Deeltijd master? Buitenland studeren? Na HBO deeltijd

Pagina: 1
Acties:
  • 3.594 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BikkelZ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-02 08:50
Ik moet als alles goed gaat nog een jaar HBO doen en dan heb ik een bachelor HI via deeltijd. Aan de ene kant ben ik wel heel even klaar met twee avonden in de week les + thuis werken + 40 u/pw bij een baas, maar aan de andere kant vond ik het wel heel erg leuk om wat te leren.

Ik zou daarom nog een master willen halen hier na, liefst WO (ik ben misschien wel meer een theoreticus). Maar ik stuit op een paar hele praktische bezwaren:

- Ik ben nu 28, volgend jaar 29 en stufi en dat soort cadeautjes die houden gewoon op bij je 30e.
- Hier in Eindhoven kan ik volgens mij bij de TU/E geen deeltijd volgen op dat gebied
- Dat zou betekenen dat ik het in Tilburg of Utrecht moet gaan doen, wat nog meer tijd opslorpt dan het nu al doet
- Mijn wiskunde na mijn 18e (HAVO) niet meer bijgewerkt is
- In het buitenland studeren ook erg lastig wordt (in het kader van: als je dan toch niet in Eindhoven kunt studeren, waarom het dan niet gelijk goed doen)

Natuurlijk kan ik met een afgeronde HBO HI via mijn toekomstige bazen wel het een en ander aan cursussen krijgen, maar dat zal allemaal heel specifiek en bedrijfsgericht zijn, zoiets overkoepelends als een WO master dat krijg je nergens.

Wie heeft er ervaring mee om dit soort dingen nog op latere leeftijd te gaan ondernemen?

[ Voor 3% gewijzigd door BikkelZ op 26-05-2007 14:54 ]

iOS developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:15

defiant

Moderator General Chat
BikkelZ schreef op zaterdag 26 mei 2007 @ 14:54:
Ik zou daarom nog een master willen halen hier na, liefst WO (ik ben misschien wel meer een theoreticus).
Hou er rekening mee dat de richting Bachelor HBO -> MSc niet direct mogelijk is. Universiteiten vragen meestal eerst een toelatingstest waarna een schakelprogramma wordt samengesteld. Dit schakelprogramma kan oplopen tot 1 jaar extra (full time) studie.
- Ik ben nu 28, volgend jaar 29 en stufi en dat soort cadeautjes die houden gewoon op bij je 30e.
Een goede werkgever zal zeker bereid zijn (een deel van) de kosten voor zijn rekening te nemen.
- Hier in Eindhoven kan ik volgens mij bij de TU/E geen deeltijd volgen op dat gebied
Deeltijd MSc is nog niet zo wijdverspreid sowieso, maar ik schat dat dat in de toekomst wel gaat veranderen, aangezien er steeds meer nadruk wordt gelegd op 'een leven lang studeren'.
Wie heeft er ervaring mee om dit soort dingen nog op latere leeftijd te gaan ondernemen?
Ik zie het wel vaker in mijn omgeving, en het enige wat echt belangrijk (ook al klinkt het clichematig) is motivatie. Daarnaast moet het sowieso prive uitkunnen qua tijd.

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BikkelZ
defiant schreef op zaterdag 26 mei 2007 @ 18:15:Hou er rekening mee dat de richting Bachelor HBO -> MSc niet direct mogelijk is. Universiteiten vragen meestal eerst een toelatingstest waarna een schakelprogramma wordt samengesteld. Dit schakelprogramma kan oplopen tot 1 jaar extra (full time) studie. [/b]
Ja ik geloof dat het uitvalpercentage over de 75% heen gaat als ze dat niet doen. Met name de Wiskunde in combinatie met een hoog tempo schijnt een probleem te zijn voor de meeste HBO-verlaters.
defiant schreef op zaterdag 26 mei 2007 @ 18:15:Deeltijd MSc is nog niet zo wijdverspreid sowieso, maar ik schat dat dat in de toekomst wel gaat veranderen, aangezien er steeds meer nadruk wordt gelegd op 'een leven lang studeren'.
Tja veel mensen willen meteen geld verdienen met een bachelor en dan later de rest er bij halen. Een bachelor levert ook al een heel erg prettig salaris op vaak.
defiant schreef op zaterdag 26 mei 2007 @ 18:15:Ik zie het wel vaker in mijn omgeving, en het enige wat echt belangrijk (ook al klinkt het clichematig) is motivatie. Daarnaast moet het sowieso prive uitkunnen qua tijd.
Ja zelf zat ik te denken om in ieder geval een jaar even er tussenuit te piepen om weer even op te laden, muziek te maken, huisje te kopen, lange vakantie, etcetera voordat ik me in nog een paar jaar studie gooi.

Hoe lang denk je inclusief schakelprogramma dat een WO-master gaat duren in deeltijd? Ik heb er nog niet zo'n duidelijk overzicht op.

iOS developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant

defiant

Moderator General Chat
BikkelZ schreef op zaterdag 26 mei 2007 @ 21:11:
Hoe lang denk je inclusief schakelprogramma dat een WO-master gaat duren in deeltijd? Ik heb er nog niet zo'n duidelijk overzicht op.
Ik weet bijvoorbeeld van de UvA (de UvA biedt aardig wat deeltijd studies aan, daarom het voorbeeld) dat ze geen schakelprogramma in deeltijd aanbieden. Maar je kijkt aan tegen maximale studieduur van 2 jaar, bij een 1 jarige master+schakelprogramma uitgedrukt in full time. In deeltijd is een master 2 jaar voor 60 ECTS.

Ik denk dat het lastigste het schakelprogramma zal zijn, aangezien dit toch vaak BSc vakken zullen zijn die niet in een deeltijd programma vallen, en dus op onregelmatige tijden zullen worden gegeven.

Het zou dus zo kunnen zijn dat je grofweg maximaal fulltime zo'n 9 a 10 maanden kwijt bent voor het schakelprogramma, alvorens je kan beginnen aan de master.

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Ik ben op mijn 28e aan een fulltime master begonnen. Toen werkte ik al bijna twee jaar, nadat ik was gestopt met m'n opleiding aan de UvA. Ik had alle vakken tot en met het tweede doctoraaljaar al gehaald. Tijdens die twee jaar had ik ook al een appartement gekocht.

Om weer een jaar te gaan studeren zonder studiefinanciering heb ik een parttime baan genomen voor 12 uur in de week en een krediet van 10.000 euro genomen. Veel studiekosten kon ik afgelopen jaar weer als aftrekposten bij de belasting opgeven.

Het was even wennen om zo'n grote stap terug te doen in inkomen, maar uiteindelijk ben ik blij dat ik het heb gedaan. Doordat ik gewoon fulltime studeerde (een afstudeerstage + scriptie) was timemanagement vrijwel niet nodig, wat bij een deeltijdstudie in combinatie met een baan volgens mij een stuk lastiger is.

Voordeel was dat ik er binnen een jaar vanaf was en een master-/doctoraaldiploma in ontvangst kon nemen. Maar ik had daarvoor dus nog geen hbo-diploma in tegenstelling tot de topicstarter. En omdat ik niet in het BaMa-stelsel had gestudeerd, was het verkrijgen van een bachelorverklaring ook niet mogelijk.

[edit]
Let er wel op dat bij veel onderwijsinstellingen in het hoger onderwijs het collegegeld na je dertigste hoger wordt.

[ Voor 5% gewijzigd door Canaria op 26-05-2007 21:57 ]

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 210014

*knip*

[ Voor 98% gewijzigd door Anoniem: 210014 op 27-01-2010 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BikkelZ
Ik zag op school een advertentie hangen over half werkend half studerend je Master halen op een Uni in Londen. Dat klonk wel erg goed moet ik zeggen! Het is alleen wel een behoorlijke stap terug qua salaris, maar internationale ervaring ontsluit wel weer een boel interessante jobs.

iOS developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 210014

*knip*

[ Voor 95% gewijzigd door Anoniem: 210014 op 27-01-2010 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BikkelZ
Anoniem: 210014 schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 09:10:
In Londen is het leven ontzettend duur. Daar zou ik niet zo snel willen wonen / studeren. Dan heb je op het einde van je studie een flinke schuld die in de tienduizenden EUR loopt.
Ja dat klopt wel. Maar op zich, dit soort dingen kunnen waarschijnlijk in heel veel plaatsen.

iOS developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matango
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15-05-2023
Ik heb in 2003 mijn HBO informatica afgerond en daarna begonnen aan de studie bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit. Na twee jaar (90 ECTS) schakelprogramma ben ik nu na twee jaar master (1 jaar vakken, 8 maanden scriptie, 4 maanden stage in het buitenland) bijna klaar met de scriptie en heb ik de master informatiemanagement afgerond.

Ik moet je aanraden goed te informeren hoe lang een schakelprogramma zal duren. In mijn geval moest ik voor een MBA dus eerst de helft van de bachelor nog even overdoen. Ga je een informatica-achtige studie doen dan zal dit veel minder tijd kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BikkelZ
Ik zie een paar op zich redelijk interessante masters:

http://www.tiasnimbas.edu...&programmId=15&section=27
http://www.millian.nl/pro...country=&p=prof+Opleiding

Maar die kosten respectievelijk 24000 en 18000 euro :/
Matango schreef op dinsdag 05 juni 2007 @ 22:12:
Ik moet je aanraden goed te informeren hoe lang een schakelprogramma zal duren. In mijn geval moest ik voor een MBA dus eerst de helft van de bachelor nog even overdoen. Ga je een informatica-achtige studie doen dan zal dit veel minder tijd kosten.
Ik denk dat ik wel een studie ga volgen met een redelijk groot informatica gedeelte, maar voor een gedeelte ook niet, want ik ben niet van plan code te blijven kloppen.

[ Voor 47% gewijzigd door BikkelZ op 05-06-2007 23:46 ]

iOS developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17-05 19:52

Edmin

Crew Council

get on my horse!

mega kick!

Ik ben er g benieuwd wat TS inmiddels voor keuze heeft gemaakt. Zelf ben ik op het moment bezig me te orienteren op een masteropleiding. Korte achtergrond:

- 30 jaar ( :w stufi!)
- huiseigenaar
- vader 2 kids
- opleiding bedrijfskunde die tussen het oude HBO en WO in zweeft (faculteit heeft pas recent de BSc status verworven)

Ik kom er inderdaad achter dat er maar weinig deeltijd masteropleidingen te vinden zijn. 'Een leven lang leren' lijkt me een behoorlijk loze kreet op die manier. Op het moment zie ik de grootste kans op de UvA, waar ze in mijn richting nog een MSc. Business studies aanbieden waar een normaal prijskaartje aan hangt. Mijn andere opties waren een aantal MBA's, maar die zijn onbetaalbaar. Zelfs met de beurs die ik voor Nyenrode kreeg, was de overige €30.000 niet op te brengen.

Nog meer mensen met ervaring in het volgen van een WO studie in deeltijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BikkelZ
Ik heb het gigantisch druk met afstuderen en moet even helemaal niet meer aan meer school meer denken. Komt misschien nog wel als ik komend jaar vrij ben.

iOS developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3M1
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14-05 03:53
Matango schreef op dinsdag 05 juni 2007 @ 22:12:
Ik heb in 2003 mijn HBO informatica afgerond en daarna begonnen aan de studie bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit. Na twee jaar (90 ECTS) schakelprogramma ben ik nu na twee jaar master (1 jaar vakken, 8 maanden scriptie, 4 maanden stage in het buitenland) bijna klaar met de scriptie en heb ik de master informatiemanagement afgerond.

Volgens mij: Erasmus Bedrijfskunde is M.Sc. en geen MBA, tenzij je aan de RSM Business school van Erasmus een MBA/OneMBA/EMBA hebt gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant

defiant

Moderator General Chat
Edmin schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 15:19:
Nog meer mensen met ervaring in het volgen van een WO studie in deeltijd?
Ik zou in ieder geval je blik ook op voltijds masters richten, afhankelijk van de aard van de studie is het aantal noodzakelijke contacturen per week meestal niet echt hoog en zit er vaak een hoog gehalte aan zelfstudie in. Met een beetje flexibiliteit van de werkgever kan je het qua contacturen denk ik zonder problemen volgen, de benodigde tijd voor zelfstudie is denk ik het grootste probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Het probleem zit hem dan niet in het aantal contacturen, maar in de mate waarin het verspreid over de week zit, ben ik bang. Op zich ben ik vrij flexibel vwb werk, aangezien ik nog aanspraak kan maken op studieverlof en zelfs ouderschapsverlof. Ik ben alleen bang dat het drie contactmomenten doordeweeks niet zal gaan passen. Hier in Breda staat immers geen universiteit, dus er zal ook gereisd moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Is het mischien een idee om eens bij software engineering @ uva te kijken?
Goede (doch zware) master, ik doe hem voltijd (na hbo, zonder een schakeljaar kan evt).
En er is ook voltijd te krijgen :).

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant

defiant

Moderator General Chat
Edmin schreef op zondag 01 maart 2009 @ 22:41:
Het probleem zit hem dan niet in het aantal contacturen, maar in de mate waarin het verspreid over de week zit, ben ik bang. Op zich ben ik vrij flexibel vwb werk, aangezien ik nog aanspraak kan maken op studieverlof en zelfs ouderschapsverlof. Ik ben alleen bang dat het drie contactmomenten doordeweeks niet zal gaan passen. Hier in Breda staat immers geen universiteit, dus er zal ook gereisd moeten worden.
Het ligt eraan in welk tempo je het wilt gaan doen, maar de meeste vakken beperken zich tot meestal 1 a 2 contactmomenten per week, je zou eens naar de roosters van bijvoorbeeld de UvT kunnen kijken hoe ze de indeling hebben gemaakt. De meeste Business gerelateerde masters zijn 1 jaar voltijd (exclusief eventuele pre-master), met meestal 30 tot 35 ECTS aan vakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Mja, als je het zo stelt... dan is het interessant om mijn ogen daar niet op voorhand voor te sluiten.

Boudewijn, software engineering? Dat sluit vast niet aan bij bedrijfskunde, of wel?
Pagina: 1