[OS X 10.4.8] Laatste tijd erg onstabiel.

Pagina: 1
Acties:
  • 138 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Gabliboeba
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 31-01 14:05
Ik heb de laatste tijd nogal wat problemen met m'n MacBook. OS X is erg onstabiel.
Het begon pas echt op te vallen sinds in m'n LaCie Porsche FireWire HD heb aangesloten. Ook hiermee heb ik wat problemen. Al een keer of 2 is de finder compleet vastgelopen. Zelfs een force quit hielp niet. Ook wordt de HD niet herkent wanneer ik hem aandoe en de firewire kabel aansluit. Ik moet vervolgens eerst de kabel er opnieuw indoen voordat 'ie wordt herkent.

Afgezien van een regelmatig vastlopende finder heb ik nog een aantal problemen. 1 keer is me overkomen dat OS X echt sloom als de pest was (ondanks 2gb). Programma's vanuit de finder tonen duurde een hele tijd, Dashboard opstarten idem dito. Opnieuw opstarten was de enige oplossing.

Vandaag alweer een probleem wat al een paar maal is overkomen: een Dock dat amper meer reageert. Toon/verberg automatisch werkt niet meer, vergroting werkt niet meer. Programma's starten werkt nog wel gewoon.

Wat kan hiervan de oorzaak zijn? En complete re-install heb ik niet echt trek in, wat zijn andere dingen die ik zou kunnen proberen?

• Vieze
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-11-2021
Hmm, die instabiliteit herken ik wel. Heb er ook geen idee van waar die vandaan komt, maar ik heb het op mijn MacBook ook. M'n G5 en MacMini hebben nergens last van.

Check in elk geval je filesystem en de rechten (met de Disk Utility). Verder kun je de dock en finder voorkeuren eens proberen weg te gooien.

Verder is het mij zonneklaar dat er 'iets' is met sommige MacBooks. Gebruik je de afstandbediening wel eens? Ik heb meer dan eens de daarmee gerelateerde daemon zien hangen (in Activity Monitor)

Verwijderd

mischien updaten naar os x 10.4.9 (blauwe appeltje, links boven, -> software update)

Verwijderd

Je kunt in ieder geval proberen een tijdje je firewire harddisk niet te gebruiken, m'n iMac wil ook nog wel eens helemaal blokkeren en als ik dan m'n externe firewire harddisk loskoppel doet 'ie het ineens weer.

• Gabliboeba
Ik heb net ook maar even een uitgebreide hardwaretest gedaan. Die geeft aan dat er geen problemen zijn. Is hiermee ook uitgesloten dat het ligt aan het geheugen?

Ook heb ik in Schijfhulpprogramma even de volumebevoegdheden gecontroleerd. Daar zijn ook een aantal dingen veranderd.

En een complete re-install zou ik ook nog wel willen overwegen. Echter heb ik wel 30 gig aan bestanden op m'n externe HD staan, en ik heb geen partitie gemaakt. Kan ik nu nog wel een backup maken zonder dat je huidige bestanden gewist worden?
Bestanden die ik wil bewaren: Safari instellingen, Transmission torrents e.d., Mail instellingen en mails enz enz.

[ Voor 66% gewijzigd door Gabliboeba op 26-05-2007 14:13 ]

• mr.inno
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 03-02 13:00
Volgens mij is het geewon een intel kwestie. Mijn macbook loopt ook veel vaker vast dan zou moeten. en met vaker bedoel ik dat ie elke 2 weken wel een dag met vastloop acties heeft.

inno

Verwijderd

Ik heb nog nooit problemen gehad met mijn macbook, en ik heb ook een externe schijf.

De oorzaak ligt meestal aan die tooltjes om je mac te cleanen, zoals IceClean, MacDust

Het enigste programma dat je kan vertrouwen is Onyx

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 26 mei 2007 @ 14:17:
Ik heb nog nooit problemen gehad met mijn macbook, en ik heb ook een externe schijf.

De oorzaak ligt meestal aan die tooltjes om je mac te cleanen, zoals IceClean, MacDust

Het enigste programma dat je kan vertrouwen is Onyx
Die tools gewoon helemaal niet gebruiken is ook een oplossing ;)

Ontopic:
Waarom draai je nog 10.4.8? Heb je daar een reden voor?

• Vieze
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-11-2021
Is hiermee ook uitgesloten dat het ligt aan het geheugen?
Helaas niet, echter: http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/17156

Je moet er wel voor met terminal kunnen/durven werken.

[ Voor 6% gewijzigd door Vieze op 26-05-2007 15:07 ]

• Gabliboeba
Nou. Nu heb ik dus echt een probleem. Mij werd gevraagd waarom ik nog niet geupdate had naar 10.4.9. Tja, weet ik eigenlijk niet. Doen maar dan. Vlak voor het einde van het updaten kwam een foutmelding: de update kan niet worden voltooid omdat er zich een onverwachte fout heeft voorgedaan. Ok dan maar. Herstarten of Uitzetten? Herstarten maar. Wachten....wachten...
Nu, 10 minuten later hangt íe nog steeds bij het witte scherm met een appeltje in het midden. Ik kom dus helemaal niet meer in het systeem!

Wat kan ik nu nog doen? Ik vrees toch echt dat er iets goed mis is...

edit. Lekker dan. Ik proberen de MacBook op te starten met c-toest ingedrukt. Echter wordt er gelijk begonnen met hetopnieuw installeren van OS X. Zeg maar dag tegen alle bestanden. G*dverdomme!

[ Voor 14% gewijzigd door Gabliboeba op 26-05-2007 15:19 ]

• Gabliboeba
Ok, Yes! Denk ik...
Wat er nu precies is gebeurd weet ik niet. Tijdens de schone installatie heb ik aangegeven dat bestaande bestanden bewaard gebleven moeten worden. Ofzoiets.
Installatie was voltooid, tot mijn verbazing zie ik dat bijna alles is zoals het was. Alle programma's en instellingen zijn behouden. Alle icons enzo zijn echter wel weer hersteld naar het origineel.

Wat ik nu wil is eigenlijk wel weer een schone installatie om te kijken of alle probleme hiermee opgelost zijn. Veel instellingen wil ik wel bewaren. Sowieso alle bestanden (muziek, films e.d.) en instellingen van programma's. Ik weet echt niet of het nu mogelijk is om een backup te maken.
Mijn Lacie schijf is niet gepartioneerd en de bestanden die er nu op staan zou ik er graag op willen houden. Hoe kan ik nu het beste een backup maken, en wat voor een soort backup?

• Chris_eBK
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-01 20:54
Zie voor wat meer informatie over de installatie opties: http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=301270.

Jij hebt nu de "Archive and Install" optie gedaan. Hierbij wordt het hele systeem opnieuw geinstalleerd, maar je 'home' directory + applicaties blijven bewaard. Oftewel voor de gebruiker lijkt alles precies hetzelfde (je programma's werken gewoon, je mail is hetzelfde als ervoor, je documenten staan gewoon in Documents, enz) maar ondertussen is het OS zelf compleet opnieuw geinstalleerd. Nadeel is dat een foutje in een preferences file van een user er na de installatie nog steeds in zal zitten.

Je oude systeem is te vinden in /Previous System; dit kan je verwijderen om de schijfruimte weer terug te winnen :). Zie voor meer informatie over dit installatie type (wat het precies doet): http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=107120

Ik zou als ik jou was eerst even kijken hoe dit werkt, en of je nog steeds last heb van crashes. Zo ja, dan kan je altijd nog een compleet schone installatie uitvoeren.
Oh, en vergeet niet even Software Update te draaien na een herinstallatie :).

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 26 mei 2007 @ 14:24:
[...]

Die tools gewoon helemaal niet gebruiken is ook een oplossing ;)

Ontopic:
Waarom draai je nog 10.4.8? Heb je daar een reden voor?
Ik gebruik alt-command-eject vaak en wil de vertraging op die toets van de nieuwe versie niet.
Updates veranderen nauwelijks iets merkbaar aan de computer.

Bovendien heb ik 't na de batterij-update (valt uit ipv sleep bij bijna lege batterij), en 't verkeerde kleurprofiel van 4.8 wel gehad met updates van dingen die perfect werken.
Bij 4.9 loop je de kans dat je met de dvd's aan de slag moet (iets met rechten).

Lijken mij wel genoeg redenen om niet constant direct op install te drukken.
Pagina: 1