante RPM

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Om bij het begin te beginnen:
Ik had een standaard Intel P4 S775 CPU koeler. Maar omdat deze niet goed koelde heb ik een andere aangeschaft. De CPU Temp liep soms op tot 73 graden waardoor mijn systeem uitschakelde.

Nu heb ik de volgende koeler aangeschaft:
http://www.spirecoolers.c...cpu_detail.asp?ProdID=244

Maar deze koeler heeft niet een constante RPM. Zodra ik in de BIOS voor de CPU Speed fan Kijk heb ik de volgende opties:
AUTO
VOLTAGE
PWM
Maar bij geen van alle gaat de koeler een constante snelheid draaien. Is hier een mogelijkheid voor om dit wel voor elkaar te krijgen?

En ja ik heb gezocht voordat ik deze vraag hier stelde :D

• DnnSke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:21
Hoever wijkt het dan van elkaar af, en op hoeveel rpm draait de fan?
In speedfan en bios verandert de rpm van m'n fans ook licht, ook als ik geen CnQ aanheb en ze op vaste waarde zet. Die kleine schommeling zal vrnl aan een grenswaarde van het uitlezen liggen lijkt mij.

Bij lage rpm doen de uitlees-progjes en ook de bios nog wel eens raar en schommelen steviger ( onder 900rpm meestal)

Verwijderd

Topicstarter
De CPU Fan draait nu op een snelheid van 1638 RPM en cd cpu is nu 64 graden. De eerste meting volgens speedfan draaide hij op 1136 RPM. Volgens de website moet de cpu fan zo`n 2700 rpm kunnen draaien.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:43
Dat komt omdat ie de snelheid aanpast aan de temperatuur: zowel auto als voltage als pwm (auto is 1 van deze laatste 2 methodes) zorgen daarvoor. Je moet dus zorgen dat je deze opties niet kunt kiezen door bijv. een optie als Silent Fan of Q-Fan of iets dergelijks uit te zetten (zal waarschijnlijk er net boven staan, is mijn verwachting). We weten niet wat voor moederbord je hebt dus de naam van deze instelling kan wat anders zijn, maar zoek het in deze richting.

Verwijderd

Topicstarter
De naam van de instelling was:
CPU Smart FAN Control deze heb ik nu gedisabled. En de koeler heeft nu volgens speedfan een RPM van 2596, constant. Ik denk dat ik deze optie dus nodig had. _/-\o_

mijn mobo:
http://www.giga-byte.nl/P...roductName=GA-8I848P775-G

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2007 16:25 ]