Zo'n 2 jaar geleden kochten we een computer met een ASUS 128 mb videokaart. Nu heb ik een nieuwe van Nvidia 6800 256 MB gekocht, maar games zoals Oblivion en Splinter Cell Double Agent haperen nu, en dat deden ze niet bij de ASUS. Weet iemand wat ik moet doen om mijn Nvidia te laten draaien op nieuwere spellen??
Wat voor chip zit er op die Asus? Je moet niet naar de hoeveelheid geheugen kijken maar naar de GPU die erop zit.
Ze kunnen nu makkelijk 2GB op zo'n videokaart proppen, maar daar gaan games echt niet sneller van draaien.
Ze kunnen nu makkelijk 2GB op zo'n videokaart proppen, maar daar gaan games echt niet sneller van draaien.
Waarom heb je die uberhaupt nieuw gekocht? Volgens mij kan je nu beter een andere kaart kopen.. Maar goed, je hebt hem nu eenmaal al.Verwijderd schreef op zaterdag 26 mei 2007 @ 02:43:
Ik heb de Nvidia 6800 GT. Ik weet niet of je daar wat aan hebt, ik ben een kneus in videokaarten
[ Voor 15% gewijzigd door Steephh op 26-05-2007 02:44 ]
_@/'
Verwijderd
Je moet weten welke kaart er eerst in zat. Die van 2 jaar geleden dus. En dan op http://www.gpureview.com/ eens naast elkaar leggen.
Sowieso als je een nieuwe kaart er in hebt gedaan moet je eens nieuwe drivers downloaden en installeren.
Sowieso als je een nieuwe kaart er in hebt gedaan moet je eens nieuwe drivers downloaden en installeren.
okee, ik zie dus dat de asus opzich beter is dan de nvidia. krijg ik problemen als ik die kaarten omwissel of moet ik dan nog dingen downloaden of verwijderen???
Wat is die asus dan voor een kaart, want dat weten we nog niet.Verwijderd schreef op zaterdag 26 mei 2007 @ 03:12:
okee, ik zie dus dat de asus opzich beter is dan de nvidia. krijg ik problemen als ik die kaarten omwissel of moet ik dan nog dingen downloaden of verwijderen???
Verwijderd
http://www.gpureview.com/...ds.php?card1=82&card2=505
Dat had je zelf ook kunnen doen. En dan zie je meteen dat je nieuwe kaart een stuk trager is.
Verder ga je van een ATI naar een NVIDIA. Dus uninstall je ATI drivers en download en install de NVIDIA drivers. Kom op .. doe zelf eens wat nadenken.
Dat had je zelf ook kunnen doen. En dan zie je meteen dat je nieuwe kaart een stuk trager is.
Verder ga je van een ATI naar een NVIDIA. Dus uninstall je ATI drivers en download en install de NVIDIA drivers. Kom op .. doe zelf eens wat nadenken.
[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2007 03:36 ]
Ja, ik baal me kapot. maar nogmaals: moet ik dingen verwijderen en/of downloaden om de ''oude'' asus kaart aan het lopen te krijgen?
Misschien een stomme vraag, maar waarom heb je een nieuwe (slechtere) kaart gekocht?Verwijderd schreef op zaterdag 26 mei 2007 @ 03:31:
oude: ASUS 9600 radeon XT
nieuwe : (correctie) Nvidia 6200 LE
Persoonlijk zou ik voor de 9600 gaan, of anders de 6200 omruilen bij de winkel naar iets beters (zolang de duizendtallen maar 6 of hoger is, en de hondertallen boven de 2 zit
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
Verwijderd
Zucht. Je kunt eens de handleiding van je kaart lezenVerwijderd schreef op zaterdag 26 mei 2007 @ 03:36:
Ja, ik baal me kapot. maar nogmaals: moet ik dingen verwijderen en/of downloaden om de ''oude'' asus kaart aan het lopen te krijgen?
Download van ATI de Catalyst drivers voor jouw generatie kaart.
*blink* *blink* De radeon was beter...volgende keer onderzoek doen voordat je een videokaart koopt want de 6200LE is alleen beter dan de FX5200...maar dat is nou niet zo moeilijk. Zelfs een ti4200 trekt die kaart er nog uit ( okay in Dx8 dan wel )Verwijderd schreef op zaterdag 26 mei 2007 @ 03:31:
Als je gewoon ati drivers installeert kun je gewoon de oude kaart gebruiken. Behalve als de kaart hardwarematig kappot is maar de 9600 serie had daar minder last van dan de 9800 serie.
[ Voor 18% gewijzigd door swampy op 26-05-2007 03:54 ]
There is no place like ::1
De 6200 is zo slecht omdat het een budget kaart is. Ik zal het je even kort uitleggen zodat je in de toekomst makkelijk kunt zien aan de naam hoe de kaart ongeveer presteert:Verwijderd schreef op zaterdag 26 mei 2007 @ 03:31:
- De eerste letter staat voor de serie waar de kaart uit komt.
Bij nVidia is dit:
5xxx (oude kaarten)
6xxx (2 generaties oud maar beschikken wel over aardig wat features)
7xxx (redelijk modern, zelfde features als 6xxx series maar dan sneller)
8xxx (nieuwste kaarten van nVidia, DirectX10 ondersteuning, unified shaders en allemaal andere features)
Bij ATi is dit:
8xxx (hele oude series)
9xxx (vrij oude series, weinig nieuwere features maar je kunt er nog wel redelijk mee gamen)
xxx (sneller dan de 9xxx series maar weinig features)
1xxx (veel nieuwe features, snelle kaarten, kan HDR en AA tegelijk renderen)
2xxx (ATi's nieuwste DX10 kaart met veel nieuwe features. Best snel dingetje)
Hierbij moeten de xxx vervangen worden door andere getallen, dit is voor nVidia en ATi ongeveer zo:
200 / 300 = budgetkaarten (valt niet echt op te gamen)
600 = mid-range kaarten (is wel goed voor af en toe een spelletje)
800 / 900 = high-end (kun je goed op gamen dus
Dus als voorbeeldje: GeForce 6200 is dus een kaart uit de redelijk oude GeForce 6xxx series, en die 200 geeft aan dat het een budget kaart is. Bovendien heb je ook nog verschil tussen hoeveelheden geheugen, maar dat zegt niet zoveel over de snelheid van de kaart, alleen wanneer je er te weinig van hebt
Oh ik ben wat vergeten:
Als je een nieuwe videokaart in je systeem stopt moet je eerst de oude drivers verwijderen onder je Software lijst van windows, en vervolgens drivercleaner draaien om de restjes te verwijderen. Let op, het goed verwijderen van drivers en vervolgens de nieuwste drivers van de nVidia site installeren moet je niet onderschatten, dat is heel belangrijk voor een goede performance.
Nog wat vergeten:
Er zijn ook nog oudere series dan die ik hier boven heb genoemd, maar die zijn zo oud dat ik ze eigenlijk niet hoef te noemen omdat dat niet relevant meer is.
En nog een handige link voor je, met heel veel benchmarks tussen de verschillende kaarten:
http://www23.tomshardware...=740&model2=722&chart=318
[ Voor 20% gewijzigd door Avalaxy op 26-05-2007 12:23 ]
Als je een leuke kaar wilt om te gamen, betaalbaar, AGP, kom je denk ik uit bij een 7600GS, of een x1950Pro (onder de 200 Eur). Anders kun je wellicht beter op zoek naar een 2de hands 6800Ultra of iets in die richting.
Zoals dus al gezegd, het aantal MB op een kaart zegt totaal niets, het gaat om de chip en bijv. de snelheden van het RAM op de kaart. Een 6200 is beduidend trager dan een 9600XT, die op zich ook al niet meer al te snel is voor vandaag de dag.
Een wijze les dus, lees je eerst even in voordat je spullen gaat kopen.
Zoals dus al gezegd, het aantal MB op een kaart zegt totaal niets, het gaat om de chip en bijv. de snelheden van het RAM op de kaart. Een 6200 is beduidend trager dan een 9600XT, die op zich ook al niet meer al te snel is voor vandaag de dag.
Een wijze les dus, lees je eerst even in voordat je spullen gaat kopen.
Of je wachte even op de DX10 AGP kaarten van ATI.
[ Voor 84% gewijzigd door mad_max234 op 26-05-2007 13:11 ]
Oblivion kan behoorlijk zwaar zijn en ik denk dat je toch echt minstens een 6800Ultra wilt hebben om de opties mooi genoeg te kunnen zetten. Ook een 7600GT is een optie ( let op dat die even snel/langzamer als de 6800Ultra kan zijn )
Bepaal eerst een budget dat probeer te kijken of het een budget kaart zal worden of een "budgetgamer" kaart!
Bepaal eerst een budget dat probeer te kijken of het een budget kaart zal worden of een "budgetgamer" kaart!
There is no place like ::1
* Welkom in V&B : lees dit eerst aub ! *
Niet echt een topic wat aan de voorwaarden voldoet dit. Zoals je al gezien hebt zijn er genoeg sites waar je de snelheid van de kaarten kan vergelijken. Daarnaast mist er nogal wat eigen inset hier, dicht dus
Niet echt een topic wat aan de voorwaarden voldoet dit. Zoals je al gezien hebt zijn er genoeg sites waar je de snelheid van de kaarten kan vergelijken. Daarnaast mist er nogal wat eigen inset hier, dicht dus
Pagina: 1
Dit topic is gesloten.
![]()