Draadloos van gebouw tot gebouw

Pagina: 1
Acties:
  • 660 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ik wil mijn huidige netwerk graag uitbreiden naar een gebouw wat ongeveer 400 meter verderop is.

Hiervoor moet ik dus een wireless bridge maken. De vraag is dus alleen welke draadloze router (of eventueel accespoints) beschikken over een bridge modus.

Zelf zat ik eraan te denken om aan beide zijden een Linksys WRT54GL neer te zetten met daaraan een u.s. robotics 14 dbi antenne (ook aan beide zijde voor een optimale verbinding).

De gewenste situatie

in het gebouw waar nu het netwerk is moet een netwerk blijven waarop 1 laptop draadloos aangesloten kan worden en 2 PC's met een draad.

in het andere gebouw moet een draadloos netwerk komen om een laptop op aan te sluiten.

Daar tussen in moet dus de wireless bridge komen.

Vragen

- Is een WRT54GL geschikt voor een bridge mee te maken? (beschikt die over bridge mode? Met google zegt de ene site van wel en volgens de ander kan het alleen met aangepaste firmware)

-Kunnen op een router die als bridge dient ook direct wireless clients worden aangesloten of moet ik daarvoor nog een router hebben die met UTP kabel op de bridge wordt aangesloten?

-Is een 14 dbi antenne sterk genoeg voor de afstand die ik wil overbruggen? (er staan slechts enkele opstakels en de antennes zijn outdoor dus die komen buiten te hangen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mushjkin
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 25-12-2024
Je maakt het jezelf lastig ,... waarom niet gewoon een vpn of een programma als hamachi?

(\__/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Mushjkin schreef op zaterdag 26 mei 2007 @ 12:34:
Je maakt het jezelf lastig ,... waarom niet gewoon een vpn of een programma als hamachi?
Op deze manier kan de internet verbinding ook worden gedeeld en omdat de afstand gering is verwacht ik ook een betere snelheid met deze oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-09 13:44

E-Vix

Nu met sneeuw!

In wireless bridge mode doet hij niets meer dan dat. Twee netwerken aan elkaar knopen. Je zou er dan dus 2 moeten plaatsen op die 2e locatie.
Wat je beter kunt doen is zoeken naar een wireless repeater. Daar kan je namelijk wel mee doen wat je wilt.
Over de afstand.... Tsja... Als hij het al haalt, dan zal het geen hoge snelheid zijn.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
E-Vix schreef op zaterdag 26 mei 2007 @ 12:41:
...
Wat je beter kunt doen is zoeken naar een wireless repeater. Daar kan je namelijk wel mee doen wat je wilt.
Over de afstand.... Tsja... Als hij het al haalt, dan zal het geen hoge snelheid zijn.
Daarom zoek ik dus ook geen repeater (vanwege te grote afstand voor zo'n ding) Bovendien zou je een repeater ergens halverwege moeten zetten en dat kan dus niet in het geval van 2 gebouwen.

overigens is een extra router die dus nodig is voor de clients in elk gebouw geen probleem. Dat had ik al verwacht zelf maar wilde het zeker weten voordat ik er dadelijk twee teveel koop

[ Voor 16% gewijzigd door ik222 op 26-05-2007 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardcore-Maniac
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 25-11-2017
met standard firmware is het niet mogenlijk een bridge te maken tussen 2 wrt54gl's

met andere firmware wel, maar daar haal je geen 400 meter mee waarschijnlijk, met high gain antennes op een wrt54gl haalde ik met mn laptop max 140 meter op 251MW, daarbij is de laptop draadloze kaart de zwakste dus ik weet niet of 2 wrt54gl's in bridge mode het kan halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
de afstand lijkt me persoonlijk nog het minst een probleem aangezien ik op beide routers een richtantenne van 14 dbi zet.

Als zoal aangegeven de WRT54GL's niet in bridge kunnen welke routers/accespoints raden jullie dan aan voor het maken van een dergelijke bridge?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-09 19:53
misschien een bridge ( dus 2x linksys en 2x richtantenne sd15)

en daarachter direct een accespoint knopen

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Conman
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-08 14:35
Sowiezo moet je hem flashen met een ander firmware als je de Linksys WRT54GL gebruikt.

De meeste kunnen wel met WDS omgaan. Dus knoop je 2 WRT54GL's aan elkaar.

Dan kan je ook nog eens draadloos verbinding maken terwijl ze draadloos verbonden zijn met elkaar. Scheelt weer een 2e access point in locatie 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Ok dus als ik 2 x een linksys WET54G bridge koop kan ik daar dan nog een richtantenne op aansluiten? (m.a.w. is de antenne eraf te draaien en te vervangen?). Verder weet ik niet of de antenne die ik had uitgezocht past op deze bridge.

het is deze antenne:
http://www.4launch.nl/sho...info.php?productid=023096

De antenne is SMA female heb ik gevonden maar van de bridge kan ik dit niet vinden, is er iemand die dit weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:46
ik222 schreef op zaterdag 26 mei 2007 @ 14:37:
Ok dus als ik 2 x een linksys WET54G bridge koop kan ik daar dan nog een richtantenne op aansluiten? (m.a.w. is de antenne eraf te draaien en te vervangen?). Verder weet ik niet of de antenne die ik had uitgezocht past op deze bridge.

het is deze antenne:
http://www.4launch.nl/sho...info.php?productid=023096

De antenne is SMA female heb ik gevonden maar van de bridge kan ik dit niet vinden, is er iemand die dit weet?
Ik zou wat meer onderzoek doen bij diverse fabrikanten.. Je komt nou niet echt over als iemand die hier kaas van heeft gegeten maar meer als iemand die iets probeerd zonder iets te hebben uitgezocht.

Mijn mening??

VPN is veel betrouwbaarder in het geen wat jij wilt. Daarnaast zou je voor wat jij wilt met een LINKSYS?? die zijn voor zo'n afstand niet geschikt dit is namelijk leuk voor als je netwerk wilt delen met je over buurman of zo huis +- 20 meter verderop..

De snelheid zal daarnaast ook erg laag zijn 1Mbps. Als je toch verder wilt met een wirless brige zou ik naar wat meer PRO spullen kijken van SISCO alleen betwijfel ik het dat deze ook over een afstand van ruim 400 meter kunnen over bruggen.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Ik zou wat meer onderzoek doen bij diverse fabrikanten.. Je komt nou niet echt over als iemand die hier kaas van heeft gegeten maar meer als iemand die iets probeerd zonder iets te hebben uitgezocht
Nou weet je het probleem is dat je zoiets niet elke dag doet dus daarom vraag ik hier wat advies. Verder denk je echt dat 300 a 400 meter te ver is om met linksys spul te doen in combinatie met 14 dbi antennes??? Had verwacht dat dat niet het probleem zou zijn zeker niet als je aan twee kanten antennes plaatst. Alleen weet ik niet welke connectors die linksys bridge heeft

edit: ik heb het kunnen vinden ze zijn beide RP-SMA dus dat mag geen probleem zijn dan volgens mij

Alleen begin ik nu te twijfelen is 300 a 400 meter echt te ver als je aan twee kanten 14 dbi antennes plaatst????

[ Voor 15% gewijzigd door ik222 op 26-05-2007 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardcore-Maniac
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 25-11-2017
wrt54gl heeft TNC connectors
WET54G heeft een SMA connector

en met deze afstanden moet je meer denken aan 2x WAP54GPE....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Hardcore-Maniac schreef op zaterdag 26 mei 2007 @ 19:24:
wrt54gl heeft TNC connectors
WET54G heeft een SMA connector

en met deze afstanden moet je meer denken aan 2x WAP54GPE....
Nou dat wordt dus echt te prijzig die dingen kosten 341 euro per stuk. :P

Wat ik alleen niet begrijp is dat deze dingen volgens jou wel werken, die hebben een antenne van 9 dbi en ik heb een antenne van 14 dbi en dat zou volgens jou minder werken (m.a.w. zijn er meer dingen die een rol spelen als het dbi)? Ik heb namelijk sterk het idee dat ze zo duur zijn omdat ze buiten mogen hangen in zijn geheel maar in mijn geval kan ik ze makkelijk binnen zetten en dan alleen de antenne naar buiten laten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:27
400m zal geen probleem hoeven te zijn (afhankelijk van obstakels ertussen en storende invloeden)

2 in bridge modus is idd het meest praktisch. WDS raad ik in dit geval af: behalve onderling hoeven ze nergens mee te connecten. Daarnaast geeft WDS snelheidsverlies (-50% per node) en is WPA icm WDS problematisch (lees: vermoedelijk kom je op slechts wep uit)

Ik heb hier al ruim 1.5 jaar een link stabiel over 120 meter. Aan de ene zijde een AP, andere zijde een bridge. Beide kanten in tupperware-dozen op het dak... In de winter line-of-sight, in de zomer staat er 1 big-ass boom met bladeren tussen. Snelheid in de winter 1.5-1.8Mb/sec, zomers rond de 800-900k/sec.
Dit is met standaard antenne's...

400m met goede antenne's moet volgens mij prima lukken. Ik zou wel richtantenne's nemen, daarmee beperk je de storende invloeden rondom een stuk.

De linksyssen hebben RP-TNC connectoren. Verloopje erop naar N, stukkie kabel naar antenne. Antennekabel zo kort mogelijk houden, hebben relatief veel demping. AP zo dicht mogelijk bij de antenne zetten dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Oke dus al ik nu mijn conclusies trek dan gaat het de volgende configuratie worden betreffende de bridge die ik ga maken:

2x een WET54G met op beide een u.s. robotics 14 dbi directional antenne

In mijn bestaande netwerk plaats ik door middel van een swith een WET54G. Op de locatie waar ik naartoe ga met de bridge plaats ik direct achter de WET54G een WRT54GL en dan zou alles volgens mij prima moeten werken

Als er nog opmerkingen of tips zijn dan hoor ik het wel, iedereen erg bedankt voor de reacties zover

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-09-2021

Romke

Dieselhead

Wat ik zou doen:

Op locatie 1 een WRT54GL op +/- 50 mW met die 14 dBi antenne en 1 van de standaard Linksys antennes.
Dan op locatie 2 een WRT54GL in Bridge mode (heb je DD-WRT oid voor nodig, bridgen naar je LAN interface is het handigst, want dan kun je direct meer bakken connecten aan de bridge) met die 14 dBi antenne, ook op +/- 50 mW en een WAP54G als extra AP.

Ik heb met 2 WAP54G's en 19 dBi antennes met hoogwaardige bekabeling een afstand van 300 meter gehaald op 30 mW, ik haalde een snelheid van +/- 15 Mbit.
Problemen met de snelheid had ik dus iig. niet.

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xof
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-05 10:38

Xof

Ik zou zelf voor lange afstandsverbindingen kiezen voor Senao en niet voor Linksys. Senao heeft AP's van 100mW (ook 200mW, maar dat mag niet in de Nederland).
Naar mijn mening komen de Senao's veel verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
Anti-XP schreef op zaterdag 26 mei 2007 @ 23:11:
Wat ik zou doen:

Op locatie 1 een WRT54GL op +/- 50 mW met die 14 dBi antenne en 1 van de standaard Linksys antennes.
Dan op locatie 2 een WRT54GL in Bridge mode (heb je DD-WRT oid voor nodig, bridgen naar je LAN interface is het handigst, want dan kun je direct meer bakken connecten aan de bridge) met die 14 dBi antenne, ook op +/- 50 mW en een WAP54G als extra AP.

Ik heb met 2 WAP54G's en 19 dBi antennes met hoogwaardige bekabeling een afstand van 300 meter gehaald op 30 mW, ik haalde een snelheid van +/- 15 Mbit.
zelfde dus als wat ik zeg alleen een stuk omslachtiger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Ik heb me inmiddels wat beter ingelezen in de materie en vandaar dat ik zou willen vragen wat jullie hiervan vinden:

Ik ben tot de conclusie gekomen dat voor mijn toepassing Senao accepoints een stuk beter geschikt zijn dan de Linksys accespoints. Ook lijkt me de hieronder genoemde antenne beter dan de U.S. Robotics antenne die ik eerst wilde kopen

Ik zat zelf nu aan het volgende te denken:

Ik plaats in beide gebouwen een Senao Wireless Indoor 100mW Multi-Client Bridge/AP/ WDS 802.11b/g

Op het dak zet ik als antenne een Stella Doradus richtantenne 15 dBi (2,4 GHz)

In het gebouw dat ik zo aansluit sluit ik hier vervolgens een WRT54GL op aan, want intern heb ik niet zo veel bereik nodig

Bij het beter bekijken van de afstand blijkt dat deze geen 400 meter is maar ruim 250 meter.

Ik verwacht dat ik bij het aanschaffen van deze apparatuur wel een stabiele verbinding krijg die toch redelijk wat snelheid heeft (zo'n 10 a 15 mbit). Graag wil ik weten wat jullie hiervan denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
250 meter..

prima oplossing,

Lijkt me dat de 100mwatt van de senao wel een beetje veel is voor die afstand,

ach, ik zou zeggen, koop die setup zonder de externe antenne's en kijk of je dan ook je doel bereikt hebt

mocht het signaal dan nog te zwak zijn dan even je senao's verplaatsen naar de plaats waar je anders je antenne's wou gaan hangen

ik zeg bovenstaand omdat dus die 100mwatt maar 250 meter hoeft te overbruggen
en normaal met een 15 db richtantenne kun je wel 800 tot 1km halen met die senao dingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
ja dat zal misschien wel aar voor extra betrouwbaarheid (en snelheid) koop ik dus richtantennes. Ook omdat er wat obstakels vlak naast de zichtlijn staan heb ik liever een gericht signaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-09-2021

Romke

Dieselhead

Anti-XP schreef op zaterdag 26 mei 2007 @ 23:11:
Wat ik zou doen:

Wat ik me net bedenk: Met DD-WRT kun je vaak virtuele interfaces aanmaken.
Dan hoef je die WAP54G niet eens te gebruiken.
WDS is ivm snelheidsverlies niet aan te raden.

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edho
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-09 08:54

Edho

Heeft Canon A570IS

Met die 2,4 ghz apparaten haal je volgens mij in de praktijk maar 7 tot 9 mbps.
Ik ben een tijd geleden overgestapt naar 5,4 ghz, dan haal je 20 mbps
Apparaten zijn proxim tsunami, allemaal licentievrij. Lees daar ook maar wat info over.

Tsunami QuickBridge.11 Series

[ Voor 6% gewijzigd door Edho op 12-06-2007 10:43 ]

Edho

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Niet meer relevant, verbinding werkt inmiddels.

[ Voor 191% gewijzigd door ik222 op 07-03-2010 21:31 ]

Pagina: 1