[quote]
smokalot schreef op zondag 03 juni 2007 @ 16:45:
[...]
jawel, backups, of een raid-systeem. kost je tijd en geld, levert veiligheid op.
.... Ik weet het, raid5. Ik zit naar een software raid oplossing te kijken op linux met 3 pata schijfjes,
in combinatie met dagelijkse backups, kan ik dan m'n vakantiekiekjes nooit meer verliezen.
geen /dev/hda maar /dev/md0
[...]
bij sommige distro's is rm een alias voor rm -i, die om bevestiging vraagt. Kost je tijd, levert veiligheid op.
.... Grijns, dat weet ik nu, maar dat wist ik niet toen ik dat commando intikte.
[...]
...en nu kom je erachter dat het installeren van de patches je uiteindelijk minder tijd kost dan het opnieuw installeren omdat je gehacked bent.
... Niet nu, is een aantal jaren geleden gebeurt, sindsdien draai ik geen internet server meer,
en als ik er al een ga draaien dan draai ik apache op freebsd.
Maar goed, ik draai hier thuis een ubuntu laptop, met geen enkele service naar buiten toe.
En daarbij ook nog wat moeilijke iptables rules.
Richard de doberman pincher houd de meeste mensen wel weg van de laptop.
Moet ik dan een wachtwoord op root zetten?
Moet ik dan als ik uit suspense kom, eerst een wachtwoord geven om weer verder te kunnen gaan,
en dan nog een keer een wachtwoord voor die **** keyring *** omdat m'n wpa key daarin opgeslagnen wordt door network-manager-gnome?
Dacht het niet, dan ben ik maar een domme achterlijke gebruiker die altijd virussen zit te installeren.
Er zitten trouwens wel wachtwoorden op, maar automatische login, geen wachtwoord na suspense en geen network-manager-gnome. En sudo zonder wachtwoord. Ik ben oud en wijs genoeg geworden om m'n eigen systeem naar de knoppen te mogen helpen.